Stora basar i små lådor

Palicuse
10 april 2006 · 1 129 Inlägg

Ni som har 12or i rätt små lådor, hur spelar basarna?. Troligen rätt hårt!.

Oftast om man ska ha baslåda i bilen som spelar både bra tryck o djupbas så brukar lådan va över 40 litersgränsen.

Har hört talas om att det finns 10or som man kan få att låta exakt som 12or oxå, vilket inte alltid ä det direkt lättaste. Men de är väl snack om 10or som ä gjorda för att spela djupt då o brukar behöva stora lådor.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
11 april 2006 · 2 353 Inlägg

Du har rätt i att för de flesta element gäller att ju lägre avrullning du vill ha, ju större låda. Det finns olika sätt att åstadkomma låg avrullning även med element för små lådor, nackdelen är att de blir tungdrivna.

Men visst, om vi tar en jämförelse utav våra grejer tex, så spelar en ZR mer "bank" och "hammarslag" bas än våra Xenon gör. Xenon är mer "platt" i återgivningen, med mer djupbas helt klart. Och skillnaden i lådvolym är att Zr10 tex vill ha 17-20 L, medans en Xenon10 vill ha 28-30L.

mvh Jonas

Palicuse skrev:
Ni som har 12or i rätt små lådor, hur spelar basarna?. Troligen rätt hårt!.

Oftast om man ska ha baslåda i bilen som spelar både bra tryck o djupbas så brukar lådan va över 40 litersgränsen.

Har hört talas om att det finns 10or som man kan få att låta exakt som 12or oxå, vilket inte alltid ä det direkt lättaste. Men de är väl snack om 10or som ä gjorda för att spela djupt då o brukar behöva stora lådor.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Palicuse
12 april 2006 · 1 129 Inlägg

Ja det kan va väldigt stora skillnader mellan vissa högtalare, men smaken är ju oxå som baken smile.

Själv kommer ja satsa på 2 st 12or som ger både bra o kanske lite mjukare tryck o djupbas så man inte känner sig mörbultad lr misshandladi bilen tongue.

Men denna gången ska jag försöka få tag i basar som platsar bra i 30L lådor o nerråt vilket möjligen kan bli svårt, men vilket märke det blir ä en senare fråga.

Palicuse
23 april 2006 · 1 129 Inlägg

Palicuse skrev:
Ja det kan va väldigt stora skillnader mellan vissa högtalare, men smaken är ju oxå som baken smile.

Själv kommer ja satsa på 2 st 12or som ger både bra o kanske lite mjukare tryck o djupbas så man inte känner sig mörbultad lr misshandladi bilen tongue.

Men denna gången ska jag försöka få tag i basar som platsar bra i 30L lådor o nerråt vilket möjligen kan bli svårt, men vilket märke det blir ä en senare fråga.

Har fått veta en del om Boxter, Ground zero, Cerwin vega o Phoenix gold. Jag funderar på både  Phoenix gold R12 o Cerwin vega HED 12, o d 2 basarna väger rätt lika. Men d som avgör denna gången är dom basarna som presterar mest i 30L låda, och om den blir portad lr sluten gör d samma.

freddan70 Team Tondöv
23 april 2006 · 649 Inlägg

Rekommenderar återigen PG ZR12!

Drönirettab
23 april 2006 · 21 761 Inlägg

PG R12d och CV HED12d verkar vara ganska jämna på pappret iaf. Matade in värdena i datorn och frekvenskurvorna var ganska lika varandra med 30 liter basreflex/sluten.
HED12d har ca 4mm längre x-max än R12d, vet inte om det gör så mycket dock.

Rent teoretiskt borde det inte skilja så mycket mellan dessa men i praktiken kanske det är så. Det får proffsen berätta i så fall.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
24 april 2006 · 2 353 Inlägg

Nej det är inte nåt att ge nån större uppmärksamhet åt. Men är det verkligen R12d du menar? Inte ZR som det har skrivits om i tråden innan?

mvh Jonas

Drönirettab skrev:
PG R12d och CV HED12d verkar vara ganska jämna på pappret iaf. Matade in värdena i datorn och frekvenskurvorna var ganska lika varandra med 30 liter basreflex/sluten.
HED12d har ca 4mm längre x-max än R12d, vet inte om det gör så mycket dock.

Rent teoretiskt borde det inte skilja så mycket mellan dessa men i praktiken kanske det är så. Det får proffsen berätta i så fall.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Palicuse
24 april 2006 · 1 129 Inlägg

jonash skrev:
Nej det är inte nåt att ge nån större uppmärksamhet åt. Men är det verkligen R12d du menar? Inte ZR som det har skrivits om i tråden innan?

mvh Jonas

Drönirettab skrev:
PG R12d och CV HED12d verkar vara ganska jämna på pappret iaf. Matade in värdena i datorn och frekvenskurvorna var ganska lika varandra med 30 liter basreflex/sluten.
HED12d har ca 4mm längre x-max än R12d, vet inte om det gör så mycket dock.

Rent teoretiskt borde det inte skilja så mycket mellan dessa men i praktiken kanske det är så. Det får proffsen berätta i så fall.

Jag har blivit rekomenderad o oxå funderat på ZR12an, men jag har inte råd att köpa ZR serien  för tillfället.

En annan orsak till att jag väljer den billigaste serien är att se vad märket går för, vilket cv har ett + i kanten från tidigare erfarenheter (tillverkare brukar oftast inte göra sitt yttersta på d billigaste serierna).


Jag borde oxå klara mig mä 1 högtalare oxå, men nästa bil kommer att bli större så d ä lika bra att köra stort direkt big_smile.

Drönirettab
24 april 2006 · 21 761 Inlägg

jonash skrev:
Nej det är inte nåt att ge nån större uppmärksamhet åt. Men är det verkligen R12d du menar? Inte ZR som det har skrivits om i tråden innan?

mvh Jonas

Drönirettab skrev:
PG R12d och CV HED12d verkar vara ganska jämna på pappret iaf. Matade in värdena i datorn och frekvenskurvorna var ganska lika varandra med 30 liter basreflex/sluten.
HED12d har ca 4mm längre x-max än R12d, vet inte om det gör så mycket dock.

Rent teoretiskt borde det inte skilja så mycket mellan dessa men i praktiken kanske det är så. Det får proffsen berätta i så fall.

Det är R12d som jag har jämfört med, inte ZR12.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
24 april 2006 · 2 353 Inlägg

Okej. R12D är en bas som vi inte tar hem normalt sett. Ville bara poängtera det, så inte någon förväntar sig 1veckas leveranstid på en sån..

mvh Jonas

Drönirettab skrev:

jonash skrev:
Nej det är inte nåt att ge nån större uppmärksamhet åt. Men är det verkligen R12d du menar? Inte ZR som det har skrivits om i tråden innan?

mvh Jonas

Drönirettab skrev:
PG R12d och CV HED12d verkar vara ganska jämna på pappret iaf. Matade in värdena i datorn och frekvenskurvorna var ganska lika varandra med 30 liter basreflex/sluten.
HED12d har ca 4mm längre x-max än R12d, vet inte om det gör så mycket dock.

Rent teoretiskt borde det inte skilja så mycket mellan dessa men i praktiken kanske det är så. Det får proffsen berätta i så fall.

Det är R12d som jag har jämfört med, inte ZR12.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Palicuse
8 juli 2006 · 1 129 Inlägg

Det blev Cerwin vega HED 12 tillslut. Jag har exprimenterat en del med basarna men lyckas inte få dom att spelar nog bra på både djup, tryck o mer finlir. Utan dom basarna ger istället tryck så det räcker o blir över.   

Jag har inget program där ja kan exprimentera med högtalare för att se vilken lådtyp, volym, om man ska ha dämpning lr inte o vilken basrörslängd om behövs om man ska ha det.

Så jag undrar om nån som har kan kolla det?

Basen är en CW HED 12.2

http://mobilefidelity.se/shoppen/Manualer/HEDManual.pdf

Ju mindre lådan är ju bättre smile.

Palicuse
10 juli 2006 · 1 129 Inlägg

Palicuse skrev:
Det blev Cerwin vega HED 12 tillslut. Jag har exprimenterat en del med basarna men lyckas inte få dom att spelar nog bra på både djup, tryck o mer finlir. Utan dom basarna ger istället tryck så det räcker o blir över.   

Jag har inget program där ja kan exprimentera med högtalare för att se vilken lådtyp, volym, om man ska ha dämpning lr inte o vilken basrörslängd om behövs om man ska ha det.

Så jag undrar om nån som har kan kolla det?

Basen är en CW HED 12.2

http://mobilefidelity.se/shoppen/Manualer/HEDManual.pdf

Ju mindre lådan är ju bättre smile.

En kompis till mig sa att det fanns ett bra amerikanskt program. Men det måste nog köpas, vilket säkerligen inte ä nå billigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang