Val av 15" bas för höga SPL-tal.

evilaudio
9 januari 2009 · 16 195 Inlägg

Audi-powah skrev:
men nu är det lite väl mycket teori!
om man ska jämnföra ordenklig kunskap/de som testar sig fram och vet vad dom gör imot nån som läser lite i en elbok osv osv då skulla jag säga ordenklig kunskap.
säger nu k1mm0 att det steget e testat att det spelar högre med lägre impedans så lär det ju vara så med har du nånsin spelat så högt som k1mm0 med din kunskap?eller kommer du nånsin nå det mid din kunskap?e bara lite nyficken.
det jag försöker komma fram till e man behöver inte kritisera folk bara för att dom inte kan varende liten detalj inom ett ämne. jag tror nog k1mm0 har bevisat ett och annat om att spela högt med sin kunskap!smile

fast ohms lag e ju alltid ohms lag.. inget man kan komma undan.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Audi-powah
9 januari 2009 · 497 Inlägg

jo det är ju sant:P

Audi S3 "Quattro" (2002)
R_Stalhandske
9 januari 2009 · 399 Inlägg

Vad jag tycker man kan summera med, är att teoretisk kunskap i all ära, men ska det spelas riktigt högt eller riktigt välljud så är trial and error som gäller. Och då hjälper inte manualen mycket.

Tror inte det står i någon bruksanvisning att man ska bygga baslådor av avloppsrör och polyester till två DD9510or för att spela runt 157 dB i en CRX t.ex.

Vad jag vill ha sagt är att teorin ger oss alla en grund, men grunder byggs på av praktisk erfarenhet, inom billjud som alla andra hobbys och yrken...

Nu anser jag att vi återgår till trådens topic, om någon minns vad det var...

vw_performance Greve
9 januari 2009 · 1 058 Inlägg

Stejfaan skrev:

Rickard-v skrev:
Nej effekten blir inte lägre i 2ohm den blir högre. Spänningen blir lägre därför spelar den lägre,
men strömmen blir dubbelt så stor eftersom impedansen halveras.

(effekten är bara ett värde som räknas fram)
(spänningen är det som får talspolen att röra sig fram och tillbaka)
(därför är det lite missvisande och tro att man spelar högre bara för man har mer effekt, men den kommentaren vägrar ni nog att tro på eftersom det är så vanligt att säga så.)

hallå? nån/nåra som har en dålig dag här? tongue back to den S.k frågan big_smile

nej ingen här som har en dålig dag vad jag vet?? Inte jag i alla fall.

blir bara frustrerad av att rickard inte kan ta det som en man att han har fel på flera punkter. 

det är inte spänningen som driver en högtalare. det är effekt ffs! spänningen säger ensamt ingenting om hur mkt effekt en sak/förbrukare drar. först när vi blandar in resistans, eller som i det här fallet impedans börjar det hända saker.

En lägre resistans gör ju som dom flesta vet att mer ström, mer elektroner kan flyta genom en krets matat med samma spänning jämfört med en som har högre resistans. mer effekt = mer output oavsett om det handlar om en glödlampa eller en Bashögtalare.

MAO, det är elektrisk effekt som i talspolen/basen omvandlas till rörelseenergi. mer effekt, mer rörelse, mer LJUD! /Tommie

Senast redigerat av vw_performance (9 januari 2009)

PoLoud =D
evilaudio
9 januari 2009 · 16 195 Inlägg

vw_performance skrev:

Stejfaan skrev:

Rickard-v skrev:
Nej effekten blir inte lägre i 2ohm den blir högre. Spänningen blir lägre därför spelar den lägre,
men strömmen blir dubbelt så stor eftersom impedansen halveras.

(effekten är bara ett värde som räknas fram)
(spänningen är det som får talspolen att röra sig fram och tillbaka)
(därför är det lite missvisande och tro att man spelar högre bara för man har mer effekt, men den kommentaren vägrar ni nog att tro på eftersom det är så vanligt att säga så.)

hallå? nån/nåra som har en dålig dag här? tongue back to den S.k frågan big_smile

nej ingen här som har en dålig dag vad jag vet?? Inte jag i alla fall.

blir bara frustrerad av att rickard inte kan ta det som en man att han har fel på flera punkter. 

det är inte spänningen som driver en högtalare. det är effekt ffs! spänningen säger ensamt ingenting om hur mkt effekt en sak/förbrukare drar. först när vi blandar in resistans, eller som i det här fallet impedans börjar det hända saker.

En lägre resistans gör ju som dom flesta vet att mer ström, mer elektroner kan flyta genom en krets matat med samma spänning jämfört med en som har högre resistans. mer effekt = mer output oavsett om det handlar om en glödlampa eller en Bashögtalare.

MAO, det är elektrisk effekt som i talspolen/basen omvandlas till rörelseenergi. mer effekt, mer rörelse, mer LJUD! /Tommie

MEN.. bara för att konen rör sig mer så spelar de inte högre... man kan ju få en bas som tål 1000 watt att "bottna" me ett 10 watts steg..  så bara för att konen rör sig mycke så behöver de ju inte spela högt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
vw_performance Greve
9 januari 2009 · 1 058 Inlägg

evilaudio skrev:

vw_performance skrev:

Stejfaan skrev:
hallå? nån/nåra som har en dålig dag här? tongue back to den S.k frågan big_smile

nej ingen här som har en dålig dag vad jag vet?? Inte jag i alla fall.

blir bara frustrerad av att rickard inte kan ta det som en man att han har fel på flera punkter. 

det är inte spänningen som driver en högtalare. det är effekt ffs! spänningen säger ensamt ingenting om hur mkt effekt en sak/förbrukare drar. först när vi blandar in resistans, eller som i det här fallet impedans börjar det hända saker.

En lägre resistans gör ju som dom flesta vet att mer ström, mer elektroner kan flyta genom en krets matat med samma spänning jämfört med en som har högre resistans. mer effekt = mer output oavsett om det handlar om en glödlampa eller en Bashögtalare.

MAO, det är elektrisk effekt som i talspolen/basen omvandlas till rörelseenergi. mer effekt, mer rörelse, mer LJUD! /Tommie

MEN.. bara för att konen rör sig mer så spelar de inte högre... man kan ju få en bas som tål 1000 watt att "bottna" me ett 10 watts steg..  så bara för att konen rör sig mycke så behöver de ju inte spela högt.

MEN ÅÅÅÅÅÅ! Märk ord ! big_smile

i samma låda, vid samma frekvens så spelar det högre ju mer konen rör på sig. du vet mkt väl vad jag menar evil.

jag minns när jag hade dom 4 gas 12orna i bilen. den lådan var avstämd runt 50hz. om man spelade 20hz toner så spelade det knappt nånting, men basarna slog LÅNGT big_smile hehe..

Senast redigerat av vw_performance (9 januari 2009)

PoLoud =D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang