Bygga om avgasrör?

Mr-karlzzon
7 januari 2009 · 237 Inlägg

Halloj!

Jag undar det att, om man ska bygga om avgasröret på en volvo 740, vilket låter goast/ vad är det för skillnad på ljudet om man har raka rör och ljuddämparen i början eller att ha ljuddämparen i slutet, om man bara ska ha 1 ljuddämpare. på min 745a hade jag 1 ljuddämpare i början resten rakarör, men jag tänkte det att om man bara har raka rör och sätter ljuddämparen bak istället, vilket blir häärligast ljud? Är blir det äns någon skillnad? wink

Tråden ligger säkert fel, men det skiter jag i! wink

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Germax
7 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Du ska ha ljuddämpare i slutet för att eliminera resonans.

Mr-karlzzon
7 januari 2009 · 237 Inlägg

JapMax skrev:
Du ska ha ljuddämpare i slutet för att eliminera resonans.

Vad menar du? tongue iallafall, när jag hade den i början så lät det allt för bonningt, låter det inte lika bonningt om man har den på slutet? jag vill ha lite dovt ljud smile

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Mr-karlzzon
7 januari 2009 · 237 Inlägg

Någon som vet?

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
tecman
7 januari 2009 · 1 741 Inlägg

Resonans byggs upp i röret så för att få bort resonansen det du kallar bonnigt så bör du ha dämparen längst bak.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
volvo_nicke3 Avstängd
7 januari 2009 · 519 Inlägg

sätt en i mitten xD haha tongue blir de ju 50/50 ;D

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)
Germax
8 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Det finns ju ett klassiskt raggarmod på 740, ta dän sista ljuddämparen.
Det ger de här resonansbetonade brölet ingen annan vill ha. Men det är ju billigt o lätt.
Tar du bort alla ljuddämpare utom den där bak kommer du få ett tveksamt folkraceljud tongue

Jag skulle tagit bort alla ljuddämpare och satt dit en simons 2" ganska stor längst bak.

Team-Adolfsson Gödseldräng
8 januari 2009 · 4 529 Inlägg

jag har ett extraktor samt 2 simonsburkar och 2.5" rör på min 740 och det låter lagom dovt smile
trodde inte det gick få det ljudet från en volvo men de är nog tack vare extraktor grenröret man får fram ljudet

Martin81
9 januari 2009 · 1 232 Inlägg

jag har rakt 2,5 tums rör med 5,5 ändrör inga dämpare elr katt.

Mr-karlzzon
9 januari 2009 · 237 Inlägg

lownslow skrev:
jag har rakt 2,5 tums rör med 5,5 ändrör inga dämpare elr katt.

Okej, hur låter det då? dovt?

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Frippe_b Drömbilen!!
9 januari 2009 · 80 Inlägg

Jag hade tagit bort den sista ljuddämparen och byggt raka rör ända bak och sedan satt en slutljuddämpare där bak. Bygg med 2"-3" det blir ett fint ljud!!!!!!

V o l v o S 8 0 T 6
Volvo S80 T6 "Volvo-R" (1999)
Mr-karlzzon
10 januari 2009 · 237 Inlägg

Okej, hur blir det om man sätter japsdämpare på en ljuddämpare då? låter det bra eller ?

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
BboyLuna
10 januari 2009 · 261 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
jag har ett extraktor samt 2 simonsburkar och 2.5" rör på min 740 och det låter lagom dovt smile
trodde inte det gick få det ljudet från en volvo men de är nog tack vare extraktor grenröret man får fram ljudet

BMW Följer inte utveckligen BMW LEDER den

Me-BboyLuna
_DamnIt R1 driver!
10 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Mr-karlzzon skrev:
Okej, hur blir det om man sätter japsdämpare på en ljuddämpare då? låter det bra eller ?

Med en japs och inga dämpare så låter den nog mer som en plågad traktor, för japsen låter inte så trevligt som man kan tro (vet själv, har en på min bil). Så skaffa en riktig dämpare istället, kommer nog ge trevligare ljud smile

guwib
11 januari 2009 · 624 Inlägg

japs på en vanlig dämp?? vad e detta?!herregud..

who´s the man?
Gizmojohan
11 januari 2009 · 3 295 Inlägg

BboyLuna skrev:

Team-Adolfsson skrev:
jag har ett extraktor samt 2 simonsburkar och 2.5" rör på min 740 och det låter lagom dovt smile
trodde inte det gick få det ljudet från en volvo men de är nog tack vare extraktor grenröret man får fram ljudet

BMW Följer inte utveckligen BMW LEDER den

snacka offtopic? vad är det du vill ha fram? roll

kör 2½ tum från katalysatorn och sen en slutdämpare ifrån simons..

dbjanoz
11 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Mr-karlzzon skrev:
Halloj!

Jag undar det att, om man ska bygga om avgasröret på en volvo 740, vilket låter goast/ vad är det för skillnad på ljudet om man har raka rör och ljuddämparen i början eller att ha ljuddämparen i slutet, om man bara ska ha 1 ljuddämpare. på min 745a hade jag 1 ljuddämpare i början resten rakarör, men jag tänkte det att om man bara har raka rör och sätter ljuddämparen bak istället, vilket blir häärligast ljud? Är blir det äns någon skillnad? wink

Tråden ligger säkert fel, men det skiter jag i! wink

Skaffa ett fullflödes system istället, att modda avgassystemet med att ta bort dämpare gör bara att bilen går skitdåligt men det är många som får kännslan av att det går fortare ju mer det låter.

Om du hade lagt tråden i rätt kategori kanske du hade fått fler svar, men det skiter du kanske också i! tongue

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
no_fake
11 januari 2009 · 865 Inlägg

dbjanoz skrev:

Mr-karlzzon skrev:
Halloj!

Jag undar det att, om man ska bygga om avgasröret på en volvo 740, vilket låter goast/ vad är det för skillnad på ljudet om man har raka rör och ljuddämparen i början eller att ha ljuddämparen i slutet, om man bara ska ha 1 ljuddämpare. på min 745a hade jag 1 ljuddämpare i början resten rakarör, men jag tänkte det att om man bara har raka rör och sätter ljuddämparen bak istället, vilket blir häärligast ljud? Är blir det äns någon skillnad? wink

Tråden ligger säkert fel, men det skiter jag i! wink

Skaffa ett fullflödes system istället, att modda avgassystemet med att ta bort dämpare gör bara att bilen går skitdåligt men det är många som får kännslan av att det går fortare ju mer det låter.

Om du hade lagt tråden i rätt kategori kanske du hade fått fler svar, men det skiter du kanske också i! tongue

lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang