Saab 9-3 -01 Drar Olja

finne-83
14 januari 2009 · 236 Inlägg

900 Power skrev:

oljekungen skrev:
Instämmer med turbo-danne. fast 5-56 är till 95% Lacknafta så det kanske blir billigare med det?
Mobil 1 Heter idag Mobil 3000 om du ska ha helsyntet, och ta 5w-50

Nej.

Mobil super 3000 är helsyntet 5W40 som inte är godkänd till Saab.


Mobil 1 New Life 0W40 är däremot godkänd för Saab motorn.

har återupplevat en volvo 850 t5 med dåliga oljeringar och in med mobil 1 oljan och omega 917 seal saver 3% av oljevolymen och byta oljan varje 200mil så nu drar den ingen olja alls

de kostar att ligga på topp...
Volkswagen Caddy 1.9TDI "Blue Baron" (2006)
Crozzfire Avstängd
14 januari 2009 · 512 Inlägg

En bil skall inte dra märkbart med olja mellan servicearna, gamla volvobilar gör det inte! oavsett mil. Rödblockare alltså, 5´orna kan dra olja..

AndreasPlars
14 januari 2009 · 1 062 Inlägg

Crozzfire skrev:
En bil skall inte dra märkbart med olja mellan servicearna, gamla volvobilar gör det inte! oavsett mil. Rödblockare alltså, 5´orna kan dra olja..

DU har lite fel. Gamla Saabar drar inge olja heller (fram till ca -98/00) mellan service men i stort sett alla NYA motorer drar olja mellan service utan att något fel föreligger!

Jakten på låg friktion i motorn för att få ner förbrukningen gör att blowdown ökar och mera olja letar sig också upp i förbränningsrummen.
Lyssna med tex Audi vad de godkänner för maximal oljeförbrukninge så kommer du häpna.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
kwansa Hmm, vet inte?
14 januari 2009 · 1 775 Inlägg

Jag har/hade samma problem med min, jag kontaktade saab...Dem hade aldrig hört problemet med en saab med t7-motor som drog olja =/ då drog den iaf 5dl/200mil, nu har det blivit bättre men den drar fortfarande lite.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
AndreasPlars
14 januari 2009 · 1 062 Inlägg

kwansa skrev:
Jag har/hade samma problem med min, jag kontaktade saab...Dem hade aldrig hört problemet med en saab med t7-motor som drog olja =/ då drog den iaf 5dl/200mil, nu har det blivit bättre men den drar fortfarande lite.

När jag för 8år sedan var hos ANA Akallas (Svenskabil idag) med min bil men växellåda som lät illa hade de aldrig vart med om att någon låda lät illa från eller hade rasat diffen.
De ljuger nog bara eller så fick du inte prata med rätt man.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
tomcrus ejfotograf
27 januari 2009 · 79 Inlägg

tomcrus skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/107175/554688_4jnzgj.jpg
940 som ska hottas upp

jag citerar mej själv skicka till fel forum big_smile

ABSOLUT Volvo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang