Köpråd Volvo 850 GLT -92

Volvo740-88 Volvo850-92
24 april 2010 · 1 678 Inlägg

Så det är värt att köpa en Volvo 850?

Jag är fortfarande tveksam över kvalitén på den.
Detta har jag hört att det förekommer vid 30 000 mil Volvo 855 -96 SE 2.5. Men det var ju min mamma som ägde den.

* Tickade lyftare
* Vevhusventilation
* Kupéfläkt
* ABS enhet
* Spindelled
* Läker olja från toppen
* Läker olja bakaxel
* Läker olja mellan motorn och låda
* Elektroniken går sönder typ som AC
* Rost börjar förekomma mera och mera. Speciellt på bagageluckan
* Vindrutetorkare lägger av
* Slukar mera olja
* o.v.s

Senast redigerat av Volvo740-88 (24 april 2010)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
24 april 2010 · 5 650 Inlägg

duger helt klart som bruksbilar men så mkt mer äre vell inte skulle hellre rekomendera turbomodellerna .

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Volvo740-88 Volvo850-92
24 april 2010 · 1 678 Inlägg

MrEricsson skrev:
duger helt klart som bruksbilar men så mkt mer äre vell inte skulle hellre rekomendera turbomodellerna .

Det jag mest oroar mej för är att om motorn skulle ticka eller ABS enheten skulle gå sönder eller det skulle läka från toppen.

Sen om en lampa går sönder så gör det inte så mycket eller om den börjar rostar.


Det är ju en fin brukis.
* Billig
* Skön komfort
* Försäkring och skatt billig
* Drar inte så mycket soppa. 2.5 liters motorn.

edit: Jag blev nyss erbjuden en Mb 230E 1991 automat för 12 tusen.

Senast redigerat av Volvo740-88 (24 april 2010)

azid Det som inte dödar gör ont
24 april 2010 · 2 668 Inlägg

om du är rädd att bilen ska gå sönder så cykla istället. det är oftast inte en fråga om det kommer gå sönder utan när.

gammla bilar är gammla bilar helt enkelt

2slow
Munkis
24 april 2010 · 1 637 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Så det är värt att köpa en Volvo 850?

Jag är fortfarande tveksam över kvalitén på den.
Detta har jag hört att det förekommer vid 30 000 mil Volvo 855 -96 SE 2.5. Men det var ju min mamma som ägde den.

* Tickade lyftare
* Vevhusventilation
* Kupéfläkt
* ABS enhet
* Spindelled
* Läker olja från toppen
* Läker olja bakaxel
* Läker olja mellan motorn och låda
* Elektroniken går sönder typ som AC
* Rost börjar förekomma mera och mera. Speciellt på bagageluckan
* Vindrutetorkare lägger av
* Slukar mera olja
* o.v.s

big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
24 april 2010 · 5 650 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

MrEricsson skrev:
duger helt klart som bruksbilar men så mkt mer äre vell inte skulle hellre rekomendera turbomodellerna .

Det jag mest oroar mej för är att om motorn skulle ticka eller ABS enheten skulle gå sönder eller det skulle läka från toppen.

Sen om en lampa går sönder så gör det inte så mycket eller om den börjar rostar.


Det är ju en fin brukis.
* Billig
* Skön komfort
* Försäkring och skatt billig
* Drar inte så mycket soppa. 2.5 liters motorn.

edit: Jag blev nyss erbjuden en Mb 230E 1991 automat för 12 tusen.

dom där felen kan inträffa på vilken gammal bil som helst.
motorn tickar för de är för lite olja i den lr fel olja räcker oftast med 1 oljebyte sen är skiten tyst.
abs kan gå sönder på vilken bil med abs som helst så sånt som händer på gammla bilar.
läcker de olja från toppen är vevhusvänten igensatt och trycker ur oljan där. bara åtgärda felet inget märkvärdigt.

som sagt 1800 tals bilar i dagsläget så man är nog lite krävande om man tror gammla bilar är nya.

skulle hellre åka volvo än mb alla gånger big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Billy__bob
24 april 2010 · 496 Inlägg

Enligt min mening så kan alla dessa fel hända på vilken bil som helt, allt beror ju på hur man sköter en bil också, och om bilen nu är närmre 20 år gammal så måste den vara bra ju. Om det nu är så många fel på den så förstår jag inte varför dem skulle vara så populära, och om jag inte har fel så är det vell mest på turbo modellen som vevhusventilationen begar igen ofta på? Köp en ford escort så får du en billig bensinsnål och billigt att köpa delar till, men de rostar fan upp överallt och allt går i sönder på dem som värmepaket osså vidare, lovar dig att du hade hittat tusen fler fel på en sådan.

Volvo740-88 Volvo850-92
24 april 2010 · 1 678 Inlägg

Med det jag undrar över är att folk säger att man ska inte köpa dom första 850.
Dom har tydligen "barnsjukdomar".
Jag vet att bilar håller om man sköter om dom. Men gäller det 850?
Är det så att än hur mycket man vårdar 850 så kommer dom ticka eller läka olja någon gång fram över?
Då menar jag vid runt 30. 000 mil.

Vill helst inte köpa en fin 850 för ett bra pris och sen efter ett år ska motorn och lådan rasa ihop. Än fast jag vårdar alla mina bilar bra.

Senast redigerat av Volvo740-88 (24 april 2010)

Joakim-S Hobby Fotograf
24 april 2010 · 650 Inlägg

har en volvo 855 -93. Funkar hur bra som helst. Har snart rullat 31,000 mil. Hade lite strul med abs:en bytte en givare så vart det bra! AC:n funkar allt funkar! har haft 4:st 850 och dom är faktiskt väldigt bra bilar bara man sköter om dom, som vilken annan bil som helst!

Jag har en mercedes 230E och en 850. Kan ju säga att 850:in är betydligt skönare och billigare än mercan.

Mvh Joakim

MG e-HS (2021)
Volvo740-88 Volvo850-92
24 april 2010 · 1 678 Inlägg

ProXem skrev:
har en volvo 855 -93. Funkar hur bra som helst. Har snart rullat 31,000 mil. Hade lite strul med abs:en bytte en givare så vart det bra! AC:n funkar allt funkar! har haft 4:st 850 och dom är faktiskt väldigt bra bilar bara man sköter om dom, som vilken annan bil som helst!

Jag har en mercedes 230E och en 850. Kan ju säga att 850:in är betydligt skönare och billigare än mercan.

Mvh Joakim

Hmm, ja om det låter så så kanske det inte är så farligt att köpa en 850.

Konstigt. w124 är långt 80-tals. lol

Men om det är så att 850 håller så länge man sköter om dem och inte våldar med dom.
Dom 850's jag funderar på är:
* 850/855 SE 2.5 Manuell
* 850/855 GLT Manuell
* 850/855 GLE

Så jag vet att det är skillnad mellan GLT och SE och GLE.
GLT är 170 hk på
GLE är lyxversionen
SE är väll också en lyxversion?

Motorskillnaden är 10 ventiler extra på GLT än GLE/SE. Då undrar jag om det är mera värt att köpa en GLT? Dom drar lika mycket och kostar lika mycket att äga som en SE/GLE för mej.

Automat känner jag mej osäker på. Men den manuella lådan verkar ha ett bra rykte.

Senast redigerat av Volvo740-88 (24 april 2010)

Billy__bob
24 april 2010 · 496 Inlägg

Håller helt klart med proXem med vad han säger, bra bilar så länge man sköter dem. Min fabror hade en 850t5 i ett antal år som gått ca 40 tusen och funkade hur bra som helst även om den var hårt körd. Vet även en massa andra som haft 850 eller har och deras har funkat mycket bra smile

Volvo740-88 Volvo850-92
24 april 2010 · 1 678 Inlägg

Billy__bob skrev:
Håller helt klart med proXem med vad han säger, bra bilar så länge man sköter dem. Min fabror hade en 850t5 i ett antal år som gått ca 40 tusen och funkade hur bra som helst även om den var hårt körd. Vet även en massa andra som haft 850 eller har och deras har funkat mycket bra smile

Så vad skulle du rekommendera till mej? Kombi eller sedan, det spelar ingen roll.

Har hört att GLT topparna är känsliga och automaten kan gå sönder lättare än manuella lådan?

Senast redigerat av Volvo740-88 (24 april 2010)

Rquired Allmänt envis
24 april 2010 · 12 512 Inlägg

Få bilar är som nya vid 30.000mil, men köper du rejäla märken som Volvo, Mercedes etc minimerar du åtminstone risken för fel. En rätt skött 850 har inga problem att rulla 30.000mil, så är det en 850 du vill ha; Leta upp ett bra exemplar och slå till.

Däremot hade jag köpt en Mercedes istället i din situation, helt enkelt mycket mer bil än Volvo.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volvo740-88 Volvo850-92
24 april 2010 · 1 678 Inlägg

Rquired skrev:
Få bilar är som nya vid 30.000mil, men köper du rejäla märken som Volvo, Mercedes etc minimerar du åtminstone risken för fel. En rätt skött 850 har inga problem att rulla 30.000mil, så är det en 850 du vill ha; Leta upp ett bra exemplar och slå till.

Däremot hade jag köpt en Mercedes istället i din situation, helt enkelt mycket mer bil än Volvo.

Jag har chekat av en mb w124 och det var inte så "mera bil" för pengarna.
Visst är dom fina, men 850 är förbannat billig nu smile
Blir det någon 850 så blir det en SE 2.5. Dom sägs hålla bra. Till och med mina kompisar säger att man ska passa sej för GLT, alltså 20V på 2.5 motorn.

Mercedes 230E vet jag att den har bra kvalité. Rostar gör dom mycket, men det är lätt fixat.
230E finns inte så många av på blocket för ett bra pris.

Senast redigerat av Volvo740-88 (24 april 2010)

Rquired Allmänt envis
24 april 2010 · 12 512 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:
Få bilar är som nya vid 30.000mil, men köper du rejäla märken som Volvo, Mercedes etc minimerar du åtminstone risken för fel. En rätt skött 850 har inga problem att rulla 30.000mil, så är det en 850 du vill ha; Leta upp ett bra exemplar och slå till.

Däremot hade jag köpt en Mercedes istället i din situation, helt enkelt mycket mer bil än Volvo.

Jag har chekat av en mb w124 och det var inte så "mera bil" för pengarna.
Visst är dom fina, men 850 är förbannat billig nu smile
Blir det någon 850 så blir det en SE 2.5. Dom sägs hålla bra. Till och med mina kompisar säger att man ska passa sej för GLT, alltså 20V på 2.5 motorn.

Åsikten är fri, jag skrev vad jag tyckte och det är att man inte ens kan jämföra bilarna. Men visst är 850 en fin bil i sig, tycker du bättre om den så köp! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
loow Jävel
24 april 2010 · 2 018 Inlägg

manuell borde hålla bättre än automat. samt billigare att serva.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Volvo740-88 Volvo850-92
24 april 2010 · 1 678 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:
Få bilar är som nya vid 30.000mil, men köper du rejäla märken som Volvo, Mercedes etc minimerar du åtminstone risken för fel. En rätt skött 850 har inga problem att rulla 30.000mil, så är det en 850 du vill ha; Leta upp ett bra exemplar och slå till.

Däremot hade jag köpt en Mercedes istället i din situation, helt enkelt mycket mer bil än Volvo.

Jag har chekat av en mb w124 och det var inte så "mera bil" för pengarna.
Visst är dom fina, men 850 är förbannat billig nu smile
Blir det någon 850 så blir det en SE 2.5. Dom sägs hålla bra. Till och med mina kompisar säger att man ska passa sej för GLT, alltså 20V på 2.5 motorn.

Åsikten är fri, jag skrev vad jag tyckte och det är att man inte ens kan jämföra bilarna. Men visst är 850 en fin bil i sig, tycker du bättre om den så köp! smile

Anledningen varför jag väljer en 850 är för att dom är:
* Finare
* Snålare
* Mera komfort
* Mera bil för pengarna
* Finns många av dom
* Kostar mindre i inköp
* Billigare att äga

Men Mb är fin på sitt sätt. En klass.
Men dock så stämmer inte "mera bil för pengarna" wink

Rquired Allmänt envis
24 april 2010 · 12 512 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:

Jag har chekat av en mb w124 och det var inte så "mera bil" för pengarna.
Visst är dom fina, men 850 är förbannat billig nu smile
Blir det någon 850 så blir det en SE 2.5. Dom sägs hålla bra. Till och med mina kompisar säger att man ska passa sej för GLT, alltså 20V på 2.5 motorn.

Åsikten är fri, jag skrev vad jag tyckte och det är att man inte ens kan jämföra bilarna. Men visst är 850 en fin bil i sig, tycker du bättre om den så köp! smile

Anledningen varför jag väljer en 850 är för att dom är:
* Finare
* Snålare
* Mera komfort
* Mera bil för pengarna
* Finns många av dom
* Kostar mindre i inköp
* Billigare att äga

Men Mb är fin på sitt sätt. En klass.
Men dock så stämmer inte "mera bil för pengarna" wink

Är inte intresserad av att starta en diskussion här, utan kan bara konstatera att jag håller inte med om de flesta punkterna ovan. Men är det en 850 du är ute efter är det kul att du gillar den.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volvo740-88 Volvo850-92
24 april 2010 · 1 678 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:

Åsikten är fri, jag skrev vad jag tyckte och det är att man inte ens kan jämföra bilarna. Men visst är 850 en fin bil i sig, tycker du bättre om den så köp! smile

Anledningen varför jag väljer en 850 är för att dom är:
* Finare
* Snålare
* Mera komfort
* Mera bil för pengarna
* Finns många av dom
* Kostar mindre i inköp
* Billigare att äga

Men Mb är fin på sitt sätt. En klass.
Men dock så stämmer inte "mera bil för pengarna" wink

Är inte intresserad av att starta en diskussion här, utan kan bara konstatera att jag håller inte med om de flesta punkterna ovan. Men är det en 850 du är ute efter är det kul att du gillar den.

Okej. Punkten Finare är väll en smaksak.

Billy__bob
24 april 2010 · 496 Inlägg

Jag hade  satsat på en sedan om man nu inte har hund och familj också vidare för vad jag tycker så är nog sedanen snyggast. Det är ju du som ska ha bilen och är då viktigt att du tycker den känns bra att köra okcås vidare:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang