Dags att vässa hjärnan - Här är kluringarnas tråd

Liner
14 januari 2009 · 583 Inlägg

te_wik skrev:
Tar en lite enklare kluring nu..


Jag ska köpa en sak, som kostar 45 kronor. Eftersom jag är pank lånar jag pengar av min vän mastrovious och av hunden min; 25 kronor av varje.

När jag har köpt saken har jag, som ni förstår, fem kronor kvar. Jag betalar tillbaka en (1) krona till vardera kompis och har då alltså tre kronor kvar.

Nu är jag skyldig mina vänner 24 kronor vardera, det vill säga 48 kronor sammanlagt. Kvar i min hand har jag de tre kronor som blev kvar när jag hade betalt det jag köpte samt betalat tillbaka en krona var till mina kompisar.

48 kronor är jag skyldig mastrovious och hunden, tre kronor har jag i handen. Det blir 51. Jag lånade 50 kronor.

Hur går detta ihop?!

du hittade en på marken? >.<

De har nånting med ojämna belopp att göra säkert... tongue men jag är för trött för att tänka... sov gott!

Senast redigerat av Liner (14 januari 2009)

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
te_wik Forummoderator
14 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Liner skrev:
du hittade en på marken? >.<

De har nånting med ojämna belopp att göra säkert... tongue men jag är för trött för att tänka... sov gott!

Nej du hittar inget på marken smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Ellertz Norrlänning
14 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Eftersom du lånar 25 av varje så kan du inte betala med lika mycket från varje. Säg att du betalar med 23 från hundens och 22 med pengar från mastrovious. Då har du 5 kvar. Då blire 50. För ja antar att du inte betalade med 22.50 från vardera. För gjorde du det , och sen betalade tillbaka 1 krona till vardera är du skyldig dom 23.50 vardera vilket blir 47. + de3 i din näve.

Är de nått ja inte kan bli lurad på så äre räkna med pengar smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
te_wik Forummoderator
14 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Ellertz skrev:
Eftersom du lånar 25 av varje så kan du inte betala med lika mycket från varje. Säg att du betalar med 23 från hundens och 22 med pengar från mastrovious. Då har du 5 kvar. Då blire 50. För ja antar att du inte betalade med 22.50 från vardera. För gjorde du det , och sen betalade tillbaka 1 krona till vardera är du skyldig dom 23.50 vardera vilket blir 47. + de3 i din näve.

Är de nått ja inte kan bli lurad på så äre räkna med pengar smile

Nu e jag säkert alldeles för trött för att räkna på de du skrev.

Men jag lånade ju 25kr från bägge, oavsett om jag betalade med 30kr från hunden och 15kr från mastrovios är jag fortfarande skyldig bägge parter 25kr. Sen när jag  betalar tillbaka en krona var åt dom, är skyldig dom 24kr var. inte 23.50.

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (14 januari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Ellertz Norrlänning
14 januari 2009 · 1 453 Inlägg

te_wik skrev:

Ellertz skrev:
Eftersom du lånar 25 av varje så kan du inte betala med lika mycket från varje. Säg att du betalar med 23 från hundens och 22 med pengar från mastrovious. Då har du 5 kvar. Då blire 50. För ja antar att du inte betalade med 22.50 från vardera. För gjorde du det , och sen betalade tillbaka 1 krona till vardera är du skyldig dom 23.50 vardera vilket blir 47. + de3 i din näve.

Är de nått ja inte kan bli lurad på så äre räkna med pengar smile

Nu e jag säkert alldeles för trött för att räkna på de du skrev.

Men jag lånade ju 25kr från bägge, oavsett om jag betalade med 30kr från hunden och 15kr från mastrovios är jag fortfarande skyldig bägge parter 25kr. Sen när jag  betalar tillbaka en krona var åt dom, är skyldig dom 24kr var. inte 23.50.

Mvh Tommy

jaaa du lånade 25 från dom var. Men efter 45/2 =22.50 så betalade du med 22.50 från vardera. Då är du skyldig vardera 2.50 efter de. De är 5 kronor.   För att din första uträkning ska funka så måste du klyva en krona för att båda ska kunna betala lika mycket. Är svårt att förklara men ja vet hur de funkar.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Alphasonic Piratpartiet
14 januari 2009 · 339 Inlägg

te_wik skrev:
Tar en lite enklare kluring nu..


Jag ska köpa en sak, som kostar 45 kronor. Eftersom jag är pank lånar jag pengar av min vän mastrovious och av hunden min; 25 kronor av varje.

När jag har köpt saken har jag, som ni förstår, fem kronor kvar. Jag betalar tillbaka en (1) krona till vardera kompis och har då alltså tre kronor kvar.

Nu är jag skyldig mina vänner 24 kronor vardera, det vill säga 48 kronor sammanlagt. Kvar i min hand har jag de tre kronor som blev kvar när jag hade betalt det jag köpte samt betalat tillbaka en krona var till mina kompisar.

48 kronor är jag skyldig mastrovious och hunden, tre kronor har jag i handen. Det blir 51. Jag lånade 50 kronor.

Hur går detta ihop?!

Det understrukna är där det blir fel. Låt oss ställa upp det ordentligt.

Du lånar 25+25=50 sen betalar du tillbaka 1 krona var som mycket riktigt blir 48 lånade kronor då har du saken för 45 kr + dina 3 kr vilket blir 48 lånade kronor. Jag tycker det stämmer rätt bra.

te_wik Forummoderator
14 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Precis, det ligger egentligen inget matematiskt fel i min fråga.
Man kan inte räkna på det sättet som är uppställt..

kluringen är egentligen ingen kluring.. den drar bara en på massor av villovägar smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Stoorn Legitimerad klåpare
14 januari 2009 · 212 Inlägg

te_wik skrev:
hehe sant.

Men du går i 2km/h, alltså har du hunnit 2km när jag börjar gå en timme senare.

Sen börjar jag gå i 4km/h, då tar det mig en halvtimme att komma dit du var efter din timme.
Men under den halvtimmen har du hunnit gå 1km, så då tar det mig 15min att komma ifatt dig.

Alltså går jag i 45min innan jag är ikapp dig.

Hunden springer i 10km/h, under 45min borde hunden hinna med 7.5km ?

Eller?

Mvh Tommy

Fel svaret blir 10 kilometer. te_wik lämnade stasdhotellet en timme senare än mastrovious  och gick i en hastighet med vilken han skulle hinna ifatt te_wik på en timme. Eftersom hunden sprang i en timme, i en hastighet av 10 km/h, sprang han 10 kilometer.

Opel Vectra (1995)
te_wik Forummoderator
14 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Stoorn skrev:

te_wik skrev:
hehe sant.

Men du går i 2km/h, alltså har du hunnit 2km när jag börjar gå en timme senare.

Sen börjar jag gå i 4km/h, då tar det mig en halvtimme att komma dit du var efter din timme.
Men under den halvtimmen har du hunnit gå 1km, så då tar det mig 15min att komma ifatt dig.

Alltså går jag i 45min innan jag är ikapp dig.

Hunden springer i 10km/h, under 45min borde hunden hinna med 7.5km ?

Eller?

Mvh Tommy

Fel svaret blir 10 kilometer. te_wik lämnade stasdhotellet en timme senare än mastrovious  och gick i en hastighet med vilken han skulle hinna ifatt te_wik på en timme. Eftersom hunden sprang i en timme, i en hastighet av 10 km/h, sprang han 10 kilometer.

Hur får du de till en timme?
Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
mastrovious
14 januari 2009 · 627 Inlägg

te_wik skrev:

Stoorn skrev:

te_wik skrev:
hehe sant.

Men du går i 2km/h, alltså har du hunnit 2km när jag börjar gå en timme senare.

Sen börjar jag gå i 4km/h, då tar det mig en halvtimme att komma dit du var efter din timme.
Men under den halvtimmen har du hunnit gå 1km, så då tar det mig 15min att komma ifatt dig.

Alltså går jag i 45min innan jag är ikapp dig.

Hunden springer i 10km/h, under 45min borde hunden hinna med 7.5km ?

Eller?

Mvh Tommy

Fel svaret blir 10 kilometer. te_wik lämnade stasdhotellet en timme senare än mastrovious  och gick i en hastighet med vilken han skulle hinna ifatt te_wik på en timme. Eftersom hunden sprang i en timme, i en hastighet av 10 km/h, sprang han 10 kilometer.

Hur får du de till en timme?
Mvh Tommy

Sant, te_wik kommer ikapp på en timme. Det tar mig (mastrovious) 2 tim att gå 4 km, te_wik 1 tim. Alltså sprang hunden 10 km!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Stoorn Legitimerad klåpare
14 januari 2009 · 212 Inlägg

okej jag ska vara ärlig och säga att de är inte jag som har gjort frågorna eller svaren men som jag för står de blir de så här

mastrovious                            Te_wik
      2km/h                               4km/h
         | en timme                          | en timme
     2km avverkat                        0km averkat
         | en timme                          | en timme
     4km avverkat                      4km avverkat
         \                                        /
           \                                     /
             \___________________/
   te_wik och hunden är alltså ute i en timme

Opel Vectra (1995)
golf_greatpower
14 januari 2009 · 257 Inlägg

blacken skrev:
En snubbe bor i ett 9 våningshus, han bor på 9 våningen och jobbar på 1:a våningen. När han åker till jobbet så åker han direkt ner till 1:a våningen och arbetet. Men när han ska hem så åker han till 5:te våningen och går 4 trappor. Varför??..

För han är en dvärg.. smile

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"
Stoorn Legitimerad klåpare
14 januari 2009 · 212 Inlägg

okej ny fråga och nya andvändare.

Det årliga bilrallyt gick av stapeln i Elektron. Firetraxx var favorit eftersom han hade vunnit de senaste tre åren. De andra i rallyt va chrizz, evilaudio och paintWorX. Chrizz, som kom tre platser före sista man i mål, PaintWorX, kom två platser före den som kom på sjunde plats, evilaudio. Hur många deltog i rallyt?

Opel Vectra (1995)
Stoorn Legitimerad klåpare
15 januari 2009 · 212 Inlägg

jahapp en enklare då? Nu kommer de lite av en kugg fråga.


Hur långt kan en hund springa in i skogen?


Svaret på den förra var för övrigt 8.

Opel Vectra (1995)
Liner
15 januari 2009 · 583 Inlägg

Stoorn skrev:
jahapp en enklare då? Nu kommer de lite av en kugg fråga.


Hur långt kan en hund springa in i skogen?


Svaret på den förra var för övrigt 8.

Tills du inte ser den mer? tongue

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
Krille_92
15 januari 2009 · 45 Inlägg

Tills skogen tar slut :S?

blacken
15 januari 2009 ·

Stoorn skrev:
jahapp en enklare då? Nu kommer de lite av en kugg fråga.


Hur långt kan en hund springa in i skogen?


Svaret på den förra var för övrigt 8.

Till mitten sedan så är jycke på väg ut ur snåren..

Stoorn Legitimerad klåpare
15 januari 2009 · 212 Inlägg

Grattis blacken helt rätt

Opel Vectra (1995)
Stoorn Legitimerad klåpare
15 januari 2009 · 212 Inlägg

Du kastar bort utsidan och tillagar insidan. Sedan äter du utsidan och kastar bort insidan. Vad åt du?

Opel Vectra (1995)
CmoR
15 januari 2009 · 354 Inlägg

fisk ?!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang