sierra doch turbo (hjälp)

Mavric
15 mars 2006 · 176 Inlägg

tjenare, håller på att smälla på en turbo på min sierra med docha motorn. en 92a GT

så min fråga e om någon här skulle vilja dela med sig av sina kunskaper som har kanske redan gjort detta lr liknande,
skulle uppskata all info om var alla slangar å så skulle hän,
å vad man måste ändra på för motorn inte ska gå rent åt helvete,
e ute efter att använda motorn i orginal skick så ja e inte ute efter någon överladning precis.

väldigt tacksam för svar.

/Mavric\ :)
PeppeVectra Peppe Vectra
15 mars 2006 · 1 076 Inlägg

ska du inte ladda något enormt så är de ju i princip bara slangarna du ska reda ut.

Ett tips kan vara att titta på en coswort hur de ser ut där, eller ihgentligen går vilken turbo som helst bra att titta på har man bara lite skalle så listar man ut de rätt snabbt hur allt ska sitta  wink

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Mavric
15 mars 2006 · 176 Inlägg

tacksam för svaret men en cossie har inte alls samma motor, ja e intresserad var ja ska koppla allt å så, så cossi motor hjälper inte mig precis =/

/Mavric\ :)
PeppeVectra Peppe Vectra
15 mars 2006 · 1 076 Inlägg

Mavric skrev:
tacksam för svaret men en cossie har inte alls samma motor, ja e intresserad var ja ska koppla allt å så, så cossi motor hjälper inte mig precis =/

klart de gör. alla turbo är ju kopplade på samma sätt.

Vad är de för slangar du är orolig för?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
jonTe
15 mars 2006 · 5 710 Inlägg

Mavric skrev:
så ja e inte ute efter någon överladning precis.

Vad skall du då med turbon till ?

MVH Jonas
..............
Mavric
15 mars 2006 · 176 Inlägg

asså ja kan jy bara lada 0,4 tror ja på orginak motorn. så ja kan inte lada typ 1 bar som ja hade velat för då håller de inte, så de e de ja menar me överlada, ja har inte så stor erfarenhet me turbo så de handlar nog om allt var allt ska hehe, men du har jy rätt att alla turbo e kopplade på samma sätt misstolka dig lite =/

/Mavric\ :)
PeppeVectra Peppe Vectra
15 mars 2006 · 1 076 Inlägg

vart ofrån ska du ta turbo, weastgate och avgashus?

Senast redigerat av Lucifer84 (15 mars 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Mavric
15 mars 2006 · 176 Inlägg

ja har en komplet turbo från en v40 2.0 T

/Mavric\ :)
Teamturbo87 Avstängd
23 mars 2006 · 35 Inlägg

Mavric skrev:
asså ja kan jy bara lada 0,4 tror ja på orginak motorn. så ja kan inte lada typ 1 bar som ja hade velat för då håller de inte, så de e de ja menar me överlada, ja har inte så stor erfarenhet me turbo så de handlar nog om allt var allt ska hehe, men du har jy rätt att alla turbo e kopplade på samma sätt misstolka dig lite =/

Du kan utan problem ladda 0,7 -0.8 bar utan att motor smäller.. turbo koventerade min -85 scorpio med 8v pinto motorn och jag laddar 0,7 bar.. helt orginal för övrigt , bara större spridare har jag satt dit och grövre avgas system.. det är det ända jag har gjort med den och den går hur fint som hellst.. inga spikningar eller nåt, men det är förstås på 8v motorn då så.. det enda jag vet är att 16v är bättre att skicka på överladdning än 8v eftersom att tändstiftet sitter centralt i förbrännings rummet i 16v...

Powerd By Ford scorpio -95
sierra_v6
23 mars 2006 · 32 Inlägg

kom ihåg att fixa vevhusventen a..! möjligtvis ställa ner täningen lite lite gran. oljan in från oljegivaren. sen olja ut så högt upp på tråget som möjligt. över oljenivon helst på framsidan av motorn då det pressas bakåt då. och olja ut får inte (inte) vara mindre än 16 mm.  och kom ihåg att din topp är väldigt ömtålig på just denna motor.. så ladda inte för mycket. skulle helst ha använt dubbla toppackningar. så att kompen blir lägre. och om det är vattenkylning på din turbo så listar du säkert ut den biten.. lycka till och hoppas att de blir kul... fråga om de e nå..

blir man stoppad för fortkörning så körde man för sakta.
BMW 325 e36 (1991)
Teamturbo87 Avstängd
23 mars 2006 · 35 Inlägg

Sprickningsrisk eller?.. fast nog kan jag allt tro väl att han kan köra på med 0.5 som max?

Powerd By Ford scorpio -95
Mavric
24 mars 2006 · 176 Inlägg

ja e väldigt tacksam över alla svar smile men kan ni något mer så skicka på hehe. all info e välkomen smile

/Mavric\ :)
Teamturbo87 Avstängd
27 mars 2006 · 35 Inlägg

Kom bara nu ihåg att orginal spridarna bara räcker till 0,2 max 0,3 bar..  så antingen måste du ha mer bränsle via en tillskott insprutning eller en progressiv bränsletrycks regulator som höjer bränsle trycket när laddet ökar och sänker när laddet minskar.. tillskotts insprutning är att föredra för med det ändra sättet kan det bli problem om du måste ha större spridare ock proggresiv bränsle regulator om du har otur kan det gå för fett på låg last och för magert på full last..

Powerd By Ford scorpio -95
moffegrev
27 mars 2006 · 228 Inlägg

du har lite fel motor att trimma på..du kan inte ladda mer en 03 typ sen säger orginal spridarna ifrån...du kan kolla på en koverterings gudie på Fmcs.nu o gå in under FAQ där har du en gudie så är gjord på en pinto men det är samma princip...lycka till.

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
FordEsci Bilplåtslagare
27 mars 2006 · 324 Inlägg

Teamturbo87 skrev:

Mavric skrev:
asså ja kan jy bara lada 0,4 tror ja på orginak motorn. så ja kan inte lada typ 1 bar som ja hade velat för då håller de inte, så de e de ja menar me överlada, ja har inte så stor erfarenhet me turbo så de handlar nog om allt var allt ska hehe, men du har jy rätt att alla turbo e kopplade på samma sätt misstolka dig lite =/

Du kan utan problem ladda 0,7 -0.8 bar utan att motor smäller.. turbo koventerade min -85 scorpio med 8v pinto motorn och jag laddar 0,7 bar.. helt orginal för övrigt , bara större spridare har jag satt dit och grövre avgas system.. det är det ända jag har gjort med den och den går hur fint som hellst.. inga spikningar eller nåt, men det är förstås på 8v motorn då så.. det enda jag vet är att 16v är bättre att skicka på överladdning än 8v eftersom att tändstiftet sitter centralt i förbrännings rummet i 16v...

Han Sierra e en Dohc 8v, inte 16v.

Mavric
27 mars 2006 · 176 Inlägg

ska snart ge mig på de här me turbon, har bara några andra små saker som måste göras på bilen smile men kom med mer info så e ni snälla smile

/Mavric\ :)
Teamturbo87 Avstängd
28 mars 2006 · 35 Inlägg

FordEsci skrev:

Teamturbo87 skrev:

Mavric skrev:
asså ja kan jy bara lada 0,4 tror ja på orginak motorn. så ja kan inte lada typ 1 bar som ja hade velat för då håller de inte, så de e de ja menar me överlada, ja har inte så stor erfarenhet me turbo så de handlar nog om allt var allt ska hehe, men du har jy rätt att alla turbo e kopplade på samma sätt misstolka dig lite =/

Du kan utan problem ladda 0,7 -0.8 bar utan att motor smäller.. turbo koventerade min -85 scorpio med 8v pinto motorn och jag laddar 0,7 bar.. helt orginal för övrigt , bara större spridare har jag satt dit och grövre avgas system.. det är det ända jag har gjort med den och den går hur fint som hellst.. inga spikningar eller nåt, men det är förstås på 8v motorn då så.. det enda jag vet är att 16v är bättre att skicka på överladdning än 8v eftersom att tändstiftet sitter centralt i förbrännings rummet i 16v...

Han Sierra e en Dohc 8v, inte 16v.

Okej.. jag förutsatte att det var en Dohc 16v.. sorry

Powerd By Ford scorpio -95
Proby Knegare
28 mars 2006 · 139 Inlägg

jadu Mavric, ja vet inget om turbokonvertering, mer än att du behöver en turbo å sånt tongue Men ja hoppas de blir bra, o vi har hur mycke rör som helst här hemma, de e bara att komma o hämta de du vill ha, finns både rostiga, målade o galvade rör, hehe.. Lycka till vi höres!

En gång V6, alltid V6 =)
Ford Probe GT "Black Line" (1995)
Nörskn Audi Fantast
17 juni 2006 · 18 Inlägg

För det första, doch motorn i sierra är på 8 ventiler, och för det andra så är det en jävla skitmotor.. Toppen spricker även utan turbo på dom.. Få tag på en cossiemotor och sätt dit istället.. blir nog billigare för dig.. många som tror det inte kostar så mycket att turbokonvertera, men tro mig det kostar om du ska göra det rätt..

If it ain't custom, it ain't cooool
moffegrev
27 juni 2006 · 228 Inlägg

gå in på www.fmcs.nu och läs FAQ trådarna om turbokonvertering du har allt där som du behöver veta om denna motor som du ska överladda....

Ps Sierra hade inte ens en Motor med 16 ventiler förrutom Cosworth men det är en helt annan bil..titta på prislappen bara...Ds hihi

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang