Oreggad skrev:
Xebers76 skrev:
Oreggad skrev:
Låter du hålen vara tejpade? Tar du höjd för att kondens kan ta vägen någonstans inuti balkarna? Låg risk att få +30 och hög luftfukt i vårat klimat dock.
Många av hålen har egentligen en gummiplugg som givetvis togs bort under processen. Dem är ju tillbaks igen istället för maskeringstejpen som satt där på bilderna, missade nog att förtydliga det. Vissa få är täckta med silvertejp och det släpper ju inte på en sommarbil.
Dränering är borrad i alla balkar som lagats, till och med fler än vad där finns original. Utöver detta är balkarna absolut fyllda med Hagmans tunnflytande så jag är inte orolig för kondens.
Edit: "Ta höjd för" var ett uttryck jag aldrig någonsin hört innan. Fick fråga en vuxen om hjälp där, oh wait, jag är ju vuxen själv.
De flesta väljer halvförsäkring för att ta höjd att vindrutan spricker. Skapa säkerhetsmarginaler Denna bil får sig en rejält manikyr. Men sjukt skönt det kommer bli när man slipper all rostmög.
Jag får typ ångest bara jag ser eller känner lukten av verktygen som användes under tiden jag lagade rost!
Dags å ställa tändningen! Samma stift som man byglar för att ta felkoder ska byglas nu. Nu fattar datorn att det är dags för stroboskåpet!
På bilden ser vi 4 streck i remskivan. En av dem har jag målat med röd färg. Den är 16 grader förtändning, vilket också är den vi siktar på. Det ensamma strecket längst till vänster är 0 grader och dem tre följande är 15, 16 och 17 grader.
Nu startar man motorn och låter den bli helt uppvärmd sen är det bara att ställa som vanligt. Det röda strecket ska stämma med en pinne på remkåpan.
Det är nu det blir problem. Jätteproblem. När motorn är varm kommer ett skumt ljud som låter som en styrservopump som inte vill längre.
Så vad gör man? Jo man hänger av alla drivremmar givetvis!
Tyvärr var ljudet kvar.
Här är en video för dem som vill höra.
https://www.youtube.com/watch?v=BSeMOrqW5Gk
Startade motorn utan kamremskåporna och ljudet var där än.
Rev ner allt igen.
Bytte tillbaks till den gamla vattenpumpen och den gamla spännaren igen. Ville testat den gamla kamremmen men det försvann. Grävde igenom soporna till och med men den återfanns aldrig.
Nu fick jag ju fylla med vatten igen. Det var här jag upptäckte att man kan fylla direkt i slangen utan problem.
Tyvärr kvarstod oljudet. Det var nu jag gjorde ett inlägg på Hondaklubben för att få råd. Fick som svar att Omega 917 kanske inte är något som ska ner i en motor, och jag håller med. Dessutom oljan jag använt var halvsyntet och tydligen är B-serie känsliga motorer och vill ha helsyntet.
Då det var mer oljud under bilen så kom jag fram till att Omega 917 troligen pajjat min långmilade oljepump. En ny Honda original beställdes för 4000kr.
Bara att börja riva! Ut med oljan!
Upptäcker att min plugg har mer än en packning. Som tur var beställde jag en ny packning så denna kunde bytas ut också.
För att få bort pumpen måste grenrör och oljetråg bort.
Fattades två skruv här.
I manualen står värdena man ska mäta upp pumpen med för att se om den är okej. Men jag har ju en ny nu.
Vissa modeller har en vevaxelgivare här. 1.5an (D15Z8) har det exempelvis men 1.4 (D14A8) och även VTi 1.8 (B18C4) har inte det. Dem kör alltså enbart kamaxelgivare, enkelt och bra antar jag. Gäller att få rätt pump nämligen för det ser inte likadant ut.
Har varit med om en SAAB 9-5 för många år sedan som tjöt i motorn när den var kall. Det visade sig vara oljefiltret. För att verkligen vara på säkra sidan här nu så kör vi med ett Honda original filter.
Allt ihop igen! Ny olja, nu helsyntet. Tror ni det blev någon skillnad? Nope, exakt samma ljud fortfarande. 5000kr bara sådär hej då.
Jag bytte jag återigen vattenpump och remspännarens löphjul, så nu sitter dem nya delarna där igen. Inget var ju fel på dem.
Så vad står vi nu? Vad mer kan låta? Att veven skulle oscillera och göra detta ljud har jag enormt svårt att tro. Om så är fallet så är väl motorn lite körd endå kan tyckas. Läste om det online och det fanns inte jättemycket info om det. Men någon nämnde hur kamaxellagrena kan bli dåliga om remmen spänns för hårt och börja tjuta. Lager är där ju inga, om det är slitet är toppen skrot.
Remmen justeras in på ett lite speciellt sätt. Jag har Honda original verkstadsmanual som jag följt exakt. Remmen känns helt normal när motorn är kall men när den blir varm och expanderar så blir remmen rejält tajt, och då kommer ljudet.
Upptäckte tillslut att om jag har kamremmen lösare än vad Hondas manual säger så förvinner oljudet. Problemet då är att när motorn är kall så är remmen på tok för slapp. Spände fast enligt manualen igen och testade lyssna med skruvmejsel men kom inte fram till något direkt. Men då kom jag på att man kan ju lyssna med en bit slang som man håller ena endan mot örat. Detta har jag bara gjort i skolan när jag gick fordon så det var länge sen nu.
Lyckades komma fram till att det "sjunger" i kamaxeldreven. Kan det vara kamremmen som vibrerar och får det att låta? Är lagerna i toppen dåliga? Ingen aning, jag kom inte längre i felsökningen. När jag kommer ut till bilen igen dagen därpå så är remmen rejält slapp igen trots att jag justerat in den med motorn kall. Justerar den IGEN och sätter ihop allt. Det får låta nu för jag har lagt veckor på detta och även massa pengar.
Min plan är att köra och se om ljudet förändras. Kommer även troligen att byta ut Ridex kamremmen mot en Honda original istället framöver.
Så som den låter nu kan ni höra i denna videon:
https://youtu.be/UYqDd6LlxRU
Efter 27 mil tyckte jag att det lät mindre. Men.... i allt detta fram och tillbaka åkte remmen på och av säkert 15-20 gånger (känns det som iaf) och sista gången missade jag att spänna fast remskivan ordentligt. Det skulle verkligen bita mig i baken när den totalt körda sträckan var 31 mil...
Senast redigerat av Xebers76 (7 maj )