Försäkringar: Ytterligare ett försäkringsfiasko från lekstugan Atava!

Losgard
15 januari 2009 · 1 688 Inlägg

Återigen gäller det min Saab 9-3 coupe 2.0T, bilen blev offer för ett inbrott och blev även stulen.
Bilen var försäkrad i bolaget Atava, ett underbolag till Trygghansa! Bolaget gav mig ersättning för stereo-utrustningen, men inte för bilen.
Hela förloppet följer nedan, så detaljerat som möjligt ur mitt minne. Det är mycket text, men here you go!


Hade inbrott i den den 12e oktober, då stereo, baslådan med 2 st Kicker L7S12 och ett av två DLS A6 blev stulna.
Blinkerserna var sönderslagna, förar-rutan samt bakrutan var sönderslagna. En utav dom grövre kablarna vid batteriet var avklippta.
Polisanmällan gjordes på plats utav polisen själva efter att en granne såg när detta hände och således ringde polisen.
Tändningslåset mellan stolarna var uppbrutet och kablarna var synliga, detta berättade polismannen muntligen för grannen som sett det hela när min far plastade rutorna pga. jag var på jobbet.
Bilen stod på parkeringen utanför min balkong och gick inte att starta, förmodligen pga. kabeln/kablarna som var avklippta.


Ca. en vecka efter inbrottet, någong gång under natten mellan den 17 och 18 oktober så blev bilen stulen.
Detta polisanmäldes på morgonen lördagen den 18e oktober.
Innan försäkringsbolaget blev inkopplat i det hela så var det tvunget att gå 30 dagar, tid som polisen har på sig att återfinna fordonet innan försäkringsbolaget skall kopplas in.
30 dagar går, och jag får reda på att mitt ärende hamnat under utredning. En utredning om det är troligt att bilen, stereosakerna osv blivit stulna.

Jag får kontakt med min utredare (Mikael Lindqvist), efter diverse telesamtal och massa dötid med min utredare så kommer han slutligen hit och har ett "möte" med mig här hemma hos mig. Egentligen ställer han bara en massa idiotiska frågor med 10 omformuleringar för varje fråga.
Saker som han kunnat fråga per telefon, t.ex var bilen var parkerad, vart nycklarna till bilen var vid själva stöldtillfället, vad som fanns inuti bilen vid inbrottet osv, han säger att han skall återkomma med beslut.
Veckorna går, det är nu i mitten av december, och jag väntar fortfarande på besked om vad som skall hända. Han hade avtalat att ringa mig "nästa vecka" om beslut.
Nästa vecka går, jag ringer vid stängningsdags på fredagen och frågar efter beslut/besked om vad som skall hända, men han har inget att säga till mig, och hans anledning till att han inte ringt var obefintlig.
Han säger istället att jag skall få reda på det inom 1-2 veckor. Jag ringer kundtjänst och frågar om detta är rimligt, och berättar att han velar och inte håller vad han säger.
Kundtjänst berättar då för mig att det tar orimligt lång tid och skickar ett mail till min utredare med en åtsägelse om att  snabba på.

Veckorna går återigen, torsdagen den 8e Januari ringer min utredare mig och vill bestämma ett möte på fredagen den 9e januari.
Denna vecka jobbade jag natt och sover således på dagarna, jag frågar om detta inte går att ta över telefon. Men jag får ett nej.

Han kommer till mig på fredagen den 9e Januari med ytterligare en man från försäkringsbolaget.
Han börjar ställa frågor om mina stereosaker, genast förstod jag att det rörde sig om annonsen på Garaget.org
Ett 4kanals steg, ettmono-block och ett högtalarkit.
Det han hängde upp sig på är hur jag kunde ha ett likadant steg som blev stulet, till salu.
Väldigt simpelt tyckte jag, ett blev stulet, det andra stegets skruvar blev runda inuti (torx/insex) och dom fick således inte med sig det steget.
Dom andra stereosakerna visade jag han nya i kartong här hos mig, jag vill vara ärlig och visa han ifall att något är oklart.
Återigen frågar han om steget, ungefär 10 gånger med olika formuleringar. Jag upplever detta ytterst störande så jag ber han att sluta fråga samma sak flera gånger.
Det verkade inte vara något mer han ville veta för han var klar med sina frågor, då passade jag på att fråga om han kommit fram till något beslut angående bilen, men han hade inget besked att lämna och sade att jag bör få det någon gång nästa vecka.
så han och hans kollega åkte sedan härifrån efter drygt 1 timmas frågor om slutsteget.
Tisdagen den 13e ringde jag till kundtjänst för att fråga om utredningen var klar, och vad utredaren (Mikael Lindqvist) kommit fram till för beslut.
Fick till svar att stereo-sakerna kommer att ersättas, men inte bilen varpå jag tackar för mig och ringer till min utredare och frågar varför det är såhär, men han vill inget säga och hänvisar till att allt står i brevet.
Jag blir smått irriterad och säger: "Det är ju du som skrivit brevet, du kan väl berätta anledningen?".
Jag får till svar: "Har du läst brevet?"
Jag svarar:" Nej, det har inte kommit ännu, jag har pratat med kundtjänst och dom hänvisade frågorna till dig."
Utredaren: "Om du läser brevet så står det där i hur du skall gå till väga om du inte är nöjd med beslutet. Också nummer till min chef och annat."
Jag tackar för mig och avslutar konversationen.

Idag, torsdagen den 15e Januari kommer brevet med alla uppgifter om varför dom inte vill ersätta bilen.
Jag citerar brevet:

"Atava avböjer att lämna dig ersättning för tillgreppet av bilen.
Atava finner det inte sannolikt att din bil skall ha stulits den 17-18 oktober.
Efter inbrottet den 12 oktober är din bil allt annat än stöldbegärlig eftersom bilstereoutrustningen saknades i bilen, bilen hade två krossade rutor,
bilen gick inte att starta vare sig med eller utan nyckel och bilen hade gått mer än 27 000 mil.
Det enda sättet som en gärningsman skulle ha kunnat tillgripa din bil på är genom bärgning eller bogsering,
men Atava finner det inte sannolikt att någon gärningsman varit intresserad av att trillgripa din bil
med alla de brister din bil hade efter inbrottet den 12 oktober och att en gärningsman bärgat eller bogserat den."

Jag förklarade för min utredare redan vid det första mötet att det sitter en del sport/trim-delar på bilen (Getrag F28 med Quiffe Diffbroms, ett Spec kopplingskit, 3" avgassystem från turbon med sportkatalysator osv).
Det jag menade på är att någon förmodligen ville åt dessa delarna då deras värde är relativt högt, men han kontrade med att ingen vill sno en sådan här bil för att den inte går att sälja utomlands etc.


Vad tycker ni, och vad hade ni gjort? Behöver all hjälp jag kan få utav er som suttit i samma sits, all kunskap och erfarenhet är utav värde!

Mvh Losgård

Senast redigerat av Losgard (15 januari 2009)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
BamZe84
15 januari 2009 ·

Jävligt tråkigt... förstår deras beslutet.
Vem vill stjäla en bil som inte går att köra därifrån.
De är ju inte så man glider förbi mitt i natten med en bärgningsbil
och tar med den...
hoppas de löser sig =/

Senast redigerat av BamZe84 (15 januari 2009)

red daddy
15 januari 2009 ·

Faan lider med dig, tråkigt de där... Måste ju gå att överklaga på nåt sätt? Sitter och svär framför datorn varje gång man läser om "försäkrings-trådar". Usch, hoppas det löser sig för dig.

Ivoo
15 januari 2009 · 47 Inlägg

Nu är detta iof en helt annan grej men när jag krockade med min förra bil (S60 2001) gav handläggaren mig ett bud på 69,000 och jag tänkte vafan mannen kan ju inte vara frisk i huvudet. Efter jävla mycket argumenterande blev jag så arg att han knappt vågade prata i telefon med mig längre.

Dagen efter ringde chefen upp på min begäran och vipps så änrades budet till 80.000!

Mitt råd är helt enkelt att börja med deras chef och sedan se vart det leder till. Det kan mycket väl vara så att dom hoppas att du inte ska överklaga för att se hur du reagerar!

Hool
15 januari 2009 · 1 067 Inlägg

Väl bara att logga in på saabforumet..   En hel del saabar blir ju stulna och återfinns ibland långt ifrån kompletta.. 

Kan ju vara nån som har kvaddat sin trafikförsäkrade saab och behöver plåtdelar i "rätt" färg..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Night-Rider
18 januari 2009 · 38 Inlägg

GE DIG INTE.....   gör polisanmälan mot ATAVA..  och kontakta försäkrings ombudsmannen och gör en överklagan..

Jag har också haft problem med samma bolag, dock löste det sig väl ändå efter en massa tjat.. 

Blev en sk "kontantreglering" då dom betalade mig för delar och jobb..    för dom kunde inte ordna en högerstyrd hyrbil med automat åt mig under 2-3 veckor..   som verkstan ville ha bilen för att byta huv och skärm, lyse, front och innerskärm.. ?

så ja köpte en ny front och best resten beg på skroten, lämna på lack å sen la ja å min polare ner en helkväll i garaget och bilen blev som ny...

så lycka till och ge dig inte..

OBSERVERA..    det står i villkoren att ATAVA enbart ersätter saker som kunde köpas med bilen som ny..  eller orginaltillbehör som har samma värde som orginaldelen.. 

surt men så är det, därför hade jag problem för jag har ju en Zender front på min jobb bil..   och det ifågasatte dom också..   om det gick bättre att köra morgontidningar med en sån front...   

SUCK..   förklarade att det är min arbetsmiljö, och bara för att den går med tidningar så behöver väl den inte se ut som skit.. 
jag vill ha en snygg bil, är ju min firmas ansikte utåt..  men det kunde dom inte förstå..   

dom bråka och ville ite ersätta min kompletta front som kostar 4500 + frakt när en orginal kostar 6500 ca med alla lister och grillar + emblem..   

rimmar inte i min värld..   är ju våra pengar..  och dom ville betala en ny front men inte en Zender..   som va 2 lappar billigare.. 

men lycka till så löser det sig..   och skriv svar, för ja vill veta hur det går.. 



// Stoffe nyfiken


PS byt till LÄNSFÖRSÄKRINGAR.....

dom ersätter det som bilen var utrustad med vid en ev skada eller helstöld.. 

inge snack, visa kvitto eller bilder på bilen sen är det klart...   och ett + till..   dom finns med sina kontor i nästa alla Sveriges städer och byar..   och du kan ALLTID ringa dom eller deras ombud och teckna förs med en fysisk person även på helger..   så även om dom är dyrare så får man det man betalar för..   

:-)

Volkswagen POLO 1,4 16V "Tidningsbil" (2004)
Rquired Allmänt envis
18 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Stå på dig, får dom ett tillfälle att neka utbetalning tar dom det. Det är ju trots allt en företag...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ozzeman
18 januari 2009 · 29 Inlägg

Tråkigt, atava är jävlig bra när det gäller att ta betalt.. Men när det händer något så är det annat.

Hade min förra bil försäkrad där, betalade för ett helår. Sålde bilen, ska ha runt 600kr tillbaka från försäkringen. Men nej då, och detta är nu kanske ett halvår sedan? Vågar inte ringa deras support som tydligen ska kosta pengar, för då bränner man väl pengarna där så man går +/- 0...

CTK
23 januari 2009 · 37 Inlägg

Så försäkringen gäller alltså inte om en ruta är trasig på bilen?
Bilen var ju stöldbegärlig innan rutorna var sönder, men inte efter hmm
Hur kunde f-gubben avgöra att bilen inte gick att starta med eller utan nyckel utan att ha sett bilen?
Är det bara bilar som kan säljas utomlands som är stöldbegärliga??

Hur som så skulle du ha ljugit för dom och sagt att rutorna var hela på bilen när du blev av med den. Undra om du hade fått pengar för bilen då?!

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
23 januari 2009 · 1 874 Inlägg

LOL! Vilket jävla folk! "Nä, det är ingen som vill ha en sån där bil, så vi tror inte på att den har blivit stulen". Jo, men eller hur. big_smile

alain www.bimmerpower.org
23 januari 2009 · 3 995 Inlägg

Ofta försäkringar struntar om du ha lagt mycket pengar på utrysning i bilen, för dom, det är inte det som gör bilen mera värt.
När det gäller försäkringsfrågor, det finns alltid någon som har betalt för att säga nej till ersättningar.
Om du tar en advocat som pratar med dom, dom kan ändra sig , de blir lite mera rädda.
Lycka till.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
D_MAN ?
23 januari 2009 · 1 038 Inlägg

Du får väl hoppas att dom läser denna tråd oxå då eftersom dom är här inne och läser...

Skit bolag, hette ju trendab innan och dom har väl även att får du inbott i bilen fler än 1 gång blir de dyrt, självrisk första inbrottet är väl på 1500 sen andra 3000 tredje 4500 osv...

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
Hamilton
23 januari 2009 · 8 873 Inlägg

Men Atava har ju låga premier. Att det skulle sluta så här var ju inte helt oväntat.

Senast redigerat av Hamilton (23 januari 2009)

Fotograf på tierpidag.se
discokapten Kapten på disco!
23 januari 2009 · 1 729 Inlägg

När det gäller Atava så gäller det att stå på sig, har haft samma handläggare när dom slog sönder min golf, fick inte ut pengar förens efter två månader så det gäller att ligga i.

Jag kommer inte ihåg vägen man går vid ett överklagande, men så länge polisen inte tillsätter en utredning  om försäkringsbedrägeri så tycker iaf jag att du borde kunna ta det till domstol och vara rätt säker på domslutet, bilen är borta! Det kan dom inte argumentera om!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Rock-Star
23 januari 2009 · 2 982 Inlägg

Hamilton skrev:
Men Atava har ju låga premier. Att det skulle sluta så här var ju inte helt oväntat.

kunde inte säga det bättre själv. precis som när det gäller bilar och elektronik... MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR. enklare än så kan det inte bli.

"kontakta mig via telefon för 50;- om du vill ngt"... HAHAHAHAHAH
"allt sköts via hemsidan".... hahahaha

funkar den idéen så kanske man ska sälja bilar över nätet.

inte kunde du veta attt bolaget är backstabbers...
inte vet du heller att säljaren säljer en rostig nissan bluebird innan det går att spola tillbaka händelserna.


1) kolla upp vilka bilar som har atava...
2) krossa ett fönster och sno en wunderbaum
3) kom tillbaka efter en vecka och sno bilen....
resultat: bilägaren får ersättning för sin wunderbaum.. men inte mer.

jocke m
23 januari 2009 · 26 Inlägg

Riktigt störande!
Den där Mikael Lindqvist verkar ju inte fått nåt av frun på länge.

Audi S4 (2000)
te_wik Forummoderator
23 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Tyvärr är det gamla ordspråket "man får vad man betalar för" sant.

Riktigt tråkigt, jag överväger att byta från Atava, har dock inte hittat något vettigt bolag ännu.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mackanol
23 januari 2009 · 2 079 Inlägg

Jag älskar Atava, Har försökt byta därifrån åtskilliga gånger men är det inte fel på webbplatsen så byter dom telefonväxel och när man väl kommer fram så har dom bara öppet i två timmar (09-00-11:00) och dom två timmarna kan man lätt sitta telefonkö för att komma fram wink fantastiskt ställe

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
Lindberg88
23 januari 2009 · 1 418 Inlägg

Mackanol skrev:
Jag älskar Atava, Har försökt byta därifrån åtskilliga gånger men är det inte fel på webbplatsen så byter dom telefonväxel och när man väl kommer fram så har dom bara öppet i två timmar (09-00-11:00) och dom två timmarna kan man lätt sitta telefonkö för att komma fram wink fantastiskt ställe

Du får inte byta försäkringsbolag enligt lag om du inte ställer av bilen var vad dom sa till mig...

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Rock-Star
23 januari 2009 · 2 982 Inlägg

te_wik skrev:
Tyvärr är det gamla ordspråket "man får vad man betalar för" sant.

Riktigt tråkigt, jag överväger att byta från Atava, har dock inte hittat något vettigt bolag ännu.

Mvh Tommy

vad som helst som har en riktig kundservice och kundmottagning är väl bättre än atava?
byt snarast, någon kan väl ge bra exempel på f-bolag.
jag har min volvo hos volvia(utmärkt kundservice) och bmw e90 hos IF...
fungerar kanon!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang