Dämpa dörrar, tips + Montera 6,5 i framdörrarna i 740.

Enis.E
15 mars 2006 · 50 Inlägg

Hej har handlat nya prylar (Alpine mrv-f450 och polk 10") nu och misstänker att jag måste dämpa framdörrarna.

Bilen är en volvo 740 gl 88 och det ska sitta ett 6,5 kit (DLS) system i framdörrarna.
Att någon har dämpat dörrar är jag övertygad om men i en 740 är nog färre.

¤ Är det något man ska tänka på ?

¤ Vad ska man använda sig av, bly matta ?

¤ Andra tips, fel som man kan stöta på när dämpar ?

Har dock inte montarat någon baffel än så har något satt 6,5 i framdörrarna på en 740 får dom gärna skicka bilder ge tips!

Har inte heller köpt framsystemet men lutar åt DLS MS6A.

Tacksam för alla svar smile !!

Mvh David

bumpe Lastbilsmekaniker
16 mars 2006 · 3 878 Inlägg

Det brukar fungera med det mesta ljuddämpningsmedel! Försök att få i en baffel och ev en låda bakom (2-3 liter räcker)...

Kojloj
16 mars 2006 · 458 Inlägg

Enis.E skrev:
Hej har handlat nya prylar (Alpine mrv-f450 och polk 10") nu och misstänker att jag måste dämpa framdörrarna.

Bilen är en volvo 740 gl 88 och det ska sitta ett 6,5 kit (DLS) system i framdörrarna.
Att någon har dämpat dörrar är jag övertygad om men i en 740 är nog färre.

¤ Är det något man ska tänka på ?

¤ Vad ska man använda sig av, bly matta ?

¤ Andra tips, fel som man kan stöta på när dämpar ?

Har dock inte montarat någon baffel än så har något satt 6,5 i framdörrarna på en 740 får dom gärna skicka bilder ge tips!

Har inte heller köpt framsystemet men lutar åt DLS MS6A.

Tacksam för alla svar smile !!

Mvh David

Du kan ju alltid dämpa med asfaltsmatta nackdelen är att det väger som fan.. Det finns också någon färg man sprutar på dörrsidorna som skall dämåa också men jag kommer inte riktigt ihåg vad det heter.. skall kolla upp detta!

Enis.E
16 mars 2006 · 50 Inlägg

Ja kolla gärna upp de , såg att på mds hade dom något liknande men var ju svindyrt sad bly matta kostar ju 44kr per ark på mekonomen.

[bumpe]  Hur ska jag kunna bygga än låda bakom ? i trä lr, finns det plats för de?

Tack för svaren !

Kojloj
16 mars 2006 · 458 Inlägg

Enis.E skrev:
Ja kolla gärna upp de , såg att på mds hade dom något liknande men var ju svindyrt sad bly matta kostar ju 44kr per ark på mekonomen.

[bumpe]  Hur ska jag kunna bygga än låda bakom ? i trä lr, finns det plats för de?

Tack för svaren !

Bättre med asfaltsmatta isåfall.. Du kan ju alltid plasta en liten låda eller så.. blir ganska svårt att bygga en låda av trä!

Enis.E
17 mars 2006 · 50 Inlägg

Ja tänkte det med, får titta på det när jag tar av dörrsidorna. Men det är mycket möjligt att jag tar o plastar en låda. Men ska jag inte försöka att göra en lite större och försöka få ut 7-8L ? Men om man plastar en låda måste man väl inte lägga lika mycket tyngd med dämpningen av dörrsidan?

Mvh David

Kojloj
17 mars 2006 · 458 Inlägg

Enis.E skrev:
Ja tänkte det med, får titta på det när jag tar av dörrsidorna. Men det är mycket möjligt att jag tar o plastar en låda. Men ska jag inte försöka att göra en lite större och försöka få ut 7-8L ? Men om man plastar en låda måste man väl inte lägga lika mycket tyngd med dämpningen av dörrsidan?

Mvh David

Det kommer nog ändå att skramla lite så det bästa är att dämpa dörrarna också när man ändå är igång wink.. Du får inte plats med en sån stor låda, om du skall bygga en låda så räcker det nog med 2-3 liter..

lycka till!

Sjödin
23 mars 2006 · 10 Inlägg

Hej! De duskasatsa på är att få till en stadig baffel att sätta fast högtalarna med. Sen är de bara att dämpa dörrarnamed Dynamat eller Peak-off. Lycka till

Drive wide or drive home
Nissan 200sx "PROINT" (1992)
Kojloj
23 mars 2006 · 458 Inlägg

Har kollat upp vad det heter, precis som Sjödin skriver dynamat eller peakoff..
Vill tillägga att det finns noisekiller också!

Lycka till!

Enis.E
23 mars 2006 · 50 Inlägg

Hej,
Ja jag har kollat upp det. Kommer att köra med peakoff, finns på en butik är i gävle för 199kr/st. Han i butiken menar att ett paket räcker till två dörrar. Ja en stabil baffel kommer jag att ha, 13mm spån och 19mm spån till baslådan. Är inte säker på att jag får in 13mm fram blir isf typ 7-8mm ska mäta på de. Var iaf och kolla på material idag big_smile

Mvh David

Kojloj
23 mars 2006 · 458 Inlägg

Enis.E skrev:
Hej,
Ja jag har kollat upp det. Kommer att köra med peakoff, finns på en butik är i gävle för 199kr/st. Han i butiken menar att ett paket räcker till två dörrar. Ja en stabil baffel kommer jag att ha, 13mm spån och 19mm spån till baslådan. Är inte säker på att jag får in 13mm fram blir isf typ 7-8mm ska mäta på de. Var iaf och kolla på material idag big_smile

Mvh David

MDF eller?

Enis.E
23 mars 2006 · 50 Inlägg

Kojloj skrev:

Enis.E skrev:
Hej,
Ja jag har kollat upp det. Kommer att köra med peakoff, finns på en butik är i gävle för 199kr/st. Han i butiken menar att ett paket räcker till två dörrar. Ja en stabil baffel kommer jag att ha, 13mm spån och 19mm spån till baslådan. Är inte säker på att jag får in 13mm fram blir isf typ 7-8mm ska mäta på de. Var iaf och kolla på material idag big_smile

Mvh David

MDF eller?

Nej tänkte faktist köra med spånskiva. Har jobbat med båda två och anser att spånskiva är lättare men främst är det skillnaden i pris som avgör.

Mvh David

Kojloj
23 mars 2006 · 458 Inlägg

Enis.E skrev:

Kojloj skrev:

Enis.E skrev:
Hej,
Ja jag har kollat upp det. Kommer att köra med peakoff, finns på en butik är i gävle för 199kr/st. Han i butiken menar att ett paket räcker till två dörrar. Ja en stabil baffel kommer jag att ha, 13mm spån och 19mm spån till baslådan. Är inte säker på att jag får in 13mm fram blir isf typ 7-8mm ska mäta på de. Var iaf och kolla på material idag big_smile

Mvh David

MDF eller?

Nej tänkte faktist köra med spånskiva. Har jobbat med båda två och anser att spånskiva är lättare men främst är det skillnaden i pris som avgör.

Mvh David

Okej!.. Ja, om det inte ska vara åt utställningshållet eller mer seriöst så är ju spånskiva bra!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang