Köra utan dump - Slitage?

Liy
18 januari 2009 · 120 Inlägg

Hejsan.

Min kusin har en 850 T5 utan dump och han laddar ca 1,5Bar
och den "dumpar" sjukt gött.. hade tänkte mig något liknande på min T5a
men jag vet att det sliter hårt på turbo etc
men då undrar jag hur långt man kan köra utan dump innan turbon rasar
är det 100 mil eller snackar vi om 1000 eller mer?
går ju alltid byta turbo om den rasar ^^

Ljudet: http://www.garaget.org/video/hncfulds15zv

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.
torpis Forummoderator
18 januari 2009 · 10 576 Inlägg

Vilka vevstakar har han om han laddar 1.5bar? för inte är det original...

sen är det absolut inte en 850 i videon, och det låter inte heller som om det sitter en 5:a i supran...

för det tredje så kommer du hitta jättemycket info om du söker i ämnet, både här och på andra forum.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
lillen006
18 januari 2009 · 52 Inlägg

Sluta hacka på kille, jag misstänker att han lagt upp videon för att visa dej vilket ljud han menar, sen tror jag inte det e relevant i frågan vad hans kompis har för stakar, likväl som att jag kör omkring med sommardäck mitt i vintern. Så kan du inte svaret, svara inte alls istället...

73 de /sa6apv
Saab 9/5 Kombi "BioPower" (2006)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
18 januari 2009 · 2 203 Inlägg

Har inte bilen någon dump så kan den inte "dumpa sjukt gött"

Men har du pengar till en ny turbo titt som tätt så visst. kör utan dump.

Marlboroman
18 januari 2009 · 8 234 Inlägg

Liy skrev:
men då undrar jag hur långt man kan köra utan dump innan turbon rasar
är det 100 mil eller snackar vi om 1000 eller mer?

Du kan köra väldigt länge innan det händer nåt. Lite beroende på körstil såklart, men du får ju acceptera en viss förkortning av livslängden.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
skjortan Down n`out
18 januari 2009 · 514 Inlägg

min bil förra bil har gått 22 000 utan dump å den var de inga fel på

Down n`out
Mangisen
18 januari 2009 · 1 035 Inlägg

varför kör man utan dump??

Mangisen
18 januari 2009 · 1 035 Inlägg

volvo_grabb skrev:
man vill ju åt de goa ljudet

Då köper man väl en öppen dump om man vill åt ljudet??
Man plockar ju inte bort den..yikes

Rallyhalle
18 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Så att ni plockar bort originaldump och ersätter med slang bit eller nån annan skarvning då eller???

Låter jävligt skumt tycker jag att man får ett "dumpljud" utan dumpventil...

S70_Erik
18 januari 2009 · 8 Inlägg

Va e de för fel på folket här? Ingen dump? i en turbo bil? Jo det sitter dump på alla turbo bilar, sen om den sitter inbyggd i turbon eller om du har den löst på ic kretsen spelar mindre roll. Sen att din kusins bil dumpar gött e för att den gör det, men den släpper ut det genom luftfiltret i stället, Funkar kanon, Men om man laddar på lite mera kan det skada luftmassemätarn.  sen Torpi! Ja laddade 1.5 med mina orginalstakar i över två år, då har ja en ltt...  Men köra utan dump e inget att rekomendera, inte bara turbon som tar skada, du får ju ett turbo tryck som inte har någonstans att ta vägen när du släpper av på gasen.

Den som ingen turbo har, den får åka utan bar
Rallyhalle
18 januari 2009 · 4 299 Inlägg

volvo_grabb skrev:
men just ljudet utan dump men udrar som sagt med hur länge de håller? dom säger att turbon blir skrot ganska snabbt när luften slås tillbaka

Förmodligen så håller det inte särskilt länge då överflödet av luft som blir när man släpper gasen inte har nånstans att ta vägen. Och det brukar oftast resultera i sprucken turbo.
Beror ju då självklart på körstil hur länge det håller som dom sagt ovan.

Men jag har svårt att tro att man får nått dumpljud när luften inte kan ta sig ut nånstans...

Mangisen
18 januari 2009 · 1 035 Inlägg

volvo_grabb skrev:
men just ljudet utan dump men udrar som sagt med hur länge de håller? dom säger att turbon blir skrot ganska snabbt när luften slås tillbaka

När man kör med öppen dump, så går ju trycket ut i atmosfären istället för att gå tillbaka in till turbon, vilket minskar spool up:en, turbon laddar upp snabbare..
Förstår inte ditt inlägg med att turbon skulle bli skrot om luften slås tillbaka? Luften slås ju endast tillbaka med återcirkulerande dump dvs original.. Det krävs mycke för att turbon ska gå  sönder med en återc dump.

Däremot kan den öppna dumpen medföra att det kommer in skit i turbon som kan skada impellerna i den.

volvo_grabb
18 januari 2009 · 1 028 Inlägg

har sj kört så! ljudet kommer när turbon bromsas upp skulle ja tro

Har inget å skriva ännu
Volvo V70 T5 "V70in" (2004)
Volvo 242 DL "242an D5252T Team SLEEDÅK" (1980)
Volvo 760 cabbe 2,5 TDI D5252T "SummerEdition Team SLEEDÅK" (1990)
Mangisen
18 januari 2009 · 1 035 Inlägg

S70_Erik skrev:
Va e de för fel på folket här? Ingen dump? i en turbo bil? Jo det sitter dump på alla turbo bilar, sen om den sitter inbyggd i turbon eller om du har den löst på ic kretsen spelar mindre roll. Sen att din kusins bil dumpar gött e för att den gör det, men den släpper ut det genom luftfiltret i stället, Funkar kanon, Men om man laddar på lite mera kan det skada luftmassemätarn.  sen Torpi! Ja laddade 1.5 med mina orginalstakar i över två år, då har ja en ltt...  Men köra utan dump e inget att rekomendera, inte bara turbon som tar skada, du får ju ett turbo tryck som inte har någonstans att ta vägen när du släpper av på gasen.

Håller med till 100% Idiotiskt och plocka bort dumpen i en turbo bil..
Vill man ha dump ljud så sätter man på en öppten dump eller ett öppet sportfilter.. Punkt slut

Mangisen
18 januari 2009 · 1 035 Inlägg

volvo_grabb skrev:
har sj kört så! ljudet kommer när turbon bromsas upp skulle ja tro

Dump ljudet?
ljudet kommer ju när turbotrycket släpps ut i luften istället för att gå tillbaka in i motorn..

Rallyhalle
18 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Mange__ skrev:

S70_Erik skrev:
Va e de för fel på folket här? Ingen dump? i en turbo bil? Jo det sitter dump på alla turbo bilar, sen om den sitter inbyggd i turbon eller om du har den löst på ic kretsen spelar mindre roll. Sen att din kusins bil dumpar gött e för att den gör det, men den släpper ut det genom luftfiltret i stället, Funkar kanon, Men om man laddar på lite mera kan det skada luftmassemätarn.  sen Torpi! Ja laddade 1.5 med mina orginalstakar i över två år, då har ja en ltt...  Men köra utan dump e inget att rekomendera, inte bara turbon som tar skada, du får ju ett turbo tryck som inte har någonstans att ta vägen när du släpper av på gasen.

Håller med till 100% Idiotiskt och plocka bort dumpen i en turbo bil..
Vill man ha dump ljud så sätter man på en öppten dump eller ett öppet sportfilter.. Punkt slut

Beror på vad det är för bil, vissa bilar kan inte ha öppen dump för att databoxen flippar ur då det saknas uppmätt luft.

Så då får man hålla sig till återcirkulerande och öppet luftfilter

S70_Erik
18 januari 2009 · 8 Inlägg

ja sa aldrig att man behövde en öppen, sa bara att man måste ha något som tar hand om all överbliven laddluft...

Den som ingen turbo har, den får åka utan bar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang