Enhjulsdriven 744

Herr_Svamp
20 januari 2009 · 60 Inlägg

Tjena! Har lagt märke till att min volvo 744 -88 driver väldigt ojämnt. jag uppskattar effekten till ca 70 % på höger bak och därför endast 30% på vänster bak. Har testat både i höger och i vänstersvängar.....testat att ge full gas på grus rakt fram men hur jag än gör så driver den väldigt mycket mer på ena hjulet. Ska det va såhär eller e något fel?

Mvh Erik

Volvo_Mannen Volvoskadad
20 januari 2009 · 6 017 Inlägg

Herr_Svamp skrev:
Tjena! Har lagt märke till att min volvo 744 -88 driver väldigt ojämnt. jag uppskattar effekten till ca 70 % på höger bak och därför endast 30% på vänster bak. Har testat både i höger och i vänstersvängar.....testat att ge full gas på grus rakt fram men hur jag än gör så driver den väldigt mycket mer på ena hjulet. Ska det va såhär eller e något fel?

Mvh Erik

utan diffspärr blir de så, tyvärr

Jonas
Herr_Svamp
20 januari 2009 · 60 Inlägg

å jag som trodde att kraften skulle fördelas dem emellan men detta e alltså normalt?

påsen If your not out of control, your not in control
20 januari 2009 · 686 Inlägg

Japp det är fullt normalt

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Mr_EmCom Med.lem
20 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Och jättetråkit.
Krävs träning och teknik för att sladda "odiffat"

Jag var rätt duktig med min gamla 740 16v, men nu har jag kört Omegan rätt länge som är lammeldiffad. Igår testade jag några varv i en rondell med min donatorbil till turbokossan, en 528 som inte är diffad. Fick inte ut röven en ända gång tongue

Senast redigerat av Mr_EmCom (20 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
epapower
20 januari 2009 · 593 Inlägg

stämmer bra, är helt normalt,, varför tror du alla ohänga ungdomar alltid har en hög me högerdäck i garaget?, heh

NxV ElectroRaggare
20 januari 2009 · 883 Inlägg

epapower skrev:
stämmer bra, är helt normalt,, varför tror du alla ohänga ungdomar alltid har en hög me högerdäck i garaget?, heh

hehe wink

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
te_wik Forummoderator
20 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Och jättetråkit.
Krävs träning och teknik för att sladda "odiffat"

Jag var rätt duktig med min gamla 740 16v, men nu har jag kört Omegan rätt länge som är lammeldiffad. Igår testade jag några varv i en rondell med min donatorbil till turbokossan, en 528 som inte är diffad. Fick inte ut röven en ända gång tongue

Krävs bara lite fart och en bil som inte kränger så mycke, då släpper t.om FWD  wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Frosted
20 januari 2009 · 1 878 Inlägg

varför gör inte trådskaparen en såkallad "Research" innan man postar för. denna infon kunde du fått ifrån instruktionsboken. eller Wiki.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Volvo_Mannen Volvoskadad
20 januari 2009 · 6 017 Inlägg

te_wik skrev:

Mr_EmCom skrev:
Och jättetråkit.
Krävs träning och teknik för att sladda "odiffat"

Jag var rätt duktig med min gamla 740 16v, men nu har jag kört Omegan rätt länge som är lammeldiffad. Igår testade jag några varv i en rondell med min donatorbil till turbokossan, en 528 som inte är diffad. Fick inte ut röven en ända gång tongue

Krävs bara lite fart och en bil som inte kränger så mycke, då släpper t.om FWD  wink

Mvh Tommy

ja men de är sååååå mycket roligare att åka på häng med en riktig diffspärr.

utan de måste man ju pressa som fan, och jäkla oförutsägbart. ena stunden har du fäste andra stunden spinner de

Jonas
Mr_EmCom Med.lem
20 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Frozen1985 skrev:
varför gör inte trådskaparen en såkallad "Research" innan man postar för. denna infon kunde du fått ifrån instruktionsboken. eller Wiki.

Det skulle man kunna fråga i typ varnannan tråd här på gorg.

Lätt irriterande.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Herr_Svamp
20 januari 2009 · 60 Inlägg

Frozen1985 skrev:
varför gör inte trådskaparen en såkallad "Research" innan man postar för. denna infon kunde du fått ifrån instruktionsboken. eller Wiki.

orka! Då hade du ju dessutom inte fått nöjet att tyka dig. Ingen behöver svara eller läsa det e väldigt frivilligt

blacklin3 Ugglan-racing
20 januari 2009 · 362 Inlägg

klarar du inte få upp den på sop utan diff så ryck till hårt i handbromsen en gång så brukar den diffa en snabbis sen är de bara hålla järnet^^ eller så svets diffar du om du inte vill slänga ut pengar på en skit40^^

How does dust taste sucker??
Germax
20 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Jag har aldrig kört varken diffat lr svetsat och jag hänger som en gud ändå.

Mr_EmCom Med.lem
20 januari 2009 · 3 759 Inlägg

JapMax skrev:
Jag har aldrig kört varken diffat lr svetsat och jag hänger som en gud ändå.

http://vet.hut.nu/?id=14

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Caffe
20 januari 2009 · 1 436 Inlägg

På Bajsbmwn beror delar på sneslitaget på att ena bromsen ligger på och att de dessutom tar ojämnt. Kanske värt att kolla upp, kan hjälpa en del även om det inte tar bort problemet helt.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Etingelholm
20 januari 2009 · 979 Inlägg

Visst att det är lättare med diffbroms,lamelldiff,svetsad axel,ja allt sorts diff. Klat de är lättare att hålla bilen på bredden & mycket roligare körning. Men ja har aldrig haft problem med att få ut rumpan på min bil? Krävs bara lite mer hårdare körning än med diffbroms. Är chassit bara stadigt så är det inga problem:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Germax
20 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

JapMax skrev:
Jag har aldrig kört varken diffat lr svetsat och jag hänger som en gud ändå.

http://vet.hut.nu/?id=14

http://vet.hut.nu/?id=2

Senast redigerat av JapMax (20 januari 2009)

H3dlund Med lem
20 januari 2009 · 1 127 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

JapMax skrev:
Jag har aldrig kört varken diffat lr svetsat och jag hänger som en gud ändå.

http://vet.hut.nu/?id=14

Denna passar bättre:

http://vet.hut.nu/?id=15

Öppen diff fungerar skitbra, så länge man inte ska sladda. Ni som påstår ni kan sladda öppen diff bra. Vänta tills ni får dit en riktig diffbroms, helt plötsligt har man faktiskt kontroll.

Och inte går det bättre med styvt chassi som ni säger, då kommer bilen bara bli ännu mera innerhjulsdriftbenägen. Kör man öppen diff är det ta bort bakre kränghämmare och mjuk sättning bak som gäller för bästa grepp. Men givetvis går det att hänga ut baken! Men inte på samma sätt..

Till det ämnet faktiskt handlar om!

Trådskaparens differential fungerar som den ska, drar på det hjul med minst grepp.

Senast redigerat av H3dlund (20 januari 2009)

Germax
20 januari 2009 · 12 086 Inlägg

H3dlund skrev:

Mr_EmCom skrev:

JapMax skrev:
Jag har aldrig kört varken diffat lr svetsat och jag hänger som en gud ändå.

http://vet.hut.nu/?id=14

Denna passar bättre:

http://vet.hut.nu/?id=15

Öppen diff fungerar skitbra, så länge man inte ska sladda. Ni som påstår ni kan sladda öppen diff bra. Vänta tills ni får dit en riktig diffbroms, helt plötsligt har man faktiskt kontroll.

Och inte går det bättre med styvt chassi som ni säger, då kommer bilen bara bli ännu mera innerhjulsdriftbenägen. Kör man öppen diff är det ta bort bakre kränghämmare och mjuka sättning som gäller för bästa grepp. Men givetvis går det att hänga ut baken! Men inte på samma sätt..

Jag råkar ju veta hur jag hänger, det vet ju inte du.

Jag säger inte att diffat är skit, det är säkert skitbra! Bättre än odiffat.
Men jag har sladdat i 4 vintrar nu aldrig med diffbroms och de går så fint så.
Långa fina sladdar, bara för att bakaxeln är odiffad betyder de inte att alla är lika slut som trådskaparens 740.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang