Bilköp: Vilken är bast? Trans Am, C5 eller M3?

KingWS6 TACS Medlem
20 januari 2009 · 457 Inlägg

Som ämnesraden säger;
Vilken bil bör man satsa på, en Trans Am WS6 (gen 4), Corvette C5 eller BMW M3:a? Jag funderar på att göra ett byte (kör T/A nu). Jag menar då för samma peng. I mitt fall runt 200.000 kr:|

BMW ser lite tråkiga ut, jänkarna lite plastiga, Trans Am'en är snyggast, Corvetten lätt att trimma.
Det finns tonvis med för och nackdelar, vilka tycker ni borde väga in vid ett eventuellt bilbyte.

Den ska inte gå på bana, en sommarbruksbil som man kan leka lite med. Eventuellt trimma lite på för att köra nån lagårdsserie i drag, inget totalt ombyggt racestuk alltså.


Tacksam för synpunkter och råd! /Jörgen

Senast redigerat av KingWS6 (20 januari 2009)

FLindgren
20 januari 2009 · 5 089 Inlägg

Vad har du för nytta med bilen? crusing? bruksbil? ställa ut? trimma? leka sönder?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
KingWS6 TACS Medlem
20 januari 2009 · 457 Inlägg

FLindgren skrev:
Vad har du för nytta med bilen? crusing? bruksbil? ställa ut? trimma? leka sönder?

Ok, Det var en luddig fråga kanske roll

Den ska inte gå på bana, en sommarbruksbil som man kan leka lite med. Eventuellt trimma lite på för att köra nån lagårdsserie i drag, inget totalt ombyggt racestuk alltså.

neckwomen_88
20 januari 2009 ·

du bör kanske speca vilken gen på trans am:an du isf tänkte på.  En 1gen (-69) slår stort i fränhetsfaktor mot dom andra, c5 kul men väldigt vanlig, m3 bör du också speca vilken du tänkte på (bmwna väcker ju inte lika stor uppmärksamhet heller)...glhf!

Masterworks
20 januari 2009 ·

Jag är ju lite färgad, men C5an är som du säger, lätt att trimma,
du slipper massa passagerare, grym väghållning, motorljudet,
mycket eftermarknadsprylar osv...

https://www1.garaget.org/archive/60/59078/58325/58325-968986.jpg

KingWS6 TACS Medlem
20 januari 2009 · 457 Inlägg

neckwomen_88 skrev:
du bör kanske speca vilken gen på trans am:an du isf tänkte på.  En 1gen (-69) slår stort i fränhetsfaktor mot dom andra, c5 kul men väldigt vanlig, m3 bör du också speca vilken du tänkte på (bmwna väcker ju inte lika stor uppmärksamhet heller)...glhf!

Ok, Det var en luddig fråga kanske ... igen rollroll
En Trans Am gen 4, den jag kör nu. Den jag FUNDERAR på att byta ut.

neckwomen_88
20 januari 2009 ·

gen på m3:orna då?   hade iofs oavsett valt c5:an tongue

R_fused There is no replacement for displacement
20 januari 2009 · 630 Inlägg

Hade jag valt mellan dem är c5an ett solklart val, kan inte se någon anledning till att välja någon annan förutom om du måste ha fyra stolar.
Går med största sannolikhet bäst och är överlägset snyggast.

KingWS6 TACS Medlem
20 januari 2009 · 457 Inlägg

Masterworks skrev:
Jag är ju lite färgad, men C5an är som du säger, lätt att trimma,
du slipper massa passagerare, grym väghållning, motorljudet,
mycket eftermarknadsprylar osv...

http://www1.garaget.org/archive/60/5907 … 968986.jpg

Jo din C5:a är skitfin. Men motorljudet du har kan en annan V8 också få, dessutom har ju du "piffat" upp den för en rejäl slant (tror jag det kostadf iaf;)), skulle du välja den även om du imåste ta den orginal?
Du kör ju BMW också så lite perspektiv har du kanske, skulle en M3:a vara ett alternativ till dig?

KingWS6 TACS Medlem
20 januari 2009 · 457 Inlägg

neckwomen_88 skrev:
gen på m3:orna då?   hade iofs oavsett valt c5:an tongue

M3:orna är ju lite dyrare oftast i andrahandsvärde liksom C5:orna, så jag hade tänkt mig lite årgångs-ospecificerat och runt en 200.000 kr lapp.  = min budget neutral

Masterworks
20 januari 2009 ·

KingWS6 skrev:

Masterworks skrev:
Jag är ju lite färgad, men C5an är som du säger, lätt att trimma,
du slipper massa passagerare, grym väghållning, motorljudet,
mycket eftermarknadsprylar osv...

http://www1.garaget.org/archive/60/5907 … 968986.jpg

Jo din C5:a är skitfin. Men motorljudet du har kan en annan V8 också få, dessutom har ju du "piffat" upp den för en rejäl slant (tror jag det kostadf iaf;)), skulle du välja den även om du imåste ta den orginal?
Du kör ju BMW också så lite perspektiv har du kanske, skulle en M3:a vara ett alternativ till dig?

Jag har kört M3or oxå, men jag tycker det e en tråkig bil!

Visst har jag piffat upp den men för att få ett snyggt "stuk" på den så brukar en sänkning
göra susen, och det gör du gratis med orginal bultarna!

KingWS6 TACS Medlem
20 januari 2009 · 457 Inlägg

R_fused skrev:
Hade jag valt mellan dem är c5an ett solklart val, kan inte se någon anledning till att välja någon annan förutom om du måste ha fyra stolar.
Går med största sannolikhet bäst och är överlägset snyggast.

M3 slår väl Vetten på bana väl? och Trans Am WS6 har allt som oftast mer hästar på bakhjulen än en Vette med LS1 motorn. Båda påståendena är inte säkra dock ...

Masterworks
20 januari 2009 ·

KingWS6 skrev:

R_fused skrev:
Hade jag valt mellan dem är c5an ett solklart val, kan inte se någon anledning till att välja någon annan förutom om du måste ha fyra stolar.
Går med största sannolikhet bäst och är överlägset snyggast.

M3 slår väl Vetten på bana väl? och Trans Am WS6 har allt som oftast mer hästar på bakhjulen än en Vette med LS1 motorn. Båda påståendena är inte säkra dock ...

C6an som har ungefär samma väghållning som C5an är snabbaste orginalbil
på superstage, angående hästarna så har jag hört tvärtom men det kan vara som du säger oxå?

Som glidare vinner vetten lätt, iallafall i mina ögon, och den funkar riktigt bra
på nattracen oxå!

Här en film när jag tar en lustgasmatad Mustang!

R_fused There is no replacement for displacement
20 januari 2009 · 630 Inlägg

KingWS6 skrev:

R_fused skrev:
Hade jag valt mellan dem är c5an ett solklart val, kan inte se någon anledning till att välja någon annan förutom om du måste ha fyra stolar.
Går med största sannolikhet bäst och är överlägset snyggast.

M3 slår väl Vetten på bana väl? och Trans Am WS6 har allt som oftast mer hästar på bakhjulen än en Vette med LS1 motorn. Båda påståendena är inte säkra dock ...

Jag har inte så stor koll på det här, men är verkligen trans am starkare?
Och bilen skulle ju inte gå på bana:)
Dock måste jag erkänna att m3 e46 är ruskigt fina de med, men vetten är fräckare. Är ju en "riktig" sportbil:)

Senast redigerat av R_fused (20 januari 2009)

FreddeK
20 januari 2009 ·

varför byta när du verkar avguda den bilen du har?

calle- Hijo de puta
20 januari 2009 · 113 Inlägg
bollen1986
20 januari 2009 · 3 714 Inlägg

Corvette C5 skulle jag valt iaf smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
terazzi
20 januari 2009 ·

C5an big_smile

KingWS6 TACS Medlem
20 januari 2009 · 457 Inlägg

R_fused skrev:

KingWS6 skrev:

R_fused skrev:
Hade jag valt mellan dem är c5an ett solklart val, kan inte se någon anledning till att välja någon annan förutom om du måste ha fyra stolar.
Går med största sannolikhet bäst och är överlägset snyggast.

M3 slår väl Vetten på bana väl? och Trans Am WS6 har allt som oftast mer hästar på bakhjulen än en Vette med LS1 motorn. Båda påståendena är inte säkra dock ...

Jag har inte så stor koll på det här, men är verkligen trans am starkare?
Och bilen skulle ju inte gå på bana:)
Dock måste jag erkänna att m3 e46 är ruskigt fina de med, men vetten är fräckare. Är ju en "riktig" sportbil:)

Det sitter likadan motor i en T/A WS6 (98-02) som Vetten C5 (97-03 lite osäker på årtalen) Trots att det på papperet stod att Vetten hade mer kusar mättes det upp fler på T/A:ens bakhjul än på Vettens dito.

Prislappen är viktig för mig. Runt 200.000. Man får ju inte den värsta C5 för den pengen ... Måste ha bang for the buck med i tankarna.

HereComesTrouble Livsnjutare
20 januari 2009 · 1 707 Inlägg

Corvette här med, hade en M3 E46 SMG innan.. köp inte dom, massor av teknik strul..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang