Hur fungerar ett bränsle relä?

dbjanoz
23 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Någon här som kan redogöra i detalj hur ett bränslerelä fungerar och hur det är kopplat?

Vi kan ta en Golf GTI -86 som exempel med K-Jetronic bränsleinsprutning.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
bumpe Lastbilsmekaniker
23 januari 2009 · 3 878 Inlägg

Antar att du menar ett bränslepumpsrelä eller?
Det sitter ett fast kontaktbleck och ett som sitter på ett gångjärn med en fjäder som trycker det ifrån den andra blecket. I relät sitter även en spole som blir en elektromagnet när man lägger ström på den och som sedan drar ihop kontaktblecken. När man släpper spänningen på spolen trycks den rörliga delen ut av fjädern och kontakten bryts.
Vanligtvis styrs relät från motorstyrdonet så att om motorn stannar (t.ex trafikomlycka) men tändningen är på så bryts strömmen till relät. Många bilar kör även pumpen en kort stund när man vrider på tändningen men inte vridit om till startläge. Vissa moderna bilar (fanns säkert på någon gammal bil med) kör pumpen när man trycker på fjärrkontrollen eller låser upp...

dbjanoz
23 januari 2009 · 1 785 Inlägg

bumpe skrev:
Antar att du menar ett bränslepumpsrelä eller?
Det sitter ett fast kontaktbleck och ett som sitter på ett gångjärn med en fjäder som trycker det ifrån den andra blecket. I relät sitter även en spole som blir en elektromagnet när man lägger ström på den och som sedan drar ihop kontaktblecken. När man släpper spänningen på spolen trycks den rörliga delen ut av fjädern och kontakten bryts.
Vanligtvis styrs relät från motorstyrdonet så att om motorn stannar (t.ex trafikomlycka) men tändningen är på så bryts strömmen till relät. Många bilar kör även pumpen en kort stund när man vrider på tändningen men inte vridit om till startläge. Vissa moderna bilar (fanns säkert på någon gammal bil med) kör pumpen när man trycker på fjärrkontrollen eller låser upp...

Ja det stämmer, jag menar bränslepumpsrelät.

Motorstyrdon? Du menar ECU?

Jag skulle vilja se schematiskt hur det är kopplat. Det finns 5poler på ett bränslepumpsrelä, vad är var och en av dem kopplade till?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Drönirettab
23 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Kollar man i elschemat till tex 240 med K-Jet så finns det åtminstone två varianter (enligt Haynes alltså), dels med 5 stift (-77) och dels med 6 stift (78-). Det med 5 stift har enligt elschemat i princip samma funktion som ett vanligt slutande extraljusrelä med dubbla utgångar.

Relät med 6 stift är liknande, men har två st styrplusingångar. De båda ingångarna går till en sorts triggkrets som måste ha signal från tändspolen för att skicka vidare styrplusen till reläspolen.

Vet inte om det hjälpte mycket, men så läser jag iaf elschemat i min rephandbok. smile

Från utgångarna på relät, 87 och 87a, så går det flera kablar. Tankpumpen får spänning från ena utgången, styrtrycksventilen och huvudpumpen får spänning från andra utgången.

Senast redigerat av Drönirettab (23 januari 2009)

dbjanoz
23 januari 2009 · 1 785 Inlägg

dbjanoz skrev:
Någon här som kan redogöra i detalj hur ett bränslerelä fungerar och hur det är kopplat?

Vi kan ta en Golf GTI -86 som exempel med K-Jetronic bränsleinsprutning.

Har klurat ut hur det fungerar nu.

När man vrider på tändningen slår relät till i ca 1 sekund sedan bryter det igen. När man sedan vrider till startläget får relät pulsande signaler från tändspolens primärsida. Sålänge relät får dessa pulser kommer relät att vara draget. Det är alltså inte förrän pulserna på ingång 31b upphör som relät bryter igen.

Vill man tvångsköra pumpen utan relät byglar man mellan 31 och 87 i terminalen. Då får man reda på om pumpen fungerar, startar pumpen så ligger felet antingen i relät eller i ett tidigare led t ex tändningslåset.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/large/551745_15wvt7.jpg

http://www.diagnostic-assistance.co.uk/mech_inj.htm

se även

http://moodle.student.cnwl.ac.uk/moodle … tacho.html

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
rosenpick J-ROS
9 februari 2009 · 39 Inlägg

För att låna tråden lite, jag har problem med min bränslepump på min Golf Gti som beskrivet i tråden.
Reläet slår och skickar iväg ström men det kommer inte fram till bensinpumpen, hur ska jag gå till väga?

evilaudio
9 februari 2009 · 16 195 Inlägg

rosenpick skrev:
För att låna tråden lite, jag har problem med min bränslepump på min Golf Gti som beskrivet i tråden.
Reläet slår och skickar iväg ström men det kommer inte fram till bensinpumpen, hur ska jag gå till väga?

då lär du ju ha kabelbrott.. vilken av pumparna e de som inte funkar då??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
rosenpick J-ROS
9 februari 2009 · 39 Inlägg

Jag bytte precis koppling på bilen och efter det så går den inte att starta.
Varken pumpen i tanken eller den under surrar när man drar i startmotorn.
Alla säkringar är också hela.

EDIT!

Jag har nu ström fram till pumparna, men ingen av dem ger ifrån sig ljud eller bilen startar ej.
Det kan ju knappast vara nåt vid kopplingsbytet som gjorde bränslepumparna gick?
Det är den under bilen som inte funkar om den inte startar elelr hur?

Senast redigerat av rosenpick (9 februari 2009)

dbjanoz
22 november 2009 · 1 785 Inlägg

rosenpick skrev:
Jag bytte precis koppling på bilen och efter det så går den inte att starta.
Varken pumpen i tanken eller den under surrar när man drar i startmotorn.
Alla säkringar är också hela.

EDIT!

Jag har nu ström fram till pumparna, men ingen av dem ger ifrån sig ljud eller bilen startar ej.
Det kan ju knappast vara nåt vid kopplingsbytet som gjorde bränslepumparna gick?
Det är den under bilen som inte funkar om den inte startar elelr hur?

Sätt en kabel mellan kopplingspunkt 15 och 87 och slå på tändningen. Startar pumpen så har du kontakt och felet ligger troligen i relät.

Denna test gör du endast för att testa inte för att köra bilen då pumpen går så länge du har tändningen på oavsett om motorn går eller ej.

Relät är beroende av en styrande puls från tändspolen så du kan inte ha spänning fram mer än 1 sekund efter du haft tändningen på.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
djurart
27 mars 2010 · 23 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kollar man i elschemat till tex 240 med K-Jet så finns det åtminstone två varianter (enligt Haynes alltså), dels med 5 stift (-77) och dels med 6 stift (78-). Det med 5 stift har enligt elschemat i princip samma funktion som ett vanligt slutande extraljusrelä med dubbla utgångar.

Relät med 6 stift är liknande, men har två st styrplusingångar. De båda ingångarna går till en sorts triggkrets som måste ha signal från tändspolen för att skicka vidare styrplusen till reläspolen.

Vet inte om det hjälpte mycket, men så läser jag iaf elschemat i min rephandbok. smile

Från utgångarna på relät, 87 och 87a, så går det flera kablar. Tankpumpen får spänning från ena utgången, styrtrycksventilen och huvudpumpen får spänning från andra utgången.

Haallå, Hur funkar kopplingen på ett relä typ golf monotronik ENHETSENSPRUTARE den har 87 86 85 30, Kraftrelä 87 bygling till 30 går pumpen men hur fungear det

Volvo V90 -97 "Pärlan" (1997)
djurart
27 mars 2010 · 23 Inlägg

djurart skrev:

Drönirettab skrev:
Kollar man i elschemat till tex 240 med K-Jet så finns det åtminstone två varianter (enligt Haynes alltså), dels med 5 stift (-77) och dels med 6 stift (78-). Det med 5 stift har enligt elschemat i princip samma funktion som ett vanligt slutande extraljusrelä med dubbla utgångar.

Relät med 6 stift är liknande, men har två st styrplusingångar. De båda ingångarna går till en sorts triggkrets som måste ha signal från tändspolen för att skicka vidare styrplusen till reläspolen.

Vet inte om det hjälpte mycket, men så läser jag iaf elschemat i min rephandbok. smile

Från utgångarna på relät, 87 och 87a, så går det flera kablar. Tankpumpen får spänning från ena utgången, styrtrycksventilen och huvudpumpen får spänning från andra utgången.

Haallå, Hur funkar kopplingen på ett relä typ golf monotronik ENHETSENSPRUTARE den har 87 86 85 30, Kraftrelä 87 bygling till 30 går pumpen men hur fungear det

Mitt relä slår som skjutton 9,9V i 30

Volvo V90 -97 "Pärlan" (1997)
bmx
27 februari 2011 · 7 100 Inlägg

vart ska man sätta stiften ifrån mulitmetern om man vill mäta om de kommer nå ström till reläet?
får nämligen ingen ström till pumpen,och reläet är helt nytt.
volvo 850 glt-92

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
CNiilsson
8 juni 2011 · 39 Inlägg

kan man låna tråden lite kanske. Har ett k-jetronic relä med 6 stift men jag behöver bara använda 5 st.
Skiten funkar inte så jag tänkte om man kanske måste använda sista stiftet också (87b) ?

Volvo 240 "Köhler Racing" (1986)
Drönirettab
8 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Relät har två utgångar, men båda matas från ingång 30. Det spelar ingen roll ur reläets funktionssynpunkt om du bara använder en av utgångarna, det ska funka ändå. smile

Vad är det som inte funkar, klickar inte relät eller?

CNiilsson
8 juni 2011 · 39 Inlägg

Drönirettab skrev:
Relät har två utgångar, men båda matas från ingång 30. Det spelar ingen roll ur reläets funktionssynpunkt om du bara använder en av utgångarna, det ska funka ändå. smile

Vad är det som inte funkar, klickar inte relät eller?

Kopplade in det enligt schemat ovan, men det händer inget när jag slår på tändingen. Det ska ju gå igång nån sekund. Testade dra en tråd från 15 på relät till vredet för halvljus/dimljus och då funkade det ibland, men man fick typ slå på tändningen med lyset på, stänga av lyset och sen sätta på det igen så började pumparna gå. Jag trodde det var nåt skit med relät så jag köpte ett nytt och kopplade in det på en av säkringarna men det händer ingenting.
Byglade mellan 15 och 30 i hopp om att dom skulle gå igång som när man slog på tändningen men det var fortfarande dött.

Volvo 240 "Köhler Racing" (1986)
Drönirettab
9 juni 2011 · 21 761 Inlägg

På min 240 med K-Jet klickar inte relät när jag har tändningen påslagen, det behövs tändimpulser från tändsystemet för att relät ska dra (dvs startmotorn måste köras så att tändmodulen skickar impulser till tändspolen). Har kollat upp detta själv för att vara säker. smile

CNiilsson
9 juni 2011 · 39 Inlägg

Drönirettab skrev:
På min 240 med K-Jet klickar inte relät när jag har tändningen påslagen, det behövs tändimpulser från tändsystemet för att relät ska dra (dvs startmotorn måste köras så att tändmodulen skickar impulser till tändspolen). Har kollat upp detta själv för att vara säker. smile

okej, men detta relät ska gå i nån sekund när man slår på tändningen och sedan bryta för att sedan dra igen när den får signal från tändspolen. Bör kanske tillägga att de är inte ett relä som suttit på en 240 och det sitter inte heller i en standardbil så jag har inte den kontakten. Har dragit lösa trådar från varje stift.
Men jag har kanske fått ett relä som inte ska gå igång en liten stund men då borde det ju inte funkat när jag kopplade på lysvredet.

Volvo 240 "Köhler Racing" (1986)
Drönirettab
9 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Det kan ju hända att eftersom du var tvungen att "böka" lite med ljusknappen och tändningen så blev det ungefär som en triggsignal till reläspolen, då drog även reläspolen tillfälligt. En teori bara. smile

CNiilsson
9 juni 2011 · 39 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det kan ju hända att eftersom du var tvungen att "böka" lite med ljusknappen och tändningen så blev det ungefär som en triggsignal till reläspolen, då drog även reläspolen tillfälligt. En teori bara. smile

ja de kan du fan ha rätt i ! Tack så mycket för hjälpen smile

Volvo 240 "Köhler Racing" (1986)
AlexSkitarg
23 september 2011 · 9 Inlägg

Min pump går inte alls, men misstänker kabelbranden, vad har kablarna för färg och står det nåt på dom ?
Bilen är en Renault 5 GTE-88
Det har visserligen varit kabelbrand under instrumentpanelen ?
och det går direktström till högerlysena?
vad kan felet vara?

Senast redigerat av AlexSkitarg (23 september 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang