lurad av en säljare på blocket! Hjälp

Gilljam Laddtryck!
24 januari 2009 · 137 Inlägg

hej, igår köpte min kompis en saab 93 på blocket av en "bilmeck"(privat person). efter Ca 10h började det rycka som f*n från motorn och bilen gick konstigt. vi öppnade motorhuven och såg olja överallt kollade oljestickan och det var bara lite klet längst ner på stickan. nu till frågan, finns det några garantier eller nått liknade så man kan kräva tillbaka summan av ägaren som det kostar att laga bilen, när man köper en bil på blocket? Mvh Gilljam

Reichte86
24 januari 2009 · 509 Inlägg

svårt det där! tror inte man kan gör så mycket... ni har skrivit kvitto och sånt lr??

fredde85
24 januari 2009 · 1 798 Inlägg

nja du de är nog svårt är ju oftast köparens uppgift att kolla upp bilen om ingen garanti finnes men visst kan ju ringa o prata me om de hjälper

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
n3rmin Greetings, infidel.
24 januari 2009 · 91 Inlägg

Aldrig hört talas om att man kan kräva tillbaka pengar när man köpt något begagnat. hmm

The left lane is the passing lane.
NOT the "go as fast as I fucking want to hurr de hurr durr" lane.
998cc
24 januari 2009 · 872 Inlägg

om det är ett dålt fel ska du kunna ångra köpet. men kom felet efter köpet så finns det inget att göra.

If its too loud you are too old!
anvandare_12345
24 januari 2009 · 654 Inlägg

Privatperson -> Privatperson, dvs du har inget stöd i lagen i denna affär. Som ovan sagt, prata med säljaren och se om ni kan komma överens om något.

Legwind
24 januari 2009 · 925 Inlägg

Köparens uppgift att kolla sån är kvitton skrivna så e det kört men vissa har blocket garanti som kostar 1000kr eller nått den gäller om nått sådant händer köparen

Feel The Difference
mastrovious
24 januari 2009 · 627 Inlägg

"I befintligt skick" innebär inte att bilen ska rasa efter 10 tim.. Du har nog chans att lösa detta. Du hade ingen sån här.. va kallar dom det, blocket-garanti? Kolla med ARN samt konsumentverket så ska du nog se att du trots allt har en chans.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
anvandare_12345
24 januari 2009 · 654 Inlägg

mastrovious skrev:
"I befintligt skick" innebär inte att bilen ska rasa efter 10 tim.. Du har nog chans att lösa detta. Du hade ingen sån här.. va kallar dom det, blocket-garanti? Kolla med ARN samt konsumentverket så ska du nog se att du trots allt har en chans.

Gäller väl mest vid köpa av produkt från företag?

Senast redigerat av danhild (24 januari 2009)

ErnadG
24 januari 2009 · 212 Inlägg

du har rätt i sju dagar att lämna tbx bilen, ring konsumentverket, dom hjälper dig med allt. Men ta kontakt med säljaren först.

alexxe En gång till nu
24 januari 2009 · 760 Inlägg

I befintligt skick gäller fortfarande, står de på de skrivna kvittot så är säljaren i princip fri från vidare ansvar. men kryphål finns alltid. kolla med konsumentverket, dom är duktiga på va dom håller på med=). Cheers!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
saab_9
24 januari 2009 · 117 Inlägg

finns nog inte så mycket ni kan göra om bilen är såld i bef skick ...

mastrovious
24 januari 2009 · 627 Inlägg

danhild skrev:
Gäller väl mest vid köpa av produkt från företag?

Texten nedan är ett utdrag från konsumentverket gällande privatköp.

alexxe skrev:
I befintligt skick gäller fortfarande, står de på de skrivna kvittot så är säljaren i princip fri från vidare ansvar.

Detta säger man om befintligt skick....

En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.
Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.
Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.

Befintligt skick
En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
eller om

bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
guwib
24 januari 2009 · 624 Inlägg

gick ni ej igenom bilen innan köp?
då kollar man ju alla vätskor etc?( jag gör det iaf )

who´s the man?
mastrovious
24 januari 2009 · 627 Inlägg

Kan ju för övrigt nämna att min polare köpte en 93 och råkade ut för problem med tändningskasset efter knappt 1.5 dag. Han fick köpet hävt (privatköp).

We Ride Togheter, We Die Togheter!
s12 Nissan Gazelle
24 januari 2009 · 1 460 Inlägg

Gilljam : va tråkigt för dig , hoppas att de kommer att ordna sig för dig

Nissan Silvia
Mollllgan
24 januari 2009 ·

mastrovious skrev:
Kan ju för övrigt nämna att min polare köpte en 93 och råkade ut för problem med tändningskasset efter knappt 1.5 dag. Han fick köpet hävt (privatköp).

Har en polare som vatt med om samma sak... dock inte tändkasseten utan något annat jux (jag kan inget om bilar..Var 13 år när jag lärde mig vad toning var) big_smile

Men iaf det var köp mellan 2 privapersoner och han kunde häva köpet trost att det fanns kvitto osv osv.
Som sagts innan kontakta konsumentverket så kolla med dem vad dem säger...
Jag kan lova att jag ska hålla tummarna iaf..
Lycka till..

Ps har för mig att konsumentverket har pissdåliga öppettider och ofta fet kö. så ligg på luren några minuter innan dem öppnar så du har en chans o ta tag i skiten..

Mvh

Dragonbreath
24 januari 2009 · 326 Inlägg

Gilljam skrev:
hej, igår köpte min kompis en saab 93 på blocket av en "bilmeck"(privat person). efter Ca 10h började det rycka som f*n från motorn och bilen gick konstigt. vi öppnade motorhuven och såg olja överallt kollade oljestickan och det var bara lite klet längst ner på stickan. nu till frågan, finns det några garantier eller nått liknade så man kan kräva tillbaka summan av ägaren som det kostar att laga bilen, när man köper en bil på blocket? Mvh Gilljam

Konsumentombudsmannen.. du har en laglig rätt att återkalla köpet om felet kan bevisas att det var ett ursprungligt fel som säljaren visste om..

"Sweet Insane Road Maniac"
Aleks
24 januari 2009 · 89 Inlägg

Hur ska man kunna bevisa hvem sitt fel ett motorras är? Svårt o bevisa tror jag. Säljaren kan ju bara säga att han inte har haft problemer och at troligen har den nya köparen kört sönder den, användarfel.

Tråkit när sånt här händer, lycka till!

Senast redigerat av Aleks (24 januari 2009)

Sand_Man Magister Mundi Sum
24 januari 2009 · 177 Inlägg

som så många andra nämt !

Konsumetlagen !

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)
Audi A6 Allroad 2,7 Biturbo "Quattron" (2004)
Chevrolet Corvette "Vetten" (1987)
Volvo V50 1,8F "Snålbilen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang