Sälja avställd bil, hur funkar det?

hampa87 *BECE**
25 januari 2009 · 334 Inlägg

Ställde av min gamla saab 9000 för någon vecka sedan och nu hade jag tänkt att sälja den. Men jag vill ju liksom inte betala skatten på bilen. Utan de vill jag att nästa ägare ska göra. Någon som vet hur de funkar?

Smajly
25 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Ja de e väl bara o sälja den då..

Senast redigerat av Smajly (25 januari 2009)

hampa87 *BECE**
25 januari 2009 · 334 Inlägg

men då kommer väl skatten till mig när köparen ställer på bilen?

Smajly
25 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Nä varför skulle den det. Ni skriver ju ett ägarbyte och då blir bilen reggad i hans namn och han får fixa skatten.

_Nas_
25 januari 2009 · 309 Inlägg

Ställer du av bilen, menar du att bilen inte kommer att köras på vägarna. Du betalar därmed ingen skatt, skulle det vara kvar något utav skatten som betalades senast så får du ju tillbaka dessa. När bilen ställs på måste skatten betalas för att du skall få köra på vägarna.

Det är bara att sälja bilen avställd. Den nya ägaren betalar ju skatten för att få köra den på vägarna.
Även om du inte säljer bilen kommer du inte få hem räkning på att du skall betala skatt just för att bilen är avställd

/ Nassir

Att köra turbo är beroendeframkallande...
illegal__driver
25 januari 2009 · 76 Inlägg

Smajly skrev:
Ja de e väl bara o sälja den då..

Word
Du behöver inte ställa på din bil för att du ska sälja den men som köpare ser man ju helst att bilen är besiktad och påställd så det bara är att åka hem utan att behöva krångla men det är ju upp till var och en

Volkswagen Touran "DAS AUTO" (2005)
Volkswagen GOLF 4 IV "DAS AUTO" (2000)
Hamilton
25 januari 2009 · 8 872 Inlägg

Beror lite på vad det är för slutsiffra på bilen och när den säljs!
Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden är skyldig att betala skatten.

Fotograf på tierpidag.se
wesakgamc StaticVikings(Member)
25 januari 2009 · 53 Inlägg

Det gäller väl bara när den är påställd som man får betala resterande skatt? Även när man gjort ägarbyte, däremot när den är avställd å man gör ägarbyte, så är det köparen som får betala den skatten som är kvar fram tills riktiga betalningsmånaden!


Eller är jag ute å cyklar? smile


Men som illegal__driver säger, så tror jag ju bestämt att man hellre köper en bil som är påställd o.s.v, kan ju lika gärna vara en stulen bil etc. annars! Det är ju nån sorts "garanti" för att veta att bilen är ärlig tongue


Såhär står det på länken nedanför;

Ägarbyte

Skulle ett ägarbyte ske den aktuella månaden då skatten ska betalas övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald.


Påställning

Vid en påställning är det den person som är registrerad ägare vid påställningstillfället som är skattskyldig



http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … kyldighet/

Senast redigerat av SuLiMaN (25 januari 2009)

Live long and prosper
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
bytoken
25 januari 2009 · 104 Inlägg

Om man påställer en avställd bil i samband med en affär, då är det köparen som ska betala skatten, dvs  datumet för ägarbyte och påställning är samma, påställs den tidigare så är det säljaren som betalar skatten.

v70 awd 2,5t -07
855R -97
Aruzo Ace Ventura
25 januari 2009 · 1 240 Inlägg

Lite ot men jag lånar tråden lite! Om jag ska köpa en bil som är avställd och obesiktad, Om jag då ställer på den och försäkrar den får jag då köra den till min verkstad oavsett hur långt bort den står om jag kör kortaste vägen dit?

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
CTR-Jante
25 januari 2009 · 301 Inlägg

bytoken skrev:
Om man påställer en avställd bil i samband med en affär, då är det köparen som ska betala skatten, dvs  datumet för ägarbyte och påställning är samma, påställs den tidigare så är det säljaren som betalar skatten.

Jag fick betala skatten på min förra bil, även att vi skrev samma datum på ägarbytet som dagen då den ställdes på.. Men kanske är ändrat idag.. detta var ju ca två årsen..

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
wesakgamc StaticVikings(Member)
25 januari 2009 · 53 Inlägg

Aruzo skrev:
Lite ot men jag lånar tråden lite! Om jag ska köpa en bil som är avställd och obesiktad, Om jag då ställer på den och försäkrar den får jag då köra den till min verkstad oavsett hur långt bort den står om jag kör kortaste vägen dit?

Det ska du väl få göra, har för mig att det var något liknande fall för mig när jag köpte min gamla 740, dock hade jag ju tur så jag aldrig mötte någon polis etc. Så ett ordentligt svar har jag tyvärr inte smile

Men det ska nog gå bra, om inte annat kan du ju se till att ha påställningsbevis med dig i bilen, och något bevis för att den är försäkrad.

En annan grej du kan göra är att ha en kompis körandes i en bil bakom dig, så att han "skymmer" skattemärket lite grann smile

Live long and prosper
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
Aruzo Ace Ventura
25 januari 2009 · 1 240 Inlägg

SuLiMaN skrev:

Aruzo skrev:
Lite ot men jag lånar tråden lite! Om jag ska köpa en bil som är avställd och obesiktad, Om jag då ställer på den och försäkrar den får jag då köra den till min verkstad oavsett hur långt bort den står om jag kör kortaste vägen dit?

Det ska du väl få göra, har för mig att det var något liknande fall för mig när jag köpte min gamla 740, dock hade jag ju tur så jag aldrig mötte någon polis etc. Så ett ordentligt svar har jag tyvärr inte smile

Men det ska nog gå bra, om inte annat kan du ju se till att ha påställningsbevis med dig i bilen, och något bevis för att den är försäkrad.

En annan grej du kan göra är att ha en kompis körandes i en bil bakom dig, så att han "skymmer" skattemärket lite grann smile

Jo bilen står i Uppsala och den ska till Ed, wink Men om jag ställer på den och försäkrar den och polisen stoppar mig så är ju bilen Oskattad och obesiktad! Kan jag hävda ändå att jag är på väg till verkstad? fast de är cirkus 60 mil?

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
wesakgamc StaticVikings(Member)
25 januari 2009 · 53 Inlägg

Hm jadu.. det är ju en bra bit att åka.. förstås! Skulle väl nästan vara enklare / säkrare att ta den på släp isåfall? tongue

Själv körde jag bara cirka 7 mil med min då...

Kolla lite på vägverket och liknande, kan ju testa att ringa dit också och ställa specifika frågor om du inte hittar något vettigt på deras hemsida smile Dom brukar ju ha koll på det där, en ganska vanlig fråga egentligen! haha

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … av-fordon/

Senast redigerat av SuLiMaN (25 januari 2009)

Live long and prosper
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
_DamnIt R1 driver!
25 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Aruzo skrev:

SuLiMaN skrev:

Aruzo skrev:
Lite ot men jag lånar tråden lite! Om jag ska köpa en bil som är avställd och obesiktad, Om jag då ställer på den och försäkrar den får jag då köra den till min verkstad oavsett hur långt bort den står om jag kör kortaste vägen dit?

Det ska du väl få göra, har för mig att det var något liknande fall för mig när jag köpte min gamla 740, dock hade jag ju tur så jag aldrig mötte någon polis etc. Så ett ordentligt svar har jag tyvärr inte smile

Men det ska nog gå bra, om inte annat kan du ju se till att ha påställningsbevis med dig i bilen, och något bevis för att den är försäkrad.

En annan grej du kan göra är att ha en kompis körandes i en bil bakom dig, så att han "skymmer" skattemärket lite grann smile

Jo bilen står i Uppsala och den ska till Ed, wink Men om jag ställer på den och försäkrar den och polisen stoppar mig så är ju bilen Oskattad och obesiktad! Kan jag hävda ändå att jag är på väg till verkstad? fast de är cirkus 60 mil?

Gör då som så här, ställ på bilen på internet och skriv ut påställningsbevis så får du köra! smile

Aruzo Ace Ventura
25 januari 2009 · 1 240 Inlägg

_DamnIt skrev:

Aruzo skrev:

SuLiMaN skrev:

Det ska du väl få göra, har för mig att det var något liknande fall för mig när jag köpte min gamla 740, dock hade jag ju tur så jag aldrig mötte någon polis etc. Så ett ordentligt svar har jag tyvärr inte smile

Men det ska nog gå bra, om inte annat kan du ju se till att ha påställningsbevis med dig i bilen, och något bevis för att den är försäkrad.

En annan grej du kan göra är att ha en kompis körandes i en bil bakom dig, så att han "skymmer" skattemärket lite grann smile

Jo bilen står i Uppsala och den ska till Ed, wink Men om jag ställer på den och försäkrar den och polisen stoppar mig så är ju bilen Oskattad och obesiktad! Kan jag hävda ändå att jag är på väg till verkstad? fast de är cirkus 60 mil?

Gör då som så här, ställ på bilen på internet och skriv ut påställningsbevis så får du köra! smile

Men om Landsfiskalen fångar mig åker jag på obesiktat då?

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
_DamnIt R1 driver!
25 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Aruzo skrev:

_DamnIt skrev:

Aruzo skrev:

Jo bilen står i Uppsala och den ska till Ed, wink Men om jag ställer på den och försäkrar den och polisen stoppar mig så är ju bilen Oskattad och obesiktad! Kan jag hävda ändå att jag är på väg till verkstad? fast de är cirkus 60 mil?

Gör då som så här, ställ på bilen på internet och skriv ut påställningsbevis så får du köra! smile

Men om Landsfiskalen fångar mig åker jag på obesiktat då?

Då vet jag dock inte riktigt smile

fred89 Mazda Über Alles
25 januari 2009 · 121 Inlägg

Aruzo skrev:

_DamnIt skrev:

Aruzo skrev:
Jo bilen står i Uppsala och den ska till Ed, wink Men om jag ställer på den och försäkrar den och polisen stoppar mig så är ju bilen Oskattad och obesiktad! Kan jag hävda ändå att jag är på väg till verkstad? fast de är cirkus 60 mil?

Gör då som så här, ställ på bilen på internet och skriv ut påställningsbevis så får du köra! smile

Men om Landsfiskalen fångar mig åker jag på obesiktat då?

boka en tid hos närmaste bilprovning och säg sedan att du är på väg till bilprovningen, det är ju lagligt att köra till och från besiktningen:D

Senast redigerat av mazda_speed2 (25 januari 2009)

snart på en väg nära dig
bytoken
25 januari 2009 · 104 Inlägg

CTR-Jante skrev:
Jag fick betala skatten på min förra bil, även att vi skrev samma datum på ägarbytet som dagen då den ställdes på.. Men kanske är ändrat idag.. detta var ju ca två årsen..

Måste ha blivit något fel eller om det tog för lång tid före reg beviset kom till vv.
Nästan alla bilar bilfirmor säljer är ju avställda, och inte betalar dom skatten vid ägarbyte.

v70 awd 2,5t -07
855R -97
soyd
25 januari 2009 · 1 853 Inlägg

En grej man kan göra är:

Ställ på bilen om köparen vill att den ska vara på ställd när han köper den. Sedan när du får hem (om du får hem) skatteinbetalningen för den månaden, då skickar du den bara till den nya ägaren även fast den står i ditt namn... för betalar han inte den så får han ju inte köra bilen, då det nu mera är hans bil...

Försäkringen åker du väll på att betala antar jag.... men nya ägaren måste ju endå direkt samma dag teckna en försäkring själv på den...

så du kan ju ta trafik på den då du ställer på den för att få det så billigt som möjligt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang