Strömkabel från biltema

-Brink-
25 januari 2009 · 378 Inlägg

Var kan man hitta billig och bra strömkabel ? Är biltems kablar nånting att satsa på ?
Kostar t.ex.  349kr för 21mm (6meter) eller 449kr för 30mm (6meter) osv.
Och är biltemas lågnivå nåt bra ? Polaren köpte en precis och de lätt väll bra. Men jag
funderar lite.  Tacksam för svar smile

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
cheva_raggare
25 januari 2009 · 534 Inlägg

har till högtalarna från biltemas i syrrans duett å dom funkar väll

Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Fallan Illustratör
25 januari 2009 · 826 Inlägg

För det första så är ju 6 meter i regel onödigt långt.. Dock går ju sista metern att använda till jord om man vill men oftast så hittar man hela kit för rimliga summor..
Carbonize brukar vara billiga på strömkabel har jag för mig.

Annars är det inge större fel på biltemas kablar.. smile

Tänker...
sir_daniel www.kudoz.se
25 januari 2009 · 3 802 Inlägg

dragit i alla mina bilar med biltemas strömkabel.
men den har blivit dyr numera, kolla efter någon som har tex svetskabel och löd anslutningarna som du ska ha in i steg/batter/säkringar så får du bättre kontakt.

Faniskogen Skogsfan
25 januari 2009 · 649 Inlägg

Kabel skulle jag nog tippa på att det är lite så att du får det du betalar för.. iom kvalité på innehållet och konstruktionen osv.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
te_wik Forummoderator
25 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Koppar som koppar? Är nog bara isoleringen som skiljer sig..

Har inte testast Biltema.. Kör med Zachry kablar.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
OpelFredrik
25 januari 2009 ·

te_wik skrev:
Koppar som koppar? Är nog bara isoleringen som skiljer sig..

Ja du, du har inte hållit på länge med billjud va?

//Fredrik

snapshot
25 januari 2009 · 908 Inlägg

kabelgiganten.se ?

te_wik Forummoderator
25 januari 2009 · 12 813 Inlägg

OpelFredrik skrev:

te_wik skrev:
Koppar som koppar? Är nog bara isoleringen som skiljer sig..

Ja du, du har inte hållit på länge med billjud va?

//Fredrik

Haha nej jag har knappt hållt på alls.
Lågnivå kan jag förstå om det är skillnad på, men inte strömkabel. Tror de flesta får in sitt koppar från samma ställe så renhet osv är precis densamma hos Biltema/Mekonomen eller något annat "B-ställe"


Dessutom; "billigt och bra" som trådskaparen efterlyser existerar inte. Därför tar jag förgivet att han
väljer mellan biltemas eller något annat lågpris märke.

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (25 januari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Volvo_Mannen Volvoskadad
25 januari 2009 · 6 017 Inlägg

OpelFredrik skrev:

te_wik skrev:
Koppar som koppar? Är nog bara isoleringen som skiljer sig..

Ja du, du har inte hållit på länge med billjud va?

//Fredrik

de beror ju på hur noga man är med ljudet

Jonas
Rocke256
25 januari 2009 · 603 Inlägg

Det är ofta mycket snack när det gäller ämnet billjud. Man måste ha ditt och man måste ha datt. Självklart så kan man inte slänga i vad som helst i bilen och tro att man får kanonljud. Men när det gäller strömkabel så finns det lite olika saker som påverkar.

1. Kabelns längd : Kortare desto bättre. Resistansen ökar med längden. Dubblar du länden dubblar du resistansen.
2. Tvärsnittsarean : Grövre kabel är bättre. Minskar du diametern med hälften så får du 4 ggr mer resistans.
3. Kabelns material / renhet : Det är (nästan) alltid koppar i kabeln. Angående hur ren / ledande kopparn är i kabeln. Det tror jag ingen vet och det är förmodligen samma i alla.

Låg resistans = BRA

När det gäller lågnivåkablar däremot så är det lite klurigare. Om du har tur så kanske det fungerar med en billig kabel. Men det finns risk för att det går illa. Som namnet säger så är det LÅG nivå på spänningen i kabeln. Därför så finns det risk att omgivande kablar stör signalen. Så därför finns det olika avskrämningar som förhindrar störningar.

Jag köpte alla mina kablar på carbonize. Bl.a. så köpte jag trippelavskärmade Sinus Live lågnivåkablar för att vara på säkra sidan. Det KANSKE var onödigt. Jag hade KANSKE klarat mig på några billigare kablar. Men denna chansning kanske inte heller går hem. När du lagt ett antal timmar på att dra kablarna och sedan upptäcker att de inte fungerar så bra! Det är då man önskar att man inte chansat.

Om du ska ha flera kablar, kanske till en hel anläggning. Då skulle jag ringa till en återförsäljare och diskutera vad det är för kablar du ska ha. Om det är mycket du ska köpa så finns det möjlighet att få mängdrabbat (även om risken inte är så stor).

// Olle

Senast redigerat av polomononen (25 januari 2009)

-Brink-
25 januari 2009 · 378 Inlägg

polomononen skrev:
Det är ofta mycket snack när det gäller ämnet billjud. Man måste ha ditt och man måste ha datt. Självklart så kan man inte slänga i vad som helst i bilen och tro att man får kanonljud. Men när det gäller strömkabel så finns det lite olika saker som påverkar.

1. Kabelns längd : Kortare desto bättre. Resistansen ökar med längden. Dubblar du länden dubblar du resistansen.
2. Tvärsnittsarean : Grövre kabel är bättre. Minskar du diametern med hälften så får du 4 ggr mer resistans.
3. Kabelns material / renhet : Det är (nästan) alltid koppar i kabeln. Angående hur ren / ledande kopparn är i kabeln. Det tror jag ingen vet och det är förmodligen samma i alla.

Låg resistans = BRA

När det gäller lågnivåkablar däremot så är det lite klurigare. Om du har tur så kanske det fungerar med en billig kabel. Men det finns risk för att det går illa. Som namnet säger så är det LÅG nivå på spänningen i kabeln. Därför så finns det risk att omgivande kablar stör signalen. Så därför finns det olika avskrämningar som förhindrar störningar.

Jag köpte alla mina kablar på carbonize. Bl.a. så köpte jag trippelavskärmade Sinus Live lågnivåkablar för att vara på säkra sidan. Det KANSKE var onödigt. Jag hade KANSKE klarat mig på några billigare kablar. Men denna chansning kanske inte heller går hem. När du lagt ett antal timmar på att dra kablarna och sedan upptäcker att de inte fungerar så bra! Det är då man önskar att man inte chansat.

Om du ska ha flera kablar, kanske till en hel anläggning. Då skulle jag ringa till en återförsäljare och diskutera vad det är för kablar du ska ha. Om det är mycket du ska köpa så finns det möjlighet att få mängdrabbat (även om risken inte är så stor).

// Olle

wow smile Tack för ett riktigt bra svar.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
rutger_j
29 januari 2009 · 6 Inlägg

ESAB´s svets kabel.

Köper all min strömkabel hos den lokala ESAB återförsäljaren. Betalade drygt 400kr för 5m - 25mm2 + 3m - 16mm2.

Den kabeln är då i koppar (när kopparpriset gick upp så började det dyka upp aluminiumkabel=inte lika bra) o är mycket flexibel.
Biltemas kabel brukar vara ganska stel o inte så lättjobbad, om än den gör jobbet lika bra som t ex ESAB´s.

Lycka till

Mvh
Rutger

today everyone know the price of everything but the value of nothing
Jimm
29 januari 2009 · 1 661 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

OpelFredrik skrev:

te_wik skrev:
Koppar som koppar? Är nog bara isoleringen som skiljer sig..

Ja du, du har inte hållit på länge med billjud va?

//Fredrik

de beror ju på hur noga man är med ljudet

Dem som säger sig kunna höra skillnad på en billig och dyr likadant specad kopparkabel som endast ska driva bas måste vara helt dum i huvudet.

Signal och högtalarkabel är en annan femma, speciellt till mellanregister och diskant.

thulle1
29 januari 2009 · 733 Inlägg

rutger_j skrev:
ESAB´s svets kabel.

Köper all min strömkabel hos den lokala ESAB återförsäljaren. Betalade drygt 400kr för 5m - 25mm2 + 3m - 16mm2.

Den kabeln är då i koppar (när kopparpriset gick upp så började det dyka upp aluminiumkabel=inte lika bra) o är mycket flexibel.
Biltemas kabel brukar vara ganska stel o inte så lättjobbad, om än den gör jobbet lika bra som t ex ESAB´s.

Lycka till

Mvh
Rutger

de kablarna var faktiskt inte speciellt billigt som du köpte... för den summan kunde man lika bra köpt kablar från en bilstereofirma, svetskabel är säkert ok att använda, men om priset inte blir "mycket" billigare än från bilstereofirmor kan man skippa svetskabel tycker jag, den är ju faktiskt till för att använda till svetsar, inte slutsteg...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Lonefox Bad music kills good sound
29 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Fallan skrev:
För det första så är ju 6 meter i regel onödigt långt.. Dock går ju sista metern att använda till jord om man vill men oftast så hittar man hela kit för rimliga summor..
Carbonize brukar vara billiga på strömkabel har jag för mig.

Annars är det inge större fel på biltemas kablar.. smile

Jasså?
Den vägen jag vart tvungen att dra strömkabel för att den inte skall korsa ngr andra onödiga kablar och ligga skyddat gick det åt 5.8m i min bil (Volvo 245)

Så nej....sex meter är inte så onödigt, beror helt på vilken bil man har och vilken väg man drar kabeln.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
dbjanoz
29 januari 2009 · 1 785 Inlägg

740_Fredde skrev:
Var kan man hitta billig och bra strömkabel ? Är biltems kablar nånting att satsa på ?
Kostar t.ex.  349kr för 21mm (6meter) eller 449kr för 30mm (6meter) osv.
Och är biltemas lågnivå nåt bra ? Polaren köpte en precis och de lätt väll bra. Men jag
funderar lite.  Tacksam för svar smile

Vad är steget du ska driva avsäkrat till? Mellan 5-6 meter blir kabeln lätt i en 740 totalt räknat med jord. Visst handla på biltema, elgiganten, netonnet och allt vad de Jättarna heter. Men räkna aldrig med att få den hjälpen och supporten du kan få av en lokal handlare eller seriösa bilstereohandlare på nätet. Kan säga att jag tycker minst 50% av biltemas sortiment är färdigt att kasta i soporna. De bästa produkterna jag handlat på biltema avgasflänsar till min 940 och dubbelkoningsverktyget. Verktygen har blivit mycket bättre men de har fortfarande produkter som borde bort från hyllorna!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Fallan Illustratör
30 januari 2009 · 826 Inlägg

Lonefox skrev:

Fallan skrev:
För det första så är ju 6 meter i regel onödigt långt.. Dock går ju sista metern att använda till jord om man vill men oftast så hittar man hela kit för rimliga summor..
Carbonize brukar vara billiga på strömkabel har jag för mig.

Annars är det inge större fel på biltemas kablar.. smile

Jasså?
Den vägen jag vart tvungen att dra strömkabel för att den inte skall korsa ngr andra onödiga kablar och ligga skyddat gick det åt 5.8m i min bil (Volvo 245)

Så nej....sex meter är inte så onödigt, beror helt på vilken bil man har och vilken väg man drar kabeln.

O jag har 3 meter över i min renault 5'a så ja! det är naturligtvis beroende på vad man har för bil men förhoppningsvis har man koll på vad det står på bagageluckan o kan göra en liten uppskattning om längden. wink
Sen hur du gjort för att behöva 6m kabel vet ja inte men det är inte heller mitt problem.. Skrev att de som regel behövs runt 5m och det behövs inte lång stump för att dra jorden någonstans till karossen heller. smile

Så, nu har ja fått förklara mig..
Tack o gonatt..

Tänker...
evilaudio
30 januari 2009 · 16 195 Inlägg

Fallan skrev:

Lonefox skrev:

Fallan skrev:
För det första så är ju 6 meter i regel onödigt långt.. Dock går ju sista metern att använda till jord om man vill men oftast så hittar man hela kit för rimliga summor..
Carbonize brukar vara billiga på strömkabel har jag för mig.

Annars är det inge större fel på biltemas kablar.. smile

Jasså?
Den vägen jag vart tvungen att dra strömkabel för att den inte skall korsa ngr andra onödiga kablar och ligga skyddat gick det åt 5.8m i min bil (Volvo 245)

Så nej....sex meter är inte så onödigt, beror helt på vilken bil man har och vilken väg man drar kabeln.

O jag har 3 meter över i min renault 5'a så ja! det är naturligtvis beroende på vad man har för bil men förhoppningsvis har man koll på vad det står på bagageluckan o kan göra en liten uppskattning om längden. wink
Sen hur du gjort för att behöva 6m kabel vet ja inte men det är inte heller mitt problem.. Skrev att de som regel behövs runt 5m och det behövs inte lång stump för att dra jorden någonstans till karossen heller. smile

Så, nu har ja fått förklara mig..
Tack o gonatt..

de hänger ju på hur lång bil man har..tongue  skulle ja dra en 5 meters kabel i chevellen så skulle de knappt räcka in under baksätet..tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Lonefox Bad music kills good sound
30 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Fallan skrev:

Lonefox skrev:

Fallan skrev:
För det första så är ju 6 meter i regel onödigt långt.. Dock går ju sista metern att använda till jord om man vill men oftast så hittar man hela kit för rimliga summor..
Carbonize brukar vara billiga på strömkabel har jag för mig.

Annars är det inge större fel på biltemas kablar.. smile

Jasså?
Den vägen jag vart tvungen att dra strömkabel för att den inte skall korsa ngr andra onödiga kablar och ligga skyddat gick det åt 5.8m i min bil (Volvo 245)

Så nej....sex meter är inte så onödigt, beror helt på vilken bil man har och vilken väg man drar kabeln.

O jag har 3 meter över i min renault 5'a så ja! det är naturligtvis beroende på vad man har för bil men förhoppningsvis har man koll på vad det står på bagageluckan o kan göra en liten uppskattning om längden. wink
Sen hur du gjort för att behöva 6m kabel vet ja inte men det är inte heller mitt problem.. Skrev att de som regel behövs runt 5m och det behövs inte lång stump för att dra jorden någonstans till karossen heller. smile

Så, nu har ja fått förklara mig..
Tack o gonatt..

Med tanke på att den ligger slickan längs varenda böj längs vägen och går allra längst bak i bilen för att sedan vika av till höger, just för att komma så långt ifrån både signal och högtalarkabel som möjligt.
Som kablarna ligger nu så kommer signal och högtalarkablar framifrån till stegen och strömkabeln bakifrån i utrymmet de sitter monterade idag. wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang