Strömkabel från biltema

ROE
31 januari 2009 · 336 Inlägg

Fallan skrev:
För det första så är ju 6 meter i regel onödigt långt.. Dock går ju sista metern att använda till jord om man vill men oftast så hittar man hela kit för rimliga summor..
Carbonize brukar vara billiga på strömkabel har jag för mig.

Annars är det inge större fel på biltemas kablar.. smile

du menar 6 meter är förkort om du ej har batteriet bak i bilen. Du jordar på batteriet med för bäst resultat.

//
Roe
ROE
31 januari 2009 · 336 Inlägg

740_Fredde skrev:
Var kan man hitta billig och bra strömkabel ? Är biltems kablar nånting att satsa på ?
Kostar t.ex.  349kr för 21mm (6meter) eller 449kr för 30mm (6meter) osv.
Och är biltemas lågnivå nåt bra ? Polaren köpte en precis och de lätt väll bra. Men jag
funderar lite.  Tacksam för svar smile

du lär ej märka någon skillnad om du tar biltema eller en kabel för 150 kr metern. Känn efter vad plånboken säger smile

//
Roe
Audi-powah
31 januari 2009 · 497 Inlägg

ROE skrev:

740_Fredde skrev:
Var kan man hitta billig och bra strömkabel ? Är biltems kablar nånting att satsa på ?
Kostar t.ex.  349kr för 21mm (6meter) eller 449kr för 30mm (6meter) osv.
Och är biltemas lågnivå nåt bra ? Polaren köpte en precis och de lätt väll bra. Men jag
funderar lite.  Tacksam för svar smile

du lär ej märka någon skillnad om du tar biltema eller en kabel för 150 kr metern. Känn efter vad plånboken säger smile

du märker skillnad på spännings fallet om du har en bilig kabel med ej koppar imot en riktig kabbel med koppar så där var det lite fel men det beror på vad man ska använda de till tävlings syfte så kan du ju glöma strömkabel utan koppar.

Audi S3 "Quattro" (2002)
Audi-powah
31 januari 2009 · 497 Inlägg

ROE skrev:

Fallan skrev:
För det första så är ju 6 meter i regel onödigt långt.. Dock går ju sista metern att använda till jord om man vill men oftast så hittar man hela kit för rimliga summor..
Carbonize brukar vara billiga på strömkabel har jag för mig.

Annars är det inge större fel på biltemas kablar.. :)

du menar 6 meter är förkort om du ej har batteriet bak i bilen. Du jordar på batteriet med för bäst resultat.

för bästa jord egenskap så ska du jorda med en kabel mellan batterierna och i karrosen på bägge ställena.

Audi S3 "Quattro" (2002)
thulle1
31 januari 2009 · 733 Inlägg

Audi-powah skrev:

ROE skrev:

Fallan skrev:
För det första så är ju 6 meter i regel onödigt långt.. Dock går ju sista metern att använda till jord om man vill men oftast så hittar man hela kit för rimliga summor..
Carbonize brukar vara billiga på strömkabel har jag för mig.

Annars är det inge större fel på biltemas kablar.. smile

du menar 6 meter är förkort om du ej har batteriet bak i bilen. Du jordar på batteriet med för bäst resultat.

för bästa jord egenskap så ska du jorda med en kabel mellan batterierna och i karrosen på bägge ställena.

Varför i karossen? strömmen kommer från batteriet, inte från karossen, man kör ju både plus och minus framifrån om man är seriös och tävlar eller hur? :p

däremot om man inte har minus framifrån så är det kanske till att rekommendera att jorda ordentligt någonstans där bak, men annars kan du skippa det.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
ROE
31 januari 2009 · 336 Inlägg

Audi-powah skrev:

ROE skrev:

740_Fredde skrev:
Var kan man hitta billig och bra strömkabel ? Är biltems kablar nånting att satsa på ?
Kostar t.ex.  349kr för 21mm (6meter) eller 449kr för 30mm (6meter) osv.
Och är biltemas lågnivå nåt bra ? Polaren köpte en precis och de lätt väll bra. Men jag
funderar lite.  Tacksam för svar smile

du lär ej märka någon skillnad om du tar biltema eller en kabel för 150 kr metern. Känn efter vad plånboken säger smile

du märker skillnad på spännings fallet om du har en bilig kabel med ej koppar imot en riktig kabbel med koppar så där var det lite fel men det beror på vad man ska använda de till tävlings syfte så kan du ju glöma strömkabel utan koppar.

så där är inte koppar i biltema nu? Vad är där i dem där det ej är koppar då? Vad vet du om det vilka dyra respektive billiga kabel tester har du gjort? Lägg upp lite bilder/projekt länkar. Vilken klass var det han skulle tävla i?
Ge exempel på en billig kabel då för biltema räknas ej som de då.

Senast redigerat av ROE (31 januari 2009)

//
Roe
ROE
31 januari 2009 · 336 Inlägg

Audi-powah skrev:

ROE skrev:

Fallan skrev:
För det första så är ju 6 meter i regel onödigt långt.. Dock går ju sista metern att använda till jord om man vill men oftast så hittar man hela kit för rimliga summor..
Carbonize brukar vara billiga på strömkabel har jag för mig.

Annars är det inge större fel på biltemas kablar.. smile

du menar 6 meter är förkort om du ej har batteriet bak i bilen. Du jordar på batteriet med för bäst resultat.

för bästa jord egenskap så ska du jorda med en kabel mellan batterierna och i karrosen på bägge ställena.

varför gör du ej det? bättre och köra det på batteriet direkt, varför köra en omväg i karrosen?

Senast redigerat av ROE (31 januari 2009)

//
Roe
Fallan Illustratör
31 januari 2009 · 826 Inlägg

Alltså, snacka om att märka o missuppfatta på alla tänkbara sätt. tongue Släpp de ja sa så slipper tråden bli fylld me skit..

Tänker...
Audi-powah
31 januari 2009 · 497 Inlägg

thulle1 skrev:

Audi-powah skrev:

ROE skrev:

du menar 6 meter är förkort om du ej har batteriet bak i bilen. Du jordar på batteriet med för bäst resultat.

för bästa jord egenskap så ska du jorda med en kabel mellan batterierna och i karrosen på bägge ställena.

Varför i karossen? strömmen kommer från batteriet, inte från karossen, man kör ju både plus och minus framifrån om man är seriös och tävlar eller hur? :p

däremot om man inte har minus framifrån så är det kanske till att rekommendera att jorda ordentligt någonstans där bak, men annars kan du skippa det.

M.v.h. Emil

varför inte ? man kan aldrig vara för säker wink

Audi S3 "Quattro" (2002)
Audi-powah
31 januari 2009 · 497 Inlägg

ROE skrev:

Audi-powah skrev:

ROE skrev:

du menar 6 meter är förkort om du ej har batteriet bak i bilen. Du jordar på batteriet med för bäst resultat.

för bästa jord egenskap så ska du jorda med en kabel mellan batterierna och i karrosen på bägge ställena.

varför gör du ej det? bättre och köra det på batteriet direkt, varför köra en omväg i karrosen?

varför skulle det bli en omväg om du kör med bägge prensiperna?

Audi S3 "Quattro" (2002)
Audi-powah
31 januari 2009 · 497 Inlägg

ROE skrev:

Audi-powah skrev:

ROE skrev:

du lär ej märka någon skillnad om du tar biltema eller en kabel för 150 kr metern. Känn efter vad plånboken säger smile

du märker skillnad på spännings fallet om du har en bilig kabel med ej koppar imot en riktig kabbel med koppar så där var det lite fel men det beror på vad man ska använda de till tävlings syfte så kan du ju glöma strömkabel utan koppar.

så där är inte koppar i biltema nu? Vad är där i dem där det ej är koppar då? Vad vet du om det vilka dyra respektive billiga kabel tester har du gjort? Lägg upp lite bilder/projekt länkar. Vilken klass var det han skulle tävla i?
Ge exempel på en billig kabel då för biltema räknas ej som de då.

nu snackar jag folk som har mätt skilnaderna inte jag.
och sen finns det väll alltid en skillnad på dyrrare kablar varför tror du de är dyrrare märket,hur den ser ut ? har du mätt motståndet mellan en kabel som tex thulle och jag har imot en kabel som du har ? där bör vara lite skillnad där med igallafall.

Audi S3 "Quattro" (2002)
Deutsch-style
31 januari 2009 · 379 Inlägg

äh kör me biltema sladdar precis som en kille skrev här att koppar som koppar javist så e de ungefär
själv köpte ja
(golden contackt) sladdar tro ja dom hette
de va lågnivåkablen den tjocka gröna för 129kr och strömkablen någoting runt 300 kr ungefär
funka skitbra men de  e ju inte tävlings ljud så att säga

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
vw_performance Greve
31 januari 2009 · 1 058 Inlägg

jag köpte ett 22mm2 kabelkitt för ett tag sen. det är den nya "flätade" varianten av strömkabel. o den är INTE koppar. det är alu-kabel till 99%. kardelerna är kopparfärgade, men om man kollar snittet när man klipper kabeln så är det alu. plus dom väger mkt mindre. 22mm2 biltema vägde lika mkt som 8mm2 koppar kabel!

så akta er vad det är för kabel, om ni verkligen vill ha koppar!

PoLoud =D
ROE
31 januari 2009 · 336 Inlägg

Audi-powah skrev:

ROE skrev:

Audi-powah skrev:

du märker skillnad på spännings fallet om du har en bilig kabel med ej koppar imot en riktig kabbel med koppar så där var det lite fel men det beror på vad man ska använda de till tävlings syfte så kan du ju glöma strömkabel utan koppar.

så där är inte koppar i biltema nu? Vad är där i dem där det ej är koppar då? Vad vet du om det vilka dyra respektive billiga kabel tester har du gjort? Lägg upp lite bilder/projekt länkar. Vilken klass var det han skulle tävla i?
Ge exempel på en billig kabel då för biltema räknas ej som de då.

nu snackar jag folk som har mätt skilnaderna inte jag.
och sen finns det väll alltid en skillnad på dyrrare kablar varför tror du de är dyrrare märket,hur den ser ut ? har du mätt motståndet mellan en kabel som tex thulle och jag har imot en kabel som du har ? där bör vara lite skillnad där med igallafall.

ni får göra lite tester så man får se, för det är ett intressant ämne faktis.

//
Roe
ROE
31 januari 2009 · 336 Inlägg

Audi-powah skrev:

ROE skrev:

Audi-powah skrev:

för bästa jord egenskap så ska du jorda med en kabel mellan batterierna och i karrosen på bägge ställena.

varför gör du ej det? bättre och köra det på batteriet direkt, varför köra en omväg i karrosen?

varför skulle det bli en omväg om du kör med bägge prensiperna?

ahaa missa ordet "bägge" men då vänder vi på det tjänar du någont på det? smile eftersom det som går i karrosen ska ju ändå till batteriet där kablen går direkt.

//
Roe
ROE
31 januari 2009 · 336 Inlägg

vw_performance skrev:
jag köpte ett 22mm2 kabelkitt för ett tag sen. det är den nya "flätade" varianten av strömkabel. o den är INTE koppar. det är alu-kabel till 99%. kardelerna är kopparfärgade, men om man kollar snittet när man klipper kabeln så är det alu. plus dom väger mkt mindre. 22mm2 biltema vägde lika mkt som 8mm2 koppar kabel!

så akta er vad det är för kabel, om ni verkligen vill ha koppar!

men som sakt i ett raggarljud märket du någon skillnad?

//
Roe
BJonsson
31 januari 2009 · 4 074 Inlägg

billig kabel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Från 16mm2 till 120mm2.

http://stenvalls.ehandel.net/sv/categor … l_so_300_v

Nån som hittar billigare så säg til.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
vw_performance Greve
31 januari 2009 · 1 058 Inlägg

ROE skrev:

vw_performance skrev:
jag köpte ett 22mm2 kabelkitt för ett tag sen. det är den nya "flätade" varianten av strömkabel. o den är INTE koppar. det är alu-kabel till 99%. kardelerna är kopparfärgade, men om man kollar snittet när man klipper kabeln så är det alu. plus dom väger mkt mindre. 22mm2 biltema vägde lika mkt som 8mm2 koppar kabel!

så akta er vad det är för kabel, om ni verkligen vill ha koppar!

men som sakt i ett raggarljud märket du någon skillnad?

ingen aning då jag inte hade raggarljud. bara lite tattar-budget.

PoLoud =D
Rocke256
31 januari 2009 · 603 Inlägg

Förstår inte riktigt vad som är frågan här?

Så länge det är koppar i strömkabeln så följer det de regler som jag skrev tidigare.
Akta er för aluminium-kablage så ska det inte spela någon större roll vad ni köper. Och köper ni en strömkabel där det står att det är koppar i så är det väl inga problem. Skulle det ändå vara aluminium i så är det bara att lämna tillbaka. För det är en typ av falsk marknadsföring.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/102365/557721_199d0u.jpg
(någon som vet hur man gör bilden mindre i tråden?)

R = Kabelns resistans
P = Metallens resistivitet (lågt är bra)
A = Arean på kabeln (Grövre är är bättre, arean mäts i meter)
l = Längden på kabeln (kortare är bättre)

Räkna ut arean= r^2 x Pi. (r mäts i meter!)

Resistivitet i metallerna:

Aluminium 0,027 (x10^-6)
Koppar    0,0167 (x10^-6)

(någon som vill ha med fler metallers resistivitet?)

Det är samma formel som jag använde då jag skrev följande:

Det är ofta mycket snack när det gäller ämnet billjud. Man måste ha ditt och man måste ha datt. Självklart så kan man inte slänga i vad som helst i bilen och tro att man får kanonljud. Men när det gäller strömkabel så finns det lite olika saker som påverkar.

1. Kabelns längd : Kortare desto bättre. Resistansen ökar med längden. Dubblar du länden dubblar du resistansen.
2. Tvärsnittsarean : Grövre kabel är bättre. Minskar du diametern med hälften så får du 4 ggr mer resistans.
3. Kabelns material / renhet : Det är (nästan) alltid koppar i kabeln. Angående hur ren / ledande kopparn är i kabeln. Det tror jag ingen vet och det är förmodligen samma i alla.

Låg resistans = BRA

När det gäller lågnivåkablar däremot så är det lite klurigare. Om du har tur så kanske det fungerar med en billig kabel. Men det finns risk för att det går illa. Som namnet säger så är det LÅG nivå på spänningen i kabeln. Därför så finns det risk att omgivande kablar stör signalen. Så därför finns det olika avskrämningar som förhindrar störningar.

Jag köpte alla mina kablar på carbonize. Bl.a. så köpte jag trippelavskärmade Sinus Live lågnivåkablar för att vara på säkra sidan. Det KANSKE var onödigt. Jag hade KANSKE klarat mig på några billigare kablar. Men denna chansning kanske inte heller går hem. När du lagt ett antal timmar på att dra kablarna och sedan upptäcker att de inte fungerar så bra! Det är då man önskar att man inte chansat.

Om du ska ha flera kablar, kanske till en hel anläggning. Då skulle jag ringa till en återförsäljare och diskutera vad det är för kablar du ska ha. Om det är mycket du ska köpa så finns det möjlighet att få mängdrabbat (även om risken inte är så stor).

// Olle

Senast redigerat av polomononen (31 januari 2009)

Muschke
31 januari 2009 · 260 Inlägg

Varför ska ni ta upp raggare nu då dom kan väl ha seriöst ljud dom med ska jag ha iaf. Sen så handlade väl den här tråden om 740_Fredde frågor inte om er?

vad jag vet så är oftast bara kabelmantel och kabelns uppbyggnad som brukar skilja så är det på vanlig installations kabel iaf koppar som koppar tycker jag.

Men lågnivå ska du nog köpa dyrare men om de bara ska dunka duger det säkert.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang