Sprakande och dåligt ljud..

wahlberg
17 mars 2006 · 45 Inlägg

Tjenare.
Jag har nyss monterat en sony-stereo(CDX-GT200) och Gas silver högtalare(4" och 6x9"). Jag antar att dessa behöver spelas in. Vid låg volym är ljudet ganska OK men så fort man höjer sprakar det i framhögtalarna. Det är också väldigt dåligt med bas. Någon som vet om detta problem försvinner iochmed att högtalarna blir inspelade eller kan det bero på något annat?

Drönirettab
17 mars 2006 · 21 761 Inlägg

När du säger sprakande ljud, menar du att det bluddrar och låter plopp plopp i högtalarna? Titta på högtalarkonerna hur mycket de rör sig, de kanske bottnar. 4" högtalare kan inte spela någon djup bas, de är för små för det. Kolla en extra gång att kablarna sitter ordentligt så att det inte är glapp och att högtalarna är kopplade i rätt fas.

Catling Old School Ford
17 mars 2006 · 600 Inlägg

exakt samma i gas "4 här....  sprakar och rör sig som fan. antar det är gas eller om man kan sätta på ett filter mot bas.,..

Senast redigerat av Catling (17 mars 2006)

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
wahlberg
17 mars 2006 · 45 Inlägg

Drönirettab skrev:
När du säger sprakande ljud, menar du att det bluddrar och låter plopp plopp i högtalarna? Titta på högtalarkonerna hur mycket de rör sig, de kanske bottnar. 4" högtalare kan inte spela någon djup bas, de är för små för det. Kolla en extra gång att kablarna sitter ordentligt så att det inte är glapp och att högtalarna är kopplade i rätt fas.

Nej det sprakar lite bara och ljudet blir ganska dissonant. Jo det förstår jag också att de inte kan ge någon särskild bas men när jag riktar nästan allt ljud till 6x9orna ger de inte heller någon bas. De rör sig "lagom" mycket enligt mig men jag vet ju inte vad som är optimalt heller. Kablarna bör vara okej. Vad menas med rätt fas? Tack för hjälpen!

Drönirettab
18 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Kolla att högtalarkabelns plus går till högtalarens pluskontakt och kabelminus går till högtalarens minuskontakt på alla högtalare. Då spelar högtalarna i fas med varandra kan man säga. Det märks speciellt i basfrekvenserna om högtalarna inte spelar i fas. Då rör sig konerna mycket men det blir ingen bas, högtalarna motverkar varandra. Prova att vrida balanskontrollen så att bara ena sidan spelar, om det hörs bas då men inte när både höger och vänster högtalare spelar så är högtalarkablarna kopplade fel.

Att det sprakar kan ju också bero på att du vrider på volymen för högt så att ljudet distorderar, stereon blir överbelastad.

Senast redigerat av Drönirettab (18 mars 2006)

CoSmoZ 2lateuloose
19 mars 2006 · 543 Inlägg

testa koppla en vanligt 5v batteri till högtalar kablarna.. sätt + mot + & minus mot minus
nu ska konen gå uppåt! & så gör du samma på nästa!

Jag förespråkar att dom ska gå uppåt vid + mot + MEN det viktigaste är att båda högtalarna går åt samma håll (samma fas)..

går dom åt olika håll tar dom ut varandra & du förlorar ljudtryck m.m.
jag tror inte sprakandet kan ha med fas fel att göra men, man vet aldrig!..
dålig bas däremot då kan det vara fas fel som spökar.. i know

[Edit] bara för att det står tex plus eller visar en röd färg dutt.. behöver inte det betyda att det är plus!.. har sett många fel märkta högtalare genom åren!...

Senast redigerat av CoSmoZ (19 mars 2006)

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
MOVIEMENT
19 mars 2006 · 592 Inlägg

jag har ett liknande problem med framsystemet som drivs av ett gammalt autostudio slutsteg, det sprakar lite ur högtalarna. Framsystemet är knappt inspelat, så jag vet inte om det är stereot eller slutsteget som orsakar störningen =/

2much.fi
Accessories for your DSLR
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang