volvo vs ford sierra?

Pierre-na
28 januari 2009 · 398 Inlägg

steifan skrev:

JapMax skrev:
En kompis hade först en 740 och nu en 945 tic, och visst båda bilarna känns rätt gedigna och goa att köra långt och stillsamt, men såfort de börjar svänga lr man ska gasa så är de ju skrämmande

Lär ju bygga/fixa/dona/köpa om man ska svänga lite med känsla smile Original är ju inget att rekommendera.

740is är lite som gammla amerikanare väldigt svajiga

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
28 januari 2009 · 5 753 Inlägg

Pierre-na skrev:

steifan skrev:

JapMax skrev:
En kompis hade först en 740 och nu en 945 tic, och visst båda bilarna känns rätt gedigna och goa att köra långt och stillsamt, men såfort de börjar svänga lr man ska gasa så är de ju skrämmande

Lär ju bygga/fixa/dona/köpa om man ska svänga lite med känsla smile Original är ju inget att rekommendera.

740is är lite som gammla amerikanare väldigt svajiga

Haha ja, en orginal hög 740 är lika svajig som Terranon... snacka om pinsamt roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Pan
28 januari 2009 ·

Har ägt 2st 740 GLEs men nu kör jag Sierra. Båda bilarna är goa att åka brett med men får jag välja blir det sierran. Är mkt skit med sierran men för pengarna jag gav är den ok. Skulle jag få välja mellan 740 och sierra blir det ju sierra igen. Hållbarhet är nog bättre i volvon än forden. Men jag har tynat sierran 100 gånger hårdare än dom volvosarna jag haft så det är svårt att jämnföra. Det sämsta på forden min som har gått 15 000 mil är bussningarna i framvagnen är helt slut.Men vad fan bilen går ju som ett skott endå och då oftast på varvstoppet wink

Lycka till att göra det här med en sur 740 bakaxel tongue

https://www1.garaget.org/archive/30/29740/95119/95119-903434.jpg

Hasselstrom
28 januari 2009 · 796 Inlägg

det finns olika..
Det är så jävla individuellt från bil till bil..
Att köpa begagnat är som ett lotteri.
Bilen kan se bra ut o kosta 10k, men rasa andra dagen.
Sen kan man köpa en som ser ut som stryk för 1500lök, besiktiga o sen håller den i evigheter.

Volvo eller ford, spelar ingen roll.

Personligen hade lag valt Forden om du ska svina/leka och volvon om du ska pendla till jobbet.

Volvon har go värme och sköna säten, men är tung, slö och allmänt tråkig att busa med.
Sierran kanske är lite plastigare, men ettrigare och buskul att leka med.

Sierran dricker mindre och är billigare att äga.

Det är bara DITT personliga tycke som ska välja vilken som känns bäst. Sen kan man bara hoppas att du har tur.


Btw. Min granne köpte en sierra 2,0 kör femtonhundra spänn. Han har en turbomotor han ska slänga i och tänkte köra slut den gamla motorn på isen, med spikdäck,  för några veckor sen.
Han var på isen fem dar i rad och körde nästan konstant. Nästan fullt varvtal hela tiden och den enda han gjorde var att åka upp en gång i halvtimmen och kyla ner grenröret. (knallrött).
Den plågades jävligt hårt men höll alltså ändå. Så man kan ha tur man köper bil, eller otur..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 januari 2009 · 10 427 Inlägg

_Glenne_ skrev:

Pierre-na skrev:

steifan skrev:

Lär ju bygga/fixa/dona/köpa om man ska svänga lite med känsla smile Original är ju inget att rekommendera.

740is är lite som gammla amerikanare väldigt svajiga

Haha ja, en orginal hög 740 är lika svajig som Terranon... snacka om pinsamt roll

Och petar man dit större krängningshämmare bak och fram så börjar det ta sig. Prova wink
Typ 23/19 istället för 19/16 (standard på sugis740s). Off topic, men intressant tips om man
vill åka lite planare i kurvorna tongue

DirektorIsaksson
28 januari 2009 · 191 Inlägg

Jag tackar så mycket för alla svar jag ska prova bägge bilarna:) ska skapa min egen uppfattning om bilarna big_smile. Tänkte på att i doch motorn e det vanligt att topparna spricker e det nått speciellt jag ska kolla efter som kan vara förebyggande eller nått?

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
28 januari 2009 · 5 753 Inlägg

Du kan ju alltid kolla om det är olja i kylvattnet eller om det luktar avgaser av vattnet... isf är toppen eller packningen trasig, och dom brukar ju kunna bygga upp tryck i expansionskälet eller hur det stavas, och sen brukar dom ju även vitryka ofta om toppen eller packningen har gått också

Senast redigerat av _Glenne_ (28 januari 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Pan
28 januari 2009 ·

Övertryck i expansionkjärlet har jag alltid haft i alla mina bilar! Är den redigt varm brukar det rinna över big_smile Har kört motorn varm 2 gånger inga problem.

Navkapsel
28 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Jag har ägt både gamla Volvo och Ford Sierra.

Fördelar med Volvo är att de håller mycket högre kvalitet, den är rejälare byggd (ta en titt på olika delar och du ser skillnad) bättre rostskydd, bättre krocksäkerhet, mer reservdelar, Ford i Linköping hade typ inget till Sierra och allt som behövs till en bil finns ju inte på t ex Mekonomen. Även på skrotarna var det dåligt.

Fördelar med Sierra är att de tar lite mindre bensin. I en Sierra känns det att man åker i 50 när man åker i 50. I en Volvo känns det att man åker långsammare än 50 när man kör 50 så Sierran känns snabbare p g a storleken. Även sittställningen/sätet känns lite sportigare i Sierra. Min Sierra tog mycket olja och knackade, ett vanligt fel på Fords äldre modeller. Jag körde aldrig Sierran på vintern så jag har ingen lekerfarenhet av dessa.

Jag skulle köpt Volvon, det är klokast! Men Sierra är ingen direkt dålig bil och den är riktigt trevlig, jag saknar ändå min slitna Sierra på något sätt, en svart halvkombi, snyggt! Köp den du gillar mest eftersom en bil både ska väljas med hjärtat och med hjärnan.

Senast redigerat av EmilHammarlund (28 januari 2009)

J_Erixzzon
28 januari 2009 · 1 270 Inlägg

Jag hade en Sierra clx 92:a. var hur nöjd som helst med den, så jag tycker att du ska välja sierran smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
mulleina
28 januari 2009 · 715 Inlägg

har inte själv kört så många bilar och aldrig sierran eller 740 men däremot min mammas 745. Jag tycker dä är många fördelar som att man sitter bekvämt och håller bra, gått 36000 mil och inte så mycket rost med tanke på att det är 86 (klart där finns baklykotrna sitter fast tillexempel med koppartråd för fästet är histioria) och min gamla escort från 91:a har hål i tröskellådor och knappt skärmkanter kvar. 745 startar alltid när kallt så bara ut med schoken och iväg. sedan är det dock nakdelar det är ju en original med 112hästar bara på tung bil och drar lite över litern per mil typ 1,1 1,2.

Navkapsel
28 januari 2009 · 4 637 Inlägg

JapMax skrev:

Hammarslag skrev:
Lite som att välja mellan pest och kolera.
Volvon så får du ju en bil som tom är fulare än sierran, men håller mycket bättre.
har själv ägt 5st fordar som vinterbilar, och ja det finns ju en orsak till varför du får en rätt ny modell av ford för 10k, när du knappt får en skitskabbig 240 för dom pengarna.
Sierran ser bättre ut än 240, men sämre kvalité, beror på vad du själv värdesätter.

Anledningen att 740 är "dyra" är ju för att alla volvoraggare tror de är Ferraris.
Anledningen till att Ford är billiga är att de är skitbilar tongue Ford är billiga nybilar och snorbilliga som beggade, mest för pengarna är nog att köpa en Scorpio från 95-98, en sån får du för 10K o då är den fräsh tongue

Nja, en del av det höga begagnatpriset beror nog på t ex kvaliten, reservdelssortimentet, resultatet enligt svensk bilprovning, krocksäkerhet skitbra med tanke på åldern plus att Sverige är ett Volvoland...
Och personligen tycker jag att gamla volvo är snyggare.

Senast redigerat av EmilHammarlund (28 januari 2009)

epapower
28 januari 2009 · 593 Inlägg

rolig tråd detta med pajkastning åt både höger och vänster..

Många här inne grundar sina åsikter på "engångsföreteelser" och visa vart ute för det två ggr. Bara för man köper antingen en ford eller volvo 740 för 1000kr och så skriver man i en tråd, ¨åh, haft flera 740 och de va världens skit", Då är min fråga.., va betala du?, miltal? slutkörd?, man får va man betalar för.

Nej, i denna tråd tycker ja ren fakta skulle passa bättre.
Har åka ett flertal volvo 740/940 genom åren och några av mina polare har åkt fords sierra.

men slutsats av det hela är att reservdelarna är ungeför lika dyra.
Volvo rostar mindre, har en ganska törstig men driftsäker motor med kamrem (bytes var 7500 mil), även hög krocksäkerhet, driftsäkerhet, hållbarhet, bättre utrymmen osv.

Forden har liten och pigg motor med kamkedja (ganska underehållsfritt) med ganska trevlig växellåda, delad bakaxel och ja, en allmänt trevlig bil.

Så gör som tidigare nämnt i tråden, prova båda bilarna och se va du själv tycker känns bra. För känslan är det viktigaste tycker ja. Sen skiljer det inte så himla mkt mellan bilarna i sig, forden slits hårdare av högre miltal men å andra sidan kan du köpa en sierra med 10 000mil på mätaren för samma peng som en 740 me 35 000mil på mätaren..

lycka till nu..

mvh

Navkapsel
28 januari 2009 · 4 637 Inlägg

epapower skrev:
Många här inne grundar sina åsikter på "engångsföreteelser" och visa vart ute för det två ggr. Bara för man köper antingen en ford eller volvo 740 för 1000kr och så skriver man i en tråd, ¨åh, haft flera 740 och de va världens skit", Då är min fråga.., va betala du?, miltal? slutkörd?, man får va man betalar för.
mvh

Du har helt rätt!
Jag känner många både yngre och äldre som köpt gamla skapligt välskötta Volvobilar av modellerna 2/7/940. De har nu kört hur mkt jävla mil som helst i flera år utan problem, det enda i stort sätt att göra på dem är en service en gång om året:)
Jag vet även de som kört Sierra i flera år utan problem.
Sammanfattning: Så länge man inte köper en illa skött, plågad bil för några tusen är Sierra och gamla Volvo bra bilar så länge man sköter dem. Ingen bil är underhållsfri eller byggd för att idiotköra med.

Senast redigerat av EmilHammarlund (28 januari 2009)

acix
28 januari 2009 · 86 Inlägg

Jag tycker man sitter skönare i en sierra än i 740, men som det har sagts lite innan i tråden, Ford har problem med deras framvagnar på väldigt många modeller (dagens modelles också). Volvon är väll mer som en pansarvagn sägs det. Dock som det sägs att vissa bakaxlar pallar inte trycket riktigt, Men smaken e väll som baken på båda bilarna tongue Volvon låter ju lite roligare med tanke på trimmet den hade, Men eftersom det handlar om en vinterbil,Hoppas det finns värme i dom tongue
Jag hade satsat på fården så man skulle kunna lekt lite Ronny å Ragge stuket tongue
'Lycka till iaf

Bly fot? Nej bara tung på gasen
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 januari 2009 · 10 427 Inlägg

acix skrev:
Volvon låter ju lite roligare med tanke på trimmet den hade

Frågan är ju vilken som är snabbast, kanske jämnt skägg om Volvon är frisk i övrigt.

fordelvis Ford Racing
28 januari 2009 · 479 Inlägg

Köp Volvo.. perfekta att bruka sönder på vintern....

Ja Just!
Pan
28 januari 2009 ·

Hmm vet inte hur grym du är på sladda? Men Volvon vill jag påstå är lättare att häva man får även provocera forden mer smile

klimpan
29 januari 2009 · 2 600 Inlägg

säger ford sierra alla dagar. det här med att ford är dåliga bilar är bullshit alla bilar har ju problem vist vissa har ju mera men har man otur så har man.  finns inga perfekta bilar har aldrig gjort. visst volvo tålig bil men tråkiga billiga inte lika billig som forden(; lika rolig nä sierran roligare smile om du köper en sierra så kolla rosten den kommer man ju aldrig undan ifrån tyvärr =/ presonligen så tycker jag att 2,0 doch är en trevlig motor billig i drift.  lycka till båda bilarna är bra i sig.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Hammarslag Inläggskritiker
29 januari 2009 · 990 Inlägg

steifan skrev:

acix skrev:
Volvon låter ju lite roligare med tanke på trimmet den hade

Frågan är ju vilken som är snabbast, kanske jämnt skägg om Volvon är frisk i övrigt.

Man köper väl varken en Volvo 740 eller Ford sierra för den är snabba?

Ford är skitbilar, det säger jag av egen erfarenhet efter ha ägt 4st !
men visst min sista nu, en scorpio en 87a med 19k på mätaren (2ägare tror ja det var o gubbkörd) har funkat jävligt bra, förutom att startmotorn fick bytas men det är ju en slitage grej.
Har väl avverkat 2000mil med den nu utan nån form av service, förutom fylla på lite olja o ja kör tills den skär, den ska bara frakta min blekfeta kropp på vintern 8km till jobbet tur o retur så,

Gillar absolut inte volvo 740, men du får faktiskt en bil som tål o håller för mycket mer om du köper en volvo.
Det är ju trots allt swedish engineering, därför det håller bra :-)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang