Fukt på Batteripolerna.

Martin 9-3 Fisketokig
18 mars 2006 · 2 997 Inlägg

Tjo.

Bilen är igång och funkar som vanligt igen.
Har nu dragit klart allt när det gäller strömmen till slutsteg mm.

Har ju kopplat ihop 2 optima gul med bilens batteri med hjälp av tidsfördröjt skiljerelä.

Men när batterierna ligger i skuffen så blir det fukt på Optima batteriernas pluspoler,
så det bildas vattenpärlor på kabelskorna.

Kablarna är noggrannt dragna och signalen är god (35 kvadrat, rejält isolerad kabel)

Om Kontaktern inte skulle vara riktigt 100% så kan det ju bli varmt och då kondens mm men polerna är inte varma.

Är det normalt att det blir fukt i skuffen och på enbart pluspolerna och är det farligt?

Något bra sätt att åtgärda det?

Har haft det kopplat i några dagar nu och det finns inget som drar ur batterierna, de håller bra volt och laddas riktigt.

Inte vågat ha på polfett eller liknande utan tänkte höra efter före.

Tacksam för hjälp att reda ut lite om detta. smile

/Martin

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Drönirettab
18 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Jag kan inte svara på om det är vanligt med kondens på polerna men att sätta polfett ska inte vara något problem, se till att torka rent och torrt före. Det som är viktigt är vilken typ av fett man använder. Det ska helst vara fett som inte är vattenbaserat för att undvika oxidering. Exempel på fett är batteripolfett och syrafritt vaselin.
Jo, en sak till, fettet ska smörjas på efter det att polskon har satts fast. Det ska bara bilda ett skyddande lager som stöter bort fukt.

Senast redigerat av Drönirettab (18 mars 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang