3848
Sök

Tankventilation 855t5?..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
hejhoj, någon som har varit med om att tankventilationen, de där med kolkanister och ventiler och sådant hållt på att jävlas, får felkod 5-4-1 som är tankcirkulation, slangar anslutningar..
vad är det för slangar och sitter det några ventiler som styr nått eller?
vore jävligt tacksam om någon är duktig på det där för vill inte gärna lämna in på volvo för felsökning..

Mvh Daniel

Kod:

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
tal0n skrev:
hejhoj, någon som har varit med om att tankventilationen, de där med kolkanister och ventiler och sådant hållt på att jävlas, får felkod 5-4-1 som är tankcirkulation, slangar anslutningar..
vad är det för slangar och sitter det några ventiler som styr nått eller?
vore jävligt tacksam om någon är duktig på det där för vill inte gärna lämna in på volvo för felsökning..

Mvh Daniel

Kod:

är 94;as t5, vet av en ventil som är bytt, är systemet där ventilen INTE sitter på kolfilterbehållaren..
Mvh

8 297 Inlägg
29 januari 2009
Bredvid bränsleledningarna så går det en sån slang tillbaks till tanken, den hade hoppat isär för mig, kolla det.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Bredvid bränsleledningarna så går det en sån slang tillbaks till tanken, den hade hoppat isär för mig, kolla det.

okej hoppat isär tongue, vart är den delad då? tongue

8 297 Inlägg
29 januari 2009
kolla i området där bränsleslangarna övergår i rör, där nånstans är delningen

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
okej får kika på det imorn då., är ju även nån ventil framför bakhjulet., vet du vad den gör? tongue

4 824 Inlägg
29 januari 2009
den släpper man trycket med när man tex ska byta bränslefilter.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Christian S skrev:

nej inte på bränsleledningen e, på tankventilations ledningen tongue

1 353 Inlägg
29 januari 2009
hade själv problem med detta för ett tag sen och det påverkade min tomgång.. om bilen ska kunna få en felkod så måste de finnas en givare som kan fixa signalen. o den enda givaren som jag känner till är EVAP-ventilen som sitter framme i motorrummet precis under luftröret från fronten till luftburken. de e en magnetventil som det går en slang till och från och en el-kontakt. enda ja kan tänka mig.. men va de den du menade att du hade bytt eller?

4 824 Inlägg
30 januari 2009
tal0n skrev:
Christian S skrev:

ok för det är enda jag har sett framför bakhjulet men har iof inte kollat så jätte noga.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
Crille88 skrev:
hade själv problem med detta för ett tag sen och det påverkade min tomgång.. om bilen ska kunna få en felkod så måste de finnas en givare som kan fixa signalen. o den enda givaren som jag känner till är EVAP-ventilen som sitter framme i motorrummet precis under luftröret från fronten till luftburken. de e en magnetventil som det går en slang till och från och en el-kontakt. enda ja kan tänka mig.. men va de den du menade att du hade bytt eller?

har provat att byta den som du menar, inte till en ny, men från en bil som det funkade i, med samma boschnr och allt.. så måste vara nå annat..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
Christian S skrev:
tal0n skrev:
Christian S skrev:

ok för det är enda jag har sett framför bakhjulet men har iof inte kollat så jätte noga.

näe men du kasnke missade den för är en liten cylinger på typ 2cm rätt över å 3cm hög, går in en slang i botten på ena sidan och ut ur toppen på andra sidan :p

Sök