Säkringen gick sönder, kan jag använda 60A istället för 30A?

valkonen Bmw E36
18 mars 2006 · 304 Inlägg

Hade en säkring vid batteriet som var ikopplad till slutsteget, på nått sätt råkade den gå sönder.

Själva slutsteget har 2st 25A säkringar inkopplade.

Och nu frågan:
Gamla säkringen som gick sönder var 30A(Den som var nära batteriet), kan jag använda en 60A där istället? Kan det vara till någon problem?

Hittar inga 30A säkringar nu på en helg, isåfall måste jag vänta till veckan och det orkar man inte big_smile

Tack för svaren.

Drönirettab
18 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Visst kan du använda 60A tillfälligt men frågan är hur grov kabel du har. 60A är maxstorleken för en 16mm2 kabel, har du 16mm2 eller grövre så kan du ha 60A istället för 30A i fortsättningen om du vill.

valkonen Bmw E36
18 mars 2006 · 304 Inlägg

Ok, borde nog kolla vad jag har för tjocklek.
Jag tror att jag har större än 16mm2.

Men om det händer något så går väl slutstegets säkringar före slutsteget går sönder? tongue

Drönirettab
18 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, säkringarna på steget är ju till för att skydda just steget om det händer något. Säkringen på kabeln vid batteriet är bara till för att skydda den kabeln om det händer något, tex kortslutning. Det är därför som det finns rekommenderade maxstorlekar på kabeln från batteriet, har man mycket större säkring än vad som rekommenderas så kan kabeln brinna upp vid kortslutning innan säkringen går och då är det allvarligt.

Senast redigerat av Drönirettab (18 mars 2006)

valkonen Bmw E36
19 mars 2006 · 304 Inlägg

Kollade på kabeln att det stog 48A på den, vad kan det vara för storlek på den kabeln isf?
Det menas att den klarar av 48A? isf är min 60A säkring lite för stor big_smile

Drönirettab
19 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Det ska stå hur många mm2 kabeln har. Att det står 48A vet jag inte vad det betyder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang