Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

granadadr
1 april 2016 · 7 290 Inlägg

Squidspeed skrev:
torsen, DU har missat en hel del.
Tråden gäller inte Biltemas Riktsats 15-80 utan ALLT från Biltema. Att någon sen nämnde i ETT inlägg att det är samma konstruktion som Julas domkraft (högst troligt att det är så), ja det får du nog acceptera.. smile

precis å då måste man ju få göra jämförelser wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Extrazz En 5a är Livet.
1 april 2016 · 2 005 Inlägg

torsen skrev:
Karrholm och Extrazz, ni har missat en hel del.
Tråden gäller inte domkrafter(från Jula) utan Biltemas Riktsats 15-804.

Släpp Glaset och gå till sängs med dig tongue  haha..

Tråden handlar som sagt om allt på Feltema. Och mycket av detta hittar man även hos en del andra affärer tex Jula.
Därför jag nämde att jag har Julas variant av domkraft, när den ser exakt likadan ut som Biltemas om man bortser från färgen då dvs.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
torsen
2 april 2016 · 7 238 Inlägg

Extrazz skrev:
Släpp Glaset och gå till sängs med dig tongue  haha..

Genom sig själv känner man andra - tror man!

Bra att det i alla fall fanns 1, fadret, som fattade vad mitt inlägg/problem/bekymmer handlade.

Yogiandscooby14
2 april 2016 · 23 Inlägg

Jag har blivit mer försiktig från att köpa från biltema, på grund av otur med en del av deras grejer.
Jag köpte bromsklossar/bromsbelägg till en seat ibiza som jag hade innan.
Visst dom gjorde sitt jobb, men de kom sånt oljud från dom hela tiden vilket var väldigt irriterande när man körde.
Sen att dom nöttes ner ganska fort.

Deras verktyg skulle jag nog inte heller höja till himlen, förutom hammaren.
Jag fick en verktygssats från dom i julklapp en gång, o jag kan säga att de går o få bättre.
Måttbandet han jag bara använda 1 eller 2 gånger innan tungan gick av, o tängerna o polygripen va inte heller nått vidare.

deras Kopparpasta är bra o deras spolar vätska funkar ju lika bra som all annan spolarvätska, sen har jag även köpt saker som inte är motorrelaterade hos dom också som är bra.

Dom har både bra o dåliga grejer, precis som alla andra.

Extrazz En 5a är Livet.
2 april 2016 · 2 005 Inlägg

torsen skrev:

Extrazz skrev:
Släpp Glaset och gå till sängs med dig tongue  haha..

Genom sig själv känner man andra - tror man!

Bra att det i alla fall fanns 1, fadret, som fattade vad mitt inlägg/problem/bekymmer handlade.

Du behöver inte vara sur för att någon frågar om en domkraft är bra och sen att man hjälper den personen med svar bara för att din fråga hamnar i skymundan.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
werd
2 april 2016 · 349 Inlägg

Biltema silvertejp.... Grrrr. Den fäster väl som tejp ska, men silver/gråtäcket över själva väven lossnar och det blir bajs av allt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
karrholm
2 april 2016 · 32 Inlägg

vad pratar du om? tråden heter " Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!" inte " här diskuteras biltemas riktsats"

torsen skrev:
Karrholm och Extrazz, ni har missat en hel del.
Tråden gäller inte domkrafter(från Jula) utan Biltemas Riktsats 15-804.

karrholm
2 april 2016 · 32 Inlägg

På fordonslinjen i skolan så använder vi oss av biltemas handverktyg och enligt mig så finns det inget fel på dom överhuvudtaget. Många av verktygen som hänger på våra ca 12 verktygstavlor är 10 år gamla och fungerar precis som dom ska. Däremot så har dom ett 3/8" spärrskaft som är helt åt helvete värdelöst då det byter håll hela tiden.

sjusovaren skrev:
Jag har blivit mer försiktig från att köpa från biltema, på grund av otur med en del av deras grejer.
Jag köpte bromsklossar/bromsbelägg till en seat ibiza som jag hade innan.
Visst dom gjorde sitt jobb, men de kom sånt oljud från dom hela tiden vilket var väldigt irriterande när man körde.
Sen att dom nöttes ner ganska fort.

Deras verktyg skulle jag nog inte heller höja till himlen, förutom hammaren.
Jag fick en verktygssats från dom i julklapp en gång, o jag kan säga att de går o få bättre.
Måttbandet han jag bara använda 1 eller 2 gånger innan tungan gick av, o tängerna o polygripen va inte heller nått vidare.

deras Kopparpasta är bra o deras spolar vätska funkar ju lika bra som all annan spolarvätska, sen har jag även köpt saker som inte är motorrelaterade hos dom också som är bra.

Dom har både bra o dåliga grejer, precis som alla andra.

Nybergrobin
2 april 2016 · 2 381 Inlägg

Vanliga verktyg (nycklar, hylsor, spärrskaft etc) har varit otroligt bra för mig iaf!  Aldrig pajat något från biltema förutom deras borrar som är ruskigt kassa.

NilltaN
2 april 2016 · 6 Inlägg

Hej!
Jag håller på att rostskydda min bil. Då hittade jag Biltemas rostskyddsmassa och tänkte: åh f*n detta är ju bra. Men nu några dagar senare så har massan inte torkat/stelnat än. Har ni några tips på vad jag kan göra? Kan man måla på härdare? Eller har ni några vettiga tips?
Tack på förhand // NilltaN

Nybergrobin
2 april 2016 · 2 381 Inlägg

Hur varmt har du i garaget då?

NilltaN
2 april 2016 · 6 Inlägg

Har tyvärr inte tillgång till något varmgarage. Men det är ca 10 grader där jag har den

simlar
2 april 2016 · 5 526 Inlägg

NilltaN skrev:
Har tyvärr inte tillgång till något varmgarage. Men det är ca 10 grader där jag har den

Tar ett bra tag för underredsmassa att torka.
Smetade på hela underredet på min 345a jag hade, tog närmare 1vecka i 20°C innan det torkat/slutat lukta lösningsmedel så kan tänka mig att det tar minst det dubbla i 10°C.

edit:
Vill du måla över rostskyddsmassan senare så skulle jag rekommendera deras tröskelskyddsmassa i sprayburk istället, torkar ungefär lika fort som vanlig färg.

Senast redigerat av simlar (2 april 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
NilltaN
2 april 2016 · 6 Inlägg

Ok, tack för snabbt svar!

Tampongpunkarn
3 april 2016 · 786 Inlägg

NilltaN skrev:
Hej!
Jag håller på att rostskydda min bil. Då hittade jag Biltemas rostskyddsmassa och tänkte: åh f*n detta är ju bra. Men nu några dagar senare så har massan inte torkat/stelnat än. Har ni några tips på vad jag kan göra? Kan man måla på härdare? Eller har ni några vettiga tips?
Tack på förhand // NilltaN

Va glad om den inte torkat riktigt wink Den tränger in i underredet. Senare fastnar smuts på den å då blire bra lager ^^ senare kan du spruta olja under den å då rostar aldrig underredet

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
it_mutt Avstängd
3 april 2016 · 10 388 Inlägg

sjusovaren skrev:
Jag har blivit mer försiktig från att köpa från biltema, på grund av otur med en del av deras grejer.
Jag köpte bromsklossar/bromsbelägg till en seat ibiza som jag hade innan.
Visst dom gjorde sitt jobb, men de kom sånt oljud från dom hela tiden vilket var väldigt irriterande när man körde.
Sen att dom nöttes ner ganska fort.

Deras verktyg skulle jag nog inte heller höja till himlen, förutom hammaren.
Jag fick en verktygssats från dom i julklapp en gång, o jag kan säga att de går o få bättre.
Måttbandet han jag bara använda 1 eller 2 gånger innan tungan gick av, o tängerna o polygripen va inte heller nått vidare.

deras Kopparpasta är bra o deras spolar vätska funkar ju lika bra som all annan spolarvätska, sen har jag även köpt saker som inte är motorrelaterade hos dom också som är bra.

Dom har både bra o dåliga grejer, precis som alla andra.

Det gör det med det mesta...om man är villig att betala för det

Senast redigerat av it_mutt (3 april 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bosse-buss
10 april 2016 · 210 Inlägg

Bromsskivor och belägg runt om sedan några dagar tillbaka och bilen har aldrig bromsat så mjukt och fint som nu. Inga skevheter eller någonting med skivorna. Turboaggregatet inköpt hos Biltema tuffar på bra nu 3 500 mil senare och hela tiden med trim så den snurran får verkligen jobba och laddar som mest 1,2 bar med Maptuns trim mot originalet på ca: 0,5 bar.

Hela tiden med Biltemas 5-40 helsyntet med byte var 1 000:e mil och likaså med Biltemas oljefilter. Jag har inga tveksamheter överhuvudtaget med Biltema förutom då priserna som i vissa fall är dyrare än motsvarande produkt hos andra. Det gäller att kolla och inte ta för givet att de är billigast.

Textilskumtvätten ska köpas imorgon så den beigea inredningen blir snygg igen. Bilen? En 17 år gammal Saab 9-5.

viccoA
10 april 2016 · 3 110 Inlägg

Något som är riktigt bra på biltema är deras verktygssatser med 10års garanti. Mycket bra kvalité för pengarna. Visst är tex Facoms satser bättre (både ergonomiskt och hållbarhetsmässigt) men de kostar också 3-5 ggr mer.

spillolja
10 april 2016 · 4 026 Inlägg

Tycker att biltema har blivit dyra på en del saker

tex. styrväxelfett 3602 höjning från 50 till 70:- för en tub

motorolja  5w-40  biltema 4 literdunk 279:- blir >69:- litern
rusta säljer 5w-40 på 5 litersdunk 299:- = 60:- litern

gekås i ullared hittar man en 5 litare för 159:-   = 33:- litern
stort sett samma olja som rusta

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
simlar
10 april 2016 · 5 526 Inlägg

spillolja skrev:
Tycker att biltema har blivit dyra på en del saker

tex. styrväxelfett 3602 höjning från 50 till 70:- för en tub

motorolja  5w-40  biltema 4 literdunk 279:- blir >69:- litern
rusta säljer 5w-40 på 5 litersdunk 299:- = 60:- litern

gekås i ullared hittar man en 5 litare för 159:-   = 33:- litern
stort sett samma olja som rusta

Håller med, efter prishöjningarna dom gjorde nu när nya katalogen kom så har jag börjat handla mer och mer på Jula istället.
Bildelar har jag slutat handla hos biltema för längesedan, däremot deras verktyg med 10års garanti är fortfarande svårt att hitta likvärdiga någon annanstans för liknande pengar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang