2755
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

7 357 Inlägg
31 augusti 2015
#5541
totte1015 skrev:
Frågan är om "alla" biltillverkare nu har samma standardmått för cigguttag? Är tveksam om det plasthöljet som tillkommer, om det passar
nää alla har ej samma mått,, det fick jag bittert erfara sad köpte en usb laddare på telia när jag köpte tel,, passade i ena bilen men ej den andra,, det upptäckte jag 100 mil hemifrån,, på natten,, med ca 14% ström kvar,, oooops,,


1 705 Inlägg
31 augusti 2015
#5542
totte1015 skrev:
Frågan är om "alla" biltillverkare nu har samma standardmått för cigguttag? Är tveksam om det plasthöljet som tillkommer, om det passar
Antagligen inte, men det finns ju en standard för just cigarettändaren, så även det yttre måttet borde inte diffa alltför mycket tycker man.


21 Inlägg
9 september 2015
#5543
Köpte en svets på Biltema häromdagen,en Mig 140 (mellanmodellen av deras Mig svetsar) och har endast prövat litegranna med den medföljande flusstråden och det verkar ju gå hyfsat att svetsa med den faktiskt,fräser på bra och bränner igenom ganska bra på lite tjockare plåt (2-3mm) men har ännu inte prövat på bilplåt,blir eventuellt i helgen lite rostlagning på min 760 så då är det upp till bevis.

Ni som kör med denna svets eller liknande,hur gör man för att använda gas? Det finns ju en gasslang på baksidan av svetsen men den är ju mindre än en vakumslang nästan,på dom svetsar jag är van vid att använda är dom ju grov som ett pekfinger. Måste man byta slangen mot grövre för att kunna koppla på en glasflaska,för biltema säljer ju inga gasflaskor,jula har därimot gasflaskor (småa jävlar som lär ta slut efter 10 minuter) men det vore kul att prova hur den går med gas.


4 586 Inlägg
9 september 2015
#5544
Någon som använder biltemas stora snöslunga ?

Bra köp ?


67 Inlägg
9 september 2015
#5545
w300i skrev:
Köpte en svets på Biltema häromdagen,en Mig 140 (mellanmodellen av deras Mig svetsar) och har endast prövat litegranna med den medföljande flusstråden och det verkar ju gå hyfsat att svetsa med den faktiskt,fräser på bra och bränner igenom ganska bra på lite tjockare plåt (2-3mm) men har ännu inte prövat på bilplåt,blir eventuellt i helgen lite rostlagning på min 760 så då är det upp till bevis.

Ni som kör med denna svets eller liknande,hur gör man för att använda gas? Det finns ju en gasslang på baksidan av svetsen men den är ju mindre än en vakumslang nästan,på dom svetsar jag är van vid att använda är dom ju grov som ett pekfinger. Måste man byta slangen mot grövre för att kunna koppla på en glasflaska,för biltema säljer ju inga gasflaskor,jula har därimot gasflaskor (småa jävlar som lär ta slut efter 10 minuter) men det vore kul att prova hur den går med gas.
Jag har en likadan svets och den fungerar bättre med gas än med flusstråd som skvätter och ger fula svetsar.

För att konvertera om till gas så åkte jag och köpte loss en gasflaska på ramirent, samt en reduceringsventil ifrån biltema art:174578 samt deras slangsats art: 17194 och skruvade ihop allt samt Polvände + och - på slangpaketet.


Men slangsatsen var bara rent skräp!! Den Läckte i snabbkopplingen, runt slangklämmorna, slangen sprack efter en kort tid och skyddshöljet gick sönder! mad

Så jag skaffade fram en en ny bättre snabbkoppling (har för mig att det var från 10mm till 6 mm) , öronklämmor och en ny 10 mm vakuumslang av bättre kvalitet som är 2 m längre, då den gamla slangen ifrån biltema var i det kortaste laget om man inte vill flytta efter tuben hela tiden!

Sedan dess har den fungerat utan problem med utan läckage och trasig slang!! smile
Senast redigerat av metic (9 september 2015)

21 Inlägg
9 september 2015
#5546
metic skrev:
w300i skrev:
Köpte en svets på Biltema häromdagen,en Mig 140 (mellanmodellen av deras Mig svetsar) och har endast prövat litegranna med den medföljande flusstråden och det verkar ju gå hyfsat att svetsa med den faktiskt,fräser på bra och bränner igenom ganska bra på lite tjockare plåt (2-3mm) men har ännu inte prövat på bilplåt,blir eventuellt i helgen lite rostlagning på min 760 så då är det upp till bevis.

Ni som kör med denna svets eller liknande,hur gör man för att använda gas? Det finns ju en gasslang på baksidan av svetsen men den är ju mindre än en vakumslang nästan,på dom svetsar jag är van vid att använda är dom ju grov som ett pekfinger. Måste man byta slangen mot grövre för att kunna koppla på en glasflaska,för biltema säljer ju inga gasflaskor,jula har därimot gasflaskor (småa jävlar som lär ta slut efter 10 minuter) men det vore kul att prova hur den går med gas.
Jag har en likadan svets och den fungerar bättre med gas än med flusstråd som skvätter och ger fula svetsar.

För att konvertera om till gas så åkte jag och köpte loss en gasflaska på ramirent, samt en reduceringsventil ifrån biltema art:174578 samt deras slangsats art: 17194 och skruvade ihop allt samt Polvände + och - på slangpaketet.


Men slangsatsen var bara rent skräp!! Den Läckte i snabbkopplingen, runt slangklämmorna, slangen sprack efter en kort tid och skyddshöljet gick sönder! mad

Så jag skaffade fram en en ny bättre snabbkoppling (har för mig att det var från 10mm till 6 mm) , öronklämmor och en ny 10 mm vakuumslang av bättre kvalitet som är 2 m längre, då den gamla slangen ifrån biltema var i det kortaste laget om man inte vill flytta efter tuben hela tiden!

Sedan dess har den fungerat utan problem med utan läckage och trasig slang!! smile
Låter bra,då får man passa sig för Biltemas slangsats smile


89 Inlägg
13 september 2015
#5547
Någon som provat Biltemas skyddsfilm att montera på lacken för skydd mot t ex stenskott?
Är den uv-beständig eller blir den gul efter ett tag?


51 Inlägg
26 september 2015
#5548
Detta är inte direkt fordonsrelaterat men tänkte skaffa mig en billigare regeldetektor/regelsökare för att ha hemma innan jag ska borra hål i väggar eller sätta upp tavlor mm.
Finns 2 st:

- Regelsökare för 139:-
- Regeldetektor 119:-

Är det nåon som vet hur mycket mer man får för den extra 20-lappen?
Keep in mind att jag inte kommer att använda denna avancerat, utan bara för att kolla så jag inte borrar hål på nån elkabel eller vattenledning.
Känner inte för att betala 500+ för en Zircon på Clas Ohlsson nämligen.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver … 000033429/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver … 000018848/


BASS GLAD
1 381 Inlägg
26 september 2015
#5549
Memphis_Raines skrev:
Detta är inte direkt fordonsrelaterat men tänkte skaffa mig en billigare regeldetektor/regelsökare för att ha hemma innan jag ska borra hål i väggar eller sätta upp tavlor mm.
Finns 2 st:

- Regelsökare för 139:-
- Regeldetektor 119:-

Är det nåon som vet hur mycket mer man får för den extra 20-lappen?
Keep in mind att jag inte kommer att använda denna avancerat, utan bara för att kolla så jag inte borrar hål på nån elkabel eller vattenledning.
Känner inte för att betala 500+ för en Zircon på Clas Ohlsson nämligen.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver … 000033429/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver … 000018848/
Kompisen köpte Regeldetektor den funka väll så där smile
eller kan de vara handhavandefel med ha ha ha ha

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

170 Inlägg
8 oktober 2015
#5550
Remmarna från Optibelt? Finns i Biltemas sortiment.. Någon som vet något om dom?
Senast redigerat av Underdog (8 oktober 2015)

627 Inlägg
8 oktober 2015
#5551
Funkar bra tycker jag även kamrem smile


115 Inlägg
15 oktober 2015
#5552
Hur är Biltemas skjutmått? Mäter det exakt och håller ihop hyffsat?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver … 000019459/

5 659 Inlägg
15 oktober 2015
#5553
nisseper skrev:
Hur är Biltemas skjutmått? Mäter det exakt och håller ihop hyffsat?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver … 000019459/
Hur exakt dom mäter kan jag inte uttala mig om då jag inte jämfört med ett professionellt och kalibrerat skjutmått.
Däremot håller det ihop bra, har haft mitt biltema skjutmått i rostfritt i garaget i 4år och använt det både till att mäta och rista i plåt med utan några tecken på slitage.


408 Inlägg
15 oktober 2015
#5554
simlar skrev:
nisseper skrev:
Hur är Biltemas skjutmått? Mäter det exakt och håller ihop hyffsat?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver … 000019459/
Hur exakt dom mäter kan jag inte uttala mig om då jag inte jämfört med ett professionellt och kalibrerat skjutmått.
Däremot håller det ihop bra, har haft mitt biltema skjutmått i rostfritt i garaget i 4år och använt det både till att mäta och rista i plåt med utan några tecken på slitage.
Nu kan inte jag heller säga att dom jag har är testade på ett professionellt sätt men jag har både analoga och digatala skjutmåttet. Funkat senaste åren, aldrig märkt av att dom skulle ha mätt fel någon gång. Används till mekande för bil, vvs å bygg. Får dock köpa nya efter 1-2år då jag alltid lyckas tappa bort dom jäklarna roll

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

1 436 Inlägg
15 oktober 2015
#5555
nisseper skrev:
Hur är Biltemas skjutmått? Mäter det exakt och håller ihop hyffsat?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver … 000019459/
Jag tycker det känns bra och pålitligt. Svårt att veta om det mäter exakt på tiondels mm utan referensverktyg.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Avstängd
598 Inlägg
27 oktober 2015
#5556
Det har spekulerats i vem som producerar Biltemas oljor. Kan Mobil vara Biltemas oljeleverantör? Mobil är den enda tillverkaren jag känner till som har viskositeten 5w-50 helsyntet.

1 705 Inlägg
27 oktober 2015
#5557
Nausea skrev:
Det har spekulerats i vem som producerar Biltemas oljor. Kan Mobil vara Biltemas oljeleverantör? Mobil är den enda tillverkaren jag känner till som har viskositeten 5w-50 helsyntet.
Knappast. Castrol, Amsoil och Red Line har också 5w50 och det är bara dom jag råkar känna till, finns säkerligen fler.


Avstängd
598 Inlägg
27 oktober 2015
#5558
rcy skrev:
Nausea skrev:
Det har spekulerats i vem som producerar Biltemas oljor. Kan Mobil vara Biltemas oljeleverantör? Mobil är den enda tillverkaren jag känner till som har viskositeten 5w-50 helsyntet.
Knappast. Castrol, Amsoil och Red Line har också 5w50 och det är bara dom jag råkar känna till, finns säkerligen fler.
Hittade inte 5w-50 förutom Mobil där de säljer oljor, men nu när jag googlade så... Konstigt att den viskositeten inte säljs av alla i Sverige. Förmodligen för att den inte rekommenderas och Svensson är ju så rediga av sig till den grad att de hellre kör sönder motorn med en tunn olja.
Senast redigerat av Nausea (27 oktober 2015)

1 160 Inlägg
27 oktober 2015
#5559
statoil
Nausea skrev:
Det har spekulerats i vem som producerar Biltemas oljor. Kan Mobil vara Biltemas oljeleverantör? Mobil är den enda tillverkaren jag känner till som har viskositeten 5w-50 helsyntet.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
28 oktober 2015
#5560
horbybonnen skrev:
statoil
Nausea skrev:
Det har spekulerats i vem som producerar Biltemas oljor. Kan Mobil vara Biltemas oljeleverantör? Mobil är den enda tillverkaren jag känner till som har viskositeten 5w-50 helsyntet.
Skulle med säga Statoil.



Sök