Till alla som vill trimma sin sugis...

kolvas
29 mars 2009 · 4 001 Inlägg

Andreas 940 skrev:

kolvas skrev:
vadå? hade du räknat med 14000 rpm eller?

du har kanske aldrig kört eller åkt i en hårt trimmad n/a-motor?

Nej, men en bit över 8k hade väl inte varit orimligt, det är ju vad de med 500++ turbohästar varvar.

men var lämnar dom max effekt? 8000rpm eller 7000rpm?

en överladdad motor har helt andra förutsättningar mot en n/a, man kan inte jämföra dessa på ett rationellt sätt.

Jag kan bygga en b230 n/a på 2,3l & över 300hk & 10000rpm men frågan är hur tillförlitligheten blir

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
NickeR32
29 mars 2009 · 870 Inlägg

Frebba_ skrev:
Civic Type-R 6.6 sek wink

Ja men du e så cool cooltongue

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
29 mars 2009 · 1 948 Inlägg

Man kan inte riktigt stirra sig blind på hur mycket det varvar heller. Fan gamla V8or varvar inga 8000, snarare någonstans runt 5000. Ta en 426 hemi, där snackar vi 400hk+.


kolvas skrev:

Andreas 940 skrev:

kolvas skrev:
vadå? hade du räknat med 14000 rpm eller?

du har kanske aldrig kört eller åkt i en hårt trimmad n/a-motor?

Nej, men en bit över 8k hade väl inte varit orimligt, det är ju vad de med 500++ turbohästar varvar.

men var lämnar dom max effekt? 8000rpm eller 7000rpm?

en överladdad motor har helt andra förutsättningar mot en n/a, man kan inte jämföra dessa på ett rationellt sätt.

Jag kan bygga en b230 n/a på 2,3l & över 300hk & 10000rpm men frågan är hur tillförlitligheten blir

precis! öka varvstoppet ger ju inget om man inte har andra kammar typ. Går bilen riktigt bra så vill man kanske ha varvstoppet så pass högt för att man ska ha lite marginal. Tänk själv, dra upp till max effekt och hinner du inte med så kommer varstoppet direkt efter och ställer till det för dig.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Andreas 940 -utan 940
29 mars 2009 · 1 728 Inlägg

kolvas skrev:
men var lämnar dom max effekt? 8000rpm eller 7000rpm?

Säkert efter 7000, jag vet inte exakt. Kollar man på de som kör på strippen verkar de tjäna på att dra på trean till varvstopp istället för att växla upp till fyran.

Hellquist
29 mars 2009 · 499 Inlägg

Xuri skrev:

d.fagersten skrev:
Varför ska man ha Turbo, har ägt massa turbobilar trimmade som otrimmade, visst går de bra men har ju inte alls samma känsla som i en Bmw med lite kraftfullarte sugmotor. Se bara på Bmws V8or och 12or. Motorer från ca 300hk och uppåt, helt original håller i evigheter. En volvo eller Saab trimmad till 300 hk behöver ganska ofta renoveras med jämna mellanrum. För att inte tala om en volvo trimmad till M5 prestanda den går ju tio mil mellan renoveringarna i många fall hmm

å du har stor erfarenhet av just trimmade saabar å volvo hör jag ?

Med 3 ford scorpio på gården förstår jag att du har testat många turbobilar/sugbilar.

kolvas
29 mars 2009 · 4 001 Inlägg

Andreas 940 skrev:

kolvas skrev:
men var lämnar dom max effekt? 8000rpm eller 7000rpm?

Säkert efter 7000, jag vet inte exakt. Kollar man på de som kör på strippen verkar de tjäna på att dra på trean till varvstopp istället för att växla upp till fyran.

det kan ju bero på flera olika variabler varför dom inte växlar, det tar tid att växla osv så man kanske inte tjänar nåt på det utan låter den dra de sista varven.
Det finns så mycket olika sätt att bygga olika motorer så att säga att det bara är en väg som är den riktiga är helt fel iaf.
Bygga en gatbil och utgå ifrån en standard så blir det mer effekt per krona med en turbo men ifall man ska bygga efter något visst reglemente så får man ju andra förutsättningar.


En turbomotor har inte bättre verkningsgrad än en n/a om man inte pratar om diesel.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Ejan
29 mars 2009 · 648 Inlägg

som ni håller på att jämföra Civic Type R mot den där opeln...effekt och vikt spelar stor roll visst men likaså chassi och växellådan.


själv föredrar jag sugmotor..älskar min motor 1.8liters och 208hp tongue

FYeah Avstängd
1 april 2009 · 103 Inlägg

d.fagersten skrev:
Varför ska man ha Turbo, har ägt massa turbobilar trimmade som otrimmade, visst går de bra men har ju inte alls samma känsla som i en Bmw med lite kraftfullarte sugmotor. Se bara på Bmws V8or och 12or. Motorer från ca 300hk och uppåt, helt original håller i evigheter. En volvo eller Saab trimmad till 300 hk behöver ganska ofta renoveras med jämna mellanrum. För att inte tala om en volvo trimmad till M5 prestanda den går ju tio mil mellan renoveringarna i många fall hmm

Vilken värld kommer du ifrån? land of the stupid lr? vad vet du om volvo/sabb med uppåt 300 hk?

mackyfr
1 april 2009 · 260 Inlägg

Om jag jackar kolvarna på min bil så borde den gå lite fortare?!

kolvas
1 april 2009 · 4 001 Inlägg

mackyfr skrev:
Om jag jackar kolvarna på min bil så borde den gå lite fortare?!

jepp, och ifall du spänner kolvuppstötarfjädern och byter kondensatorkosmodulen så blir motorn oslagbar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
1 april 2009 · 1 948 Inlägg

glöm inte att sätta dit ett vassare kardanförgasarnsnöre också!!!!!!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
blacken
1 april 2009 ·

AcesHigh666 skrev:
glöm inte att sätta dit ett vassare kardanförgasarnsnöre också!!!!!!

Jo men då så måste man vara noga med att dragstrebern inte wobblar mer än 71 mm i tvärdiagonalen, för annars så roterar svängpaffen motsols och då så kan inte  dragsifonen kan aktivera skjutbälgskluten på rätt sätt.. tongue

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
1 april 2009 · 1 948 Inlägg

blacken skrev:

AcesHigh666 skrev:
glöm inte att sätta dit ett vassare kardanförgasarnsnöre också!!!!!!

Jo men då så måste man vara noga med att dragstrebern inte wobblar mer än 71 mm i tvärdiagonalen, för annars så roterar svängpaffen motsols och då så kan inte  dragsifonen kan aktivera skjutbälgskluten på rätt sätt.. tongue

hmm om man vrider stötstången motsols 3 varv borde inte dragstrebern lugna ner sig då? eller? kanke skulle sätta dit en medsolssvängpaff då funkar dragsifonen som den ska ju... men visst... lol


mackyfr skrev:
Om jag jackar kolvarna på min bil så borde den gå lite fortare?!

vi har planen klar till dig... detta borde funka!

1. jacka kolvarna
2. spänna kolvuppstötarfjädern
3. byta kondensatorkosmodulen
4. vassare kardanförgasarsnöre
5. skaffa medsolssvängpaff alternativt vrida stötstången 3 varv motsols, så du slipper problem med dragstrebern(som inte får wobbla mer än 71mm i tvärdiagonalen).

Senast redigerat av AcesHigh666 (1 april 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
blacken
1 april 2009 ·

AcesHigh666 skrev:

blacken skrev:

AcesHigh666 skrev:
glöm inte att sätta dit ett vassare kardanförgasarnsnöre också!!!!!!

Jo men då så måste man vara noga med att dragstrebern inte wobblar mer än 71 mm i tvärdiagonalen, för annars så roterar svängpaffen motsols och då så kan inte  dragsifonen kan aktivera skjutbälgskluten på rätt sätt.. tongue

hmm om man vrider stötstången motsols 3 varv borde inte dragstrebern lugna ner sig då? eller? kanke skulle sätta dit en medsolssvängpaff då funkar dragsifonen som den ska ju... men visst... lol


mackyfr skrev:
Om jag jackar kolvarna på min bil så borde den gå lite fortare?!

vi har planen klar till dig... detta borde funka!

1. jacka kolvarna
2. spänna kolvuppstötarfjädern
3. byta kondensatorkosmodulen
4. vassare kardanförgasarsnöre
5. skaffa medsolssvängpaff alternativt vrida stötstången 3 varv motsols, så du slipper problem med dragstrebern(som inte får wobbla mer än 71mm i tvärdiagonalen).

Där har vi dräparmotorn!...lol. Men man skulle även kunna vrida den konglimediala spunkförvrängaren ett par varv så att den gynnar den sjukantiga vänstergängade spånbultsflänsen, så att det oktagonala punkvredet slår mera i hängtrumman...

Senast redigerat av blacken (1 april 2009)

qazse
1 april 2009 · 178 Inlägg

alltså vad svamlar ni om??
kardanförgasarsnöre?
kondensatorkosmodulen?

fan ni kan ju inget om motorer och bilar : /
ni borde prata lite med reodor fälgen så får ni lära er hur man bygger både bil och motor från grunden : P

då kommer ni få en riktig dräpare
toppar runt 400km/h trots att bara motorn väger några ton XD

(fast ni bör nog fundera på att skaffa bättre bromsar och sånt)



förlåt om jag förstörde en annars seriös tråd hmm

blacken
1 april 2009 ·

qazse skrev:
alltså vad svamlar ni om??
kardanförgasarsnöre?
kondensatorkosmodulen?

fan ni kan ju inget om motorer och bilar : /
ni borde prata lite med reodor fälgen så får ni lära er hur man bygger både bil och motor från grunden : P

då kommer ni få en riktig dräpare
toppar runt 400km/h trots att bara motorn väger några ton XD

(fast ni bör nog fundera på att skaffa bättre bromsar och sånt)



förlåt om jag förstörde en annars seriös tråd hmm

Reodor Fälgen?, han som uppfann saltvattenkassett motorn och karburundum insprutningen för motorer med roterande ventiler. Så att dom slipas in när man kör motorn..tongue

qazse
1 april 2009 · 178 Inlägg

det låter som han : P

Reodor Fälgen som tillsammans med sina kompisar konstruerar racerbilen Il Tempo Gigante. En framhjulsdriven V 12 som utvecklar 2.700 hästar vid 11.000 varv, vilket i sin tur sätter igång en turbinmotor med 8 bakmonterade förgasare, direktinsprutning och superheterodyna tändstift, ger vid 18.000 varv bakhjulen en extra skjuts på 3.500 hästar!!!

(åter igen förlåthmm)


för att nämna något som iallafall har lite med det hela att göra
vad jag vet har ingen förbränningsmotor fullt vrid från början
(om man inte ska räkna en ångmaskin som föbränningsmotor, om ens den har det)

om det BARA handlar om effekt är överladd bättre än n/a spelar ingen roll vilken storlek det handlar om
det viktiga när man bygger en motorer är väl vad den ska användas till och vad priset får vara?

If it's fast and cheap, it won't be good.
If it's cheap and good, it won't be fast.
If it's fast and good, it won't be cheap.

Mrsky
1 april 2009 · 218 Inlägg

qazse skrev:
If it's fast and cheap, it won't be good.
If it's cheap and good, it won't be fast.
If it's fast and good, it won't be cheap.

Har frank vart här eller?

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE
Nissan Skyline R33 GTS25T "The White Dope" (1995)
HOLLELLE
1 april 2009 · 409 Inlägg

om man jämför min 2.0L turbo (260hk) mot golf r32ans 3,2L sugis (250hk) så är min bil roligare varje dag i veckan.

LasseMan underordnad allfixare
1 april 2009 · 696 Inlägg

beställde lite godis igår till min sugis så som fullgaspasta, viktade startspjäll, modifierat avgasplenium.
sen tänkte jag korta av frambalken för att kunna få mera vrid ur kompsvängen

gissar på att dessa saker ska ge en effektökning på 200-250++

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang