Till alla som vill trimma sin sugis...

_Jonex_ Byggare Behm
1 februari 2009 · 562 Inlägg

TurbOla skrev:

Felax skrev:
Du har aldrig åkt vtec ser jag.

Nej, vad är det som är så spännande med två olika kammar i en? smile

Därför att du har 2 helt olika motorkaraktärer i samma bil .
En som passar bra när farmor ska åka och handla eller i kökörning och sånt trök och
så har du även en med " trimm kamm" vilket gör bilen vass och rolig när det
finns utymme för det.
En vass motor gillar höga varvtal men blir också orolig på tomgång vilket man inte vill
ha när man står i bilkö eller kör bilen lugnt.
Den har alltså 2 olika motorers fördelar, något som dom flesta turbobilar
inte har, allt eller inget brukar det vara.
Men relativ små motorer med små turbo agg, typ Octavia RS brukar få ett trevligt och
jämnt register så allt handlar om hur man bygger motorerna.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Rinnegan Malleus Malificarum
1 februari 2009 · 2 401 Inlägg

Xuri skrev:
Jag växlar under 2000 rpm när jag kör vanligt å de är rätt bra drag där nere...med orginal turbo hade jag fullt ladd vid 2000rpm å de var ingen spool där inte....dock ett lite skitaggregat :p

Menar du att om man bygger högkompat å turbo så blir de fortfarande inge bottendrag ?

Jag menar att hur man än gör, så har man fortfarande en spooltime på turbo tills man får maxeffekt, det gäller inte på sugisar.

@Aerodynamik, så du menar att du ligger på 150km/h till ICA på din svarta MT5'a för att den är "byggd för att varvas"?

Horsepower sells cars, torque wins races. Ta åt dig av det här, för att det är så sant som det kan bli.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Eisenhut
1 februari 2009 · 1 827 Inlägg

Siarnaq skrev:

Xuri skrev:
Jag växlar under 2000 rpm när jag kör vanligt å de är rätt bra drag där nere...med orginal turbo hade jag fullt ladd vid 2000rpm å de var ingen spool där inte....dock ett lite skitaggregat :p

Menar du att om man bygger högkompat å turbo så blir de fortfarande inge bottendrag ?

Jag menar att hur man än gör, så har man fortfarande en spooltime på turbo tills man får maxeffekt, det gäller inte på sugisar.

@Aerodynamik, så du menar att du ligger på 150km/h till ICA på din svarta MT5'a för att den är "byggd för att varvas"?

Horsepower sells cars, torque wins races. Ta åt dig av det här, för att det är så sant som det kan bli.

Jag tror han menar att kör du aktiv, så håller du varvet i det registret som din motor är byggd för. På tex Hondor så ligger du aldrig under 6000rpm någonsin vid banköringar. Då spelar bottenvrid noll roll.

Och det sista är BS, även om det är självaste Shelby som sagt det...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
1 februari 2009 · 355 Inlägg

min volvo 965 har 170hk och väger närmare 2 ton.
jag åker ifrån alla bilar, även F1 bilar, både på bana och strippen.
det är sånt jävla tryck i den.
jag vet verkligen vad jag pratar om


finns inte en enda honda, BMW, mazda, peugeot, saab, volvo, citroën, lambo, ferrari eller cheva som åker ifrån mig.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Rinnegan Malleus Malificarum
1 februari 2009 · 2 401 Inlägg

Eisenhut skrev:
Jag tror han menar att kör du aktiv, så håller du varvet i det registret som din motor är byggd för. På tex Hondor så ligger du aldrig under 6000rpm någonsin vid banköringar. Då spelar bottenvrid noll roll.

Och det sista är BS, även om det är självaste Shelby som sagt det...

Det beror ju på hur du bygger bilen, och för vilket ändamål. Jag ser verkligen ingen mening med att bygga en vråltrimmad VTEC Civic t.ex, för att sen köra den på gatan. Den är gjord för höga varv, och man kommer aldrig i "race" omständigheter i stan.

Bottenvrid menas att vridet kommer vid låga varv, det avtar inte ju längre upp i registret man kommer om man bygger det rätt. Alltså är bottenvrid otroligt viktig som Carroll sade, alla race har en start, en start kan orsaka att man vinner eller förlorar ett race.

Förstår du hur jag menar?

@Elda, jag har aldrig smutskastat något, läs igenom mina inlägg en extra gång isåfall. Smaken är som baken, vissa gillar tanken med höga varvtal, vissa älskar bottenvridet. Däremot så förstår jag inte varför vi diskuterar detta då både bottenvrid och "höga varvtal" både är nödvändiga i vardagslivet, samt går in i varandras användningsområden.

Senast redigerat av Siarnaq (1 februari 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Eisenhut
1 februari 2009 · 1 827 Inlägg

Siarnaq skrev:

Eisenhut skrev:
Jag tror han menar att kör du aktiv, så håller du varvet i det registret som din motor är byggd för. På tex Hondor så ligger du aldrig under 6000rpm någonsin vid banköringar. Då spelar bottenvrid noll roll.

Och det sista är BS, även om det är självaste Shelby som sagt det...

Det beror ju på hur du bygger bilen, och för vilket ändamål. Jag ser verkligen ingen mening med att bygga en vråltrimmad VTEC Civic t.ex, för att sen köra den på gatan. Den är gjord för höga varv, och man kommer aldrig i "race" omständigheter i stan.

Bottenvrid menas att vridet kommer vid låga varv, det avtar inte ju längre upp i registret man kommer om man bygger det rätt. Alltså är bottenvrid otroligt viktig som Carroll sade, alla race har en start, en start kan orsaka att man vinner eller förlorar ett race.

Förstår du hur jag menar?

@Elda, jag har aldrig smutskastat något, läs igenom mina inlägg en extra gång isåfall. Smaken är som baken, vissa gillar tanken med höga varvtal, vissa älskar bottenvridet. Däremot så förstår jag inte varför vi diskuterar detta då både bottenvrid och "höga varvtal" både är nödvändiga i vardagslivet, samt går in i varandras användningsområden.

Om du tittar på mina bilder så kör jag inte så mycket gata med mina Hondor. wink Men jag håller förstås med dig. En TurboDiesel eller en motor med mycket volym är ju skönast att bara åka runt i.

Fast du... När avtar vridet på en V8 (ingen sarkastisk fråga utan helt ärlig)? Brukar inte maxeffekten ligga runt 4000rpm? För det som gör små trimmade sugmotorer så speciella är ju just att me hjälp av VTEC mm så kan man få vridet att inte tappa av efter detta rpm, utan kurvan håller sig relativt stabil en bra bit in över 7000rpm. Det är ju därför man kan få ut så mycket effekt ur så små motorer, just för att vridet på så höga varv genererar en väldans massa HK jämfört med på 4000 rpm. smile

Ja, jag fattar vad du menar. Därför får man köra på lätt hjulspinn eller rullande start. cool

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Rinnegan Malleus Malificarum
1 februari 2009 · 2 401 Inlägg

Eisenhut skrev:
Om du tittar på mina bilder så kör jag inte så mycket gata med mina Hondor. wink Men jag håller förstås med dig. En TurboDiesel eller en motor med mycket volym är ju skönast att bara åka runt i.

Fast du... När avtar vridet på en V8 (ingen sarkastisk fråga utan helt ärlig)? Brukar inte maxeffekten ligga runt 4000rpm? För det som gör små trimmade sugmotorer så speciella är ju just att me hjälp av VTEC mm så kan man få vridet att inte tappa av efter detta rpm, utan kurvan håller sig relativt stabil en bra bit in över 7000rpm. Det är ju därför man kan få ut så mycket effekt ur så små motorer, just för att vridet på så höga varv genererar en väldans massa HK jämfört med på 4000 rpm. smile

Ja, jag fattar vad du menar. Därför får man köra på lätt hjulspinn eller rullande start. cool

Allting beror ju på hur man bygger motorn. En god vän till oss som håller på med att trimma motorer byggde en bigblock, singelförgasare som hade runt 800+hp på vanlig bensin, och var hur snäll som helst på tomgången. Den hade en effekt kurva där den peakade på 2600RPM och slutade vid varvstopped på 7200RPM. Sen om man vill ha en skön vardagsbil med hyfsad effekt så går det att bygga bilen så den kanske bara drar upp till 5500 - 6000RPM, alltså inga höga varvtal så det blir inga höga ljud samt skönare att åka i. Allting beror ju på vad man har för kam och dylikt, min El Camino ligger runt 7400RPM redline, då är den endast småtrimmad också.

Sen finns det ju t.ex lite hårigare "smallblocks" så att säga. Vi mekade i en gul race Pickup förut, som hade en 358cui V8'a, han växlade på 10500RPM, fick maxvrid på runt 3500RPM. Det går att variera så otroligt mycket bara man är kunnig inom det man gör. smile


VTEC är faktiskt en genialisk konstruktion, hur man än ser på det. smile

Senast redigerat av Siarnaq (1 februari 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
kolvas
1 februari 2009 · 4 001 Inlägg

Ni verkar ha missat det här med KÖRBARHET, det är det viktigaste i en motor, ifall man har 200hk mellan 7-8000rpm eller 200hk mellan 3-6000rpm, vilken tror ni går bäst?

sen är en motor alltid en kompromiss

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Xuri One Man Clan
1 februari 2009 · 4 287 Inlägg

Elda skrev:

Siarnaq skrev:

Xuri skrev:
Jag växlar under 2000 rpm när jag kör vanligt å de är rätt bra drag där nere...med orginal turbo hade jag fullt ladd vid 2000rpm å de var ingen spool där inte....dock ett lite skitaggregat :p

Menar du att om man bygger högkompat å turbo så blir de fortfarande inge bottendrag ?

Jag menar att hur man än gör, så har man fortfarande en spooltime på turbo tills man får maxeffekt, det gäller inte på sugisar.

@Aerodynamik, så du menar att du ligger på 150km/h till ICA på din svarta MT5'a för att den är "byggd för att varvas"?

Horsepower sells cars, torque wins races. Ta åt dig av det här, för att det är så sant som det kan bli.

Volym är det bästa sättet att få användbara hästar, V-motorer ger dessutom mycket vrid. Men den STORA fördelen en turbo-bil har är att du har hästarna, och framförallt, bensinförbrukningen när du vill ha dom. Ingen idé att smutskasta alla andra och påstå att nått är bättre än det andra då dom har helt olika användningsområden...

Jo jag vet...men tycker han jämnför lite fel... 7.4 liter motor jämnfört med typ en 2-3 liters motor...om de så är en renault kangoo med 5 liters cylindervolym å ett fjuttaggregat så är de ingen spool...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Rinnegan Malleus Malificarum
1 februari 2009 · 2 401 Inlägg

Xuri skrev:
Jo jag vet...men tycker han jämnför lite fel... 7.4 liter motor jämnfört med typ en 2-3 liters motor...om de så är en renault kangoo med 5 liters cylindervolym å ett fjuttaggregat så är de ingen spool...

Turboaggregatet agerar som "substitute" för den mindre cylindervolymen. Hur som helst så är det fortfarande en spooltime på alla turbo bilar, oavsett volym eller aggregat, eller hur?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
TurbOla Reservdansk
1 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Siarnaq skrev:
Jag menar att hur man än gör, så har man fortfarande en spooltime på turbo tills man får maxeffekt, det gäller inte på sugisar.

@Aerodynamik, så du menar att du ligger på 150km/h till ICA på din svarta MT5'a för att den är "byggd för att varvas"?

Horsepower sells cars, torque wins races. Ta åt dig av det här, för att det är så sant som det kan bli.

Spooluptiden är försumbar - ungefär samma tid som det tar för en sugmotor att komma upp i de högre varvtalen. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
1 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Siarnaq skrev:

Xuri skrev:
Jo jag vet...men tycker han jämnför lite fel... 7.4 liter motor jämnfört med typ en 2-3 liters motor...om de så är en renault kangoo med 5 liters cylindervolym å ett fjuttaggregat så är de ingen spool...

Turboaggregatet agerar som "substitute" för den mindre cylindervolymen. Hur som helst så är det fortfarande en spooltime på alla turbo bilar, oavsett volym eller aggregat, eller hur?

Det finns en formel där man kan räkna om vad en turbomatad motor motsvarar i sugmotorvolym, men jag kan inte hitta den.

Det var en kille, Roland, utanför Ystad som driver ett garage med jänkare, renovering, försäljning och import som nämnde det.

Har för mig att en 2,3liters motor med ca 1,2bars laddtryck motsvarar en sugmotor på 4-5liter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rinnegan Malleus Malificarum
1 februari 2009 · 2 401 Inlägg

TurbOla skrev:
Det finns en formel där man kan räkna om vad en turbomatad motor motsvarar i sugmotorvolym, men jag kan inte hitta den.

Det var en kille, Roland, utanför Ystad som driver ett garage med jänkare, renovering, försäljning och import som nämnde det.

Har för mig att en 2,3liters motor med ca 1,2bars laddtryck motsvarar en sugmotor på 4-5liter.

Ja, exakt. Det var det jag menade, hittade den inte heller men jag brukar sitta och räkna på sånt då och då.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Bossni
1 februari 2009 · 274 Inlägg

Tibbmeister skrev:
Jag kan då inte se tjusningen med som vissa honda motorer man sett effektkurvor på att ha typ 160-200hp å nästan inget vrid alls, måste vara bra segt att behöva växla ner så fort man ska dra på. det är den uppfattningen jag fått, har iofs inte haft allt för mycket med honda å göra.

Gillar man inte att växla så ska man ha automat. Alla har vi olika åsikter men jag kan inte se det roliga att ligga bakom nån i 90 för att sen bara slänga sig på gasen och köra om, i med 3 an ffs smile

Andreas 940 -utan 940
2 februari 2009 · 1 728 Inlägg

Siarnaq skrev:
Alltså, min Skylark ligger på 260hk. Inte värst mycket, dock så ligger den på 600+ nm på 2200 varv. Såklart sug motorn är roligare. Och det är snarare så att man måste vrida ur varenda växel på en turbomotor istället för sugmotorn. Eftersom turbon har ju en "effective range" mellan, låt oss säga 3000rpm till 7000rpm, medans sugmotorn jobbar från botten så att säga. Man behöver inte vänta på accelerationen.

Det är inte direkt så att man sitter och väntar på effekten med en turbobil, man lägger i rätt växel från början och drar ur.

Sand_Man skrev:
LoL eller inte !

Då HK är en biprodukt av Vridet...

S60 2,4: 5 cylindrar, 2,4L, 170hk, 225Nm
940 Turbo: 4 cylindrar, 2,3L, 165hk, 264Nm

Hur kan 940 Turbo då ha mer vrid trots mindre motor och lite mindre hästar?

torpis Forummoderator
2 februari 2009 · 10 576 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Sand_Man skrev:
LoL eller inte !

Då HK är en biprodukt av Vridet...

S60 2,4: 5 cylindrar, 2,4L, 170hk, 225Nm
940 Turbo: 4 cylindrar, 2,3L, 165hk, 264Nm

Hur kan 940 Turbo då ha mer vrid trots mindre motor och lite mindre hästar?

Vad är det konstiga i det?  Med turbo man man ju begära "vilken luftmassa man vill"  Mer laddtryck på lägre varv är svaret.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
2 februari 2009 · 10 576 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Bottenvrid är överskattat. Man ligger ju på höga varv när man kör fort..

Lite så är det också, en bil utan botten känns tom, så helt klart är det kul med lite bottenvrid, men inte tusan är det rejsen man vinner på vridmomentet? för som du säger inte ligger man på 2200rpm när man rejsar?


Sen handlar det ju om vilket moment man har på hjulen och inte i motorn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Mickius
2 februari 2009 · 4 670 Inlägg

haha hur många trådar om vtec finns de nu under dom sista veckorna? ja skulle vilja se en vtec emot en turbo motor med samma vikt/hk och se vem som vinner av dessa. Ärligt så tror ja inte vtec har en chans men de är vad jag tror.

Har åkt vtec många gånger både trimmat o inte. o de slår inte turbo på hästlängder inte alls den knuffen som en överladdad ger.

O sen detta med bottenvrid va fan ska man ha de till? Räcker med att de finns lite på 1:an så man kommer iväg sen är man aldrig där nere o kollar läget cool

O ja jag har även Kört en buick med v8 på 7.2 liter 600hk vet inte riktigt vad nm va på denna men visst den gick bra men nae vet inte om ja tycker att detta bottenvrid är mycke o hurra för.  den behövde röra sig emot 100kmh innan de började röra på sig ordenkligt o KOMMA upp i varv! men när den gjorde de vet i fan om många slår dom big_smile
Men sen väger dom ju lite med lol

Men bara mina åsikter wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/12203/559708_lutmfg.jpg

Senast redigerat av mickius (2 februari 2009)

twin_cam Smålänning
2 februari 2009 · 7 877 Inlägg

OM nu V-TEC är så jävla bra som vissa här påstår (Jag har alödrig provat) varför finns det då inga sånna i rally gr. H och slåss med golf 2:orna och RWD-volvosarna med stenåldersmotorer på bara runt 110 hk/liter i sugeffekt?

En honda måste ju åka ifrån allihop med råge...

Men för vanlig körning kan man kanske citera Saab när 99:an kom:

Turbon ger dig en förbrukning i blandad körning som en normal EMS, men ger dig samma kraft som en 6, eller 8 cylindrig motor bär kraften behövs. wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
2 februari 2009 · 10 576 Inlägg

Den ultimata bilen måste således vara Hondas nya variant av Prius...  Hondas varvvilliga motor ihop med en elmotor på massa Newtons!  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang