Till alla som vill trimma sin sugis...

Rinnegan Malleus Malificarum
3 februari 2009 · 2 401 Inlägg

Eisenhut skrev:
Med denna uträkningen spelar det noll roll...

Motor 1:
1l
10000rpm
100Nm
100hk

Motor 2:
2l
5000rpm
200Nm
100hk

Utväxlingen är dubbelt så hög på motor nr1, dvs när motor nr2 varvar 2000rpm varvar motor 1 4000rpm.

I detta fallet kommer bilarna gå identiskt. Bilarna kommer växla samtidigt, det kommer kännas som att dom har exakt samma bottenvrid mm... smile


EDIT: Ja, jag vet att motorerna i praktiken är helt orealistiska på HKantalet, dock är vridet helt korrekt och uträkningen funkar ändå

Hur många gatbilar vet du av, där man kan ligga någorlunda säkert på 10k RPM?
Om man har en gatbil, som man kör race med då och då, så är det inte rimligt att ligga i trafiken t.ex och varva 8 - 10k för att få nog med vridmoment för att hålla jämn takt med just trafiken?

Där faller teorin på körbarhet.


Elda, jag snackade inte om dragracing, motorsport in general.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
snackcalahan
3 februari 2009 · 482 Inlägg

Takashi skrev:

MrVain skrev:

Takashi skrev:

TurbOla skrev:

Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

Jag förstår inte hysterin med VTEC - VTEC innebär ju faktiskt endast att kammarna låser elektriskt i 2 olika lägen - ett som gynnar låga varv och ett som gynnar höga varv.

BMWs Vanos ska fungera på ett liknande sätt, Volvo har variabla ventiler som ändrar hur länge de är öppna, o.s.v.

Hahah, bmw's vanos kanske fungerar på samma sätt men fan inte i närheten så bra, man kan säga att du får både kvantitet o kvalitet i ett när det gäller VTEC-motorerna.

Brains skrev:

Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/wo … tec_yo.jpg

http://media.hd.se/2006/01/03/115681/la … od_ett.jpg


Skulle inte tro det du..

Nån är lite insnöad på Vtec tror jag smile
Dom funkar alla lika, bara att Honda kör med extremt vassa lägen på kammarna när vtec slår in.. Medans BMW med flera snarare är ute efter ett brett register istället för hög effekt på topp.
Oavsett så funkar de flesta sug motorer lika med riktigt vassa kammar bara att Hondan har ett på och av läge iom Vtec.

Jag tror inte du åkt nån rikigt vass Volvo fyra som är sugtrimmad enligt rallycrossens alla regler, dom går grymt bra. 280+ sugis smile ´Å då är de riktig stenålders teknik.

Jo, visst är jag insnöad på Honda men det betyder inte att jag inte kan argumentera. Men du får ju fortfarande inte kvalitén i BMW's Vanos motorer som i VTEC-motorerna.

Har fortfarande svårt o tro att en trimmad Volvo är roligare än en trimmad Honda, speciellt i kurvorna. smile

Eh snackar vi bäst väghållning lr skoj?? en gammal civic har inte så jälva bra väghållning orginal ;säg full gas då glider du ner i diket tongue Med en gammal volvo så trycker du bara på så får du en härlig sladd det är så jävla mycket roligare lr hur? Är ingen volvo nörd men bakhjulsdrift ska det va

just real power
no turbo shit
Eisenhut
3 februari 2009 · 1 827 Inlägg

Siarnaq skrev:

Eisenhut skrev:
Med denna uträkningen spelar det noll roll...

Motor 1:
1l
10000rpm
100Nm
100hk

Motor 2:
2l
5000rpm
200Nm
100hk

Utväxlingen är dubbelt så hög på motor nr1, dvs när motor nr2 varvar 2000rpm varvar motor 1 4000rpm.

I detta fallet kommer bilarna gå identiskt. Bilarna kommer växla samtidigt, det kommer kännas som att dom har exakt samma bottenvrid mm... smile


EDIT: Ja, jag vet att motorerna i praktiken är helt orealistiska på HKantalet, dock är vridet helt korrekt och uträkningen funkar ändå

Hur många gatbilar vet du av, där man kan ligga någorlunda säkert på 10k RPM?
Om man har en gatbil, som man kör race med då och då, så är det inte rimligt att ligga i trafiken t.ex och varva 8 - 10k för att få nog med vridmoment för att hålla jämn takt med just trafiken?

Där faller teorin på körbarhet.


Elda, jag snackade inte om dragracing, motorsport in general.

Men eller hur har jag rätt? smile Vid en stillastående start så hade det kvittat vilket vrid du haft.

Och hur realistiskt hade det varit med en 1l motor i en effektfull bil?
Det jag säger är att 200hk i en 1,8l motor (som min) är lika mycket som 200hk i en stor V8 (tex) som inte varvar någonting.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Rinnegan Malleus Malificarum
3 februari 2009 · 2 401 Inlägg

Eisenhut skrev:
Men eller hur har jag rätt? smile Vid en stillastående start så hade det kvittat vilket vrid du haft.

Och hur realistiskt hade det varit med en 1l motor i en effektfull bil?
Det jag säger är att 200hk i en 1,8l motor (som min) är lika mycket som 200hk i en stor V8 (tex) som inte varvar någonting.

Men det är ju just det, att vilka har t.ex en launch control inställd på sjukt högt RPM bara för att komma sig iväg?
Såvidare man inte kör en singelturbo bil med t.ex en T47-88 eller liknande snurror.

BMW fick ur 1400hp ur en 1.5 liters motor med 5.5bar. Fast körbar, njaa.
Jamen effekt är ju likadant oavsett paket?
T.ex om man har som du sat, runt 200hk i en 1,8 liters motor, och 200hk i en smallblock V8'a så är det ju samma effekt, skillnaden är att 1,8 liters motorn måste upp i varv för att peaka lika mycket vrid som V8'an gör på låga varv. Alltså är V8'a nästan bekvämare att åka i trafik.


Edit- jag fattar vad du menar, jag är bara så trött i skallen att jag inte såg det först. xD
Men ja du har rätt, fast hur gatuvänligt är en högvarvande motor egentligen?

Senast redigerat av Siarnaq (3 februari 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Andreas 940 -utan 940
4 februari 2009 · 1 728 Inlägg

Eisenhut skrev:
Det enda dessa 2100Nm är bra till i din lastbil är att det går att få ut en rimlig mängd HK i ditt varvtalsspann, som bör sluta på runt 3000-3500rpm?

Rödmarkeringen börjar vid 2400rpm och man är sällan över 1600, här snackar vi låga varv. smile
Maxvridet ligger nånstans mellan 1100-1400rpm, så ska man rejsa ska man lägga i en hög växel och låta henne dra från botten. Jag har dragit jämnt med en Renault Twingo och en lite äldre Jeep Cherokee, rullande start i 50Km/t. Jag hade tom bil utan släp så hon vägde bara 12-13ton.

Takashi Got VTEC?
4 februari 2009 · 1 593 Inlägg

Shiiiet, hela tråden har ju spårat ut, too much fan-boys!

@ snackcalahan, du kanske borde tänka efter lite om vilken bil som verkligen har bäst väghållning av en Civic och 240? lol

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Donvito
4 februari 2009 · 964 Inlägg

Turbo har visst bra bottenvrid big_smile 9000 2.3 turbo 200hk har 323 nm vid 1800 varv och 9000 Aero har 342 nm vid 1900 varv original.

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
FireTraXX DFFL
4 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Fuck you everyhopa, ångmaskin is the shieeet!

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
740tic
25 februari 2009 · 69 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
300 hk sugis självklart

Håller med fullständigt, med en turbo ska upp med trycket innan kraften kommer. Med en sugis har du kraften från början

KimpaaBooY
25 februari 2009 · 378 Inlägg

OCH INSUGSSPIRALEN/INSUGSFLÄKTEN OCH ALLT VAD DET HETER, MAN FÅR INGA FLERA HÄSTAR, DET SÄNKER INTE BENSINFÖRBRUKNINGEN OCH GÅR DEN SÖNDER KAN DET BLI DYR REPERATION.


OCH CHIPTRIM TJÄNAR MAN ISTORTSÄTT BARA PÅ TURBO-BIL




Ursäkta capslock och tjock stil.
Men vissa skriver så också, och se så fult det ser ut smile

Senast redigerat av KimpaaBooY (25 februari 2009)

// KimpaaBooY
TurbOla Reservdansk
25 februari 2009 · 6 271 Inlägg

740tic skrev:

Tysken|GBG skrev:
300 hk sugis självklart

Håller med fullständigt, med en turbo ska upp med trycket innan kraften kommer. Med en sugis har du kraften från början

Det vill jag se effektkurvor/diagram på.

Du har inte kraften från början i en sugis.
Du har en effektkurva, precis som i en turbobil, och man kan ju ta Civic Type R som är så kända, så ligger ju toppeffekten långt upp, vid 6000RPM eller så, om jag inte har fel?

I en turbobil får du väldigt snäv effektkurva så snart turbon börjar ladda, vid kanske 3000RPM, beroende på bil och turbo.

Ford Focus ST, som använder sig av en 2,5liters femcylindrig volvo turbomotor har fullt vridmoment från 1500RPM, och håller det ända mot varvstoppen, då den kurvan börjar sjunka, men då får motorn max hästkrafter istället.

Senast redigerat av TurbOla (25 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Tuffhaggman
25 februari 2009 · 864 Inlägg

En del verkar tro att en sugmotor har effektkurva likt en elmotor....

TurbOla Reservdansk
25 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
En del verkar tro att en sugmotor har effektkurva likt en elmotor....

Eller har en väldigt skev världsbild... tongue

Om man hade haft full effekt redan från början i en sugmotor - varför ser man då inga bilar med sugmotorer göra burnouts på tomgång? wink

Senast redigerat av TurbOla (25 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
caromania Forummoderator
25 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Jag tycker ni pratar lite om varandra. En turbobil har massor med vrid, redan under 2k rpm i vissa fall, medan en sugis kanske är helseg under 4500.

Men jag tycker att det som talar för sugmotorn är hur fort den reagerar på gasen. Min förra bil hade ca 350nm / 230hk med turbo och med 1300kilo var den riktigt kvick. Likförbannat fanns en kort och irriterande "turbo-lag". I min nuvarande bil, den lilla Rovern, har jag bara ca 150hk som dessutom kommer ganska sent, men den reagerar direkt på gasen. Om jag kör bredvid någon turbotjomme och vi stampar samtidigt så drar min iväg direkt och turbon blir efter.

Tyvärr så är min emellertid så slö så den andre kommer ikapp efter redan 30meter. lol

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
C70
25 februari 2009 · 424 Inlägg

Jag gillar verkligen karaktären på en N/A V8 (S80 V8 awd i detta fallet)! Den ger max vrid (440Nm) vid 3950 rpm, men redan vid 2000rpm har man mycket vrid! Dessutom är det trevligt att man kan dra till 6800rpm utan att den låter ansträngd som en turbomotor lätt kan låta vid höga varv. Med automatlåda blir det en perfekt kombination. Gasresponsen är GRYM!! smile Dessutom går det att köpa en PPC-box med Rica-mjukvara och få 345hk/480Nm!

TurbOla Reservdansk
25 februari 2009 · 6 271 Inlägg

C70 skrev:
Jag gillar verkligen karaktären på en N/A V8 (S80 V8 awd i detta fallet)! Den ger max vrid (440Nm) vid 3950 rpm, men redan vid 2000rpm har man mycket vrid! Dessutom är det trevligt att man kan dra till 6800rpm utan att den låter ansträngd som en turbomotor lätt kan låta vid höga varv. Med automatlåda blir det en perfekt kombination. Gasresponsen är GRYM!! smile Dessutom går det att köpa en PPC-box med Rica-mjukvara och få 345hk/480Nm!

Men det krävs också 4,2liter (tror jag V8an är på) för att uppnå den effekten, medans S60Ren ger samma effekt på 2,5liter.

Effektivare motor helt enkelt, med överladdning. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
C70
26 februari 2009 · 424 Inlägg

TurbOla skrev:
Men det krävs också 4,2liter (tror jag V8an är på) för att uppnå den effekten, medans S60Ren ger samma effekt på 2,5liter.

Effektivare motor helt enkelt, med överladdning. wink

4,4l..

Ljud, gång, drivlina är betydligt vassare på V8:an.  Jag kör en ny C70N T5 också. Både är kanon, men det skiljer mycket!

Kan säga att jag mer än gärna skulle möta en S60 R awd automat vid ett rödljus. cool

viktore
26 februari 2009 · 187 Inlägg

TurbOla skrev:
Ford Focus ST, som använder sig av en 2,5liters femcylindrig volvo turbomotor har fullt vridmoment från 1500RPM, och håller det ända mot varvstoppen, då den kurvan börjar sjunka, men då får motorn max hästkrafter istället.

Njaee, fullt vrid från 1500varv håller jag med om. Men den håller knappast 320nm ända till varvstopp.
Som sagt otaliga gånger innan så är effekt=vrid*varvtal. 320nm vid tex. 6700varv blir bra mycket mer än 230hk tongue

Senast redigerat av viktore (26 februari 2009)

TurbOla Reservdansk
26 februari 2009 · 6 271 Inlägg

C70 skrev:

TurbOla skrev:
Men det krävs också 4,2liter (tror jag V8an är på) för att uppnå den effekten, medans S60Ren ger samma effekt på 2,5liter.

Effektivare motor helt enkelt, med överladdning. wink

4,4l..

Ljud, gång, drivlina är betydligt vassare på V8:an.  Jag kör en ny C70N T5 också. Både är kanon, men det skiljer mycket!

Kan säga att jag mer än gärna skulle möta en S60 R awd automat vid ett rödljus. cool

Detta har faktiskt diskuterats på NordicR-forumet, och man har kommit fram till att original S60R/V70R får det svettigt. tongue

Dock förstår jag inte hur du kan hävda att drivlinan är vassare - det är ju likadana automatlådor, likadana vinkelväxlar, likadana bakvagnar... wink

Visserligen har S80 V8 AWD den 6-stegade automatlådan, men det har alla S60R/V70R från -06 och framåt också. wink

En S80 V8 AWD körde om mig idag, fan tänkte jag, här måste jag visa vem som är snabbast. Slingrig 50 väg med många rondeller 150-170 km/h mellan rondellerna, MED VINTERDÄCK! Helvete vad S80 gick bra och hade väghållning!!
Jag låg efter honom och var på väg om flera ggr men det var svårt då det var mycket trafik. Vi släppte av på gasen mot slutet och körde upp jämnsides, han pekade på min kärra och gjorde tummen upp. Hade jag inte haft TME till hjälp hade han varit snabbast. Underskatta inte en V8 AWD!! Ni som inte har styrdonsoptimering lär tyvärr bli omkörda av en sån här bil.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
En s80 AWD ligger på normalt på ca 6,5 för 0-100 och ca 24-25sek för 0-200, dvs snäppet långsammare än original s60r/v70r så i ren raktframprestanda bör den inte köra ifrån även om det blir jämt.

Däremot så kanske v8an inbjuder till annan och mer avslappnad körstil och ligger man o drar på mellanvarv kanske den känns kvickare..??

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
KHRacing
26 februari 2009 ·

Big_JN skrev:
Tacka vet jag Mitsubishis 1,6 liters Mivec motor som ger 175 hk på 7500rpm big_smile

Då föredrar jag faktiskt en japansåld Civic type R -99 1,6L V-Tec 185hk vid 9200+ varv..... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang