Svets diff / Aga-diff Ford sierra

mrbuggy Entreprenör
31 mars 2009 · 1 784 Inlägg

AnderssonE30 skrev:

mrbuggy skrev:

rallykleen skrev:
Har en polare som är besiktningsman, han säger att det inte finns något förbud mot svetsad diff.
Ang. bromsverkan så kan den inte bli annat än jämn, även om man bara har ett fungerande bromsok.

De e just därför de inte är godkänt me svetsad diff..går inte att se bromsverkan på båda oken...Fattar ju vem som helst att de inte räcker med bara ETT bromsande ok ibak..(har också en kompis brorsas katt som har tre svärmödrar å deras systers döttrars brorsa...som säger att de inte är godkänt.. :-) )

Men som sagt förut..De kan gå..! För övrigt anser jag personligen att de är motbjudande att slita axlar och däck på de viset..Behövs bara en RIKTIG maskin och vanlig diff så har man samma effekt fast lindrigare för bakaxeln..

jo, men med en diff så behöver man inte ha en RIKTIG maskin, då räcker de att köra med en gammal trött motor:) Svetsad diff är ju ett billigt alternativ för att ha skoj. Har annars funderat på att köpa en lamell diff. Men de kostar därefter med...så just nu är det inte aktuellt med lamell/diffbromsad bakaxel. Tänkte svetsa den jag har just nu å köra med fram tills i mitten av sommaren. Får hoppas de håller bara.

Ska du bara ha den till att leka med så går de ju...men köra som vanligt me den är ju förkastligt ...enl. mej alla fall..upp till var och en förstås.. :-)

RiNka
22 april 2009 · 252 Inlägg

Agadiff går igenom besiktning.

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
22 april 2009 · 355 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
men blir det jobbigt att använda bilen som bruksbil om man kör svetsad diff då?hmm vissa säger det...

inga problem alls att åka med svtesdiff. dem som säger att det kanppt går att svänga och dylikt har uppenbarligen aldrig åkt svetsdiffat.
jag körde min 740 turbo i över ett år med svetsdiff utan minsta problem. märktes knappt något slit på däcken ens.
sen har polarn haft svetsdiff på alla sina vinterbilar (ca 5st) och det har aldrig varit något problem alls.
så kör på det, om du nu inte redan åtgärdat det på något annat sätt tongue det är värdelöst att drifta utan en "diffbroms" tongue se dock till att det blir riktigt gjort

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Germax
22 april 2009 · 12 086 Inlägg

_tedde88_ skrev:

AnderssonE30 skrev:
men blir det jobbigt att använda bilen som bruksbil om man kör svetsad diff då?hmm vissa säger det...

inga problem alls att åka med svtesdiff. dem som säger att det kanppt går att svänga och dylikt har uppenbarligen aldrig åkt svetsdiffat.
jag körde min 740 turbo i över ett år med svetsdiff utan minsta problem. märktes knappt något slit på däcken ens.
sen har polarn haft svetsdiff på alla sina vinterbilar (ca 5st) och det har aldrig varit något problem alls.
så kör på det, om du nu inte redan åtgärdat det på något annat sätt tongue det är värdelöst att drifta utan en "diffbroms" tongue se dock till att det blir riktigt gjort

Oj vad du glamoriserar svetsdiffar..

Det är absolut inte omöjligt lr ett helvete att köra svetsat, men de tuggar och understyr hela tiden. Annat vore lögn att påstå.

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
23 april 2009 · 355 Inlägg

JapMax skrev:

_tedde88_ skrev:

AnderssonE30 skrev:
men blir det jobbigt att använda bilen som bruksbil om man kör svetsad diff då?hmm vissa säger det...

inga problem alls att åka med svtesdiff. dem som säger att det kanppt går att svänga och dylikt har uppenbarligen aldrig åkt svetsdiffat.
jag körde min 740 turbo i över ett år med svetsdiff utan minsta problem. märktes knappt något slit på däcken ens.
sen har polarn haft svetsdiff på alla sina vinterbilar (ca 5st) och det har aldrig varit något problem alls.
så kör på det, om du nu inte redan åtgärdat det på något annat sätt tongue det är värdelöst att drifta utan en "diffbroms" tongue se dock till att det blir riktigt gjort

Oj vad du glamoriserar svetsdiffar..

Det är absolut inte omöjligt lr ett helvete att köra svetsat, men de tuggar och understyr hela tiden. Annat vore lögn att påstå.

du kan få fortsätta leva med den tron då så lever jag på erfarenhet.

understyr gör det inte när man kör agadiff. tuggar gör det, men det märker man bara när man kör väldigt sakta och gör skarpa svängar. kör man normalt märks det inte ett dugg.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
camaro67 Meister
23 april 2009 · 6 763 Inlägg

_tedde88_ skrev:

JapMax skrev:

_tedde88_ skrev:

inga problem alls att åka med svtesdiff. dem som säger att det kanppt går att svänga och dylikt har uppenbarligen aldrig åkt svetsdiffat.
jag körde min 740 turbo i över ett år med svetsdiff utan minsta problem. märktes knappt något slit på däcken ens.
sen har polarn haft svetsdiff på alla sina vinterbilar (ca 5st) och det har aldrig varit något problem alls.
så kör på det, om du nu inte redan åtgärdat det på något annat sätt tongue det är värdelöst att drifta utan en "diffbroms" tongue se dock till att det blir riktigt gjort

Oj vad du glamoriserar svetsdiffar..

Det är absolut inte omöjligt lr ett helvete att köra svetsat, men de tuggar och understyr hela tiden. Annat vore lögn att påstå.

du kan få fortsätta leva med den tron då så lever jag på erfarenhet.

understyr gör det inte när man kör agadiff. tuggar gör det, men det märker man bara när man kör väldigt sakta och gör skarpa svängar. kör man normalt märks det inte ett dugg.

Jag märkte inte heller av någon understyrning när jag åkte svetsat

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Etingelholm
25 april 2009 · 979 Inlägg

Skit samma:) Jag har fixat en lamelldiff på G nu iaf. Bättre än svetsat:) Så sluta tjivas nu=P

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Germax
25 april 2009 · 12 086 Inlägg

_tedde88_ skrev:

JapMax skrev:

_tedde88_ skrev:

inga problem alls att åka med svtesdiff. dem som säger att det kanppt går att svänga och dylikt har uppenbarligen aldrig åkt svetsdiffat.
jag körde min 740 turbo i över ett år med svetsdiff utan minsta problem. märktes knappt något slit på däcken ens.
sen har polarn haft svetsdiff på alla sina vinterbilar (ca 5st) och det har aldrig varit något problem alls.
så kör på det, om du nu inte redan åtgärdat det på något annat sätt tongue det är värdelöst att drifta utan en "diffbroms" tongue se dock till att det blir riktigt gjort

Oj vad du glamoriserar svetsdiffar..

Det är absolut inte omöjligt lr ett helvete att köra svetsat, men de tuggar och understyr hela tiden. Annat vore lögn att påstå.

du kan få fortsätta leva med den tron då så lever jag på erfarenhet.

understyr gör det inte när man kör agadiff. tuggar gör det, men det märker man bara när man kör väldigt sakta och gör skarpa svängar. kör man normalt märks det inte ett dugg.

Vad menar du med normalt?
Du kan inte ta en vanlig sväng utan att de tuggar.

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
25 april 2009 · 355 Inlägg

JapMax skrev:

_tedde88_ skrev:

JapMax skrev:

Oj vad du glamoriserar svetsdiffar..

Det är absolut inte omöjligt lr ett helvete att köra svetsat, men de tuggar och understyr hela tiden. Annat vore lögn att påstå.

du kan få fortsätta leva med den tron då så lever jag på erfarenhet.

understyr gör det inte när man kör agadiff. tuggar gör det, men det märker man bara när man kör väldigt sakta och gör skarpa svängar. kör man normalt märks det inte ett dugg.

Vad menar du med normalt?
Du kan inte ta en vanlig sväng utan att de tuggar.

visst fan tuggar det, men du förvärrar hela skiten. det märks knappt att det tuggar, men visst tuggar det.
sen beror det ju visserligen på om bakvagnsupphägningen är drakslut så kommer det ju förmodligen att kännas värre.

köra normalt menar jag att man inte gör 90graders svängar i 2km/h stup i kvarten, för det är då man kan uppleva allt det där du menar, dock ingen understyrning, men det kan bli tungt att ta sig framåt.

om du hittar en bil som understyr och är allmänt skitdryg att köra med svetsdiff så kom till kalmar och visa mig den så ska jag hålla tyst sen, det lovar jag.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Germax
25 april 2009 · 12 086 Inlägg

_tedde88_ skrev:
visst fan tuggar det, men du förvärrar hela skiten. det märks knappt att det tuggar, men visst tuggar det.
sen beror det ju visserligen på om bakvagnsupphägningen är drakslut så kommer det ju förmodligen att kännas värre.

köra normalt menar jag att man inte gör 90graders svängar i 2km/h stup i kvarten, för det är då man kan uppleva allt det där du menar, dock ingen understyrning, men det kan bli tungt att ta sig framåt.

om du hittar en bil som understyr och är allmänt skitdryg att köra med svetsdiff så kom till kalmar och visa mig den så ska jag hålla tyst sen, det lovar jag.

Jag har kört svetsdiff många ggr, jag förstår vad du menar.
Allt börja med att du uttryckte dig som att svetsdiff är helt okännbart typ. Det va de jag reagera på.
Jag står fast vid att de känns vid varje sväng och korsning oavsätt fart. Men visst de är inget helvete att köra men de går ju inte smärtfritt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang