Vilken sorts låda?

Urbansläke
19 mars 2006 · 17 Inlägg

Hej! Jag har köpt en rockford bas:

http://www.rockfordfosgate.com/products … cale=en_US

På brl står det att en sluten låda på 35 liter passar. Tror ni att det blir bra med en sån låda eller ska jag göra någon annan?
Jag vill bara inte bli besviken. Det ska ju kännas i bröstet ;D

Trozzo Oekonomisk, ja visst
19 mars 2006 · 966 Inlägg

Tja, har dubbla RF basar i min civic dom sitter i en portad låda (köpte färdig från BRL), och det är ett j...a tryck i dom, både polaren och jag hade ont i kroppen efter installation och injustering av dom.
Vet dock inte hur det blir i sluten låda

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
freddan70 Team Tondöv
19 mars 2006 · 649 Inlägg

Rekommenderar BRL en sluten, så kör med en sån!

loudness
19 mars 2006 · 4 554 Inlägg

slutet är aldrig fel:D

Drönirettab
19 mars 2006 · 21 761 Inlägg

De rekommenderar ca 50 liters basreflex när man tittar på specifikationerna i länken du skrev och det borde bli bra eftersom RF själva anger den volymen. En basreflex brukar ge mer "tryck" men den spelar nog ganska bra i sluten också tror jag. Gör som ovanstående säger, sluten.

Senast redigerat av Drönirettab (19 mars 2006)

Urbansläke
19 mars 2006 · 17 Inlägg

Drönirettab skrev:
De rekommenderar ca 50 liters basreflex när man tittar på specifikationerna i länken du skrev och det borde bli bra eftersom RF själva anger den volymen. En basreflex brukar ge mer "tryck" men den spelar nog ganska bra i sluten också tror jag. Gör som ovanstående säger, sluten.

Ok. Nu fann jag också rekomendationen,
och då står det:

Sealed Enclosure: 0.85 cu. ft. 24.07 liters 

Men ska jag köra på 35 liter ändå? Jag blir förvirrad :S

Drönirettab
19 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Om BRL rekommenderar 35 liter så blir det säkert bra, de ska kunna sin sak.

loudness
19 mars 2006 · 4 554 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om BRL rekommenderar 35 liter så blir det säkert bra, de ska kunna sin sak.

man får hoppas de.. själv har ja fått på tok för dåligt intryck av brl's personal så man får allt dubbelkolla

Drönirettab
19 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Har kollat lite noggrannare på RF:s hemsida och tagit värden därifrån för att göra en jämförelse med olika lådvolymer i mitt program. Det jag nu skriver är endast teoretiskt uträknat, inte praktiskt provat.
Om man jämför 35 liter med 24 liter och mycket dämpning så får basen ett F-3dB vid ca 50 Hz i båda volymerna och vid 20 Hz spelar 35 liters låda ca 3dB högre men det är inte mycket.
Konutslaget blir ca 6mm vid 20 Hz och 200W inmatad effekt i 24 liters låda.
Konutslaget blir ca 8mm vid 20 Hz och 200W inmatad effekt i 35 liters låda.
Fasförskjutningen är ungefär lika för båda lådorna.

Jag tycker att båda lådorna borde fungera, det ska inte spela någon roll. Det är alltså sluten låda jag pratar om.

Senast redigerat av Drönirettab (19 mars 2006)

Urbansläke
19 mars 2006 · 17 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har kollat lite noggrannare på RF:s hemsida och tagit värden därifrån för att göra en jämförelse med olika lådvolymer i mitt program. Det jag nu skriver är endast teoretiskt uträknat, inte praktiskt provat.
Om man jämför 35 liter med 24 liter och mycket dämpning så får basen ett F-3dB vid ca 50 Hz i båda volymerna och vid 20 Hz spelar 35 liters låda ca 3dB högre men det är inte mycket.
Konutslaget blir ca 6mm vid 20 Hz och 200W inmatad effekt i 24 liters låda.
Konutslaget blir ca 8mm vid 20 Hz och 200W inmatad effekt i 35 liters låda.
Fasförskjutningen är ungefär lika för båda lådorna.

Jag tycker att båda lådorna borde fungera, det ska inte spela någon roll. Det är alltså sluten låda jag pratar om.

Ok tack så mkt för din info. Det blir nog en 35 låda iallafall då.
Jag återkommer när jag fått in allt. Jag kan ju även tillägga att jag ska köpa nytt slutsteg snart så det är väl då jag kan dra ett riktigt resultat.

jonne_X
22 mars 2006 · 64 Inlägg

jag har själv två likadana basar, och kör på 25 liter sluten, riktigt bra tryck, se bilderna på min sida

Audi A4T (1997)
Hedningen
23 mars 2006 · 54 Inlägg

Mitt tips i detta efter att ha bygg ett par lådor är att följa märkets förslag på volym och om de föreskriver exakta mått.

Provade med två kenwood tolvor å de spelade 135 db när jag hade stält in dem för finljud.

Totalt brutalt....

Fort fortare fortast....
BMW E46 "320i Black beaver" (1999)
BMW M3 "Bappelsin" (1993)
Lunnajs Mr
23 mars 2006 · 267 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har kollat lite noggrannare på RF:s hemsida och tagit värden därifrån för att göra en jämförelse med olika lådvolymer i mitt program. Det jag nu skriver är endast teoretiskt uträknat, inte praktiskt provat.
Om man jämför 35 liter med 24 liter och mycket dämpning så får basen ett F-3dB vid ca 50 Hz i båda volymerna och vid 20 Hz spelar 35 liters låda ca 3dB högre men det är inte mycket.
Konutslaget blir ca 6mm vid 20 Hz och 200W inmatad effekt i 24 liters låda.
Konutslaget blir ca 8mm vid 20 Hz och 200W inmatad effekt i 35 liters låda.
Fasförskjutningen är ungefär lika för båda lådorna.

Jag tycker att båda lådorna borde fungera, det ska inte spela någon roll. Det är alltså sluten låda jag pratar om.

Nu läste jag igenom lite snabbt, men 3db ökning låter dubbelt så högt?

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
23 mars 2006 · 2 353 Inlägg

Vid 20Hz som det knappt finns en låt som har nån iformation vid, eller som de flesta ej hör...verkar rätt oviktigt.

Personligen hade jag kört på BRLs förslag, och anledningen är att de flesta tillverkare skriver sina lådrekommendationer lågt, eftersom det är en "grej" med att basen kan passa i superliten låda. Något som tyvärr ofta inte stämmer, men det säljer fler element om fler kan få plats med dem!

mvh Jonas

Lunnajs skrev:

Drönirettab skrev:
Har kollat lite noggrannare på RF:s hemsida och tagit värden därifrån för att göra en jämförelse med olika lådvolymer i mitt program. Det jag nu skriver är endast teoretiskt uträknat, inte praktiskt provat.
Om man jämför 35 liter med 24 liter och mycket dämpning så får basen ett F-3dB vid ca 50 Hz i båda volymerna och vid 20 Hz spelar 35 liters låda ca 3dB högre men det är inte mycket.
Konutslaget blir ca 6mm vid 20 Hz och 200W inmatad effekt i 24 liters låda.
Konutslaget blir ca 8mm vid 20 Hz och 200W inmatad effekt i 35 liters låda.
Fasförskjutningen är ungefär lika för båda lådorna.

Jag tycker att båda lådorna borde fungera, det ska inte spela någon roll. Det är alltså sluten låda jag pratar om.

Nu läste jag igenom lite snabbt, men 3db ökning låter dubbelt så högt?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Drönirettab
23 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Lunnajs skrev:

Drönirettab skrev:
Har kollat lite noggrannare på RF:s hemsida och tagit värden därifrån för att göra en jämförelse med olika lådvolymer i mitt program. Det jag nu skriver är endast teoretiskt uträknat, inte praktiskt provat.
Om man jämför 35 liter med 24 liter och mycket dämpning så får basen ett F-3dB vid ca 50 Hz i båda volymerna och vid 20 Hz spelar 35 liters låda ca 3dB högre men det är inte mycket.
Konutslaget blir ca 6mm vid 20 Hz och 200W inmatad effekt i 24 liters låda.
Konutslaget blir ca 8mm vid 20 Hz och 200W inmatad effekt i 35 liters låda.
Fasförskjutningen är ungefär lika för båda lådorna.

Jag tycker att båda lådorna borde fungera, det ska inte spela någon roll. Det är alltså sluten låda jag pratar om.

Nu läste jag igenom lite snabbt, men 3db ökning låter dubbelt så högt?

Nej, 3dB ökning låter inte dubbelt så högt. För att en person ska uppfatta ett ljud som dubbelt så högt krävs ca 10dB högre ljudvolym.
Sedan har jonash rätt i att det är få låtar som har så låga frekvenser som 20 Hz men jag angav ändå denna frekvens för att visa vilken skillnad det teoretiskt blir mellan de två olika lådvolymerna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang