Steifans gamle Volvo 740 GLT 16V '88, Bilstein B8 2018

Bevara den gamle Volvon så att den blir en trevlig veteranbil i framtiden :)
  • 103 Följare
  • 310 421 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 september 2020
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 april 2017 · 10 427 Inlägg

Fick nya däcken monterade igår, blir ju väldigt subjektivt med däck men bilen känns betydligt bättre nu. Vågar köra mycket aggressivare i rondeller nu utan släpp så det är väl bra smile Varit kanonnöjd med Pilot Super Sport på 325:an så annat vore konstigt, man lär passa på att köpa nu innan Pilot Sport 4 S kommer i alla dimensioner och ersätter PSS wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-ca728b276e5ca1e32f086ff25915b21c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-c263a9f12761eb2a6de3806451649745.jpg

Behöver sänkas lite mer fram som synes wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 april 2017 · 10 427 Inlägg

Djo skrev:
Så snygg den är kommer du ta ut den nu igen snart eller vad är tanken ?

Ja den är påställd varje sommar så den rullar ju litegrann iallafall. Kul att köra något annat ibland smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 september 2018 · 10 427 Inlägg

Under våren här så hade jag lite bekymmer med start av motorn, vilket visade sig vara trubbel med vevaxelgivaren. Hade lite bekymmer med start i varmt väder och efter byte av diverse komponenter så funkade starten bra efter byte av just vevaxelgivaren. Hade inga felkoder. Kul att det löste sig!  lol

Har även monterat Bilstein B8 sprint stötdämpare runt om nu samt bytt till 60mm sänkfjädrar fram (från Lesjöfors 40mm):
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-c98dbb05a4812c3926c433cd156d2720.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-57d6dd098e2ac8dd45babcafc6485d51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-5f63db23f06508a6180113c571e0e4a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-3bd8585dda3df95e63fd8d6374b8a1af.jpg
Monterade även TXRs justerbara fjäderbenslagringar (som officiellt köps här numera: https://www.l-m-r.se/p/volvo/740-760/va … 40940.html ), ska försöka få till en hjulinställning innan avställning under månaden men annars blir till nästa säsong. Det är viktigt att använda det övre gummisätet för fjädrarna om man kör med 60mm sänkning då fjädern ligger löst annars när man lyfter bilen.

Återkommer med värden på sänkning, mätte lite innan bytet och ska mäta igen senare.

Har även köpt (ej monterat ännu) ett distans-kit för bäramarna samt styrstaget fram från https://www.mkmotorsport.se för att få bättre vinkel för styrningen när man sänkt "mycket". P-änden ersätts även av uniball. Det är inte styrvinkelkitet (MKM säljer liknande som TXR) utan det är bara distanser under spindelleden samt på uniballen mot bärarmen, ses på den första bilden.

Passade även på att byta växellådsbussningen då jag tyckte den började se lite mjuk ut, köpte en från Biltema för nästan gratis:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-427374103e87f0e28b3818b1f6c920e3.jpg
Förstärkte den även med plaststripes, väldigt vedertagen metod ; lol Bytet gjorde gått för drivlinekänslan, ska även byta motorkuddarna som jag köpte för många många år sen men har lite svårt att lokalisera dom bland mina prylar, tänker att dom lär vara trötta om jag är inne på 3:e växellådskudden.

Testade även Philips nya ColorVision lampor med gul reflektion i reflektorn (men vitt ljus ut), tyckte det blev ganska bra men har ingen bra bild på visar det. Kostar dock mer än det smakar. Gamla Osram Night Breaker vs Philips ColorVision:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-4ac0a0467d0fb7df20b793cd12ff8ac2.jpg

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 september 2020 · 10 427 Inlägg

Liten uppdatering vad som hänt senaste åren, tyvärr inga bilder (men det finns  lol ).

2019:
Bytte till Tar-ox Strada-belägg fram & bak även bytt bromsskivor fram (köpte Professional Parts.. tongue ), bra känsla med beläggen - rekommenderas!  smile
Bytte motorkuddar båda sidor fram, lite pyssligt men värt det. Dom gamla såg fräscha ut men blev helt annan "känsla" i bilen med nya kuddar.
Hade en liten spricka på ena sidan av styrväxelinfästningen, så jag monterade något repkit som jag köpte som "bra att ha" från Professional Parts.
Bytte olja i diffen igen,  blev Castrol EPX 80W90 denna gången, pga. ett litet läckage från kopparbrickan till avtappningspluggen som blivit skev vid montering eller liknande (för stor diameter eller liknande).

2020:
Utfört 13:e oljebytet i min ägo (sedan 2007), kör liknande i alla tre bilar nu så det blev Aral SuperTronic 0W-40 (LL04-olja för BMWs m.fl). Skiftade även tändstift till NGK BP6ES, hade Bosch WR6DC som suttit i 4200mil (sedan 2016), såg fräscha ut dock.  lol

Idag meckade jag på justerbara krängningshämmarlänkar/stabilisatorstag från J-spec ( https://tinyurl.com/y5heryvh ) istället för originalstagen med Superflex & IPD polybussningar, jag justerade så att krängningshämmaren sitter ca 15mm längre ned än tidigare. Grovjusterade, smackade på hjulen och släppte ned bilen. Kände så krängningshämmaren "låg löst" och spände sedan ihop bussningarna. Tycker att styrningen känns trevligare efter bytet smile

Senast redigerat av steifan (5 september 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang