Lön som svetsare?

Boostrider Försöker iaf
8 maj 2009 · 1 998 Inlägg

Ska troligtvis snart börja en svetskurs. Men eftersom ja inte fyllt 20 än så får ja bara 4 månaders utbildning genom arbetsförmedlingen. Så en licens max 2 beroende på hur man sköter sig har ja fattat de som. Hela utbildningen tar 10 månader annars.

Så vad ska man satsa på?
TIG, MIG/MAG eller mma?

Är sugen på TIG då de ser roligt ut å verkar finnas mer jobb men är de så?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
MrTegefeldt Stålverksarbetare
8 maj 2009 · 372 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
210:- /tim + traktamente!

Det du ska börja satsa som är resemontör i början så du får in ditt namn lite här o var i landet !

210:- är bra som fan!
Tack för tipset smile

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
plasmapolarn Riktigt dum i huvudet
10 maj 2009 · 70 Inlägg

Men för helvete!

Räkna inte in trakmetet i lönen!
Inte heller övertiden!

Lönen är grundlönen inget annat det märker ni nog när ni går i pension eller blir sjuksrivna.

Dessutom visst man tjänar bra som svetsare på instalasion MEN i dessa löner hur många räknar på riktigt?

Klart man tjänar bra pengar men hur roligt är det att blåsa inne och inte komma hem till något bestämmt? Då är det ingen som tänker på lönen!

Volvo XC 70 D5 "Ocean Race edition" (2006)
fribban
27 december 2011 · 18 Inlägg

Beror på vad du ska svetsa.. Ska du sitta på en verkstad och svetsa rörtråd plockar du väl hem kanske 15-16000:- efter skatt.
130-140kr /h skulle jag tippa på att du får.
Om du hamnar på en rörfirma som svetsar tunnväggigt rostfritt så kan du tjäna betydligt mer.
175-195kr /h vet jag bekanta som har.

BMW 320d (2001)
fribban
27 december 2011 · 18 Inlägg

Kan tillägga att om du vill tjäna pengar ska du satsa på MMA. Alltså pinne på rostfritt rör... MIG/MAG är det inga pengar i..

BMW 320d (2001)
TouchOfRed Meldem
27 december 2011 · 4 137 Inlägg

fribban skrev:
Beror på vad du ska svetsa.. Ska du sitta på en verkstad och svetsa rörtråd plockar du väl hem kanske 15-16000:- efter skatt.
130-140kr /h skulle jag tippa på att du får.
Om du hamnar på en rörfirma som svetsar tunnväggigt rostfritt så kan du tjäna betydligt mer.
175-195kr /h vet jag bekanta som har.

Håller med fullständigt.
Jag praktiserar på YIT nu, och dom kör för det mesta MMA, men blir lite TIG ibland.
Och dom har 165-170kr i timmen. Plus att dom har nåt konstigt Ackordtillägg osv.. Han förklarade för mig men förstod inte riktigt.. Så dom lär dra in ganska så mycket som jag förstod !

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
FordRSC Los geht's, Schumacher
27 december 2011 · 1 510 Inlägg

Undrar bara hur man hittar en så pass gamal tråd? tongue

Annars finns det väl yrkesutb som svets som arbetsförnedringen erbjuder
http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar … aa68000525

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
zzpac
3 mars 2012 · 1 Inlägg

Hej.

Jag arbetar som svetsare i Stavanger och jobbar 14 dagar i rad och ledig 10 dagar.

Har jobbat där sen Augusti 2011 och jag tar ut netto i svenska kronor 41.000 i månaden. Boende står företaget för och hemresor med flyg till Sverige. Däremot får jag bekosta mat och nöjen själv.

Det som är jobbigt med att arbeta som svetsare i Norge är att du sitter med den jävla pinnen i kanske 10-12 timmar i sträck och bara svetsar men sen är man å andra sidan ledig i 10 dagar.

Jag gjorde min svetsutbildning igenom Komvux på min ort och gjorde licens EN-287 och tydligen så kan man få jobb för den licensen i Norge då jag fick det.

Det här inget liv anser jag att sitta med pinnen i 10-12 timmar i sträck, 14 dagar i rad. Däremot har jag inga barn utan en flickvän som bor i Sverige och arbetar. Har man familj i Sverige och barn kanske inte detta arbete passar utan jag hade tänkt att köra 1-2 år till och sen får jag se hur situationen har ändrats i Sverige - mentaliteten bland svenska arbetsgivaren och konkurrensen. Just nu stortrivs jag här och det är inte bara för lönen utan att jag har bra  arbetstider och fria resor med flyg hem till Sverige och är ledig 10 dagar i rad varje månad.

Det som är roligt när man kommer hem är att man lever som en kung med så mycket pengar för allt bli så mycket billigare på krogen, mat och teknikprylar med mera.

Senast redigerat av zzpac (3 mars 2012)

Germax
3 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Svetsarna på mitt jobb tjänar mellan 21-25tkr netto, vanligt 7-4 jobb utan krussiduller.

Fillppa
3 mars 2012 · 392 Inlägg

kom hit upp till kiruna till LKAB, eller nån underentreprenör åt LKAB så tjänar du lätt 30 laxar i handen, beror på hur mkt du vill jobba, du hamnar mest troligt på ett 7/7 skift så du har ledig vecka efter en jobb vecka smile har många kompisar som jobbar där som svetsare å dom trivs fin fint smile sen behöver du inte slita häcken av dig där heller, LKAB : Lata Killar Arbetar bäst big_smile

Senast redigerat av Fillppa (3 mars 2012)

Sushikocken Sleeper
3 mars 2012 · 3 084 Inlägg

Farsan har länge klagat på att det finns behov på duktiga svetsare... Men jag tycker ju det är väldigt konstigt då man måste tydligen ha dålig uppväxt och knarkande kompisar för att få utbildning och att man hade för stor chans på jobb. (Var vad min fd arbetsförmedlare sa till mig när jag var arbetslös, och då hade man även haft en 4 veckors utbildning på gas tidigare.) Trist då man var kursetta och bättre än läraren på att svetsa gas :S.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
TouchOfRed Meldem
3 mars 2012 · 4 137 Inlägg

Jag håller på och utbildar mig till svetsare nu, är RIKTIGT roligt att svetsa, och känner att jag har hittat det jag vill jobba med. Har förtillfället licens på rostfritt och svart med tigen. La licensen på rör, i 45 graders vinkel.
Och nu kör jag MMA, har tänkt att lägga på svart och rostfritt där oxå. För det är rostfritt jag vill jobba med..
Inte bara kanske men till större del.
Men tanken att jag kanske inte har vad som krävs för att bli svetsare, håller mig tillbaka.
Visst så jämför jag mig med folk som varit svetsare i massa år, men ändå..

Ni som erfarna svetsare, vad har ni för tips att ge mig som nybörjare?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
MB350se S-klass =)
13 mars 2012 · 295 Inlägg

TouchOfRed skrev:
Jag håller på och utbildar mig till svetsare nu, är RIKTIGT roligt att svetsa, och känner att jag har hittat det jag vill jobba med. Har förtillfället licens på rostfritt och svart med tigen. La licensen på rör, i 45 graders vinkel.
Och nu kör jag MMA, har tänkt att lägga på svart och rostfritt där oxå. För det är rostfritt jag vill jobba med..
Inte bara kanske men till större del.
Men tanken att jag kanske inte har vad som krävs för att bli svetsare, håller mig tillbaka.
Visst så jämför jag mig med folk som varit svetsare i massa år, men ändå..

Ni som erfarna svetsare, vad har ni för tips att ge mig som nybörjare?

är ju själv inte erfaren svetsare.. men rätt så samma läge som du,,
har tig licenser nu bara.. men jobbar med rostfritt massor.. å bara pinne..
misstaget jag gjorde på lernia va att jag inte läste å lärde mej räkna ut böjar
vad dom bygger å sånt.. sen tips på själva rostfripinnen.. ta de bara easy.. du klarar de..
med den tankegången har iaf jag lyckats med hittils.. hade jag tänkte de skiter sig, före ett ptojekt jag e på..
då kommer de skita sej.. var så säker.. bättre gå in med inställningen detta fixar jag wink

Senast redigerat av MB350se (13 mars 2012)

BMW 328IA "beevern" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang