Vid vilken effekt bör man börja porta topp (940T 531/vx3)

940turboplus Rapidoz
16 februari 2009 · 688 Inlägg

Ja som topic.
Tänkte kolla vid ungefär vilken effekt/hk man bör börja porta för att inte toppen skall börja kväva
samt när man bör byta till 42/38 ventiler
(lite osäker med ventilstorleken men tror det blev rätt tongue )

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Kmarcus
16 februari 2009 · 854 Inlägg

Beror på vilken topp du har. Är inte helt säker men har för mig att Sharky eller om det var någon annan som skrev att en orginal 531 räcker till 300 hk alla fall.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
940turboplus Rapidoz
16 februari 2009 · 688 Inlägg

Kmarcus skrev:
Beror på vilken topp du har. Är inte helt säker men har för mig att Sharky eller om det var någon annan som skrev att en orginal 531 räcker till 300 hk alla fall.

Okej,
ja toppen är som topic en 531
Okej, ah men då får det väntas lite med då tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Kmarcus
16 februari 2009 · 854 Inlägg

Förlåt, såg inte det tongue
Men som sagt, jag är inte säker så vänta och se vad några andra säger också så jag inte förstör något smile

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
turboture
16 februari 2009 · 93 Inlägg

det är enligt min erfarenhet alltid bra att ha så bra flöde genom toppen som möjligt.
men sen är det ju inget måste om man ska ha 300, men det är aldrig fel att ha större ventiler.
vad jag vet är det inte så mycket att porta om man inte har större ventiler.

Detta är bara min åsikt!

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
940turboplus Rapidoz
16 februari 2009 · 688 Inlägg

turboture skrev:
det är enligt min erfarenhet alltid bra att ha så bra flöde genom toppen som möjligt.
men sen är det ju inget måste om man ska ha 300, men det är aldrig fel att ha större ventiler.
vad jag vet är det inte så mycket att porta om man inte har större ventiler.

Detta är bara min åsikt!

hehe nej porta och ventilbyte är väl inte direkt samma sak, men dom går ganska nära handihand för ett bra resultat.

ja det verkar luta emot att innan 300 kusar under huven så är portning inte nödvändigt.
Men äh det kan ju inte skada att fixa toppen lite iaf wink

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Sharky
16 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Avgassidan suger på dessa toppar så lite "massage" av avgassidan (korta radien om jag vet/minns rätt) skadar inte. Porta inte för mycket på en 531:a dock - då får man inget gasflöde på låga varv.

Fast när det börjar bli dags att porta så är en VX3 för klen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
940turboplus Rapidoz
16 februari 2009 · 688 Inlägg

Sharky skrev:
Avgassidan suger på dessa toppar så lite "massage" av avgassidan (korta radien om jag vet/minns rätt) skadar inte. Porta inte för mycket på en 531:a dock - då får man inget gasflöde på låga varv.

Fast när det börjar bli dags att porta så är en VX3 för klen.

/Göran

mjo men det är väl det man gör när man byter ventiler.

vilken kam är att rekommendera då?
Men är det runt 300 siffran porten behöver få lite kärlek för att orka med?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Sharky
16 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Ska man gå på Volvo:s orginalkammar så är det K eller T5 kammen.
"Orka med" gör det nog en bra bit över 300 men det man vinner är en effektivare motor som kräver mindre laddtryck och därmed får man in kallare gasblandning och kan hålla högre tändläge etc.
Fast skall man tillgodogöra sig en portad topp med större ventiler så krävs det att man endera maxportar grenröret eller bygger nytt tubgrenrör. Dessutom måste man ta ur förbränningsrummen enligt den s.k "porsche Grupp-A mallen" för att slippa hot-spots som ger spikningar.

/Göran

940turboplus skrev:
vilken kam är att rekommendera då?
Men är det runt 300 siffran porten behöver få lite kärlek för att orka med?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
boffe_racing
16 februari 2009 · 66 Inlägg

orginal toppen har 44 in 35 ut orginal ville bara få det sagt, förövrigt när man portar toppar så skulle jag satsa på slipa runt sätet där det är fräst 70 grader för där brukar det vara vassa kanter det är oftast där det stryper också det är ju bara att kolla på toppen vars det är minst area och oftast är det där, sen finns det hur många olika teorier som helst om portning, skulle säkert kunna fylla ett a4 med det ändå är man ingen expert

BMW 523 (1997)
Chevrolet malibu ss "low and fast" (1965)
wildboy_87_
16 februari 2009 · 1 062 Inlägg

531 behöver du inte byta till förräns du ska över 400-450hk innan dess så går en 530 lika bra om du ändå ska porta

531 har lite sämre gashastighet  pga lite större kanalarea

så om du satsarpå ca 300 hk så skulle jag satt på en 530 topp ist så du får bättre gasflöde = bättre och snabbare effekt

mvh

Team Björkeryd
940turboplus Rapidoz
17 februari 2009 · 688 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
531 behöver du inte byta till förräns du ska över 400-450hk innan dess så går en 530 lika bra om du ändå ska porta

531 har lite sämre gashastighet  pga lite större kanalarea

så om du satsarpå ca 300 hk så skulle jag satt på en 530 topp ist så du får bättre gasflöde = bättre och snabbare effekt

mvh

har både 530 och 531 liggandes.
SÅ du tycker jag bör byta tillbaka till 530 för bästa föde?
Hur bra går 530/vx3 ihop?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Sharky
17 februari 2009 · 10 287 Inlägg

530/VX3 går jättebra ihop. Det är ett standardkoncept för min garagepolare Stefan som bygger sådana här mackapärer på löpande band. Dock är det tjurigt med oportad 530 om man vill upp över 300Hkr för man måste öka laddtrycket mer än vad som är vettigt.
Och 531 med "grundportning" , dvs bortslipade kanter, upptaget förbränningsrum etc (inte PORTAD som i att kunna få in golfbollar - det brukar ofta resultera i helt meningslösa toppar) ger mera effekt på lägre ladd , dvs effektivare motor.

Med 15G/16T, orginal IC, 530/VX3 bromsade jag 250Hkr vid 1.2 bar. Bara genom att byta topp till 531 fick jag direkt 280Hkr vid 1.2 bar. (där tog mina spridare slut). Den toppen var i princip helt orörd och gav inga märkbara sämre lågvarvsegenskaper.
Däremot när jag portade upp den och satte i 48/38.6 ventiler så tappade jag lågvarvsprestanda.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
940turboplus Rapidoz
17 februari 2009 · 688 Inlägg

Sharky skrev:
530/VX3 går jättebra ihop. Det är ett standardkoncept för min garagepolare Stefan som bygger sådana här mackapärer på löpande band. Dock är det tjurigt med oportad 530 om man vill upp över 300Hkr för man måste öka laddtrycket mer än vad som är vettigt.
Och 531 med "grundportning" , dvs bortslipade kanter, upptaget förbränningsrum etc (inte PORTAD som i att kunna få in golfbollar - det brukar ofta resultera i helt meningslösa toppar) ger mera effekt på lägre ladd , dvs effektivare motor.

Med 15G/16T, orginal IC, 530/VX3 bromsade jag 250Hkr vid 1.2 bar. Bara genom att byta topp till 531 fick jag direkt 280Hkr vid 1.2 bar. (där tog mina spridare slut). Den toppen var i princip helt orörd och gav inga märkbara sämre lågvarvsegenskaper.
Däremot när jag portade upp den och satte i 48/38.6 ventiler så tappade jag lågvarvsprestanda.

/Göran

Okej,
För konseptet som sitter/byggs just nu är ju.
KLracing 60mm hel aluIC,531/vx3,460cc,19T och 1,2 ladd med BTR.

Därför började jag undra lite över hurdant mn bör göra med toppen.
Men om nu 531 med vx3 orkar med orginal till så pass många hk så borde man alltså inte behöva beröra den mer än nödvändigt än?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
påsen If your not out of control, your not in control
17 februari 2009 · 686 Inlägg

Man kan köra med oportad 531 topp upp till ca 600hk om man vill det, gäller bara att man har rätt kam, laddtryck, soppa, spridare, turbo osv. osv. och att allting är bra mappat.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
940turboplus Rapidoz
17 februari 2009 · 688 Inlägg

påsen skrev:
Man kan köra med oportad 531 topp upp till ca 600hk om man vill det, gäller bara att man har rätt kam, laddtryck, soppa, spridare, turbo osv. osv. och att allting är bra mappat.

/Påsen

600?
har du några bilder/video på det? hmm
låter förhögt i mina öron yikes

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
200-sxish
21 maj 2009 · 106 Inlägg

http://forum.turboperformanceclub.com/v … p;t=142698 kompisens gamla 242a, bromspapper finns längre ner på sidan, denna "lätta putsning" som står på toppen e borttagning av gjutskägget i kanalerna, inge mer, å förbränningsrummen var bara kanterna avfasade i!

sen gisses, ni småpojkar bör nog börja läsa på andra SERIÖSA forum som behandlar ämnet trimning, garaget räknas inte som seriöst i mina ögon då de mestadels hänger fjuniga moppepojkar här som frågar om de går att sätta på öppen dump på farsans chippade audi..

sök och ni skall hitta allt ni vill veta på andra forum!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
wildboy_87_
22 maj 2009 · 1 062 Inlägg

ja å tpc e inte "seriöst" i mina ögon dem som kan ngt där hjälper inte till förräns du har en volvo turbo med 4-500 hk+ innan dess så svarar dem ju typ inte på inlägg alls för din bil inte e intressant :S

många kompisar som råkat ut för det där...........

så att betala medlems avgift på tpc e ju som att kasta pengarna i sjön

Team Björkeryd
Andreas 940 -utan 940
22 maj 2009 · 1 728 Inlägg

200-sxish skrev:
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=40&t=142698 kompisens gamla 242a, bromspapper finns längre ner på sidan, denna "lätta putsning" som står på toppen e borttagning av gjutskägget i kanalerna, inge mer, å förbränningsrummen var bara kanterna avfasade i!

sen gisses, ni småpojkar bör nog börja läsa på andra SERIÖSA forum som behandlar ämnet trimning, garaget räknas inte som seriöst i mina ögon då de mestadels hänger fjuniga moppepojkar här som frågar om de går att sätta på öppen dump på farsans chippade audi..

sök och ni skall hitta allt ni vill veta på andra forum!

Det är mer seriöst att köra med jättehögt laddtryck än att porta toppen alltså?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang