Dispens för heltonat?

Xtravagant 1337
25 februari 2009 · 1 343 Inlägg

turboforssen skrev:
fast det står ju på pappret att det får sättas dit solskyddsfilm som har 50% ljus insläpp å inte att det ska va 50% ljus insläpp när filmen är påsmile

Det står:
solskyddsfilm som täcker sidorutor med ljusgenomsläpp av minst 50%..
det betyder att sidorutorna ska ha minst 50% när det är monterat...

Kock skrev:
Jag tycker bara det är så fantastiskt roande att läsa inlägg från en som bara in i döden måste ha rätt.
Även när bildbevis har lagts fram på att man har fel så orkar man tjafsa vidare om saker som inte ens är relevanta. Trådskaparen frågar om det finns att få dispens och bildbevis har lagts fram att detta så är fallet.

Jag tycker du borde hoppa ur sandlådan och lära dig lite ödmjukhet.

Som jag ser det så frågade trådskaparen om man kan få dispens på solfilm på framrutor.
Vilket dokumentet visar klart och tydligt att det får man inte.
Vad det rör sig om här är en UV film och ingen solfilm.

Och en person som använder sig av ordet "ÄGD" ska inte lära mig om ödmjukhet.
Jag är den enda i denna tråd som lägger fram fakta efter fakta medans andra bara pratar emot.

"ert" dokument som ni la fram visar ju klart och tydligt att det är UV film som han har dispens för.

volvo_addiction skrev:
pajkastning har pågått till max, minst sagt.

Nu missade jag säkert någon som sagt tidigare, men dokumentet på bild hade ju "bara" ett godkännande för sidorutorna, många som diskuterat har ju även varit inne på framrutan, om jag inte missförstått. Vad jag märkt kan ingen ge ett konkret bevis för en dispens för vindrutan i sig?
Rätta mig om jag har fel, jag är inget proffs.

Framrutor eller vindruta spelar mindre roll.
Får man dispens på 50% på framdörrar så är det förmodligen inga problem att få detsamma på vindruta.
Vad det handlar om nu egentligen är ordet "solskyddsfilm" som står mitt i dokumentet som man hänger upp sig på.

jag får väl förklara det också så att alla förstår.
Solskyddsfilm är samlingsnamnet på alla filmer som skyddar mot solens olika strålar.
Det kan vara tex, svart folie, svart bil solfilm, silvrig fastighetsfilm eller en helt transparent UV film.
Och eftersom det står klart och tydligt UV filter i dokumentet så är det ett UV filter man pratar om.
Och det är enda sättet att klara de 50% ljusgenomsläpp som ställs som krav.

Med 50% ljusgenomsläpp är det därmed OMÖJLIGT att montera en "solfilm" för att klara kraven.

Så dokumentet visar klart och tydligt att personen fått dispens för UV film och inget annat, dvs
det går fortfarande INTE att få solfilm godkänt på framrutor.
Och det var precis det som tråden handlade om från början.

NEJ, man kan inte få dispens för solfilm på framrutor.
(Endast UV film.)

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Grimling Professionell amatör
25 februari 2009 · 451 Inlägg

Asså du hänger upp dig på en term som du använder dagligen men som käringa som skrev under dispansen antagligen aldrig hört tidigare, du har ju haft fel en gång redan så varför kan du inte ha det nu ?

Så länge filmen är det minsta mörkare än genomskinlig så tänker iaf jag kalla det toningsfilm med UV-skydd.. Du får kalla det UV-film, VHS-film eller DVD-film det skiter jag i, så länge den gör rutan mörkare så är det ju fortfarande en toningsfilm som TONAR NEEEEEEER ljuset.. Toningsfilm.

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Grimling Professionell amatör
25 februari 2009 · 451 Inlägg

_nicko skrev:
Har hört att de går att söka dispans för heltoning?
om man typ är känslig för ljus. . typ om man har migrän?¨

någon som ha hört detta förut?big_smile

Även _nicko här kan ju ha frågat efter s.k. UV-film fast hon inte vetat namnet på de.. Sluta försöka va Mr Wiseguy bara för du jobbar med detta nu för det har ju inte funkat så bra hittills..

Senast redigerat av Grimling (25 februari 2009)

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Xtravagant 1337
25 februari 2009 · 1 343 Inlägg

Grimling skrev:
Asså du hänger upp dig på en term som du använder dagligen men som käringa som skrev under dispansen antagligen aldrig hört tidigare, du har ju haft fel en gång redan så varför kan du inte ha det nu ?

Så länge filmen är det minsta mörkare än genomskinlig så tänker iaf jag kalla det toningsfilm med UV-skydd.. Du får kalla det UV-film, VHS-film eller DVD-film det skiter jag i, så länge den gör rutan mörkare så är det ju fortfarande en toningsfilm som TONAR NEEEEEEER ljuset.. Toningsfilm.

du är den första i tråden som använder ordet toningsfilm...
Ingen annan som använt det.

finns ingen solfilm som klarar kraven (eller toningsfilm)
Det är endast en UV film som klarar det.

Och ska du ha en film som klarar kraven så kommer du inte hitta det genom att söka på varken solfilm eller toningsfilm.. då måste du söka på UV film.
Jag kan ju inte stå till svars för att du är dåligt påläst eller bara nonchalant att inte lära dig begrepp och uttryck.
Svårt att hävda i trafiken att man inte visste man skulle stanna på rött.
var och en har en skyldighet att ta reda på saker, likaså i detta fallet.

Kan man inte de olika begreppen och termerna så ska man kan inte ge sig in och kasta paj??

Senast redigerat av Xtravagant (25 februari 2009)

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Xtravagant 1337
25 februari 2009 · 1 343 Inlägg

_nicko skrev:
Har hört att de går att söka dispans för heltoning?
om man typ är känslig för ljus. . typ om man har migrän?¨

någon som ha hört detta förut?big_smile

som svar på trådskaparens fråga:
NEJ det går inte!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Grimling Professionell amatör
25 februari 2009 · 451 Inlägg

Jag har inte läst på om detta men du har ju haft flera andra yrkes-solfilmare som argumenterat emot dig så varför ska alla de ha fel och du rätt ? för att du sitter o bevakar tråden 24/7 o svarar en halv sida långt svar 3 minuter efter at jag skrivit mitt ? tror inte det.. jag säger inte att det finns en dispens för detta, men hur KAN DU vara så säker på att det INTE finns ? Om jag har en bil med 100% ljusgenomsläpp på rutorna så blir helt plötsligt den 50% solfilmen laglig, inte sant ?

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Xtravagant 1337
25 februari 2009 · 1 343 Inlägg

Grimling skrev:
Jag har inte läst på om detta men du har ju haft flera andra yrkes-solfilmare som argumenterat emot dig så varför ska alla de ha fel och du rätt ? för att du sitter o bevakar tråden 24/7 o svarar en halv sida långt svar 3 minuter efter at jag skrivit mitt ? tror inte det.. jag säger inte att det finns en dispens för detta, men hur KAN DU vara så säker på att det INTE finns ? Om jag har en bil med 100% ljusgenomsläpp på rutorna så blir helt plötsligt den 50% solfilmen laglig, inte sant ?

finns INGEN glasruta i världen som har ett ljusgenomsläpp på 100% så du kan ALDRIG få det lagligt med en "toningsfilm"

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
turboforssen Telge Drifting Team
25 februari 2009 · 5 398 Inlägg

Xtravagant skrev:

_nicko skrev:
Har hört att de går att söka dispans för heltoning?
om man typ är känslig för ljus. . typ om man har migrän?¨

någon som ha hört detta förut?big_smile

som svar på trådskaparens fråga:
NEJ det går inte!

ha ha ha undra hur mycket kunder du har förlort nu:P 
tror man vänder sig till solfilmscenter då dom värkar ha film som funkar

SOLFILM skrev:
Jag har inte skrivit något om mörkhets graden!
Jag skrev att det finns DISPENS för ljus känsliga! Du skrev att det ej finns!

I intyget så står det SOLSKYDDSFILM (SOLFILM) Inte bara UV SKYDD
Och all solfilm i princip av kvalite har UV SKYDD I SIG

Sedan kan detta intyg vara olikt många andra!


Det finns solskydds film som klarar dessa krav!

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Edvinoo Hetast Just Nu!
25 februari 2009 · 1 355 Inlägg

När du Herr Xtravagant är så duktig på att räkna procent så kan du kanske räkna ut hur många procent kunder ni tappar p.g.a att du inte kan ge dig.

Trotts allt, kunden har alltid rätt, och det är ju du som säljer o det är meningen att vi ska köpa så med andra ord är vi kunderna. Eller kunde varit big_smile

Inspiration comes standard
Kock
25 februari 2009 · 8 Inlägg

Edvinoo skrev:
Jag älskar denna tråd !

Håller fullständigt med! lol

Det finns bara två bilar...en ny och en begagnad Mercedes.
NMI
26 februari 2009 · 1 045 Inlägg

står ju i pappret "att solskyddsfilm som täcker sidorutor med ljusgenomsläpp av minst 50%"..
står inget om vad rutan total ska vara,
står ju att FILMEN minst ska ha 50% ljusgenomsläpp...

och jag tycker tråd skaparen har fått sitt svar nu, ja man kan få dispans på solfilm för fram rutorna, det är nog inte lätt att få men det går,

och xtravagant jag tycker nog du skulle ge dig nu för du förlöjligar dig bara mer och mer tyvärr.

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Xtravagant 1337
26 februari 2009 · 1 343 Inlägg

NMI skrev:
står ju i pappret "att solskyddsfilm som täcker sidorutor med ljusgenomsläpp av minst 50%"..
står inget om vad rutan total ska vara,
står ju att FILMEN minst ska ha 50% ljusgenomsläpp...

och jag tycker tråd skaparen har fått sitt svar nu, ja man kan få dispans på solfilm för fram rutorna, det är nog inte lätt att få men det går,

och xtravagant jag tycker nog du skulle ge dig nu för du förlöjligar dig bara mer och mer tyvärr.

Jag fattar inte vad det är så svårt med att läsa en mening.
Vem som helst som gått i skolan kan vl se att 50% i den meningen refererar till rutans insläpp och inte filmen. Se på meningsuppbyggnaden.

hade det varit filmen hade det stått såhär: "att solskyddsfilm av minst 50% som täcker sidorutor"......
Det är ju grunden i det svenska samhället att kunna se på en mening och veta vilket som är vad.

Och det står att man kan få ett UV filter och inte solfilm.
Har du läst dokumentet?

turboforssen skrev:
ha ha ha undra hur mycket kunder du har förlort nu:P
tror man vänder sig till solfilmscenter då dom värkar ha film som funkar

Jag undrar också hur många kunder jag förlorat.
Men tror du att han har en film som fungerar så tycker jag att du ska montera hos honom.
Enda som skiljer han och mig är att jag kan köpa in samma filmer som han köper in men har fortfarande ingen som klarar gränsen. ENDAST en ren UV film.

Jag kan också säga till mina kunder att 5% är lagligt på framrutor, men vad tjänar man på att ljuga?

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Funkiee Saab älskare!
26 februari 2009 · 4 597 Inlägg

är den uppe igen o lagar pajjer, för att i kväll ska dom böra kastas?? lol

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Xtravagant 1337
26 februari 2009 · 1 343 Inlägg

Löjlig tråd detta...
Att det ska behöva vara så svårt att läsa ett enkelt dokument...
Ok om det hade varit en jobbig lagtext eller nåt men det är ganska basic detta dokumentet.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Grimling Professionell amatör
26 februari 2009 · 451 Inlägg

Xtravagant skrev:

NMI skrev:
står ju i pappret "att solskyddsfilm som täcker sidorutor med ljusgenomsläpp av minst 50%"..
står inget om vad rutan total ska vara,
står ju att FILMEN minst ska ha 50% ljusgenomsläpp...

och jag tycker tråd skaparen har fått sitt svar nu, ja man kan få dispans på solfilm för fram rutorna, det är nog inte lätt att få men det går,

och xtravagant jag tycker nog du skulle ge dig nu för du förlöjligar dig bara mer och mer tyvärr.

Jag fattar inte vad det är så svårt med att läsa en mening.
Vem som helst som gått i skolan kan vl se att 50% i den meningen refererar till rutans insläpp och inte filmen. Se på meningsuppbyggnaden.

hade det varit filmen hade det stått såhär: "att solskyddsfilm av minst 50% som täcker sidorutor"......
Det är ju grunden i det svenska samhället att kunna se på en mening och veta vilket som är vad.

Och det står att man kan få ett UV filter och inte solfilm.
Har du läst dokumentet?

turboforssen skrev:
ha ha ha undra hur mycket kunder du har förlort nu:P
tror man vänder sig till solfilmscenter då dom värkar ha film som funkar

Jag undrar också hur många kunder jag förlorat.
Men tror du att han har en film som fungerar så tycker jag att du ska montera hos honom.
Enda som skiljer han och mig är att jag kan köpa in samma filmer som han köper in men har fortfarande ingen som klarar gränsen. ENDAST en ren UV film.

Jag kan också säga till mina kunder att 5% är lagligt på framrutor, men vad tjänar man på att ljuga?

Jag tolkar det likadant som NMI, att 50% syftar till filmen.
Solskyddsfilm som täcker sidorutan `med ett ljusgenomsläpp av minst 50%`

Vad är det som täcker ?    Solskyddsfilmen
Vad är det den täcker ?    Sidorutorna
Hur mycket täcker den ?    Max 50% av ljusgenomsläppet

Xtravagant det är ganska enkel svenska det här..
Annars hade det nog stått " solskyddsfilm som täcker sidorutor med -->totalt<-- ljusgenomsläpp av minst 50%"..

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Xtravagant 1337
26 februari 2009 · 1 343 Inlägg

Grimling skrev:

Xtravagant skrev:

NMI skrev:
står ju i pappret "att solskyddsfilm som täcker sidorutor med ljusgenomsläpp av minst 50%"..
står inget om vad rutan total ska vara,
står ju att FILMEN minst ska ha 50% ljusgenomsläpp...

och jag tycker tråd skaparen har fått sitt svar nu, ja man kan få dispans på solfilm för fram rutorna, det är nog inte lätt att få men det går,

och xtravagant jag tycker nog du skulle ge dig nu för du förlöjligar dig bara mer och mer tyvärr.

Jag fattar inte vad det är så svårt med att läsa en mening.
Vem som helst som gått i skolan kan vl se att 50% i den meningen refererar till rutans insläpp och inte filmen. Se på meningsuppbyggnaden.

hade det varit filmen hade det stått såhär: "att solskyddsfilm av minst 50% som täcker sidorutor"......
Det är ju grunden i det svenska samhället att kunna se på en mening och veta vilket som är vad.

Och det står att man kan få ett UV filter och inte solfilm.
Har du läst dokumentet?

turboforssen skrev:
ha ha ha undra hur mycket kunder du har förlort nu:P
tror man vänder sig till solfilmscenter då dom värkar ha film som funkar

Jag undrar också hur många kunder jag förlorat.
Men tror du att han har en film som fungerar så tycker jag att du ska montera hos honom.
Enda som skiljer han och mig är att jag kan köpa in samma filmer som han köper in men har fortfarande ingen som klarar gränsen. ENDAST en ren UV film.

Jag kan också säga till mina kunder att 5% är lagligt på framrutor, men vad tjänar man på att ljuga?

Jag tolkar det likadant som NMI, att 50% syftar till filmen.
Solskyddsfilm som täcker sidorutan `med ett ljusgenomsläpp av minst 50%`

Vad är det som täcker ?    Solskyddsfilmen
Vad är det den täcker ?    Sidorutorna
Hur mycket täcker den ?    Max 50% av ljusgenomsläppet

Xtravagant det är ganska enkel svenska det här..
Annars hade det nog stått " solskyddsfilm som täcker sidorutor med -->totalt<-- ljusgenomsläpp av minst 50%"..

Menar du allvar?
solskyddsfilmen refererar till sidorutan som har 50%.

exempel:
polisen stoppade en bilist som hade solskyddsfilm.
det är väl då bilisten som hade solskyddsfilm, eller?

enligt din uppbyggnad blir det såhär:

Vem stoppar?                  polisen
Vad stoppar han?             bilisten
vad har polisen?              solskyddsfilm

Frågan vilken person du vill som har mer än en 1 eller G i svenska A.
att du ens sitter och rättar mig när det gäller en meningsuppbyggnad.
fråga lite vänner och bekanta innan du skriver mer, för du tycks inte kunna uppbyggnader.

Senast redigerat av Xtravagant (26 februari 2009)

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Hilmer
26 februari 2009 · 1 790 Inlägg

Många här pratar om ljusgenomsläpp och hur pass mörk denna "film" får lov att vara, efter att ha läst dokumentet (som nämnts många gånger här) så verkar det inte vara någon som tagit notis om vad som står i meningen ovanför:

Förutsättningen för medgivandet är att filtret inte är för mörkt pga att det är viktigt att kunna få ögonkontakt med föraren under dagsljus.

Xtravagant 1337
26 februari 2009 · 1 343 Inlägg

Hilmer skrev:
Många här pratar om ljusgenomsläpp och hur pass mörk denna "film" får lov att vara, efter att ha läst dokumentet (som nämnts många gånger här) så verkar det inte vara någon som tagit notis om vad som står i meningen ovanför:

Förutsättningen för medgivandet är att filtret inte är för mörkt pga att det är viktigt att kunna få ögonkontakt med föraren under dagsljus.

det är detta jag pratar om hela tiden.
Att mörk solfilm inte är lagligt utan det är tal om ett UV skydd.
Men alla i tråden har fastnat på ett ord i hela dokumentet och det är "solskyddsfilm"...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Edvinoo Hetast Just Nu!
26 februari 2009 · 1 355 Inlägg

Ångrar lite att jag la upp bilden på pappret... t.o.m jag tycker att vi kan lägga ner detta nu.

Jag tror att Xtravagant vet vad han talar om så det kanske räcker med allt detta nu.
Känns lite "over the top".

Inspiration comes standard
Grimling Professionell amatör
26 februari 2009 · 451 Inlägg

Xtravagant skrev:

Grimling skrev:

Xtravagant skrev:

NMI skrev:
står ju i pappret "att solskyddsfilm som täcker sidorutor med ljusgenomsläpp av minst 50%"..
står inget om vad rutan total ska vara,
står ju att FILMEN minst ska ha 50% ljusgenomsläpp...

och jag tycker tråd skaparen har fått sitt svar nu, ja man kan få dispans på solfilm för fram rutorna, det är nog inte lätt att få men det går,

och xtravagant jag tycker nog du skulle ge dig nu för du förlöjligar dig bara mer och mer tyvärr.

Jag fattar inte vad det är så svårt med att läsa en mening.
Vem som helst som gått i skolan kan vl se att 50% i den meningen refererar till rutans insläpp och inte filmen. Se på meningsuppbyggnaden.

hade det varit filmen hade det stått såhär: "att solskyddsfilm av minst 50% som täcker sidorutor"......
Det är ju grunden i det svenska samhället att kunna se på en mening och veta vilket som är vad.

Och det står att man kan få ett UV filter och inte solfilm.
Har du läst dokumentet?


Jag undrar också hur många kunder jag förlorat.
Men tror du att han har en film som fungerar så tycker jag att du ska montera hos honom.
Enda som skiljer han och mig är att jag kan köpa in samma filmer som han köper in men har fortfarande ingen som klarar gränsen. ENDAST en ren UV film.

Jag kan också säga till mina kunder att 5% är lagligt på framrutor, men vad tjänar man på att ljuga?

Jag tolkar det likadant som NMI, att 50% syftar till filmen.
Solskyddsfilm som täcker sidorutan `med ett ljusgenomsläpp av minst 50%`

Vad är det som täcker ?    Solskyddsfilmen
Vad är det den täcker ?    Sidorutorna
Hur mycket täcker den ?    Max 50% av ljusgenomsläppet

Xtravagant det är ganska enkel svenska det här..
Annars hade det nog stått " solskyddsfilm som täcker sidorutor med -->totalt<-- ljusgenomsläpp av minst 50%"..

Menar du allvar?
solskyddsfilmen refererar till sidorutan som har 50%.

exempel:
polisen stoppade en bilist som hade solskyddsfilm.
det är väl då bilisten som hade solskyddsfilm, eller?

enligt din uppbyggnad blir det såhär:

Vem stoppar?                  polisen
Vad stoppar han?             bilisten
vad har polisen?              solskyddsfilm

Frågan vilken person du vill som har mer än en 1 eller G i svenska A.
att du ens sitter och rättar mig när det gäller en meningsuppbyggnad.
fråga lite vänner och bekanta innan du skriver mer, för du tycks inte kunna uppbyggnader.

Ska man tolka det som du gör så får man ju alltså ha hur mörk film som helst, för rutans genomsläpp är ju alltid ca 80% eller nått, sen att filmen mörkar mer är ju en annan sak..

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang