VW Phaeton är ett misslyckande

tr3ge
18 februari 2009 · 38 Inlägg

inte ett misslyckande för dom som köper dom beggade,, går att göra kap om man säger så.

http://www.blocket.se/vi/19279316.htm?ca=9_s

en bil som kostade dryga miljonen ny går 6 år senare på knappa 300 lökringar,,  stackars första ägaren....

Nemi
18 februari 2009 · 61 Inlägg

Har hört att Passat CC ersatte Phaeton

expect1991
18 februari 2009 · 1 814 Inlägg

Nemi skrev:
Har hört att Passat CC ersatte Phaeton

Helt olika kunder du talar om där. iallfall inte rimligt hmm

IceEyes Varningar: För många..
18 februari 2009 · 2 552 Inlägg

expect1991 skrev:

Nemi skrev:
Har hört att Passat CC ersatte Phaeton

Helt olika kunder du talar om där. iallfall inte rimligt hmm

Ja folk som köper CC är nog mest ute efter en sportig bil

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
M103
18 februari 2009 · 1 570 Inlägg

Jag tycker det ser ut som vilken Audiklump som helst. Säkert ett riktigt åk.

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Var en svensk biltidning som gjorde ett reportage på 2-3 sidor om VW Phaeton nyligen.
En reporter provkörde men det handlade mest om varför Phaeton inte sålde så bra osv osv.

Kan inte komma på just vilken tidning det var, men TeknikensVärld, AutoMotor&Sport eller Automobil var det.

Om någon är intresserad att läsa om ämnet. Phaeton sålde sämst av alla bilar i sin überklasse.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Goffen skrev:
KÄnns mer som en blogg den här tråden men ok. 

http://www1.garaget.org/archive/12/1100 … 545687.jpg

lite fetare än passat är den allt och påminner inte om nått passat har att komma med i övrigt...

Ser riktigt kraftfull ut! Ganska jämnt skägg mot Audi A8 D3 designmässigt tycker jag smile

Pikey
18 februari 2009 · 2 283 Inlägg

FireTraXX skrev:
Phaeton har inte samma "status" som BMW:s 7-serie, Audis A8/S8, Mercedes E55 (Är det väl?) o.dyl.

Iallafall jag ser den mer som en stor Passat än ett lyxåk.

Men sen ska det vara BMW 7-serien som kom efter 03 för att kunna jämföras då, gamla 7 serien är ju inget att hänga i granen mot Phaeton, enligt mig.
Men skulle man välja mellan 7-serien eller Phaeton så är valet klart, 7-serien.

R.I.P. Michael Jackson!
Bjork OEM <3
18 februari 2009 · 6 957 Inlägg

En sak är säker iaf, feta kan dom bli big_smile Kolla bara på "Avve"s
https://www1.garaget.org/archive/12/11004/55680/55680-499814.jpg

OEM <3
Ellertz Norrlänning
18 februari 2009 · 1 453 Inlägg

alain skrev:

hedley skrev:
Ser ju ut som en vanlig passat.. vill man ha en lyxig version som drar köpare och blickar till sig kanske man skulle fixa det yttre attributen med och inte enbart interiör+motor.

********
Det ligger någonting i det.
Det kanske är också att när man ser VW Phaeton man tänker stora syster till passat och när man tänker passat, det är en bil som är lånt i från andra lyxbilar från Tyskland.
Men-men! dom försöker att gradera upp sig men så lätt är det inte.

VW Passat är en kanonbil... Troligen en av de mest prisvärda! big_smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Mortalis VW-nörd?
19 februari 2009 · 4 332 Inlägg

Hade inte tackat nej till en tongue delar ju teknik med bentley continental smile

STriiiker
19 februari 2009 · 609 Inlägg

VW sålde väl bara 36 Phaeton i Sverige? (OBS Svensksålda) Passaten är kanon, så jag antar att Phaeton måste vara riktigt schyst, iaf om man får tro artikeln i automotorsport för ett tag sen.

TheDeadDorkster Dieselgypsy
19 februari 2009 · 538 Inlägg

Det är fel märke i grillen för att vara en lyxbil. Det är tyvärr den enkla sanningen!

Dock så fanns det en riktigt rolig motor i gamla phaeton (som senare ersattes) nämligen: V10 TDI. Den bilen var riktigt skrämmande: Det var en 5,0L V10 TDI på 313hk och 750Nm. 0-100 avklarades med denna diesel på 6,9s. Någon engelsk lord snackade om den bilen på carcruizing eller liknande program om att den bilen var en riktigt ulv i fårakläder.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Opelmadness German cars, quality and beyond
19 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Visst, den ser ut liiite mycket som Passat. Men jag skulle absolut inte tacka nej till en för det. Har sett några "på riktigt" och dom är feta. Stora och grova och det går lätt att skilja den från en Passat.
Har varit imponerad av den sedan den kom och den med W12-motorn var rent mytisk. smile

Men namnet Phaeton påminner lite om fel sorts bil en öppen, stor flersitsig cabriolet från 20-30-talen så det kunde nog ha tänkts om lite.

Jag skulle hellre ta en Phaeton nu idag än t.ex nya Passat CC (Också jävligt snygg). Man slipper ju iaf just den, enligt mig tråkiga Passatloggan.. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
kabi
22 mars 2009 · 1 Inlägg

Phaeton världens bästa bil så klart!! Dem som förstår sej lite;)

Rquired Allmänt envis
22 mars 2009 · 12 512 Inlägg

KimVsWorld skrev:

Rquired skrev:
Tyvärr tror jag en Lexus är bilen för de som vill ha en dyr bil men som ser ut som vilken svenssonbil som helst. Phaeton är en helt vanlig folka, om än en stor och bekväm sådan. En kanonbil av fel märke...

Eller ett kanonmärke med fel bil... tongue

Förövrigt är det inga fel på den bara det att den påminner för mycket eller står ut för lite från Passaten.

Om man så vill smile

Men jag tror inte man ska döma ut Phaeton-projektet helt och hållet. Det är en otroligt imponerande bil som visar att VW kan men är fel märke. Jag tror definitivt den dragit till sig kunder som tänkt att "nae inte en folka", men valt Audi istället. Eller som åkte och köpte en Golf som andrabil etc.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MeloveGolf Vw trimmare
23 mars 2009 · 2 995 Inlägg

Det imponerande med phaeton är inte motorn eller utseendet kolla på utrustningen istället den är ett extremt lyx-autobahn-lok

En maximalt utrustad phaeton med V8/5-sits går lös på lite över miljonen men då snackar vi 5-stjärnigt rullande hotell samtidigt om du slipper svenska avundsjukan när du glider runt då folk tror att det är en passat cool (fullutrustad kommer den dessutom utan emblem)

phaeton är ju som gjord för kändisar/diplomater som vill åka i absoluta topklass utan att synas!

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Sarge
23 mars 2009 · 2 337 Inlägg

Hade jag haft lite längre sträckor att åka (och kanske lite mer pengar), då hade jag lätt köpt en Phaeton. Jag älskar den bilen, helt underbar! Hade inte varit helt fel att ha när jag körde drygt 70 eller 100 mil per helg för att komma till flickvännen eller hem till päronen under ett års tid. Som MeloveGolf skrev, de är ju fullsmetade med precis all utrustning du kan tänka dig, man åker som en gud i dem och samtidigt är man ganska anonym. Kan det bli bättre?

Mr_EmCom Med.lem
23 mars 2009 · 3 759 Inlägg

Holiace skrev:
Jag har alltid gillat den. Efter att jag såg om den på Top Gear smile

http://www.youtube.com/watch?v=KmGNRMOpg7E

Minst sagt!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Holiace
23 mars 2009 · 1 754 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Holiace skrev:
Jag har alltid gillat den. Efter att jag såg om den på Top Gear smile

http://www.youtube.com/watch?v=KmGNRMOpg7E

Minst sagt!

Jupps smile

Jag kan inget om allt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang