Audi A3 Vs. VW Golf

Rquired Allmänt envis
22 februari 2009 · 12 512 Inlägg

FuckMeTwice skrev:

Rquired skrev:
VWs DSG låda är absolut topp, så en R32a eller en Audi S3 (S-tronic va?) är nog vad du ska ha

Audi S3 är Audi's Sport modell 3 med tiptronic växellåda tongue
har inte cash till en S modell, A3an har också tiptronic wink

Det riktar mot en Golf gott folk! mindre fix på utsidan och som sagt sportigare invändigt smile

Tänke snarare att Audi kallar DSG lådan S-tronic när de sitter i deras bilar väl? Men en Golf är en mkt fin bil, blir det nya VI eller den gamle 5an?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
soyd
22 februari 2009 · 1 853 Inlägg

Tänkte om du är trim sugen och så pallar bara VW DSG:n 360nm. Borde vara samma på Audis men det vet jag inte 100...

att uppgradera DSG lådan för mer vrid kostar runt 50 lök... sad

Felax
22 februari 2009 · 1 963 Inlägg

Båda är tråkiga utan snö! tunga o inte snabba alls tycker jag. eller ja tänker på s3 och r32..

Men are not born - Men are made
Pergan
22 februari 2009 · 52 Inlägg

soyd skrev:
Tänkte om du är trim sugen och så pallar bara VW DSG:n 360nm. Borde vara samma på Audis men det vet jag inte 100...

att uppgradera DSG lådan för mer vrid kostar runt 50 lök... sad

Med en R32a blir det nog inte mycket trimm kanske lite som typ nytt rör hela vägen med ny kat. (prio 1) lite bättre bränslesystem och ny fräsh luft till mister R32, dvs sportluftfilter!
Trycka in en liten turbo (prio 2) om det är möjligt? smile kolla lite på http://www.dahlbackracing.se/ där det fanns turbo till golf, det står "ny turbo" ej bytesturbo betyder de då att det är för en golf utan turbo? tongue med tanke på det där med DSG lådan kanske man kan kompromissa med någon trimfirma att köra reklam på bakrutan så att dom står för själv DSG uppgraderingen smile svårt att säga nu, men det kommer nog lösa sig i slutändan!
Som sagt lutar mot golfen ppl big_smile

soyd
22 februari 2009 · 1 853 Inlägg

njae alltså bytes turbo är väll turbos som är renoverade till typ ny skick, typ inbytes turbos... nya är a ny tillverkad... sedan vet jag inte om det är ett turbo kitt du sett. Men annars kanske det är uppgraderings kitt till GTI:n

finns ju turbo kitts till R32:an med men det är nog ganska kostsamt det med sad men ger en grym effekt smile

Jag är rädd att man kanske måste fara till Tyskland för att göra DSG uppgraderingen... vet inte om det är någon firma i Sverige som fixar det alltså. Och då rör det sig nog om bra mycket mer än 50 lök är jag rädd sad

men ett nytt avgassystem och racer katt och ett luft filter så får du ett himla gutt ljud i alla fall smile

det är ju det att köper du en R32:a och vill trimma som det blir kostsamt hmm

sedan men det har du säkert redan tänkt på att en R32:a drar en del soppa och är säkert ganska dyr i försäkring..

men hoppas du hittar ett fint exemplar smile

/mvh soyd

Pergan
23 februari 2009 · 52 Inlägg

soyd skrev:
finns ju turbo kitts till R32:an med men det är nog ganska kostsamt det med sad men ger en grym effekt smile

Jag är rädd att man kanske måste fara till Tyskland för att göra DSG uppgraderingen... vet inte om det är någon firma i Sverige som fixar det alltså. Och då rör det sig nog om bra mycket mer än 50 lök är jag rädd sad

men ett nytt avgassystem och racer katt och ett luft filter så får du ett himla gutt ljud i alla fall smile

det är ju det att köper du en R32:a och vill trimma som det blir kostsamt hmm

hehe skippa turbon då.. jo tack kostnaden är inte den billigaste, jag tycker doc att kostnaden jämnar ut sig med hur mycket kul man kan ha tongue kan faktist redan nu säga att det är värt varenda öre (;
jo avgassystem och kat. från dahlbäckracing, sport luftfilter + uppgraderat bränslesystem med mer tryck i tongue
då måste man få ut lite mer kräm ur bilen? någon som vet?

man kan väl också få ut några hästar på att chippa den, trots att det inte är en turbo.. men chippningen får inte alls samma effekt som om det nu skulle vara en turbomotor smile stämmer?

Pergan
23 februari 2009 · 52 Inlägg

Rquired skrev:
Golf är en mkt fin bil, blir det nya VI eller den gamle 5an?

Blir den "gamla" 5an om man nu kan kalla den gammal tongue

Deutsch-style
23 februari 2009 · 379 Inlägg

ja e ingen småbils freak men de åkte runt en grabb med en jävligt grymm r32 i gymnasiet förra året det kallar ja för uppmärksamhet lät riiktigt grymmt och om ja minns rätt så e de dubbla avgasrör i mitten på baken smilekör på  golfen de hade jag gjort i ditt läge!!! den är o ser grymmare ut

mvh. ta inte illa upp me de där såbilsfreak alla har ju sin egen smak

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
kawiZz RMR-Crew
23 februari 2009 · 478 Inlägg

FuckMeTwice skrev:

soyd skrev:
finns ju turbo kitts till R32:an med men det är nog ganska kostsamt det med sad men ger en grym effekt smile

Jag är rädd att man kanske måste fara till Tyskland för att göra DSG uppgraderingen... vet inte om det är någon firma i Sverige som fixar det alltså. Och då rör det sig nog om bra mycket mer än 50 lök är jag rädd sad

men ett nytt avgassystem och racer katt och ett luft filter så får du ett himla gutt ljud i alla fall smile

det är ju det att köper du en R32:a och vill trimma som det blir kostsamt hmm

hehe skippa turbon då.. jo tack kostnaden är inte den billigaste, jag tycker doc att kostnaden jämnar ut sig med hur mycket kul man kan ha tongue kan faktist redan nu säga att det är värt varenda öre (;
jo avgassystem och kat. från dahlbäckracing, sport luftfilter + uppgraderat bränslesystem med mer tryck i tongue
då måste man få ut lite mer kräm ur bilen? någon som vet?

man kan väl också få ut några hästar på att chippa den, trots att det inte är en turbo.. men chippningen får inte alls samma effekt som om det nu skulle vara en turbomotor smile stämmer?

Vad menar du med att "uppgradera bränslesystemet" ?

Byt avgas, luftfilter och mappa den så får du säkert lite mer pulver i den.
Sen ska du ju ha råd att tanka, betala service, försäkringar, skatt och slitagedelar mm.
Men det har du säkert redan tänkt på?

Senast redigerat av kawiZz (23 februari 2009)

Pergan
23 februari 2009 · 52 Inlägg

kawiZz skrev:
Vad menar du med att "uppgradera bränslesystemet" ?

Byt avgas, luftfilter och mappa den så får du säkert lite mer pulver i den.
Sen ska du ju ha råd att tanka, betala service, försäkringar, skatt och slitagedelar mm.
Men det har du säkert redan tänkt på?

Byta bränslepumpen typ^^
tyvärr har ja tänkt på de.. Men det är ingen vacker syn! ca 45 000kr per år och det är slitage, soppa, service och skatt.. sen tillkommer den sexiga försäkringen om man vill kunna köra utan skit i sätet,
antar också att den billigaste försäkringen inte är till en R32a.. Inte nog med det så är man under 26 också smile då tillkommer en extra tusen lapp på försäkringen, dett med bil är nog en dålig vana!

Pergan
23 februari 2009 · 52 Inlägg

hittade nyss ett schyst chiptrim till r32an och de gjorde den 15hk starkare och fick ett vrid på 350nm, ja vill ju ha effektavgassystemet + kat.en också! och DSG lådan pallade ju endast 360nm? kan man ligga på gränsen elr kanske lite över till och med? har soyd svaret :p elr någon annan kanske vet?

unsuspected
23 februari 2009 · 203 Inlägg

Tänk på att servicen till r32 är ganska dyr. Har inga priser men fick berättat att den var väldigt dyr på konstiga småsaker. Men bilden har ett grymt ljud original. Tänk på det innan du byter avgassystem.

Senast redigerat av unsuspected (23 februari 2009)

Pergan
23 februari 2009 · 52 Inlägg

unsuspected skrev:
Tänk på att servicen till r32 är ganska dyr. Har inga priser men fick berättat att den var väldigt dyr på konstiga småsaker. Men bilden har ett grymt ljud original. Tänk på det innan du byter avgassystem.

lär ju absolut inte bli sämre ljud med ett race rör? big_smile
kan ju hänta men är ju inte troligt tycker ja

hedley Saaboholic
23 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Har kört båda och säger bara en sak, AUDI.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
soyd
23 februari 2009 · 1 853 Inlägg

FuckMeTwice skrev:
hittade nyss ett schyst chiptrim till r32an och de gjorde den 15hk starkare och fick ett vrid på 350nm, ja vill ju ha effektavgassystemet + kat.en också! och DSG lådan pallade ju endast 360nm? kan man ligga på gränsen elr kanske lite över till och med? har soyd svaret :p elr någon annan kanske vet?

njae jag vet inte men säg att du lägger dig på 380nm det går säkert men risken är ju större att du får låd ras osv. vilket nog kan vara rätt så surt hmm

sedan kan man säkert lägga sig på högre än rekommenderat och det kanske håller endå... beror ju lite på hur man kör men tror inte det rekommenderas att köra på högre än 360nm på DSG:n.

på min egen som har Manuell låda. är den ganska hårt ställd gällande hk/nm men det funkar, peppar peppar wink

men har du budget för chippning så gör det, du får ju mindre soppa förbrukning med...

soyd
23 februari 2009 · 1 853 Inlägg

Annars kan du ju fara och test köra denna:

http://www.blocket.se/vi/20378559.htm?ca=4_s

i Stockholm satt det är nära för dig också smile

/mvh soyd

hedley Saaboholic
23 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Audi måste ju vara billigare att trimma?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Pergan
23 februari 2009 · 52 Inlägg

Tack soyd! hehe men står fast på R32an, kan inte sluta tänka på den smile 4wd'n gör R32an ett självklart val mot GTIn för mig.
men om ja sätter på effektrör med kat. tror du då nm överstiger 360? blir det en stor kraftskillnad, hur många hk landar det på då ungefär?

soyd
24 februari 2009 · 1 853 Inlägg

hehe a R32:an med 4WD är grymt! smile

nä alltså chippning och fullflödes/sport avgas och en racer katt är ingen fara alls så, det optimerar bara den effekt du har...

men säg att du chippar den och sätter fullflödes avgas, racer katt,  luftfilter. chippningen gav 15hk, tillsammans borde du få ut minst 20-25hk extra. men det diskuteras mycket kring detta och hur mycket det kan ge satt, finns säker andra åsikter med men smile

Pergan
25 februari 2009 · 52 Inlägg

läste att bara öppet luftfilter gav ca 15hk + 15hk från chipning och sen röret hela vägen måste ge lite till smile måste iaf landa på över 30 - 35hk åtminstonde tycker ja tongue
rör, kat., chip & luftfilter går på ca 20 lök.. och vilket är vad jag har att erbjuda i effekt på min blivande pärla big_smile
Blir ett par 20" Krom Fälgar som kostar 3000kr/st. borde landa runt 20k här med då gummit är inräknat
sen är den anpassad till mig tror ja smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang