Uppkörning imorgon!!!

znyder The weirdo with a beardo
22 mars 2006 · 54 Inlägg

Är så jävla nervös... kostar för mkt att köra upp ;D
Jag har några frågor om det är okej..

#1 - Landsvägskörning
Jo, om jag ska svänga vänster på landsväg, hur ska jag gå till väga?
Ska jag dra mig till höger och vänta tills bakomvarande bilar åker förbi? Eller åka till nästa högeravfart och svänga där inne? Vad är 3-bilsprincipen?? big_smile

#2 - Säkerhetskontrollen
Jag vet hur man gör allt men inte vilka oljor m.m som ska vara i styrservon samt bromsservon och vilken TYP av motorolja just den bil jag kör upp i ska ha, hur ska man veta det?

#3 - Backning runt hörn
Om jag har påbörjat min backning och så kommer det en bil, jag är ca: halvfärdig, ska jag fortsätta backa eller köra fram och låta bilen passera?

#4 - Färd mot mål
Ja, denna säger ju sig själv... Hur många av er har inte åkt fel någongång? smile Borde man kunna kugga för en sådan grej?

Tacksam för svar..

MVH Znyder *Ny här*

Jag trodde rutan var nedfälld, men jag märkte när jag stack ut huvudet genom den att den var stängd.
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
22 mars 2006 · 1 852 Inlägg

#1 om du har fler än 3 bilar bakomdig, alt. tungt fordon bör du inte svänga vänster. ta då höger nästa avfart och vänd.

#2 knappast behöver du veta vilken typ av olja bilen ska ha. däremot ska du veta var dom sitter! ps glöm inte belysning av regskylt!

#3 beror på bredd av gata. är det en smal väg där ingen kan passera så ska du nog köra fram igen (osäker) men om det är en bred gata så ska du bara stanna.

#4 åker du fel är det bara att vända och köra rätt. du blir inte kuggad om du missar en skylt, däremot kan du bli det om du missar upprepade gånger!

sist men inte minst, ta det lugnt och lycka till!

man lever bara en gång så lev väl!
D_Xarz
22 mars 2006 · 157 Inlägg

good damn vilka tester de gör i sverige vid uppkörningen! I Finland testar de endast körkunskaperna i sej och att du kan hantera fordonet, samt en backstart och en fickparkering. dvs inget om oljor osv, eller backning runt hörn

mmange
22 mars 2006 · 78 Inlägg

Lycka till:)

Johanromeo155 Såld på Italienare
22 mars 2006 · 579 Inlägg

Ta det lugnt och planera din körning i mycket god tid!
Uppkörningen är ingen uppvisning av hur snabbt man tar en sväng eller hur snabbt man kan komma ifrån ett rödljus.
Ta det bara lugnt och stanna när det blir gult istället för att chansa och kanske köra mot rött.
Är du nervös så säg det istället för att sitta och skaka med händerna och framstå som lite efter. wink

Ang. Vänstersväng vid landsvägar så är det tyvärr som så att det är endast du som kan bedömma om det är riskfritt att svänga.
Tänk på att man får köra om vid landsväg vid de flesta utfarterna.
Blinka i god tid och lägg dig så nära mitten som möjligt och dra några extra blickar i backspegeln så går det bra ska du se!

Lycka till!

Karlzzon The One Evolution
22 mars 2006 · 1 627 Inlägg

ett tips oroa dej inte mycket bara behåll lugnet och kör vet de är svårt

Fäll ner pungen och landa
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
22 mars 2006 · 1 660 Inlägg

Lycka till, hoppas få välkomna dig i gänget imorron då...  =I:>)

Ena Colaberoende
22 mars 2006 · 1 219 Inlägg

Bromsljus kan vara jobbigt att kolla själv.. Jag skickade ut uppkörningsgubben att kolla så att dom lyste. Står man inbackad mot en vägg så ser man ju det på väggen annars.

Sedan fläkte gubben upp en tidning och skulle läsa när jag körde. Det minskade mitt synfält och jag bad honom ta undan den (det fick jag beröm för när allt var klart).

Fick mitt kort på dagen då Studenterna tågar ut... Gissa om jag låg och plöjde i karavanen...

Lycka till.

/Ena

Prankster
22 mars 2006 · 142 Inlägg

framförallt! kolla speglar, döda vinklar, vägen, framförvarande bilar, under kontrollantens kjol om hon är snygg (men först efter att du fått kortet), nej men seriöst, säger som min körlärare sa: gör nästan överdrivna huvudrörelser så det syns att du tittar. o är du nervös så spelar det ingen roll... det var jag första kurvorna (började ju inne i stan) och fick till några lite för kraftiga inbromsningar.. men det märkte hon nog att jag var nervös.. för sen var det helt lugnt.. det går bra ska du se! big_smile

Toyota Celica GT-4 "Black Edition" (1989)
Saabra
22 mars 2006 · 7 Inlägg

Lycka Till!!!

Castel Mustangfrälst
22 mars 2006 · 199 Inlägg

hehe 3 bilsprincipen?

Har jag aldrig hört talas om, det var som rackarns. hehe
Men men det man inte vet, dör man inte av smile

// Lycka Till

Classic Mustang Club Sweden - För alla årsmodeller utav Mustang och Shelby
Classic Mustang Club Sweden @ Facebook
lelleman
22 mars 2006 · 129 Inlägg

Castel skrev:
hehe 3 bilsprincipen?


Men men det man inte vet, dör man inte av smile

..... sa han som blev skjuten i ryggen

znyder The weirdo with a beardo
23 mars 2006 · 54 Inlägg

Japp, jag kuggade då big_smile
Körde fel 2 gånger.. (Färd mot mål) samt så åkte jag 110 på 90-väg... men det stod STOCKHOLM sen en motorvägsskylt.. så jag antog att det var 110.. såg inga andra skyltar...

Samt att jag hade dålig koll i höger backspegel... kan faktiskt finnas motorcyklar på höger sida när man svänger av från motorväg (avfart) så big_smile

MEN hon sa att jag kunde boka tid imorgon kl 12 igen, menar hon att jag kan "köra" men vara mer uppmärksam på skyltar m.m ?

Körde upp som privatist om det spelar någon roll smile

Jag trodde rutan var nedfälld, men jag märkte när jag stack ut huvudet genom den att den var stängd.
N33d4Sp33d Ingenjör
23 mars 2006 · 256 Inlägg

znyder skrev:
Japp, jag kuggade då big_smile
Körde fel 2 gånger.. (Färd mot mål) samt så åkte jag 110 på 90-väg... men det stod STOCKHOLM sen en motorvägsskylt.. så jag antog att det var 110.. såg inga andra skyltar...

Samt att jag hade dålig koll i höger backspegel... kan faktiskt finnas motorcyklar på höger sida när man svänger av från motorväg (avfart) så big_smile

MEN hon sa att jag kunde boka tid imorgon kl 12 igen, menar hon att jag kan "köra" men vara mer uppmärksam på skyltar m.m ?

Körde upp som privatist om det spelar någon roll smile

Spelar ingen roll som privatist. Det är en myt.

Nästa gång du börjar kör med denna replik:

Du: "Så hur går det för mig rent statisktiskt sett"
Uppkörningsgubbe/tant frågande: "Ehhh...hur menar du?"
Du: "jaa, jag menar, kuggar du många eller?"  wink

Säg det med glimten i ögat så visar du att du är trygg bakom ratten och att den du kör upp för kan ta det lugnt.

Har klarat mig första gången som privatist båda gånger (bil/mc) och då har jag sagt så. Det är en isbrytare för då sitter dom och pratar om vilken myt det är att man ser annorlunda på privatister.

Mvh

Det är inget brott förrän man åker fast
YööA
25 september 2006 · 607 Inlägg

Jag ska köra upp i torsdag, Och sitter här och läser. Man blir bara mer nervös !!

Brynäs tigers
YööA
29 september 2006 · 607 Inlägg

I Made It Too !!

Brynäs tigers
knicker
29 september 2006 ·

Jösses vilken jäkla dundermiss. Jag kuggade på att jag placerade mig fel vid en stopplikt. Förvisso stannade jag till stillastående men jag stannade tydligen fel. Jag körde dessutom fram till linjen men hon hann bromsa innan mig. Jäkligt trist. Tydligen fanns inga tider förrän november. Brukar det inte vara sådär svinhalt då? Någon som kört upp i sådanna förhållanden och klarat sig?

Ludds
29 september 2006 · 329 Inlägg

knicker skrev:
Jösses vilken jäkla dundermiss. Jag kuggade på att jag placerade mig fel vid en stopplikt. Förvisso stannade jag till stillastående men jag stannade tydligen fel. Jag körde dessutom fram till linjen men hon hann bromsa innan mig. Jäkligt trist. Tydligen fanns inga tider förrän november. Brukar det inte vara sådär svinhalt då? Någon som kört upp i sådanna förhållanden och klarat sig?

Jag har gjort de, 21 December i fjol ^^

Gick alldeles utmärkt, vill nästan påstå att jag drog fördel av vädret, då har du en anledning att köra ÄNNU mer som farmor din, nämligen vara ÖVER tydlig med hur du ligger i vägbanan, övertydlig med att bromsa i tid, övertydlig med att hålla farten osv.

När du sedan skall backa in på en parkeringsficka och inte ser linjerna,ja vad gör du då?
     jo precis, ställer dig där de ser bra ut i princip, där de kunde funnits linjer(förstå mig rätt)...

M a o, behöver inte vara en nackdel att man får piss väder, Lycka tilL!

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
29 september 2006 · 5 753 Inlägg

sånna här trådar är bra å läsa big_smile eftersom jag håller på å tar körkort nu... har klarat teorin osv så de är uppkörning kvar å så, så de är ganska bra å läsa i sånna här trådar big_smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
knicker
29 september 2006 ·

Jag tycker annars det gick ganska lätt, blev fett nervös när hon dirigerade in mig på en smal jädrans landsväg med bilar som mötte en i 70 blås... Jag hade förvisso kört på landsväg i tillåmed 90 men aldrig råkat på en utan mittlinjer. Var nervös att jag var lite för nära kanten många gånger och en skarp kurva där vv-tjejen fick hålla i handtaget när jag svängde (sånt man är orolig för när det blir halt ute...). Motorvägen gick ju också bra, det var knappt en bil på vägen, bara att glida in, iofs lite förvirrande att jag direkt bytte ut i andra körfältet.
En liten rolig detalj var ju på tillbakavägen när en bil puttrade fram på motorvägen i typ 30 knyck med nånting under bilen som dunsade upp och ner. Nåväl. Ses väl på vägarna efter november då smile

*Edit* Känns som man har lite mer luft under vingarna inför nästa iaf. Kanske ska ge ett tips till de som ska köra upp. Läs på teorin igen för säkerhets skull. smile

Senast redigerat av knicker (29 september 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang