Turbo konvertering b230e

VolvOIssE
20 februari 2009 · 51 Inlägg

Heej nu tänkte jag höra med er om ni vet vilka saker jag behöver för att konvertera min 740 med b230e till b230et Har fixat turbo, grenrör och intercooler. Rören och slangarna gör jag själv. Kan man köra med orginal insuget som sitter i eller måste man byta ut den från en b230et? Måste man ha luftmassemätare tacksam för svar mvh//Isak

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo
555Subbie
20 februari 2009 · 22 Inlägg

Hej smile

Om du har en B230E så sitter det väl K-Jetronic insprutning på den....om jag inte minns helt fel och då blir det inte så lätt att modda som om det hade varit B230F..som har elektonisk insprutning. De du kan göra är att hitta ett komplett sprut från en B21ET ifrån en 240 Turbo..kanske inte så lätt i dessa dagar..men i alla fall...smile

De som jag skulle ha gjort...behållt de K-Jetroniksprutet som det är helt orört...bytt insugningsröret med tillhörande (spridare samt spridarbrygga.)..till det nyare som sitter på F motorn..och köpt ett tillägssprut som heter ERL MF2 Mapfueler kostar ca:3500:- på GIK Turboteknik Kolla mer på http://www.aquamist.co.uk/cp/mf2/mf2.html) Montera allt du har grenrör, turbo, m.m koppla orginal mängdmätare till turbons insug så mängdmätaren jobbar på sugsidan som den gör orginal.

Fördelar med denna installation 1.du bibehåller motorns orginalgång utan turbotryck 2. du kan mappa motorn enkelt utan PC efter de behov du har (Med ERL MF2). 3. ERL MF2 kan mappas med 3D mapp med tillhörande MAP sensor.

Som du vet så gillar ju inte besiktiningen att man pular själv, och det är de som e bra när man kör orginalsprutet...är bara att koppla ur tryckröret från turbon vid besiktning..vad ska de säga...motorn går ju som orginal utan laddtryck..och turbon är ju bara en roterande ljuddämpare...wink hehe

Jag behöver väl inte säga att du måste sänka kompressionen på motorn på B230E för att den ska gå att ladda i om jag inte minns helt fel så är kompressionstalet mellan 9.8:1 eller kanske 10.0:1..det är alldeles för högt...(Kompressionstalet finns i din instruktionsbok)du bör komma ner på 9.0:1 eller helst lägre kanske..eftersom du inte har någon tändningsstyrning som sänker tändningen vid laddtryck...Du kan annvända vackumklockan från en B21ET (Finns att köpa som reservdel) förutsatt att du har frontmonterad fördelare på motorn Med 9.0:1 i kompression kan du ladda ca: 0.6 bar med intercooler monterat då ligger du på säkra sidan..

Hur du ska sänka kompressionen beror på vad du vill ha ut för effekt och hur mycket du ska ladda..den enkla vägen för moderata laddtryck upp till max 0.75 bar är att laserskära en rostfri stålplåt efter toppackningens utseende..och montera den med en toppackning på vardera sida, den dyrare mer omfattande varianten..är att byta till lågkompskolvar..=)Hoppas jag gett dig nåt att klura på inför ditt projekt.smile

Lycka till och fråga gärna mer..om du kör fast

Mvh
Per

Senast redigerat av 555Subbie (20 februari 2009)

VolvOIssE
20 februari 2009 · 51 Inlägg

Så du menar att jag kan mata in laddluften i orginal insuget bara jag byter spidare och bryggan från en f motor? isånafall är de ju ett lätt projekt. Och då blir de ju lätt till besiktningen oxå bara haka bort röret och köra dit. Jag vill bygga så att de ska hålla inta ploka ut överdrivet mkt hästar. För de ska nämligen byggas i min 18års bil smile

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo
555Subbie
20 februari 2009 · 22 Inlägg

VolvOIssE skrev:
Så du menar att jag kan mata in laddluften i orginal insuget bara jag byter spidare och bryggan från en f motor? isånafall är de ju ett lätt projekt. Och då blir de ju lätt till besiktningen oxå bara haka bort röret och köra dit. Jag vill bygga så att de ska hålla inta ploka ut överdrivet mkt hästar. För de ska nämligen byggas i min 18års bil smile

Du måste montera både insugningsröret och spridarbryggan från F motor...+ att du behåller orginalspridarna som sitter monterade i toppen....Mängdmätaren ska monteras på turbons insug...presis som på B230ET/FT:)..sedan drar du laddluften till insugets spjällhus..:)Ja det fordas ju en del arbete så kanske inte fullt så enkelt men ändå relativt enkelt. Ladda ner GIK turbotekniks fakta PDF där du kan läsa om turbokonvertering m.m

Mvh
Per

Senast redigerat av 555Subbie (20 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang