Någon som vet hur mycket det kostar att ta " Automatare " körkort?

henke_99 Offroad Racing
1 mars 2009 · 3 122 Inlägg

Growe skrev:

JapMax skrev:

expect1991 skrev:
Själva lektioner o körkorts tillverkning är väl samma, men han lär ta färre lektioner då man itne behöver tänka på att växla och kopplingen.

borde gå på halva tiden nästan tycker jag

Jag kunde växla utan problem första ggn jag satte mig i en bil med körskolan.
Tog det dig 3-4 lektioner att lära dig växla?? Vafan är de med folk, växla är väl minsta problemet när man kör bil?!

Anledningen till att du får så beska svar är för att de känns som man svarar en 15 åring som spelat för mkt tvspel.

just du satte dig i bilen och visste hela tiden när det var lämpligt att växla och vilken växel i vilket läge osv osv

det tror jag knappast
det finns ganska mycket att tänka på
visst när jag satte mig i körskolebilen så behövde ingen berätta för mig vart varje växel låg
men det är så jävla mycket mer att tänka på
och numera är det ännu mera eftersom det finns en del av körprovet som kallas ecodriving
som kräver att man hela tiden har rätt växelval inte frikopplar för tididigt m.m

ganska säker på att det krävs mindre körning med aut än manuell
tanke på att min tant kör på körskola och kör aut här hemma då jag har det i våran brux bil
och det är rätt stor skillnad hur hon kör med min bil mot skolans bil
betydligt bättre flyt med min aut än manuella på skolan
även om hon inte har svårt med växelval osv

Alla har olika svårt att lära sig köra bil. En del har varit inblandade i fordonskörning ända sen barnsben och kan garanterat sköta sina växlingar perfekt. En del har inte kört en massa och kan därför inte växla lika bra. Dessutom, växlingen är en förhållandevis ganska liten del i att lära sig köra bil...

Men som sagt, ALLA ÄR VI OLIKA.

Annars skulle ju alla som kör upp med manuell låda klara sig på samma antal lektioner, men det gör dom inte... Kan undra varför?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Roz-104 typ..eh..va?
1 mars 2009 · 582 Inlägg

Aga_Diff skrev:

emijl skrev:
Men egentligen måste de kosta mindre, då han ej behöver lära sig växla?

FireTraXX skrev:
Nej, det måste det egentligen inte.

emijl skrev:
Nä sant, smile

Haha, vafan? lol

Haha säger desamma tongue, vafan?! lol

Senast redigerat av Roz-104 (1 mars 2009)

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
LazerHawke
1 mars 2009 · 1 268 Inlägg

Elda skrev:
svårt och hitta en automatare med dubbelkommando att köra upp med bara.

är väl inte svårt? man kör ju upp me bilen man kört me på körskolan? iaf man kan göra det
jag hade skolans bil när jag körde upp på Vägverket (manuell bil dock)

-stoffe-
1 mars 2009 · 1 271 Inlägg

man kan ju även köra upp privat och då har man ju inge dubbelkommando så det är nog inte största problemet

D_MAN ?
1 mars 2009 · 1 038 Inlägg

emijl skrev:
Men egentligen måste de kosta mindre, då han ej behöver lära sig växla?

lol ja va ska man säga???

Du har inte körkort va?????

Senast redigerat av Danne-M3 (1 mars 2009)

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
expect1991
1 mars 2009 · 1 814 Inlägg

JapMax skrev:

expect1991 skrev:
Själva lektioner o körkorts tillverkning är väl samma, men han lär ta färre lektioner då man itne behöver tänka på att växla och kopplingen.

borde gå på halva tiden nästan tycker jag

Jag kunde växla utan problem första ggn jag satte mig i en bil med körskolan.
Tog det dig 3-4 lektioner att lära dig växla?? Vafan är de med folk, växla är väl minsta problemet när man kör bil?!

Anledningen till att du får så beska svar är för att de känns som man svarar en 15 åring som spelat för mkt tvspel.

Nu handlar tråden om TS ointe mig, och ja jag tror faktiskt man sparar tid då man kan fokusera på att köra istället för att växla samt koppla ut osv. (jag personligen kör manuellt och klagar ej)

-Mackan- Fire And Silk
1 mars 2009 · 2 254 Inlägg

Lindberg88 skrev:

expect1991 skrev:
Själva lektioner o körkorts tillverkning är väl samma, men han lär ta färre lektioner då man itne behöver tänka på att växla och kopplingen.

borde gå på halva tiden nästan tycker jag

nja det enda jag kan tänka mig skulle vara lättare är start i backe, typ en lektion. sen finns de ju kassa jävlar som säkert skulle behöva 3-4 lektioner för sånt så det är ju från person till person

Att hitta dragläget kan inte heller vara så svårt tongue lol

Senast redigerat av -Mackan- (1 mars 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Janken Driver
1 mars 2009 · 2 111 Inlägg

Ring körskolor och kolla priser. Tror knappast ni kommer få ett korrekt svar här på gorg.
Tror dock inte det skiljer spec mycket i pris. Varken upp eller ner.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Angående växlingar, vissa har svårt med det medan de flyter bättre för andra. Har man aldrig kört något med växellåda o koppling kan det vara "svårt" att förstå hur det funkar.

Vissa lär sig aldrig att växla bra, finns många slutkörda lådor o kopplingar i vårt avlånga land...

Föll sig naturligt för mig så vet inte riktigt hur lång tid det tar att lära sig om man har noll känsla för det.

Hoppas det löser sig för er!

MVH Janken

Senast redigerat av Janken (1 mars 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Arradin
1 mars 2009 · 631 Inlägg

-stoffe- skrev:
man kan ju även köra upp privat och då har man ju inge dubbelkommando så det är nog inte största problemet

Vad mummlar du om nu?
Man kan inte alls köra upp Privat.

All uppkörning sker hos vägverket och KRÄVER dubbelkommandon...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2009 · 13 807 Inlägg

henke_99 skrev:

Growe skrev:

JapMax skrev:

Jag kunde växla utan problem första ggn jag satte mig i en bil med körskolan.
Tog det dig 3-4 lektioner att lära dig växla?? Vafan är de med folk, växla är väl minsta problemet när man kör bil?!

Anledningen till att du får så beska svar är för att de känns som man svarar en 15 åring som spelat för mkt tvspel.

just du satte dig i bilen och visste hela tiden när det var lämpligt att växla och vilken växel i vilket läge osv osv

det tror jag knappast
det finns ganska mycket att tänka på
visst när jag satte mig i körskolebilen så behövde ingen berätta för mig vart varje växel låg
men det är så jävla mycket mer att tänka på
och numera är det ännu mera eftersom det finns en del av körprovet som kallas ecodriving
som kräver att man hela tiden har rätt växelval inte frikopplar för tididigt m.m

ganska säker på att det krävs mindre körning med aut än manuell
tanke på att min tant kör på körskola och kör aut här hemma då jag har det i våran brux bil
och det är rätt stor skillnad hur hon kör med min bil mot skolans bil
betydligt bättre flyt med min aut än manuella på skolan
även om hon inte har svårt med växelval osv

Alla har olika svårt att lära sig köra bil. En del har varit inblandade i fordonskörning ända sen barnsben och kan garanterat sköta sina växlingar perfekt. En del har inte kört en massa och kan därför inte växla lika bra. Dessutom, växlingen är en förhållandevis ganska liten del i att lära sig köra bil...

Men som sagt, ALLA ÄR VI OLIKA.

Annars skulle ju alla som kör upp med manuell låda klara sig på samma antal lektioner, men det gör dom inte... Kan undra varför?

fast det kvittar hur mycket man kört eller lekt med bilar i trafiken är allt helt annat
jag körde bil när jag var 15bast
men inte är man någon kung att ha rätt växlingar i vid rätt tillfälle framför allt när det gäller eco drivingen
och det lägger dom STOR vikt vid körskolorna
man får oxå ändra körbetendet när man kör seriöst mot lek
sen finns det alltid folk som aldrig kan lära sig växla och vissa har svårare än andra
men ingen är fullärd med växelval innan man varit ute i trafiken ett par år

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
666_Beast
1 mars 2009 · 1 863 Inlägg

Arradin skrev:

-stoffe- skrev:
man kan ju även köra upp privat och då har man ju inge dubbelkommando så det är nog inte största problemet

Vad mummlar du om nu?
Man kan inte alls köra upp Privat.

All uppkörning sker hos vägverket och KRÄVER dubbelkommandon...

Han menade nog att köra upp som privatist. Tror inte du behöver dubbelkommando när det gäller automat, det finns ju handbroms.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Noo-Fear
1 mars 2009 · 187 Inlägg

ska man köra bil ska man väl fan göra det på riktigt oxå be han lära sig växla förfan

BMW 320ik "clownen" (1988)
Paxter
1 mars 2009 · 124 Inlägg

Noo-Fear skrev:
ska man köra bil ska man väl fan göra det på riktigt oxå be han lära sig växla förfan

Läst tråden lr? kan vara så att han kanske saknar ett ben lr liknande, hur f*n ska han köra manuellt då?:S tänk lite

-Akerfeldt-
1 mars 2009 · 2 638 Inlägg

Noo-Fear skrev:
ska man köra bil ska man väl fan göra det på riktigt oxå be han lära sig växla förfan

Finns faktiskt folk med handikapp som gör att man kanske inte kan köra manuellt. Tänk lite innan du skriver sånt här mad

Senast redigerat av Aker_s40 (1 mars 2009)

Smajly
1 mars 2009 · 3 059 Inlägg

expect1991 skrev:
Själva lektioner o körkorts tillverkning är väl samma, men han lär ta färre lektioner då man itne behöver tänka på att växla och kopplingen.

borde gå på halva tiden nästan tycker jag

Hehe.. tycker man ja men han kanske behöver dubbelt så många..


Till trådskaparen >> Varför gör du en tråd bara för att fråga en sån sak när han ändå ska kontakta dom på måndag?
Det finns INGEN här som kan svara på vad det kostar eftersom ingen vet hur många lektioner, uppskrivningar, uppkörningar din polare behöver.

Senast redigerat av Smajly (1 mars 2009)

-stoffe-
1 mars 2009 · 1 271 Inlägg

Arradin skrev:

-stoffe- skrev:
man kan ju även köra upp privat och då har man ju inge dubbelkommando så det är nog inte största problemet

Vad mummlar du om nu?
Man kan inte alls köra upp Privat.

All uppkörning sker hos vägverket och KRÄVER dubbelkommandon...

man kan ju kör upp med egen bil och då behöver man inte bygga om bara för att göra det.

Rspeter Audi A5 quattro driver.
1 mars 2009 · 2 203 Inlägg

Noo-Fear skrev:
ska man köra bil ska man väl fan göra det på riktigt oxå be han lära sig växla förfan

Men åhh...

Memme I'am AWESOME..
1 mars 2009 · 2 783 Inlägg

Danne-M3, nä jag är lixom 12 å cyklar? :S

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Muttley
1 mars 2009 ·

Arradin skrev:

-stoffe- skrev:
man kan ju även köra upp privat och då har man ju inge dubbelkommando så det är nog inte största problemet

Vad mummlar du om nu?
Man kan inte alls köra upp Privat.

All uppkörning sker hos vägverket och KRÄVER dubbelkommandon...

Arradin. Du säger fel, B kortet kräver de ett bubbelkommando. Uppkörning taxi kan man ta vilken bil man vill om den uppfyller kraven, mc behöver du inte ens ha en inspektör på hojjen. lastbil vet jag inte
sluta mumla runt allihop. Finns ren fakta på körkortsportalen vilket transportstyrelsen och vägverket står för.
jag saxxar info och lägger till länken

Fordon

Hur gör jag om jag vill köra upp med automatväxlad bil?
Svar: Vid några av Vägverkets förarprovskontor kan du låna automatväxlad bil. Vissa trafikskolor hyr också ut automatväxlade bilar. Här kan du läsa mer om Vägverkets bilar.

Vägverksbil med dubbelkommando

Jag vill låna bil vid körprovet?
Svar: Det flesta förarprovskontor har bilar att låna ut vid körprov. Här hittar du mer information.

Vägverksbil med dubbelkommando

Vad får man ha för bil vid körprovet?
Svar: Kraven på fordonet är bland annat att det är trafiksäkert och har dubbelkommando. Under ingången Jag ska ta körkort kan du läsa mer under varje behörighet.

summa av B körkort om du kör upp med en manuell eller automatväxel, så MÅSTE du ha ett dubbelkommando i bilarna.

Här har ni länken.
http://www.korkortsportalen.se/VV_Templ … C3%B6rprov

FireTraXX DFFL
1 mars 2009 · 9 020 Inlägg

666_Beast skrev:

Arradin skrev:

-stoffe- skrev:
man kan ju även köra upp privat och då har man ju inge dubbelkommando så det är nog inte största problemet

Vad mummlar du om nu?
Man kan inte alls köra upp Privat.

All uppkörning sker hos vägverket och KRÄVER dubbelkommandon...

Han menade nog att köra upp som privatist. Tror inte du behöver dubbelkommando när det gäller automat, det finns ju handbroms.

Har du inte hört det nya?
De har börjat montera handbromsar i ALLA bilar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang