Kam till 531 topp ? volvo 740

adrez
2 mars 2009 · 232 Inlägg

hej har en 531 topp som jag ska slänga dit på min gl och undrar vilken kam som är lämpligast till de och om extraktor ger nån skillnad med det?
mvh andreas

Mercedes 190E "El Senor" (1992)
Mercedes E420 "Kermit" (1994)
Mercedes E55 AMG "Heffa" (1999)
ozzy ★★★★★
2 mars 2009 · 455 Inlägg

beror väl på vilken karaktär på motorn du är ute efter, bottendrag eller drar på högre varv osv

Rally86 Skåne
2 mars 2009 · 269 Inlägg

H-kam  är en bra och rolig kam! smile

Man lever bara en gång......
adrez
2 mars 2009 · 232 Inlägg

vill ju lixom ha de lilla extra i bilen som vanlig bil lixom smile

Mercedes E420 "Kermit" (1994)
Mercedes 190E "El Senor" (1992)
Mercedes E55 AMG "Heffa" (1999)
Amazon_123GT Driifter;)
2 mars 2009 · 1 630 Inlägg

k och V kammen ger väl rätt bra drag över hela o lite mer på topp än orginal iaf..

H kam blir ju mer topp o dessutom rätt svårt o hitta med fördelarspår

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Tic
2 mars 2009 · 153 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
k och V kammen ger väl rätt bra drag över hela o lite mer på topp än orginal iaf..

Skulle precis skriva samma sak ,, nån av dom ska du ha..

Tuned By Nenne !!
Tottis_vbg
3 mars 2009 ·

extraktor gör gott. skulle föreslå vx eller vx3-kam e samma kam bara att vx-kammen e backad 3-grader. där kan du ju ställa fram kammen om du vill ha lite mer varv. men just 531/VX-kam sitter ju std i många 940 å dom går ju fint. har själv kört med liknande grejer portad/planad 531,rensad katt,extraktor,2,5 tums avgassystem med 2 ovala medium burkar, vx3 kam backad 1 grad,ställbar bränsletrycksregulator. å den bilen gick skapligt för å va lite ihopaplock sådärsmile

Boggieman Volvoskadad
3 mars 2009 · 127 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
k och V kammen ger väl rätt bra drag över hela o lite mer på topp än orginal iaf..

H kam blir ju mer topp o dessutom rätt svårt o hitta med fördelarspår

Både K och V börjar ju dra runt 2000-2500varv. Under det finns det ingen kraft. Det är så jag uppfattat det när jag kört med dom. Men dom varvar bra efter de smile
mvh

I'm living the life I was born to live
ozzy ★★★★★
3 mars 2009 · 455 Inlägg

Tottis_vbg skrev:
extraktor gör gott. skulle föreslå vx eller vx3-kam e samma kam bara att vx-kammen e backad 3-grader. där kan du ju ställa fram kammen om du vill ha lite mer varv. men just 531/VX-kam sitter ju std i många 940 å dom går ju fint. har själv kört med liknande grejer portad/planad 531,rensad katt,extraktor,2,5 tums avgassystem med 2 ovala medium burkar, vx3 kam backad 1 grad,ställbar bränsletrycksregulator. å den bilen gick skapligt för å va lite ihopaplock sådärsmile

blev lite fel där va? Vx3an är det som är backad 3 grader, och de va vx3 kammen som satt på 940is FB motor tillsammans med 531 och inte VX

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars 2009 · 13 748 Inlägg

ozzy skrev:

Tottis_vbg skrev:
extraktor gör gott. skulle föreslå vx eller vx3-kam e samma kam bara att vx-kammen e backad 3-grader. där kan du ju ställa fram kammen om du vill ha lite mer varv. men just 531/VX-kam sitter ju std i många 940 å dom går ju fint. har själv kört med liknande grejer portad/planad 531,rensad katt,extraktor,2,5 tums avgassystem med 2 ovala medium burkar, vx3 kam backad 1 grad,ställbar bränsletrycksregulator. å den bilen gick skapligt för å va lite ihopaplock sådärsmile

blev lite fel där va? Vx3an är det som är backad 3 grader, och de va vx3 kammen som satt på 940is FB motor tillsammans med 531 och inte VX

stämmer motorn heter Fb har 131hk och är betydligt piggare än B230F på 116hk
kammen är backad 3grader rakt över
lyfter 11.37/10.65

skulle nog satsa på något vassare kam om man ska göra en del på en sugmotor
men den är helt klart bättre än M och A kammen

Senast redigerat av Growe (3 mars 2009)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tottis_vbg
3 mars 2009 ·

hade nog fel där ja. VX3:an e backad. (varvar mer med den) tänkte på vilket håll man vrider drevet åt antagligen. e lite lustigt det där med kammar i 940:isar vissa har vx å vissa vx3.  och har skruvat med ett antal sådana bilar som vad jag vet varit orörda. även råkat ut för någon 940 med 531 å a-kam i. 745-92 fanns ju också vissa få med 531-topp. va ungefär vad dom hade på hyllan som slängdes på. för tror inte det va så många som köpte uppgraderingskittet med topp å kam på volvo??

volvo_grabb
3 mars 2009 · 1 028 Inlägg

Men H kammen kommer väl bara efter 4000 rpm men hur jämför man då tex en v kam? kommer tidigare å samam effekt vid 4000rpm som H kammen?

Har inget å skriva ännu
bollen1986
3 mars 2009 · 3 714 Inlägg

VX-kammen kommer ju först vid 3-4000 så den skulle inte jag satt på

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
ekelund88
3 mars 2009 · 2 656 Inlägg

adrez skrev:
hej har en 531 topp som jag ska slänga dit på min gl och undrar vilken kam som är lämpligast till de och om extraktor ger nån skillnad med det?
mvh andreas

varför sattsa på en 531 topp? ta 16 v mycket bättre flöde och dufår ut mer effekt istället för en slö o kass 8 v?

TWR
4 mars 2009 · 114 Inlägg

Mitt tips är H eller VX3, extraktor kommer också att hjälpa till. Lycka till..

Melker_elk Blyfot och motor dödare
4 mars 2009 · 388 Inlägg

jag har aldrig gillat vx kamen pga att man får bottenvrid lika med noll om man inte ställer upp tomgången till 3500 rpm
sattsa på en kg kam typ 004 eller 001 om du vill ha bottenvrid

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 mars 2009 · 1 899 Inlägg

Kör själv med V-kam i 531 och visst går motorn fint, men de är inte mkt styrka under 2000 varv. Största märkbara skillnaden tycker jag är att den blir starkare på 3an.

Men som sagt, under 2000 varv händer inte mkt, och de egentliga draget kommer inte förrän vid 3000. Sen drar den vidare till mellan 4000 och 5000. Men skulle jag välja kamaxel nu så skulle ja nog pröva med en a-kam eller vx-kam. Drar lite tidigare och är lite starkare, och man vill ju inte varva ihjäl motorn.
Sen gärna i kombination med ett extraktor.

Alltsammans beror helt på vad du är ute efter för karaktär?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Tottis_vbg
5 mars 2009 ·

man kan backa dom olika kammarna lite å då får man bättre bottendrag.

Tuffhaggman
5 mars 2009 · 864 Inlägg

ekelund88 skrev:

adrez skrev:
hej har en 531 topp som jag ska slänga dit på min gl och undrar vilken kam som är lämpligast till de och om extraktor ger nån skillnad med det?
mvh andreas

varför sattsa på en 531 topp? ta 16 v mycket bättre flöde och dufår ut mer effekt istället för en slö o kass 8 v?

Det blir en lite högre nivå på bygget om man ska börja labba med 16v...

Tic
5 mars 2009 · 153 Inlägg

varför sattsa på en 531 topp? ta 16 v mycket bättre flöde och dufår ut mer effekt istället för en slö o kass 8 v?

Ja visst , MEN blir helt andra förutsättningar tex, byta kolvar , kamrem , spännare..m..m

Tuned By Nenne !!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang