Fråga om montering av xbox i bil

ErkaZ Volvo Skruvare
24 mars 2006 · 84 Inlägg

Har funderingar på att motera mitt xbox i min bil men har funderingar på om det går att avnända en transformator med kantig sinusvåg eller om man måste han en med mjuk sinusvåg. Är det nån som vet?? Tacksam för svar

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
24 mars 2006 · 1 781 Inlägg

köp en transformator som omvandlar från 12V till 220V

hur det är med sinusvågorna det vet jag inte.... beror väl på om det är AC eller DC

Team Insane Racing
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
24 mars 2006 · 1 852 Inlägg

Malm3n skrev:
köp en transformator som omvandlar från 12V till 220V

hur det är med sinusvågorna det vet jag inte.... beror väl på om det är AC eller DC

nu yrar du lite tongue han vill ju ha AC, men batteriet e på DC.
jag antar att inte e nån skillnad, annars pröva med nåt billigt wink du kan ju ju koppla till en lite kondensator som jämnar ut vågen, det borde fungera.

man lever bara en gång så lev väl!
Caffe
24 mars 2006 · 1 436 Inlägg

Ja du... datorer är ju känsliga och då borde X-boxen vara det med. Men å andra sidan finns det väl en transformator till Xboxen med eller? Menar som på t ex bärbara att strömmen går 12v -> 230v -> 14v el. liknande? För då borde det ju bli lite bättre iaf.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
JockeK BMW M3 är körglädje!
24 mars 2006 · 102 Inlägg

Det du gör med "transformatorn" som ni menar är ju att omvandla bilens 12V DC (Direct Current) dvs likström till 220V AC (Active current) dvs växelström.

Förstår inte vad en kondensator skulle göra för nytta, den rätar ju inte ut sinusvågen som tidigare inlägg säger utan skapar en fasförskjutning, vilket du inte har någon användning av...

Den användningen du har av en kondensator är då du kopplar in en 3-fas motor på enbart 1-fas jord, och nolla... då för att få en fasförskjutning av den fasen så du får ett snurrande magnetfält som statorn kan snurra i ;-) Och sen fungerar den ju som ett "extra" batteri i bilstereosammanhang (12V)eftersom den lämnar ström betydligt snabbare än bilbatteriet gör.

Med andra ord, ska du koppla in Xbox i din bil, köp en spänningsomvandlare (växelriktare) DC-AC 12-220V på clas ohlssons eller biltema, teknikmagasinet...

Här är en som borde räcka på 600W max clas ohlsson art.nr. 32-8561

http://www.clasohlson.se/images/product … 112446.jpg

Finns säkert billigare någonstans ,men det är en sån du ska ha iaf ;-) Hoppas du blev lite klokare tongue

//Jocke

Senast redigerat av JockeK (24 mars 2006)

Blinka med blåljus om du vill race:a
ErkaZ Volvo Skruvare
24 mars 2006 · 84 Inlägg

Tack för alla svar blev lite klokare speciellt av ditt JockeK

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
24 mars 2006 · 1 852 Inlägg

jag förstog det som att han hade en växelriktare som gav fyrkantsvåg. om du kopplar in en liten kondensator så jämnar du ut fyrkantsvågen så att du får en våg som liknar en sinusvåg som du har i vägguttaget. så har i varjefall jag gjort på en elektronikkurs då jag omvandlade en puls till vanlig våg (från en microprocessor). borde fungera, men hur du dimensionerar kondensatorn vet jag ej. annars finns det givetvis omvandlare som du köper på elfa mm.

man lever bara en gång så lev väl!
JockeK BMW M3 är körglädje!
24 mars 2006 · 102 Inlägg

Jo då förstår jag hur du menar... fast det är nog rätt krångligt att hitta en kondensator med rätt kapacitans och få det att fungera som man vill...

Missade att han hade fyrkantsvåg... Sorry tongue

Blinka med blåljus om du vill race:a
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang