AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.
  • 0 Följare
  • 374 194 Visningar
  • Projektet avslutat 8 maj 2012
te_wik Forummoderator
6 januari 2010 · 12 813 Inlägg

Shiftlight på en bil bil med lite drygt 130 hk är väl ändå lite väl seriöst? wink
Så oisolerade som 240 är så borde man ju höra när man ska växla ^^


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Drönirettab
6 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Den dagen man inte hör när det är dags att växla på en sån bil, den dagen bör man skaffa hörapparat. wink

kyngas Varvstopparn
6 januari 2010 · 460 Inlägg

beställde också fån ridetech för att prova ..de funka också wink
ska bli nice å se hur du tänkt montera allt smile

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 januari 2010 · 5 650 Inlägg

sweet händer lite här med big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mack Forum- och sitemoderator
6 januari 2010 · 26 167 Inlägg

te_wik 130 vilda hästar under huven kräver sin man..eller..ja..roll Nej men. Äsch. Den var billig som sagt. Får väl se om den ens fungerar, med tanke på priset smile

Drönirettab Så oisolerad som detta exemplar är, behövs nog en shiftlight av den enkla anledningen att oljudet är så högt att det slår lock för öronen bara man startar monstret under huven tongue

kyngas Jo. Det verkar ju funka bra att beställa och få grejerna i alla fall. Tog bara ett par dagar för mig. Men däremot tror jag servicen är sämre vid återkallelse. Men. Går nåt sönder så får det väl vara sönder då, såvida det inte går att laga på egen hand.

MrEricsson Ibland så får man ett ryck tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
te_wik Forummoderator
7 januari 2010 · 12 813 Inlägg

AirOne skrev:
te_wik 130 vilda hästar under huven kräver sin man..eller..ja..roll Nej men. Äsch. Den var billig som sagt. Får väl se om den ens fungerar, med tanke på priset smile

Haha, äsch jag driver ju med dig smile Min GLT är svår att hålla på vägen såhär i vinterhalkan ^^



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
7 januari 2010 · 12 813 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den dagen man inte hör när det är dags att växla på en sån bil, den dagen bör man skaffa hörapparat. wink

Eller så tar man bort damasken för växelspaken, jävlar vilket motorljud de blir i kupen smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
7 januari 2010 · 26 167 Inlägg

te_wik skrev:

Drönirettab skrev:
Den dagen man inte hör när det är dags att växla på en sån bil, den dagen bör man skaffa hörapparat. wink

Eller så tar man bort damasken för växelspaken, jävlar vilket motorljud de blir i kupen smile



Mvh Tommy

Med tanke på att min nuvarande damask - som i sin tur är sprucken och trasig - inte ens sitter fast utan bara ligger där, efter växellådsbytet - så är det ett jävla oljud ja tongue
Men har fått tag i en damask nu som jag ska skruva dit. Kan inte ha det så här. Dessutom så funkar ju överväxeln nu också så..lustigt nog tongue

Förresten - en väldigt dum fråga - men hur pass skadligt är det att generatorn laddar över 15 volt? Ska ju byta kolen i generatorn men nu när det har varit så förbenat kallt så har mätaren stått strax in på det röda. Känns inte alls bra i kroppen..hmm

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 januari 2010 · 5 650 Inlägg

allt över 12 volt är ok  ska ju normalt ligga på runt 14 volt så 15 lär inte va spec farligt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mack Forum- och sitemoderator
7 januari 2010 · 26 167 Inlägg

MrEricsson skrev:
allt över 12 volt är ok  ska ju normalt ligga på runt 14 volt så 15 lär inte va spec farligt

Ok..om det är närmare 16 volt då..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 januari 2010 · 5 650 Inlägg

AirOne skrev:

MrEricsson skrev:
allt över 12 volt är ok  ska ju normalt ligga på runt 14 volt så 15 lär inte va spec farligt

Ok..om det är närmare 16 volt då..?

de vet jag faktist inte om jag ska va ärlig men på volt mätaren jag hade förut så va rött efter 16 volt så antar den är ok  men på gränsen till för mkt?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mack Forum- och sitemoderator
7 januari 2010 · 26 167 Inlägg

MrEricsson skrev:

AirOne skrev:

MrEricsson skrev:
allt över 12 volt är ok  ska ju normalt ligga på runt 14 volt så 15 lär inte va spec farligt

Ok..om det är närmare 16 volt då..?

de vet jag faktist inte om jag ska va ärlig men på volt mätaren jag hade förut så va rött efter 16 volt så antar den är ok  men på gränsen till för mkt?

Mjo. Jag tror inte det är friskt i längden i alla fall. Men de senaste nätterna har det varit förseningar och helvete så man har kommit hem så sent - och kommer jag hem sent så sover man längre och sover man längre så hinner man inte ner på stan.
Klev upp bara för en liten stund sen, till exempel tongue

Menmen. Ska köpa mig en laddregulator, och byta ut ett par kablar jag känner till som är lite klena. Sen blir det nog bra..en punkt som kan strykas i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Drönirettab
7 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Inte över 15 V tycker jag, batteriet kan förlora en del vätska om spänningen alltid är så hög. När spänningen ligger uppåt 16 V så har du definitivt något fel i laddregleringen på generatorn. Faktiskt kan laddspänningen lägga sig på typ 14,8-14,9 V vid en riktig kallstart när generatorn är ordentligt kall, sedan sjunker spänningen gradvis eftersom generatorn+regulatorn värms upp. smile

Jag mätte laddspänningen precis efter en kallstart i går, då var spänningen 14,9 V på batteripolerna. Normalt sett vid varm motor/generator så ligger spänningen på runt 14,2 V när jag har kontrollmätt ibland.

Mack Forum- och sitemoderator
7 januari 2010 · 26 167 Inlägg

Drönirettab skrev:
Inte över 15 V tycker jag, batteriet kan förlora en del vätska om spänningen alltid är så hög. När spänningen ligger uppåt 16 V så har du definitivt något fel i laddregleringen på generatorn. Faktiskt kan laddspänningen lägga sig på typ 14,8-14,9 V vid en riktig kallstart när generatorn är ordentligt kall, sedan sjunker spänningen gradvis eftersom generatorn+regulatorn värms upp. smile

Jag mätte laddspänningen precis efter en kallstart i går, då var spänningen 14,9 V på batteripolerna. Normalt sett vid varm motor/generator så ligger spänningen på runt 14,2 V när jag har kontrollmätt ibland.

Mjo, men jag skulle gissa på att det är regulatorn som är dålig. Vet inte hur länge det har suttit på generatorn, utan den satt på när generatorn blev monterad. Har när jag tänker efter, en regulator liggandes på hyllan men frågan är om den passar.
Ska undersöka så fort jag hinner..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
te_wik Forummoderator
7 januari 2010 · 12 813 Inlägg

AirOne skrev:

Drönirettab skrev:
Inte över 15 V tycker jag, batteriet kan förlora en del vätska om spänningen alltid är så hög. När spänningen ligger uppåt 16 V så har du definitivt något fel i laddregleringen på generatorn. Faktiskt kan laddspänningen lägga sig på typ 14,8-14,9 V vid en riktig kallstart när generatorn är ordentligt kall, sedan sjunker spänningen gradvis eftersom generatorn+regulatorn värms upp. smile

Jag mätte laddspänningen precis efter en kallstart i går, då var spänningen 14,9 V på batteripolerna. Normalt sett vid varm motor/generator så ligger spänningen på runt 14,2 V när jag har kontrollmätt ibland.

Mjo, men jag skulle gissa på att det är regulatorn som är dålig. Vet inte hur länge det har suttit på generatorn, utan den satt på när generatorn blev monterad. Har när jag tänker efter, en regulator liggandes på hyllan men frågan är om den passar.
Ska undersöka så fort jag hinner..

Jag tycker definitivt att du ska se över det, kan vara rätt av skadligt med överladdning.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
7 januari 2010 · 26 167 Inlägg

te_wik skrev:

AirOne skrev:

Drönirettab skrev:
Inte över 15 V tycker jag, batteriet kan förlora en del vätska om spänningen alltid är så hög. När spänningen ligger uppåt 16 V så har du definitivt något fel i laddregleringen på generatorn. Faktiskt kan laddspänningen lägga sig på typ 14,8-14,9 V vid en riktig kallstart när generatorn är ordentligt kall, sedan sjunker spänningen gradvis eftersom generatorn+regulatorn värms upp. smile

Jag mätte laddspänningen precis efter en kallstart i går, då var spänningen 14,9 V på batteripolerna. Normalt sett vid varm motor/generator så ligger spänningen på runt 14,2 V när jag har kontrollmätt ibland.

Mjo, men jag skulle gissa på att det är regulatorn som är dålig. Vet inte hur länge det har suttit på generatorn, utan den satt på när generatorn blev monterad. Har när jag tänker efter, en regulator liggandes på hyllan men frågan är om den passar.
Ska undersöka så fort jag hinner..

Jag tycker definitivt att du ska se över det, kan vara rätt av skadligt med överladdning.


Mvh Tommy

Fan..är ju 30 minus ute..men..jag går väl ut nu då. Återkommer om hur det ser ut..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
te_wik Forummoderator
7 januari 2010 · 12 813 Inlägg

Usch frys inte ihjäl nu bara för den sakens skull!
Här har vi -34 just nu, å min värme vill inte fungera i bilen efter bytet av vattenpump. Har du någon aning om vad det kan bero på? Får bara 9-11 grader i bilen när jag kört längre sträckor sad



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
7 januari 2010 · 26 167 Inlägg

te_wik skrev:
Usch frys inte ihjäl nu bara för den sakens skull!
Här har vi -34 just nu, å min värme vill inte fungera i bilen efter bytet av vattenpump. Har du någon aning om vad det kan bero på? Får bara 9-11 grader i bilen när jag kört längre sträckor sad



Mvh Tommy

Säker på att remmen funkar som den ska?
Hur är vatten/glykol-mängden? Blandningen?

Kan lika gärna vara termostaten som har fastnat i öppet läge. Värt att kolla smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
te_wik Forummoderator
7 januari 2010 · 12 813 Inlägg

AirOne skrev:

te_wik skrev:
Usch frys inte ihjäl nu bara för den sakens skull!
Här har vi -34 just nu, å min värme vill inte fungera i bilen efter bytet av vattenpump. Har du någon aning om vad det kan bero på? Får bara 9-11 grader i bilen när jag kört längre sträckor sad



Mvh Tommy

Säker på att remmen funkar som den ska?
Hur är vatten/glykol-mängden? Blandningen?

Kan lika gärna vara termostaten som har fastnat i öppet läge. Värt att kolla smile

Vattenpump och termostat är ju nytt. Blandningen är 50/50 (slarvar ju inte som vissa andra ^^ )
Tempen ligger normalt, men utgående slangen från värmepaketet är ljummen medans den ingående är brännhet.

Samma sak med kylarslangarna, den övre är brännhet men den nedre är lite ljummen.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
7 januari 2010 · 26 167 Inlägg

te_wik skrev:

AirOne skrev:

te_wik skrev:
Usch frys inte ihjäl nu bara för den sakens skull!
Här har vi -34 just nu, å min värme vill inte fungera i bilen efter bytet av vattenpump. Har du någon aning om vad det kan bero på? Får bara 9-11 grader i bilen när jag kört längre sträckor sad



Mvh Tommy

Säker på att remmen funkar som den ska?
Hur är vatten/glykol-mängden? Blandningen?

Kan lika gärna vara termostaten som har fastnat i öppet läge. Värt att kolla smile

Vattenpump och termostat är ju nytt. Blandningen är 50/50 (slarvar ju inte som vissa andra ^^ )
Tempen ligger normalt, men utgående slangen från värmepaketet är ljummen medans den ingående är brännhet.

Samma sak med kylarslangarna, den övre är brännhet men den nedre är lite ljummen.




Mvh Tommy

Hm. Kan ju kanske ha frusit i värmepaketet eller det kanske är nåt skit nånstans?
Har du tillgång till varmgarage nån gång så kanske du kan få bort proppen - om det är nån dvs?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang