Dags för besiktning! hur gör ni med Toningen på framdörrarna?

Biiatchen
19 mars 2009 · 367 Inlägg

japps tänkte bara höra om ni hade nåt tips på när ni bes era bilar?? visst det lättaste är att av toningen på framdörrarna men vill inte d e så fiint på men man kan ju annars hitta andra sidorutor å bara byta dom big_smile men inget annat knep ni kör med??smile // Ajjda!

en gång Corrado alltid Corrado ;)
www.CorradoClubSweden.se
Varför VW? - Lagom investering, Inte lika svettig som merca, eller törstig som en Bmw, Eller tung som en Audi.
Mr-karlzzon
19 mars 2009 · 237 Inlägg

Veva ner rutorna och gör så det inte går att veva upp dom för bes gubbarna, går ju genom bes med ner vevade rutor. Lycka till smile

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
volvoentusiasten
19 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Mr-karlzzon skrev:
Veva ner rutorna och gör så det inte går att veva upp dom för bes gubbarna, går ju genom bes med ner vevade rutor. Lycka till smile

Är detta verkligen sant? Har du prövat själv?

Mr-karlzzon
19 mars 2009 · 237 Inlägg

linuslinje skrev:

Mr-karlzzon skrev:
Veva ner rutorna och gör så det inte går att veva upp dom för bes gubbarna, går ju genom bes med ner vevade rutor. Lycka till smile

Är detta verkligen sant? Har du prövat själv?

Vad är det du tror inte är sant? Menar du att det är Olagligt att ha en nervevad ruta?

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
J-P-R DO IT LOW STYLE
19 mars 2009 · 1 342 Inlägg

Mr-karlzzon skrev:

linuslinje skrev:

Mr-karlzzon skrev:
Veva ner rutorna och gör så det inte går att veva upp dom för bes gubbarna, går ju genom bes med ner vevade rutor. Lycka till smile

Är detta verkligen sant? Har du prövat själv?

Vad är det du tror inte är sant? Menar du att det är Olagligt att ha en nervevad ruta?

Har du en ruta skall den vara uppvevad. 99% av fallen kommer det inte fungera, så för att slippa besiktiga om så antingen rycker man, monterar ur rutorna eller byter rutor.

volvoentusiasten
19 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Mr-karlzzon skrev:

linuslinje skrev:

Mr-karlzzon skrev:
Veva ner rutorna och gör så det inte går att veva upp dom för bes gubbarna, går ju genom bes med ner vevade rutor. Lycka till smile

Är detta verkligen sant? Har du prövat själv?

Vad är det du tror inte är sant? Menar du att det är Olagligt att ha en nervevad ruta?

Jag tror inte att det finns en LAG om att det är förbjudet att ha en nervevad ruta.
Möjligtvis en föreskrift men nej det tror jag inte.

Däremot så har jag svårt att tro att Svensk Bilprovning godkänner en bil ur säkerhetsynpunkt när bilrutorna inte ens går att köra upp. När de dessutom har som skyldighet att kontrollera toning fram.

Det låter mer som ett rykte att detta knep fungerar.

Därmed vore det intressant o se vad du har belägg för ditt påstående.

Eller andra personer som har varit med om denna situation?

J-P-R DO IT LOW STYLE
19 mars 2009 · 1 342 Inlägg

linuslinje skrev:

Mr-karlzzon skrev:

linuslinje skrev:

Är detta verkligen sant? Har du prövat själv?

Vad är det du tror inte är sant? Menar du att det är Olagligt att ha en nervevad ruta?

Jag tror inte att det finns en LAG om att det är förbjudet att ha en nervevad ruta.
Möjligtvis en föreskrift men nej det tror jag inte.

Däremot så har jag svårt att tro att Svensk Bilprovning godkänner en bil ur säkerhetsynpunkt när bilrutorna inte ens går att köra upp. När de dessutom har som skyldighet att kontrollera toning fram.

Det låter mer som ett rykte att detta knep fungerar.

Därmed vore det intressant o se vad du har belägg för ditt påstående.

Eller andra personer som har varit med om denna situation?

Läs mitt inlägg ovan. Finns inga krav på sidorutor, men om man har en ruta skall den kunna vevas upp.
Således fungerar inte tricket med att veva ner rutorna i 99% av fallen, övriga 1% beror nog främst på att bes. mannen/kvinnan inte bryr sig.

Mr-karlzzon
19 mars 2009 · 237 Inlägg

linuslinje skrev:

Mr-karlzzon skrev:

linuslinje skrev:

Är detta verkligen sant? Har du prövat själv?

Vad är det du tror inte är sant? Menar du att det är Olagligt att ha en nervevad ruta?

Jag tror inte att det finns en LAG om att det är förbjudet att ha en nervevad ruta.
Möjligtvis en föreskrift men nej det tror jag inte.

Däremot så har jag svårt att tro att Svensk Bilprovning godkänner en bil ur säkerhetsynpunkt när bilrutorna inte ens går att köra upp. När de dessutom har som skyldighet att kontrollera toning fram.

Det låter mer som ett rykte att detta knep fungerar.

Därmed vore det intressant o se vad du har belägg för ditt påstående.

Eller andra personer som har varit med om denna situation?

Bryr mig inte om vad du tror, för mig funkade det iallafall. sen kanske det finns mer petiga sur gubbar som ger en 2a.

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
volvoentusiasten
19 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Mr-karlzzon skrev:
Bryr mig inte om vad du tror, för mig funkade det iallafall. sen kanske det finns mer petiga sur gubbar som ger en 2a.

Se! det var väl inte så svårt o svara på att du har provat det?

Duktig!

gamlingen
19 mars 2009 · 5 198 Inlägg

Är väl bara läsa vad som gäller å sen får man väl testa sej fram själv, skulle tro att en del är 100% noga å vissa bryr sej inte om det är tonat... bara prova sej fram. men som sagt -25 å nervevade rutor... nja,,, men ok +25 å nervevat.. det funkar nog bättre.

Biiatchen
19 mars 2009 · 367 Inlägg

ja jagh ska bes bilden den 31 mars man kan ju då hoppas på värme å sol den dagen eller big_smile! annars får jag i värsta fall montera ut rutorna på nån vänster hmm.. vet ej kan montera av dörrsidorna å rycka ur kontaketn så går dom inte alls hehe smile men d finns ingen lag på att man ska ha sidorutor i ?? hmm

en gång Corrado alltid Corrado ;)
www.CorradoClubSweden.se
Varför VW? - Lagom investering, Inte lika svettig som merca, eller törstig som en Bmw, Eller tung som en Audi.
volvo_245_racing
19 mars 2009 · 667 Inlägg

Biiatchen skrev:
ja jagh ska bes bilden den 31 mars man kan ju då hoppas på värme å sol den dagen eller big_smile! annars får jag i värsta fall montera ut rutorna på nån vänster hmm.. vet ej kan montera av dörrsidorna å rycka ur kontaketn så går dom inte alls hehe smile men d finns ingen lag på att man ska ha sidorutor i ?? hmm

men vem kör utan rutor?hmm vill ju gärna tona mina framrutor på bilen också men finns så mycket civilpoliser så jag vågar inte:/ ska göra det men för det ska vara lagligt måste det släppa igenom minst 75% ljus:/ det tror jag knappt kallas toning?sad

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
bollen1986
19 mars 2009 · 3 714 Inlägg

Plocka ur rutorna vid besiktning eller ta bort toningen är väl enda alternativet

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Kjellander
19 mars 2009 · 112 Inlägg

Biiatchen skrev:
japps tänkte bara höra om ni hade nåt tips på när ni bes era bilar?? visst det lättaste är att av toningen på framdörrarna men vill inte d e så fiint på men man kan ju annars hitta andra sidorutor å bara byta dom big_smile men inget annat knep ni kör med??smile // Ajjda!

Har aldrig tonat framdörrarna, men när jag hade tonade framrutor så var jag tvungen att ta bort dem hos SBP... tongue

Bära eller Brista?!
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
19 mars 2009 · 946 Inlägg

Biiatchen skrev:
ska göra det men för det ska vara lagligt måste det släppa igenom minst 75% ljus:/ det tror jag knappt kallas toning?sad

Spelar ingen roll hur mycket ljus som släpps igenom, hur har du tänkt dig att de ska mäta det? 75% av ljuset vid dagsljus eller mörker? Nej, eftermonterad film får du inte ha på framrutorna, endast "originaltoning" är godkänt.

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Hamilton
19 mars 2009 · 8 865 Inlägg

Eftersom det ingår en okulärkontroll av alla rutor vid besiktning så kan ju kontrollen inte utföras om rutorna är nervevade och inte går att veva upp. Det blir då en änmärkning i protokollet att kontrollen ej är genomförd.

Bara för att 1 har lyckats med nervevade rutor inebär inte att det fungerar för alla.
Bilar efter -95 ska ha sidorutor så där kan man glömma metoden.

Fotograf på tierpidag.se
MaulinR Avstängd
19 mars 2009 · 285 Inlägg

Finns det inte typ tusen trådar om det här redan?
SÖK

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
19 mars 2009 · 946 Inlägg

gamlingen skrev:
Är väl bara läsa vad som gäller å sen får man väl testa sej fram själv, skulle tro att en del är 100% noga å vissa bryr sej inte om det är tonat... bara prova sej fram. men som sagt -25 å nervevade rutor... nja,,, men ok +25 å nervevat.. det funkar nog bättre.

Spelar ingen roll om det så är -125 grader ute, ingen blir mer eller mindre "misstänkt" för nåt beroende på ute-tempen. Det finns mig veterligen inget krav på att det ska finnas framrutor på bilen, plocka således ur rutorna, alt sätt i snyggt skurna plexi-rutor. (går ju att trycka/böja i ramen utan att riva dörrsidan).

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
19 mars 2009 · 946 Inlägg

Hamilton skrev:
Eftersom det ingår en okulärkontroll av alla rutor vid besiktning så kan ju kontrollen inte utföras om rutorna är nervevade och inte går att veva upp. Det blir då en änmärkning i protokollet att kontrollen ej är genomförd.

Bara för att 1 har lyckats med nervevade rutor inebär inte att det fungerar för alla.
Bilar efter -95 ska ha sidorutor så där kan man glömma metoden.

Aha, sedär! Då lärde jag mig nåt nytt, visste inte att det gällde på bilar efter -95. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
alain www.bimmerpower.org
19 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Jag har för mig att polisen vill se klart och tydligt den som kör bilen genom fram sidorutor.
Undra om dom inte kan t.o.m. tvinga dig att ta bort toningen på plats vid kontrol, jag vet iaf att dom har vid behov såna speciala blad i sina bilar.
Pratade just om det vid en alko kontrol.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang