För tungt släp - olovlig körning

it_mutt Avstängd
18 april 2013 · 10 388 Inlägg

Germax skrev:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

"Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg."

Samanlagda totalvikter - Bilens totalvikt + släpets totalvikt = får inte överstiga 3500kg.
(ja så tolkar jag det, annars borde det stått "bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikt får inte överstiga 3500kg)

Står inget om bruttoviktsräknande där.

- - Edit - -

Jag är som sagt fullt på det klara med att det inte får övergå 3500kg, men, var har du/ni fått att om man klarar sig under 3500kg, så får man räkna bruttovikt. Det är det jag vill ha en källa på. För, det står inte där som sagt.

- - Edit 2 - -

Det borde, om det var bruttoräknande, stå mer som på Utökad B;

Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.

Senast redigerat av it_mutt (18 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Germax
18 april 2013 · 12 086 Inlägg

robzter skrev:

Germax skrev:

it_mutt skrev:

Ok, jag ber dig två gånger om en källa, och du kommer med attityd. Bra där.

Det är, om vi nu ska ha attityd, inte en källa f.ö. (källan ska kunna kontrolleras av vem som helst)

Och nej, det jag påpekat är bilens totalvikt + släpets totalvikt får inte överstiga 3500kg. Det är inte "andra ord" för att "man på B-behörighet får räkna bruttovikt"

Det är ju det som är hela grejen med nya reglerna. Håller man sig inom en totalvikt på 3500kg så räknar man vikterna precis som BE, alltså bruttovikt. Vilket i praktiken innebär att små bilar får dra stora tomma släp, i övrigt en rätt värdelös "förbättring"

men det stämmer ju inte om du kollar på transportstyrelsens kalkylator :S för då hade jag iaf fått dra en liten vikt iaf

Vadå stämmer inte, du skriver ju själv att totalvikten blir 3710kg. Det är mer än 3500kg, alltså du får inte dra kärran. Men hade du haft en 328 hade du troligen fått göra det smile

Germax
18 april 2013 · 12 086 Inlägg

it_mutt skrev:

Germax skrev:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

"Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg."

Samanlagda totalvikter - Bilens totalvikt + släpets totalvikt = får inte överstiga 3500kg.
(ja så tolkar jag det, annars borde det stått "bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikt får inte överstiga 3500kg)

Står inget om bruttoviktsräknande där.

Fan va jobbig du är.

Att man räknar bruttovikt är ett logiskt antagande.

it_mutt Avstängd
18 april 2013 · 10 388 Inlägg

Germax skrev:

it_mutt skrev:

Germax skrev:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

"Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg."

Samanlagda totalvikter - Bilens totalvikt + släpets totalvikt = får inte överstiga 3500kg.
(ja så tolkar jag det, annars borde det stått "bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikt får inte överstiga 3500kg)

Står inget om bruttoviktsräknande där.

Fan va jobbig du är.

Att man räknar bruttovikt är ett logiskt antagande.

Du kan alltså inte hänvisa till en källa. Då var det avklarat.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Germax
18 april 2013 · 12 086 Inlägg

Eftersom du är så skeptisk till min fakta så måste du ju ha någon annan teori, snälla berätta så ska jag försöka dementera.

henke_99 Offroad Racing
18 april 2013 · 3 122 Inlägg

it_mutt skrev:

henke_99 skrev:

it_mutt skrev:
Men var har du fått det ifrån? Jag vill fortfarande ha en källa på det.

Från transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Morsans bil (1440 kg totalvikt och 1200 kg max släpvagnsvikt) och farsans släp (1250 totalvikt). Sammanlagda totalvikten är under 3500 kg och "Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 940 kg." Detta eftersom man annars överstiger bilens tillåtna släpvagnsvikt. Mer frågor? (vill inte skriva ut reg-nummer här)

Edit: eftersom reglerna för totalvikten numera endast måste beaktas i det hänseendet att man inte kommer över 3500 kg så måste man ju beräkna på släpet bruttovikt, det har du ju citerat själv innan fast med andra ord.

Ok, jag ber dig två gånger om en källa, och du kommer med attityd. Bra där.

Det är, om vi nu ska ha attityd, inte en källa f.ö. (källan ska kunna kontrolleras av vem som helst)

Och nej, det jag påpekat är bilens totalvikt + släpets totalvikt får inte överstiga 3500kg. Det är inte "andra ord" för att "man på B-behörighet får räkna bruttovikt"

Men reglerna säger ju att man får dra valfritt släp efter valfri bil så länge sammanlagda totalvikten inte överstiger 3500 kg, så långt verkar vi vara överens.

Sen förstår jag att du även är ute efter fakta som säger att det är bruttovikten man räknar på även om släpets totalvikt överstiger bilens släpvagnsvikt, det hittar jag tyvärr ingen fakta på nu utan kan bara basera det på exemplet med fordonen i min familj när jag slår in dom i kalkylatorn. All info och alla exempel på transportstyrelsen beaktar bara släp vars totalvikt antingen understiger bilens släpvagnsvikt eller har så hög totalvikt att den sammanlagda totalvikten överstiger 3500 kg.

Reglerna ska alltså vara som jag påstår, och ska göra vad jag kan för att få fram fakta på det. (eller om nån annan som läser detta har en källa där det står klart o tydligt)

Edit: jag kan alltså i nuläget inte bevisa att det ÄR så man räknar, men samtidigt så vill jag då att du bevisar att det INTE ÄR så.

Senast redigerat av henke_99 (18 april 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
it_mutt Avstängd
18 april 2013 · 10 388 Inlägg

henke_99 skrev:

it_mutt skrev:

henke_99 skrev:
Från transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Morsans bil (1440 kg totalvikt och 1200 kg max släpvagnsvikt) och farsans släp (1250 totalvikt). Sammanlagda totalvikten är under 3500 kg och "Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 940 kg." Detta eftersom man annars överstiger bilens tillåtna släpvagnsvikt. Mer frågor? (vill inte skriva ut reg-nummer här)

Edit: eftersom reglerna för totalvikten numera endast måste beaktas i det hänseendet att man inte kommer över 3500 kg så måste man ju beräkna på släpet bruttovikt, det har du ju citerat själv innan fast med andra ord.

Ok, jag ber dig två gånger om en källa, och du kommer med attityd. Bra där.

Det är, om vi nu ska ha attityd, inte en källa f.ö. (källan ska kunna kontrolleras av vem som helst)

Och nej, det jag påpekat är bilens totalvikt + släpets totalvikt får inte överstiga 3500kg. Det är inte "andra ord" för att "man på B-behörighet får räkna bruttovikt"

Men reglerna säger ju att man får dra valfritt släp efter valfri bil så länge sammanlagda totalvikten inte överstiger 3500 kg, så långt verkar vi vara överens.

Sen förstår jag att du även är ute efter fakta som säger att det är bruttovikten man räknar på även om släpets totalvikt överstiger bilens släpvagnsvikt, det hittar jag tyvärr ingen fakta på nu utan kan bara basera det på exemplet med fordonen i min familj när jag slår in dom i kalkylatorn. All info och alla exempel på transportstyrelsen beaktar bara släp vars totalvikt antingen understiger bilens släpvagnsvikt eller har så hög totalvikt att den sammanlagda totalvikten överstiger 3500 kg.

Reglerna ska alltså vara som jag påstår, och ska göra vad jag kan för att få fram fakta på det. (eller om nån annan som läser detta har en källa där det står klart o tydligt)

Som sagt, jag säger inte att det inte kan vara så, det är just bara det att jag inte läst det någonstans, och just därför vill jag ha en tillförlitlig källa på det.

Handlar givetvis inte om att du, för den del Germax, hävdar att man får det, utan jag hatar att behöva gå på "någon sa att..." (ja, du förstår)

- - Edit - -

Gällande din edit, så nej, jag kan inte motbevisa det mer än påpeka hur man valt att skriva det (oh, look, what's that?! Is it a plane? Is it a bird? No it's a Catch 22! wink  )

Senast redigerat av it_mutt (18 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
18 april 2013 · 7 300 Inlägg

hahahaha det här var faaan kul smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
henke_99 Offroad Racing
18 april 2013 · 3 122 Inlägg

Nu ska vi se....

Den tidigare begränsningen att släpvagnens totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt tas bort för att förenkla reglerna för att köra med släpvagn. Bilar har idag en registrerad högsta tillåtna släpvagnsvikt, det anses som tillräckligt och därför behövs inte längre någon jämförelse till bilens tjänstevikt.

B-behörighet
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3500 kg.
• Du får dra en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt.
• Du får även dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500 kg.


Tänk även på bilens tekniska begränsningar!
Tänk på att de begränsningar en viss körkortsbehörighet ger inte är det enda du måste ta hänsyn till. Den bil du kör och den släpvagn du drar har också begränsningar som beror på fordonens tekniska utförande. Exempelvis får bilen inte dra hur tunga släpvagnar som helst. Släpvagnen får i sin tur inte ta obegränsat med last. Uppgiften om hur mycket en bil får dra kallas maximal släpvagnsvikt och finns utskriven på del 1 av registreringsbeviset.

Det är den info jag kan få fram från transportstyrelsens broschyr,där står inget om att det är släpets totalvikt man måste gå efter. Nu är det din tur att visa källa på att det är totalvikten man alltid måste gå efter tongue

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
granadadr
18 april 2013 · 7 300 Inlägg

henke_99 skrev:
Nu ska vi se....

Den tidigare begränsningen att släpvagnens totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt tas bort för att förenkla reglerna för att köra med släpvagn. Bilar har idag en registrerad högsta tillåtna släpvagnsvikt, det anses som tillräckligt och därför behövs inte längre någon jämförelse till bilens tjänstevikt.

B-behörighet
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3500 kg.
• Du får dra en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt.
• Du får även dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500 kg.


Tänk även på bilens tekniska begränsningar!
Tänk på att de begränsningar en viss körkortsbehörighet ger inte är det enda du måste ta hänsyn till. Den bil du kör och den släpvagn du drar har också begränsningar som beror på fordonens tekniska utförande. Exempelvis får bilen inte dra hur tunga släpvagnar som helst. Släpvagnen får i sin tur inte ta obegränsat med last. Uppgiften om hur mycket en bil får dra kallas maximal släpvagnsvikt och finns utskriven på del 1 av registreringsbeviset.

Det är den info jag kan få fram från transportstyrelsens broschyr,där står inget om att det är släpets totalvikt man måste gå efter. Nu är det din tur att visa källa på att det är totalvikten man alltid måste gå efter tongue

najs då kanske det stämmer det som står i ett av mina regbevis,,

B- /utökat, släpvagnsvikt
1750/2500 kg smile meo OM detta stämmer så får jag dra 2000kg med den smile

personligen har jag svårt att tänka mig det,, för draget är ju specat för 1750kg och det kan ju ingen ändra på wink

Senast redigerat av granadadr (18 april 2013)

it_mutt Avstängd
18 april 2013 · 10 388 Inlägg

henke_99 skrev:
Nu ska vi se....

Den tidigare begränsningen att släpvagnens totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt tas bort för att förenkla reglerna för att köra med släpvagn. Bilar har idag en registrerad högsta tillåtna släpvagnsvikt, det anses som tillräckligt och därför behövs inte längre någon jämförelse till bilens tjänstevikt.

B-behörighet
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3500 kg.
• Du får dra en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt.
• Du får även dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500 kg.


Tänk även på bilens tekniska begränsningar!
Tänk på att de begränsningar en viss körkortsbehörighet ger inte är det enda du måste ta hänsyn till. Den bil du kör och den släpvagn du drar har också begränsningar som beror på fordonens tekniska utförande. Exempelvis får bilen inte dra hur tunga släpvagnar som helst. Släpvagnen får i sin tur inte ta obegränsat med last. Uppgiften om hur mycket en bil får dra kallas maximal släpvagnsvikt och finns utskriven på del 1 av registreringsbeviset.

Det är den info jag kan få fram från transportstyrelsens broschyr,där står inget om att det är släpets totalvikt man måste gå efter. Nu är det din tur att visa källa på att det är totalvikten man alltid måste gå efter tongue

Jag gör det enkelt, mest för egen skull, jag mailar och frågar smile

Som sagt, jag är inte alls omöjlig, jag vill bara "veta säkert", så får jag svaret "Ja, det räknas bruttovikt", så godtar jag det helt och hållet.

Postar ev. svar här så fort jag får det smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
alain www.bimmerpower.org
19 april 2013 · 3 995 Inlägg

Jag ta som ex: min fru som har B kort (utökad).
Bilen tjänstevikt 2200 kg
Bilen max last: 500 kg
Tjänstevikt 2700 kg.
Högsta totalvikt på släpet för B kort utökad: 800/1550 kg
2700 kg + 1550 kg = 4250Kg
Det betyder att min fru kan köra med utökad B kort ett ekipage som har en totalvikt på 4250 kg
Detta är rätt att förstår eller hur?

Jag har BE kort
Med samma bil, Personbilsklass 1
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp 5520kg
5520 kg – 2700 kg (bilen tjänstevikt) = 2820 kg
2820 kg är max vikten som jag kan dra med bilen och BE kort.

Jag ringde till transportstyrelsen (Körkortavdelningen) och fick som svar att 5520 kg är totalvikt som jag med BE kort kan köra med den bilen på vägarna och 4250 kg som min fru kan köra med utökade B kort.

Senast redigerat av alain (19 april 2013)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
saab_sonett Handledare
19 april 2013 · 1 481 Inlägg

Det är fortfarande totalvikt på bil och släp som räknas. Du får inte dra ett släp som har högre totalvikt än bilens tjänstevikt. Jag kollade på min bil och jag fick inte dra ett släp som hade högre totalvikt än bilens tjänstevikt. Och det stod inget om bruttovikt, enbart totalvikt.  Förutsatt B-kort då.

Edit. Kollade med en annan lättare bil. Då fick jag dra? Verkar lurigt. Är nog som en del säger att det enbart är 3500kg totalvikt på ekipaget som räknas.

Senast redigerat av saab_sonett (19 april 2013)

Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
19 april 2013 · 241 Inlägg
saab_sonett Handledare
19 april 2013 · 1 481 Inlägg

Hur tolkar ni det här då???  "Om du redan har ett körkort med behörighet B* eller BE, gäller samma regler som när
du tog ditt körkort."

Caffe
19 april 2013 · 1 436 Inlägg

saab_sonett skrev:
Hur tolkar ni det här då???  "Om du redan har ett körkort med behörighet B* eller BE, gäller samma regler som när
du tog ditt körkort."

Som att samma regler gäller som när man tog sitt kort? Dvs, jag får dra tyngre än 3500kg eftersom mitt BE är "gammalt"... Nu måste man förvisso ha annat drag än 50mm kula för att få det men om jag hittar en B-kortad sprinter med vändskiva får jag köra den vilket inte folk med "nytt" BE får. (Exempelvis.)

Det borde också innebära att gamla B-körkort fortfarande har tjänsteviktsbegränsningen, men det får vi hoppas att de tagit bort genom någon annan paragraf. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
saab_sonett Handledare
19 april 2013 · 1 481 Inlägg

Caffe skrev:

saab_sonett skrev:
Hur tolkar ni det här då???  "Om du redan har ett körkort med behörighet B* eller BE, gäller samma regler som när
du tog ditt körkort."

Som att samma regler gäller som när man tog sitt kort? Dvs, jag får dra tyngre än 3500kg eftersom mitt BE är "gammalt"... Nu måste man förvisso ha annat drag än 50mm kula för att få det men om jag hittar en B-kortad sprinter med vändskiva får jag köra den vilket inte folk med "nytt" BE får. (Exempelvis.)

Det borde också innebära att gamla B-körkort fortfarande har tjänsteviktsbegränsningen, men det får vi hoppas att de tagit bort genom någon annan paragraf. tongue

Precis så jag tolkar det. Jag som har ett gammalt körkort och kört släp i många herrans år får inte dra ett tyngre släp, men den som tar ett nytt körkort och inte kört en meter med släp får dra ett tyngre släp???

horbybonnen
19 april 2013 · 1 160 Inlägg

phuuuu tur man har ce.får fan huvudvärk av alla siffror hit o dit tongue

tucce
19 april 2013 · 106 Inlägg

Precis så jag tolkar det. Jag som har ett gammalt körkort och kört släp i många herrans år får inte dra ett tyngre släp, men den som tar ett nytt körkort och inte kört en meter med släp får dra ett tyngre släp???


Nytt eller gammalt B-kort har ingen betydelse, det är samma dragvikt på båda.
Skall man upp till 4250 kg måste man göra en uppkörning för utökad behörighet eller BE oavsett hur gammalt eller nytt kort man har



     Bosse

saab_sonett Handledare
20 april 2013 · 1 481 Inlägg

tucce skrev:
Precis så jag tolkar det. Jag som har ett gammalt körkort och kört släp i många herrans år får inte dra ett tyngre släp, men den som tar ett nytt körkort och inte kört en meter med släp får dra ett tyngre släp???


Nytt eller gammalt B-kort har ingen betydelse, det är samma dragvikt på båda.
Skall man upp till 4250 kg måste man göra en uppkörning för utökad behörighet eller BE oavsett hur gammalt eller nytt kort man har



     Bosse

Jo 3500kg totalvikt på bil+släp är jag med på. Men om bilens tjänstevikt är 1400kg och totalvikt 1900kg och släpets totalvikt är 1500kg. Får jag med ett gammalt körkort köra det ekipaget??? Förutsatt att bilen är godkänd för 1500kg.
Det står ju: "Om du redan har ett körkort med behörighet B* eller BE, gäller samma regler som när
du tog ditt körkort."
Och när jag tog mitt körkort i forntiden så gällde att släpets totalvikt inte fick vara tyngre än bilens tjänstevikt.

Senast redigerat av saab_sonett (20 april 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang