Flexifuel etanolbil nackdelar?

Loffe123
24 mars 2009 · 527 Inlägg

Jag har noterat att flexifuel bilar inte alls har det höga andrahandsvärde som alla pratade om när de kom ut på marknaden, det är nästan tvärtom, att de är billigare.
Jag frågar mig varför?

Behöver en flexifuel servas oftare?

Måste den ha en speciell motorolja?

Vad har den för nackdelar jämfört med en ren bensinmotor?

Ett exempel:
http://www.blocket.se/vi/20406251.htm&ca=11_s

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
24 mars 2009 · 272 Inlägg

Du får byta olja oftare på en sån och dessutom drar den mer bränsle än en bensinare om du kör på etanol .

Schipperke rules !
Loffe123
24 mars 2009 · 527 Inlägg

Hur ofta ska den bytas?
Kan man köra på vanlig biltema olja?

Stefan Varberg Supraman
24 mars 2009 · 2 300 Inlägg

Loffe123 skrev:
Hur ofta ska den bytas?
Kan man köra på vanlig biltema olja?

Hur ofta den ska bytas e upp till varje tillverkare med byt olja oftare än vad tillverkaren säger oavsett.

Biltema fungerar, e som vilken olja som helst

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
expect1991
24 mars 2009 · 1 814 Inlägg

Biltemas olja är väl inte unik på något sätt, är väl lika bra som adnra likvärdiga oljor du köper på andra ställen.

Rquired Allmänt envis
24 mars 2009 · 12 512 Inlägg

Som med alla bilar, man kan säkert köra med biltema olja med jag hade satsat på riktiga saker när det gäller något så viktigt som oljan.

Och nackdelen med flexifuelbilar är väl det att E85 är dyrare än bensin per liter samtidigt som etanol är energifattigare så förbrukningen blir högre. Man kan lika gärna köpa en vanlig alltså smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Loffe123
26 mars 2009 · 527 Inlägg

Rquired skrev:
Som med alla bilar, man kan säkert köra med biltema olja med jag hade satsat på riktiga saker när det gäller något så viktigt som oljan.

Och nackdelen med flexifuelbilar är väl det att E85 är dyrare än bensin per liter samtidigt som etanol är energifattigare så förbrukningen blir högre. Man kan lika gärna köpa en vanlig alltså smile

Just nu ja, men vänta ett år eller vå, vi kommer få se bensinpriser över 15 kr....tveklöst.

Kommer lyfta den här tråden igen när bensinpriset går över 15kr.

HEJ HOPP!

Soderqvist
26 mars 2009 · 660 Inlägg

Loffe123 skrev:
Just nu ja, men vänta ett år eller vå, vi kommer få se bensinpriser över 15 kr....tveklöst.

Kommer lyfta den här tråden igen när bensinpriset går över 15kr.

HEJ HOPP!

Men när soppan går upp kommer folk samtidigt handla mer flexi/etanol-bilar och då kommer vi nog se en rejäl ökning av det priset också!

Staten kommer ALLTID få in sina pengar på ett eller annat sätt!
Ta diesel bilen som exempel, drar bra mycket mindre än en bensinare och bra mycket  billigare bränsle, då går staten in och plockar ut hur många tusen som hällst i skatt bara för att folk inte ska få extra pengar i fickan!

Visst åker man ett antal tusen mil per år så tjärnar man in det i längden men vinsten är inte stor!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
torpis Forummoderator
26 mars 2009 · 10 572 Inlägg

Rquired skrev:
Och nackdelen med flexifuelbilar är väl det att E85 är dyrare än bensin per liter samtidigt som etanol är energifattigare så förbrukningen blir högre. Man kan lika gärna köpa en vanlig alltså smile

Nu tror jag du fått det om bakfoten.  Jag tankade i morse, så kostade bensin 11.xx kr och E75(vinteretanolen) kostade 9.xx kr.

Du har dock rätt i att en etanolbil drar mer bränsle. kostnaden blir ungefär den samma i dagsläget. Nackdelen är att man får tanka oftare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
soyd
26 mars 2009 · 1 853 Inlägg

En annan nackdel är att om du bor i norra Sverige. Så finns det inte så mycket mackar som har etanol...
alla större kedjor sa väll till att nu fixar ni etanol på era mackar. Så gjorde man det. Och det kostade en hiskliga massa pengar med nya pumpar och allt. Sedan var det inte en kotte som tankade det så då stängde man dom pumparna...

Men detta beror väll på att priserna på detta så kallade ”miljövänliga” drivmedlet är alldeles för höga… + att i norrland har du inte lika mycket fördelar av en miljöbil som i Stockholm. I norrland är det oftast gratis parkering så man tjänar inget på det heller.

Det enda som gjort att det såldes/säljs mycket Flexifuel bilar är för att du får 20% billigare förmånsvärde på den bilen som tjänstebil mm. + dvs andra förmåner som kan variera mellan olika företag. Så köper man dom och kör på bensin helt galet...

/mvh soyd

Rquired Allmänt envis
26 mars 2009 · 12 512 Inlägg

torpis skrev:

Rquired skrev:
Och nackdelen med flexifuelbilar är väl det att E85 är dyrare än bensin per liter samtidigt som etanol är energifattigare så förbrukningen blir högre. Man kan lika gärna köpa en vanlig alltså smile

Nu tror jag du fått det om bakfoten.  Jag tankade i morse, så kostade bensin 11.xx kr och E75(vinteretanolen) kostade 9.xx kr.

Du har dock rätt i att en etanolbil drar mer bränsle. kostnaden blir ungefär den samma i dagsläget. Nackdelen är att man får tanka oftare.

Oj då, men jag kan ge mig fan på att E85 och 95oktan kostade ungefär detsamma senast jag tankade hmm
Jaja smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
27 mars 2009 · 1 874 Inlägg

torpis skrev:

Rquired skrev:
Och nackdelen med flexifuelbilar är väl det att E85 är dyrare än bensin per liter samtidigt som etanol är energifattigare så förbrukningen blir högre. Man kan lika gärna köpa en vanlig alltså smile

Nu tror jag du fått det om bakfoten.  Jag tankade i morse, så kostade bensin 11.xx kr och E75(vinteretanolen) kostade 9.xx kr.

Du har dock rätt i att en etanolbil drar mer bränsle. kostnaden blir ungefär den samma i dagsläget. Nackdelen är att man får tanka oftare.

http://www.miljofordon.se/bransle/jamfo … stnad.aspx

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
27 mars 2009 · 1 874 Inlägg

Det jag upplever som nackdel med min Flexifuel är väl att dom trycker i en motor av modell mindre för att den inte ska dra så förbannat med bensin. Upplever hela tiden hur liten motorn är, och jag blir nästan förvånad när jag kommer körandes på 5:an i 30km/h. wink

Sedan är det ju det där som många nämner att Etanolen är snordyr i jämförelse med bensinen (om man räknar in förbrukningen). Men som sagt. Jag tankar glatt 95-oktan tills det att priserna går upp igen. Då är det bara att köra på Etanol. Jag får ju en miljöbilspremie.

Jo. Det verkar som att värdet på miljöbilar är minst sagt lågt. Lyckades få en maffigt utrustad miljöbil för runt 200.000kr. Kollade värdet bara för skoj skull för ett tag sedan, och insåg då att värdet redan är lägre än på en S60 från 2005, i princip (ej miljöbil). Rätt illa. Men så kan det gå!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang