Dålig kräm i l5 bas.

mx_3_ "Glidare"
29 mars 2006 · 254 Inlägg

Så nu är nya stereo installationen slutförd. Framsystemet som består av dubbla dynamic högtalare lirar på riktigt bra efter inställningar. Men är däremot besviken på basen. Har ett kicker kx.350 som är bryggat, och basen är parallel kopplad. Tycker dock inte att den dunkar på nått överhuvudtagget. Ir den spelar ju men inte specielt bra:/ Har de strömkablar som rekommenderas i handmanualen fram till steget. Någon som har nån aning om varför den inte dunkar på oredentligt, eller rättare sagt, har några tips om saker som man kan kolla.

Janken Driver
29 mars 2006 · 2 111 Inlägg

Förlåt om jag är blind men vad är det för bas?.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Svenss0n
29 mars 2006 · 643 Inlägg

kicker L5 antar ja..  10 lr 12:a?

Volvo 850R (1997)
Janken Driver
29 mars 2006 · 2 111 Inlägg

Svenss0n skrev:
kicker L5 antar ja..  10 lr 12:a?

Justfan. Noterade inte rubriken så noga. sorry wink

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
viccoA
29 mars 2006 · 3 110 Inlägg

Kan kanske vara många saker.

Ingen felinställning på exempelvis utnivå till sub från huvudenheten?
Har du kollat så att steget verkligen ger kräm till basen? (har varit med om att volympoten på steget pajat)

timpan_87
29 mars 2006 · 781 Inlägg

ja som sakt är steget rätt stält? delning volym?

och är lågnivoutgången aktiverad så den spelar i load läge? *tror ja de heter*

mx_3_ "Glidare"
29 mars 2006 · 254 Inlägg

OKej var kanske lite otydlig, det är en l5 bas 12". Nyaste. Steget är också nytt. Ska mäta lite så att den får rätt uteffekt. Hu är en pioner deph 9600 och subwoofer inställningen på den är on. Har ställt in steget med dist osv, men tycker att basen börjar dista ganska tidigt, den spelar inte specielt högt innan den distar lite.

Ronnie.L
29 mars 2006 · 914 Inlägg

Troligtvis är det felinställt. Men du skriver att du paralell kopplat basen... har du 2 ohm dvc eller 4 ohm dvc ? Om det är 2 ohm så ska du inte paralell koppla den då måste du koppla serie annars spelar du i för låg ohm

Fanatic
29 mars 2006 · 37 Inlägg

Ronnie.L skrev:
Troligtvis är det felinställt. Men du skriver att du paralell kopplat basen... har du 2 ohm dvc eller 4 ohm dvc ? Om det är 2 ohm så ska du inte paralell koppla den då måste du koppla serie annars spelar du i för låg ohm

Varför skulle han inte koppla 2x2ohm paralellt ?
Bara bättre med 1ohm om steget klarar det dvs..

Förresten så skulle det inte visa sig såhär om steget inte skulle klara 1ohm ..

Om det nu är ett bryggat 4kanalssteg så skulle jag köra en spole /kanal förutsatt att spolarna är 2ohm/st..

Senast redigerat av Fanatic (29 mars 2006)

Drönirettab
29 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Om det är kx 350.2 så ska det inte belastas med lägre än 4 Ohm i bryggat läge enligt Kicker.
Viktigt att koppla högtalarsladdarna till - på högerkanalen och + på vänster kanal när steget är bryggkopplat.

mx_3_ "Glidare"
29 mars 2006 · 254 Inlägg

Edit: upptäckte en stor tabbe, var nog vekligen trött då jag skrev förrut, jag har altså inte paralellkopplat basen utan serie kopplat den. Har kollat anslutningarna också så att det tvåkanaliga steget är bryggat korekt. Kom med nya förslag!

Ronnie.L
30 mars 2006 · 914 Inlägg

Fanatic skrev:

Ronnie.L skrev:
Troligtvis är det felinställt. Men du skriver att du paralell kopplat basen... har du 2 ohm dvc eller 4 ohm dvc ? Om det är 2 ohm så ska du inte paralell koppla den då måste du koppla serie annars spelar du i för låg ohm

Varför skulle han inte koppla 2x2ohm paralellt ?
Bara bättre med 1ohm om steget klarar det dvs..

Förresten så skulle det inte visa sig såhär om steget inte skulle klara 1ohm ..

Om det nu är ett bryggat 4kanalssteg så skulle jag köra en spole /kanal förutsatt att spolarna är 2ohm/st..

Ja annars hade jag ju inte sagt att han spelar i för låg ohm om jag inte vetat att stegen inte klarar det har lärt mig det av egen bitter erfarenhet. Iofs var det rätt kul å se en 300 amp säkring glöda big_smile

Ronnie.L
30 mars 2006 · 914 Inlägg

Du har inte en gain remote till steget ? Vet inte vad de små har för saker men borde vara samma som de större stegen. En dosa som du kan koppla in i steget om den inte är ikopplad blir det inget kräm i basen.

mx_3_ "Glidare"
30 mars 2006 · 254 Inlägg

Mjo har en sån dosa till det, men inte den inkopplad, finns ju samma slags inställningar som man kan göra på själva steget.

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
30 mars 2006 · 2 933 Inlägg

har kopplat min L5 12" i 1 ohm och det dunkar på bra trots att jag bara får ut 300-400 watt från steget enligt manualen.. :smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Drönirettab
30 mars 2006 · 21 761 Inlägg

mx_3_  har du kollat så att högtalarkablarna är rätt kopplade på steget(R- och L+) och att talspolarna är rätt kopplade vid seriekopplingen så att de inte tar ut varandra.

mx_3_ "Glidare"
30 mars 2006 · 254 Inlägg

Jep, den är rätt kopplad på steget, jap talspolarna är också rätt kopplade. kom gärna med fler förslag...

Ronnie.L
31 mars 2006 · 914 Inlägg

jo men med mina saker räcker det inte att enbart ställa in steget måste även vrida på en del på remoten

mx_3_ "Glidare"
1 april 2006 · 254 Inlägg

En del på remoten? Huh?

Drönirettab
1 april 2006 · 21 761 Inlägg

Ronnie.L menar antagligen att man måste ha gain remote kontrollen inkopplad, annars så spelar det ingen roll hur mycket man skruvar på gainen vid steget. Steget ger inte ut någon hög effekt ändå.
Om jag nu förstod Ronnie.L rätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang