För och nackdelar med Aga-diff?

_JoCCeV TVT Member
30 mars 2006 · 377 Inlägg

Har funderat lite.... när man aga-diffar en bakaxel, så svetsar man ju ihop diffen i bakaxeln...och på detta sätt blir det lättare att ställa ut bilen, men vad är nackdelarna med detta??

Är det så att man tappar fäste pågrund av att båda däcken tvingas att snurra lika fort? eller?

Senast redigerat av te_wik (25 augusti 2011)

_MaCCe_ Majestas
30 mars 2006 · 1 319 Inlägg

Det är så sant som du säger.

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Drönirettab
30 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Med diffad bakaxel så kan du vända på en femöring, det är lätt att sladda. När man ska iväg hjälper det mycket med diff. När man svänger snävt på torr asfalt så hasar ju däcken.

Senast redigerat av Drönirettab (30 mars 2006)

_JoCCeV TVT Member
30 mars 2006 · 377 Inlägg

joo okok...de e klart, men sliter de mera på däcken när man kör med en "aga-diff"? ja menar i vanliga fall...när man kör relativt lugnt? tongue

X3000
30 mars 2006 · 5 Inlägg

Japp.. Det sliter mkt däck..

¤¤¤ I Don`t Giva A F***k What U Think!! ¤¤¤
_JoCCeV TVT Member
30 mars 2006 · 377 Inlägg

okey...så kanske inte så ekonomiskt....hehe

_MaCCe_ Majestas
30 mars 2006 · 1 319 Inlägg

NEJ men kul som fan!!

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
_JoCCeV TVT Member
30 mars 2006 · 377 Inlägg

Jaaa, skit i ekonomin...man ska ju ha kul!!!!smile

_MaCCe_ Majestas
30 mars 2006 · 1 319 Inlägg

ja exakt!

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Sv3nsson Diesel-Galning
30 mars 2006 · 36 Inlägg

har man otur när man svetsar, störst risk e de väl om man låter diffrentialen sitta kvar så kan härdningen i drivaxlarna försvinna så dom ryker av...
sen har ja hört att när det släpper så e de svårt att få tillbaka greppet,
eftersom båda hjulen snurrar lika fort...
har själv agadiffat min...
dock inte provkört ännu pga ålder + att bakaxeln ska iväg på blästring innan den sätts på plats igen..

_JoCCeV TVT Member
31 mars 2006 · 377 Inlägg

Sv3nsson skrev:
har man otur när man svetsar, störst risk e de väl om man låter diffrentialen sitta kvar så kan härdningen i drivaxlarna försvinna så dom ryker av...
sen har ja hört att när det släpper så e de svårt att få tillbaka greppet,
eftersom båda hjulen snurrar lika fort...
har själv agadiffat min...
dock inte provkört ännu pga ålder + att bakaxeln ska iväg på blästring innan den sätts på plats igen..

okok...jo de låter vettigt, hoppas allt går bra med din bil då wink hehe

Tobbitutt
2 april 2006 · 28 Inlägg

om du kör med folk i bilen så är risken stor att du drar av drivaxlarna eller att du rensar krondrevet på kugg.. annars är det grymt roligt.. dyrt med däck bara. notera att drivaxlarna kommer med 90 procents sannorlikhet smälla av förr eller senare även om du åker själv i bilen... och bilprovningen sätter 2 direkt

900 Power
3 april 2006 · 214 Inlägg

Tobbitutt skrev:
om du kör med folk i bilen så är risken stor att du drar av drivaxlarna eller att du rensar krondrevet på kugg.. annars är det grymt roligt.. dyrt med däck bara. notera att drivaxlarna kommer med 90 procents sannorlikhet smälla av förr eller senare även om du åker själv i bilen... och bilprovningen sätter 2 direkt

Varför skulle bilprovningen sätta en 2a?

Karlzzon The One Evolution
3 april 2006 · 1 627 Inlägg

bil provningen ska väll inte bry sej efter som de finns lamelldiffar och så vidare. Man har ju lyxvarianten av diff

Fäll ner pungen och landa
loudness
3 april 2006 · 4 554 Inlägg

_JoCCeV skrev:
Har funderat lite.... när man aga-diffar en bakaxel, så svetsar man ju ihop diffen i bakaxeln...och på detta sätt blir det lättare att ställa ut bilen, men vad är nackdelarna med detta??

Är det så att man tappar fäste pågrund av att båda däcken tvingas att snurra lika fort? eller?

ja har bara hört att de heter esabdiff:D

enberg_187 Snabb =)
3 april 2006 · 247 Inlägg

inte sätter bilprovningen ngn 2 för aga diff hade det på min 240 och inte sa han ngt om det. det enda han inte tyckte om var mina bakdäck ;P helt släta hade varit på en liten provtur före besiktningen smile

Just real power no turbo shit =)
_JoCCeV TVT Member
3 april 2006 · 377 Inlägg

loudness skrev:

_JoCCeV skrev:
Har funderat lite.... när man aga-diffar en bakaxel, så svetsar man ju ihop diffen i bakaxeln...och på detta sätt blir det lättare att ställa ut bilen, men vad är nackdelarna med detta??

Är det så att man tappar fäste pågrund av att båda däcken tvingas att snurra lika fort? eller?

ja har bara hört att de heter esabdiff:D

de e mycket möjligt att de kan heta de med...hehe men ja har hört det kallas aga-diff tongue

Lunnajs Mr
3 april 2006 · 267 Inlägg

enligt min åsikt är aga-diff helt onödigt om man inte ENDAST ska ha bilen att leka sönder med... vill man ha diffat så är det bättre att ha en riktig diffspärr..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Aga_Diff Bärs!
3 april 2006 · 3 456 Inlägg

Aga-Diff is the shiit...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
jonns labil eller va det la bil
6 april 2006 · 82 Inlägg

bilprovningen gillar inte svets diff pga att det inte går att mäta av broms värdena för vardera hjul.

men märker dom inget så går den ju igenom,så man ska nog hällst bes på vintern så det inte kasar så mycket*L*

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang