Kondensator hur laddar man dom?

_nisse_
2 april 2009 · 4 Inlägg

hur gör man när men laddar dom på lättaste å sabbaste sättet?

kalle_kalle
2 april 2009 · 2 914 Inlägg

batteriladdare laddade jag min med. man kan åxå ha en lampa mellan som motstånd och när den slocknar så har du laddat den. H7 t.ex.

Larssa91
2 april 2009 ·

som kalle_kalle skriver. räcker med att sätta en lampa imellan. oftast medföljer ett motstånd när du köper den. smile

Tiger1978 Fattig student
2 april 2009 · 1 282 Inlägg

Varför ska man ladda en kondensator? Jag har aldrig laddat min, bara kopplat den direkt på plus och minus strax innan steget..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
kalle_kalle
2 april 2009 · 2 914 Inlägg

Tiger1978 skrev:
Varför ska man ladda en kondensator? Jag har aldrig laddat min, bara kopplat den direkt på plus och minus strax innan steget..

i en kondensator är det EXTREMT lättflytande för strömmen så då rusar du kan bränna kondingen om du har otur.
(går även rykten om att nån har exploderat, jag vet inte om det är sant men iallafall)

Larssa91
2 april 2009 ·

Tiger1978 skrev:
Varför ska man ladda en kondensator? Jag har aldrig laddat min, bara kopplat den direkt på plus och minus strax innan steget..

om dom laddas för fort kan dom skadas eller ännu värre skjuta ur bottendelen (explodera). och då kan ja lova att man får städa ett bra tag för att få bort allt skräp som kommer ut. har själv vart med om detta och kommer alltid använda lampa eller motstånt när jag laddar i fortsättningen.

Senast redigerat av Larssa91 (2 april 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
2 april 2009 · 7 241 Inlägg

kalle_kalle skrev:

Tiger1978 skrev:
Varför ska man ladda en kondensator? Jag har aldrig laddat min, bara kopplat den direkt på plus och minus strax innan steget..

i en kondensator är det EXTREMT lättflytande för strömmen så då rusar du kan bränna kondingen om du har otur.
(går även rykten om att nån har exploderat, jag vet inte om det är sant men iallafall)

DET vet jag....

Strömrusningen kan ge kraftig gasutveckling, pga att vätskan inne i kondensatorn kan koka, och om säkerhetsventilen inte hinner med och löser ut för att släppa ut övertrycket så formligen exploderat.

Dels labbade vi en hel del med det i skolan för att vi skulle se riskerna och dels har jag sett bilder på en bil som hade 3F i höger bakflygen och den banken formligen exploderade, det var ingen vacker syn.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
kalle_kalle
2 april 2009 · 2 914 Inlägg

Lonefox skrev:

kalle_kalle skrev:

Tiger1978 skrev:
Varför ska man ladda en kondensator? Jag har aldrig laddat min, bara kopplat den direkt på plus och minus strax innan steget..

i en kondensator är det EXTREMT lättflytande för strömmen så då rusar du kan bränna kondingen om du har otur.
(går även rykten om att nån har exploderat, jag vet inte om det är sant men iallafall)

DET vet jag....

Strömrusningen kan ge kraftig gasutveckling, pga att vätskan inne i kondensatorn kan koka, och om säkerhetsventilen inte hinner med och löser ut för att släppa ut övertrycket så formligen exploderat.

Dels labbade vi en hel del med det i skolan för att vi skulle se riskerna och dels har jag sett bilder på en bil som hade 3F i höger bakflygen och den banken formligen exploderade, det var ingen vacker syn.

kan vara lite syra och sånna trevliga saker i dom hmm

Larssa91
2 april 2009 ·

kalle_kalle skrev:

Lonefox skrev:

kalle_kalle skrev:

i en kondensator är det EXTREMT lättflytande för strömmen så då rusar du kan bränna kondingen om du har otur.
(går även rykten om att nån har exploderat, jag vet inte om det är sant men iallafall)

DET vet jag....

Strömrusningen kan ge kraftig gasutveckling, pga att vätskan inne i kondensatorn kan koka, och om säkerhetsventilen inte hinner med och löser ut för att släppa ut övertrycket så formligen exploderat.

Dels labbade vi en hel del med det i skolan för att vi skulle se riskerna och dels har jag sett bilder på en bil som hade 3F i höger bakflygen och den banken formligen exploderade, det var ingen vacker syn.

kan vara lite syra och sånna trevliga saker i dom hmm

syra och en massa MASSA papper. hmm

kalle_kalle
2 april 2009 · 2 914 Inlägg

papper yikes vad fan xD jajja tongue ladda dom så slipper man otrevliga överraskningar big_smile

Larssa91
2 april 2009 ·

jepp. papper. tongue ligger jätte tunt papper lindat runt alla metalldelar så dom inte får kontakt med varan. detta skapar en spänning och kondensatorn kan lagra ström. smile men som sagt ladda den ordentligt så slipper du städa tongue

_nisse_
2 april 2009 · 4 Inlägg

lampan ska´väll va mellan plus å minus?

Larssa91
2 april 2009 ·

_nisse_ skrev:
lampan ska´väll va mellan plus å minus?

nepp. tongue minus på kondensatorn ska till minus på bilen. sen ska plus kabeln anslutas till plus på lampan som ska jordas på plus på kondensatorn. när lampan har slocknat så är de bara att plocka bort lampan och sätta pluskabeln direkt på kondensatorn. smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/67963/610409_t7amjn.jpg

Senast redigerat av Larssa91 (2 april 2009)

Drönirettab
2 april 2009 · 21 761 Inlägg

_nisse_: Nej, den ska sitta i serie med pluskabeln. Orsaken till det är att lampan fungerar som ett motstånd och då laddas kondingen upp lite långsammare, ingen risk för "farlig" strömrusning alltså. smile

Senast redigerat av Drönirettab (2 april 2009)

kalle_kalle
2 april 2009 · 2 914 Inlägg

men du ska göra som nisse säger om man ska ladda UR den tongue då kopplar du den som du säger. så att säga "kortsluta" kondingen men med lampan mellan big_smile
själv tejpade jag bara för polerna med eltejp tongue funka kanonbra big_smile

Tiger1978 Fattig student
2 april 2009 · 1 282 Inlägg

Jag tänkte ha 2 kondingar i min bil när det börjar dra sig åt det hållet.. Ska jag koppla bägge och sätta lampan  innan den första då? Det blir ju   batteri--->konding,konding--->steg.. Ska jag då ha lampan mellan batteriet och första kondingen?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
kalle_kalle
2 april 2009 · 2 914 Inlägg

varför inte skaffa ett till batteri istället för en jävla massa kondingar?
ett batteri är 20 gånger bättre än en konding om du har feta musikanläggningar.
vad har du för grejjer som tar ström och batteri om inte på orginalplats?

Larssa91
2 april 2009 ·

Tiger1978 skrev:
Jag tänkte ha 2 kondingar i min bil när det börjar dra sig åt det hållet.. Ska jag koppla bägge och sätta lampan  innan den första då? Det blir ju   batteri--->konding,konding--->steg.. Ska jag då ha lampan mellan batteriet och första kondingen?

sätter du kondingarna paralelt så sätter du lampan precis som på bilden så båda får strömm igenom lampan. smile

Tiger1978 Fattig student
2 april 2009 · 1 282 Inlägg

kalle_kalle skrev:
varför inte skaffa ett till batteri istället för en jävla massa kondingar?
ett batteri är 20 gånger bättre än en konding om du har feta musikanläggningar.
vad har du för grejjer som tar ström och batteri om inte på orginalplats?

Nä men jag har två st liggandes.. bättre i bilen än på hyllan cool Meningen är att jag ska ha ett ordentligt batteri till, men ström har man aldrig för mycke av när det behövs wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang