Hund / hundmat

guwib
8 april 2009 · 624 Inlägg

sorry för det där med tamagochin=P du verkade bara så dum...men inte längre=)jag har bara skrivit typ 4 inlägg och alla på sidan 5.

allt du säger nedanför håller jag med om..klockrent va wink

tyvärr så är det alldeles för många människor som absolut aldrig ngnstans skulle ha hund som tyvärr har det!ushh!




ichibon skrev:

guwib skrev:
om man kastar sig på en valp och håller den i ngt form av strypgrepp  för att den har gnagit på ngt då e man dum i huvudet och skall uppenbarligen inte ha hund!

vem fan vill inte komma loss om man blir fasthållen,ofta man söker ögonkontakt då..

ett tips för mini ceasar aka "ichibon"vart fick du det ifrån,ngn tamagochi?..kolla på riktiga ceasar,kort consist och direkt=hundspråk..de är djur!!!

Jag vet inte vad du skrivit tidigare i den här tråden, men jag har läst kommentarer om att de ska tryckas ner i marken, bowlas omkring med, vridas tag i strupen, trycka tills de ger sig osv osv. Så hanterar man inte en valp, då är man dum i huvudet just som du skriver.

Har kollat mycket på Ceasar, problemet med honom är att han inte använder positiv förstärkning över huvud taget. Hans metoder fungerar, ja. Men i en hundflock är det inte viktigt för den enskilda individen, att hunden den säger åt är lycklig. Förstår du hur jag menar?
Dessutom är många metoder han använder så kallade "quick fix". Som elhalsband, strypkoppel, att motionera hunden trött innan man börjar träna, släppa den i hundflock några timmar osv. Det funkar i tv, många blir lurade och tror att det är så enkelt.
Om vi vill ha en glad hund som är med på våra upptåg, vill lära sig nya saker och ha en geniun kontakt med sin ägare, så kan vi inte bara gå på problemen hela tiden. Att bara säga nej så fort de gör fel, men aldrig säga bra när de gör rätt, ger en hund som blir uttråkad, ointresserad, som inte vill göra rätt, den vill bara hålla sig undan och undvika tillsägelser. Alternativt blir den till slut immun mot tillsäger också och slutar lyssna.

Ceasar är mycket bra i de fall det handlar om hundägare som inte fattar att hundarna måste ha konsekventa gränser. Hundägare som vill "nej" men som signalerar "ja". Men det ger inte hela bilden. En hund ska till 80% få höra "bra, duktig" och till max 20% få höra "nej, fy".

Det är förstås upp till var och en att avgöra vilken sorts hund man vill ha. Jag vill ha en lycklig, positiv, lättlärd och pigg hund som älskar att umgås med mig lika mycket som jag älskar att umgås med henne. Jag är hård på henne när hon gör fel, men framförallt är jag noga med att ge beröm för allt bra hon gör.

who´s the man?
ichibon mmm, blåbärssoppa.
8 april 2009 · 616 Inlägg

guwib skrev:
sorry för det där med tamagochin=P du verkade bara så dum...men inte längre=)jag har bara skrivit typ 4 inlägg och alla på sidan 5.

allt du säger nedanför håller jag med om..klockrent va wink

tyvärr så är det alldeles för många människor som absolut aldrig ngnstans skulle ha hund som tyvärr har det!ushh!

Otroligt att man ibland kan komma överrens också. wink

Det finns många människor som skaffar valp och inte kan någonting alls om hur man uppfostrar en hund. Tyvärr blir många av dessa valpar omplaceringar ganska snabbt, när ägarna inser att den visst inte bara var söt, utan att den kissade inne och hade vassa små valptänder också...

Den värre sorten hundägare tycker jag ändå är de som helt tar fasta på ordet "uppfostran" och tror att det innebär att hunden ska kuvas till lydnad. Det funkar säkert, hunden slutar säkert bita i mattkanterna (som exempel) när man tillräckligt många gånger skrikit på den och kastat ned den i marken, Men hunden mår knappast bra och jag skulle vilja se de ägarna få hunden att komma på inkallning sen när de väl skrikit och varit våldsamma tillräckligt länge...

/ichi
guwib
8 april 2009 · 624 Inlägg

hatar att se alla dessa omplaceringar på blocket tex, fattar man inte från början!?människor ÄR dumma i huvudet.

min vovve kommer alltid,så jag måste ha gjort rätt =P

who´s the man?
ichibon mmm, blåbärssoppa.
8 april 2009 · 616 Inlägg

Ja många "12 veckors valpar" osv som ska omplaceras, det är mkt sorgligt. Dessutom, hade de köpt sin valp från seriös uppfödare från första början, hade uppfödaren med all säkerhet tagit tillbaka valpen istället för omplacering via Blocket...

/ichi
D_MAN ?
8 april 2009 · 1 038 Inlägg

ichibon skrev:
Ja många "12 veckors valpar" osv som ska omplaceras, det är mkt sorgligt. Dessutom, hade de köpt sin valp från seriös uppfödare från första början, hade uppfödaren med all säkerhet tagit tillbaka valpen istället för omplacering via Blocket...

I fallet med Cesar, så har vi tur får vi följa med ½timme medan i verkligheten handlar om v om inte mån men som vanlig när det gäller människor så tror dem likväl att det räcker med att träna 1v sen äta nyttigt 1 v så blir man smal och snygg för så är det på TV, på tv fixar dem allt detta på 1timme.....

Och självklart vill man som seriös uppfödare hjälpa till att omplacera hunden om, det skulle visa sig att "köparen" inte klarar av hunden pga diverse orsaker, dels för att den inte ska hamna i fel händer, har själv köpt en omplacerings hund, tror vi va 3:e familjen för att övriga ägare inte klarade av tjejen, hon bet å tugga på allt, hon va allmänt jobbig osv så den barnfamiljen som hade henne sist hade henne inlåst i en liten bur större delan av tiden, slängde åt henne mat någon gång ibland osv, visst, hon va jobbig första 1½-2v vi hade henne, för som sagt då hon sällan fick mat så käka hon istort sett allt, som luktade mat eller varit i kontakt med mat, de va påsar, soppåsar, hela limpor, samt hon älskar folk väldigt mycket, varje människa hon möter/träffar trodde hon va den första å sista hon träffa, idag är hon helt underbar tik med mycket motor, älskar att träna osv, älskar folk och har en helt underbar kull på 8valpar efter sig. det ja ville komma fram till att ger man dem chansen och visar tydligt vad som gäller utan gap/skrik/våldsamheter och visar dem kärlek och uppskattning så kommer man långt, precis så som någon skrivit tidigare, visa dem kärlek och trygghet så blir dem din bäste vän som lyder blint i vått och torrt.

Senast redigerat av Danne-M3 (8 april 2009)

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
blacken
8 april 2009 ·

då är man dum i huvudet just som du skriver

Damen lilla, mycket är jag, men vare sig dum i huvudet, eller oerfaren och okunnig när det gäller djur eller deras uppfostran. "lite" vet jag om. Innan du generaliserar dina flumvänsterteorier om vad man är som människa så bör/ska man träffa eller känna till vederbörande. Det kallas allmänt hyfs, men det har väl du ingen aning om vad det är eller betyder..

ichibon mmm, blåbärssoppa.
9 april 2009 · 616 Inlägg

blacken skrev:

då är man dum i huvudet just som du skriver

Damen lilla, mycket är jag, men vare sig dum i huvudet, eller oerfaren och okunnig när det gäller djur eller deras uppfostran. "lite" vet jag om. Innan du generaliserar dina flumvänsterteorier om vad man är som människa så bör/ska man träffa eller känna till vederbörande. Det kallas allmänt hyfs, men det har väl du ingen aning om vad det är eller betyder..

Herrn lilla, jag skiter högaktningsfullt i hur erfaren och kunnig du anser dig vara, jag står likväl fast vid att om man ger som råd att man ska "bowla omkring med hunden mot väggarna" så är man dum i huvudet. Jag har inte riktat det specifikt mot dig men är det din åsikt så ja, då vet du vad jag tycker.

/ichi
Angelicque
9 april 2009 · 222 Inlägg

*skrattar*

Wow, vilka inlägg det är i tråden!
En del är begåvade och en del är käpprätt tokiga.
Någon skrev att man skulle ha allmänt hyfs, men det verkar många sakna i just denna tråden.


Det råder oxå en mycket trist stämning, där den ena efter den andra försöker belysa sig som allsmäktiga och "jag - kan - allt - inom - hund", exv för att den just haft fler än en hund.
En någon berättar att den minsann har kennel, är seriös uppfödare och kan allt om hundfoder - grattis då!
Det är absolut inte det som är tricket heller.
Svordomar lättar inte heller upp stämningen, men svordomar är säkert lätt för många att ta till när ordförrådet tryter.

Ichi belyser att CM inte visar allt och att mycket av det just han gör på TV är snabba lösningar.
Man ska lixom inte glömma att det i första hand handlar om att göra bra TV.
Och att det samtidigt finns en blänkare i varje program, att man inte ska prova på egen hund utan att konsultera erfaren instruktör.
Det är många hundägare man hör idag, som går och omkring och "pschy":ar sin hund vid promenad.
TV slår igenom, så enklet är det.

Glöm inte heller att hundhållning i en del länder skiljer sig avsevärt mot vad det gör här, i Sverige.

Det är även en uppsjö av människor som köper hund, helt impulsivt.
De har kanske sett en gullig valp på stan eller i en film, en kändis kanske har en sån hund etc.
Då köper de kanske en valp utan att vet vilket ansvar de tar.
För att ha hund innebär ansvar och skyldigheter!

Och varför denna löjliga jämförelse - hundar är hundar och det går inte att jämföra med människor.
MEN hundar är domesticerade och anpassade till hur VI vill att de ska vara.
De blir det genom avelsarbete.
Tror man eller tycker annat, DÅ har man inte fattat tamhunden alls.
Glöm även det där, att hundar uppfostrar varandra....
Visst, så länge valpen är med tiken, så blir den uppfostrad av just tiken.
Den leker med kullsyskonen och lär sig saker som ligger till grund för dens fortsatta liv.
Men när valpen kommer till sin nya ägare, som kanske inte har någon annan hund - blir valpen då fortfarande uppfostrad av hundar?
En vuxen hund kan visserligen säga ifrån till en valp, vid exv lek, när valpen är för aktiv.
Men ska jag då, som människa, säga ifrån till valpen på samma sätt som en hund?
*asg* Nä, det gör man inte.
Hundar är faktiskt inte fysiska med varandra i onödan.
Deras kroppspråk är väl utvecklat och en hund har, som jämförelse, över 300 muskler i ansiktet.
Det blir ganska många små förändringar och uttryck av det.
Något som människan inte klarar.



TS har tydligen ägt en hund tidigare - vilket kan vara lite relevant.
Dock har, vad jag kan se, inte TS svarat på frågor om den förre hunden.
Men iaf, det som är fakta (om det är korrekt) är att TS har en valp i sin ägo.
Och har uppfödaren nu gjort något uns av rätt, så har den sagt till TS VILKET foder TS bör ge till sin valp den närmaste framtiden.
Valpstadiet är ganska kort och den söte valpen är snart unghund och foderbyte är på sin plats.

Jag säger det igen - för det verkar inte vara glasklart:
Man bör inte byta foder till sin valp i parit och minut!
Valpens mage är känslig och det kan tom göra mer skada än nytta att byta foder titt som tätt.

Hundar, och valpar, brukar OFTAST kunna äta vad som bjuds.
De är inte kräsna av naturen.
Att en vuxen hund inte äter två gånger om dagen är ingen katastrof.
Ingen hund skulle, i normala fall, välja självsvält framför att äta foder som finns tillgängligt.
Skulle däremot en valp inte äta sina 3-4 gånger om dagen, kan det finnas belägg för att vara orolig till viss mån.
Det gäller att söka orsaken varför den inte äter.
Är man det minsta osäker, så söker man svar på sina frågor hos uppfödare, veterinär eller annan KUNNIG person.

Fodergivningen ÄR en viktig del av valpens fortsatta välbefinnande och inget man ska slarva med.
Det finns, för den som vill, tom kurser att gå om foder.
Som hundägare så bör man även ta sig en titt på innehållsförteckningen på foderpåsen.
Den berättar en hel del.

Nog om foder, även om det var det som TS hade som fråga i sitt huvudinlägg.
Men det kom lixom upp fler frågor från TS.
Hur denne ska handskas med valpen tex.
Det bästa TS kan göra är, att förutom läsa boken som tydligen TS har, söka kunskap via kurs.
Att TS och valp går en valpkurs om ett tag, är inte alls fel.
Båda två behöver de lära sig massor.

Att även gå en kurs i vardagslydnad är inte heller fel, det är även nyttigt för hundens sociala kompetens.
Det sunda förnuftet ska givetvis råda!

Och TS, det FINNS hundforum där du skulle få många mycket goda råd på dina funderingar.

Ni andra, som oxå har hund, glöm inte vad det står i jaktförordningen:

I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.



Ha en fin helg - nu är jag på väg till andra trevliga ställen!


Häpp.

Hellre chips än sex på festival!!!!
blacken
9 april 2009 ·

ichibon skrev:

blacken skrev:

då är man dum i huvudet just som du skriver

Damen lilla, mycket är jag, men vare sig dum i huvudet, eller oerfaren och okunnig när det gäller djur eller deras uppfostran. "lite" vet jag om. Innan du generaliserar dina flumvänsterteorier om vad man är som människa så bör/ska man träffa eller känna till vederbörande. Det kallas allmänt hyfs, men det har väl du ingen aning om vad det är eller betyder..

Herrn lilla, jag skiter högaktningsfullt i hur erfaren och kunnig du anser dig vara, jag står likväl fast vid att om man ger som råd att man ska "bowla omkring med hunden mot väggarna" så är man dum i huvudet. Jag har inte riktat det specifikt mot dig men är det din åsikt så ja, då vet du vad jag tycker.

Som tidigare nämnts, dum är jag inte och inser med övertydlig klaritet vilka och vem som du avser med ditt lite oinitierade yttrande. Så försök inte spela "oskyldig".  Det andra är att i vissa ganska så sällsynta fall så ÄR det nödvändigt att behöva "bowla" mellan väggar och tak med jycken, för att fastställa dominans, inse att det yttrandet skall INTE tas för bokstavligt utan är mera som en förklaring till vilken metod/tillvägagångssätt som ger avsedd effekt. 

Försök att läsa vad man säger INTE vad du TROR att man säger. Givetvis så ska man vara snäll och rar gentemot kräket/en det ger bäst resultat i längden, men det finns hundarter/individer som kräver "skarpa" åtgärder helt enkelt, speciellt då på VUXNA individer som jag avsåg, INTE valpar..

blacken
9 april 2009 ·

Och varför denna löjliga jämförelse - hundar är hundar och det går inte att jämföra med människor.
MEN hundar är domesticerade och anpassade till hur VI vill att de ska vara.

En orsak att man begagnar sig av ett sådant yttrande, är att det vill belysas "problematiken" med det hela. Vi (människan) utgår ifrån vårat sätt att interagera med våran omgivning, och därförstädes begagnar oss av det vid social fratenisering med andra arter. dvs vi använder oss av vårat "språk" och synsätt hur saker och ting ska "vara" i vårat habitat. Och det funkar inte så bra när man kommuniserar med en individ av en annan art som INTE talar eller förstår vårat språk, varpå vi oftast och vanligast försöker att begagna oss av vårat synsätt vid konfrontation med objektet.

Självklart så går det inte så bra med ett dylikt agerande mestadels så går det åt en lokalitet/ställe som det växer starka kryddor på. Och vi försöker då att hävda våran suveränitet på det s:k "intelligenta" området mao att vi är intelligentare än en annan art och därför så är vi bäst på allt och det vi säger och gör är det som gäller oavsett!.

Om man tror att man kan helt ta bort det "vilda" i ett djur oavsett art, så är man bra dum,ointelligent, blind eller (mänsklig om man så vill säga). I djurets dna:a så ligger det vilda latent oavsett hur mycket man avlar på det. Sant att man kan få djuret "hanterbart" för våra behov med hjälp av avel. Men det har faktiskt inte så mycket med aveln att göra som vi vill göra gällande, utan mera med att vi vänjer individen/specifik art genom generationerna med/vid oss. Vad som mest "sammanfogar" oss med en hund till exempel är det själsliga bandet som mest kan liknas med en väldigt stark vänskap/gemenskap (och däruti så ligger det s:k "mentala kopplet").

Enda sättet att kunna "ta bort" det vilda i ett djur typ en hund, är ifall vi skulle helt genetiskt skulle sammansätta en individ. Där vi har bestämt alla dna strängar och koder i djuret. Och för vidare klarifiering av det, så bemästrar vi ännu icke den tekniken ordentligt..

Och till syvende och sist så är det våran "gudabenådande och suveränt ofelbara" avel som har "skapat" många av problemen med  våra hundar..

Senast redigerat av blacken (9 april 2009)

ichibon mmm, blåbärssoppa.
9 april 2009 · 616 Inlägg

blacken skrev:
Som tidigare nämnts, dum är jag inte och inser med övertydlig klaritet vilka och vem som du avser med ditt lite oinitierade yttrande. Så försök inte spela "oskyldig".  Det andra är att i vissa ganska så sällsynta fall så ÄR det nödvändigt att behöva "bowla" mellan väggar och tak med jycken, för att fastställa dominans, inse att det yttrandet skall INTE tas för bokstavligt utan är mera som en förklaring till vilken metod/tillvägagångssätt som ger avsedd effekt. 

Försök att läsa vad man säger INTE vad du TROR att man säger. Givetvis så ska man vara snäll och rar gentemot kräket/en det ger bäst resultat i längden, men det finns hundarter/individer som kräver "skarpa" åtgärder helt enkelt, speciellt då på VUXNA individer som jag avsåg, INTE valpar..

Jag spelar inte oskyldig, jag skrev mycket tydligt att jag inte riktade det specifikt mot dig, jag tog upp flera exempel på vad jag läst i tråden utan att lägga märke till vem som skrivit det. Skrev även tydligt att om du står fast vid din åsikt om att bowla omkring med hunden, då vet du vad jag tycker.

Tyvärr misstar många mjuka metoder för vekhet. Där har Ceasar en bra poäng, bara genom kroppshållning och attityd (utan att ens kommunicera direkt med hunden) kan du visa din ställning som överlägsen i rang.

Håller med Angelicque på många punkter, hundar är långt ifrån alltid fysiska med varandra i sin kommunikation. Som jag skrev tidigare, så kommer MÅNGA signaler innan en hund blir fysisk. Och en hund som är fysisk "bowlar inte omkring" med den hunden den vill uppfostra. Om två hundar anser sig vara på samma nivå i rang så slutar det, om ingen av dem ger sig, i slagsmål. Där tror jag inte att någon hundägare vill hamna med sin hund för det är dömt att misslyckas. Därför är det heller ingen lösning på aggressivitet att bli aggressiv och fysisk tillbaka.

Dessutom är merparten av hundarna med aggressivt beteende i grund och botten rädda. Att då ge som råd till hundägaren att bowla omkring med hunden, ger totalt motsatt effekt. Därför förstår jag inte, hur man i ett internetforum kan kläcka ur sig en sådan kommentar, då man inte har någon som helst koll på hundens beteende mer än det man fått berättat för sig. Många mindre erfarna hundägare kan läsa det och få helt fel bild av hundfostran vilket är beklagligt.


Lite OT:
Jag såg ett mycket intressant vetenskapsprogram där man hade gjort undersökningar på skillnaderna mellan våra domesticerade tamhundar och vargar.
Bland annat gjorde de ett experiment där två hinkar placerades upp och ner på marken. Under ena hinken la man godis.
Sedan tog man in en valp som släpptes framför hinkarna. Mellan hinkarna stod en person som gav handtecken mot hinken med godis i. Valpen tittade på människan och gick genast till den hinken där godiset fanns.
Sedan tog man in en varg och gjorde samma sak. Vargen gav människan ingen som helst uppmärksamhet och ännu mindre dess handtecken, utan luktade sig på egen hand till godiset.

Hundarna är alltså genom år av avel så präglade på människan att de medfött läser våra signaler. Vargen hade absolut ingen hjälp av människan och skulle än mindre ha förstått handtecknet om den ens försökte. Valpen hade givetvis inte gjort övningen förut så det var inget inlärt beteende utan ett medfött.

I nästa experiment hade man lagt in godis i en försluten bur. Hunden (en vuxen individ i det här fallet) försökte en stund att nå godiset men satte sig sedan på rumpan och tittade upp på människan och "bad om hjälp". Vargen gav inte upp förrän den på egen hand hade fått tag i godiset.

Lite OT som sagt, men det var väldigt intressant att se tyckte jag. Vi jämför så ofta våra hundar med vargar men i själva verket har de många hundra åren av prägel gjort dem väldigt skilda åt.

/ichi
D_MAN ?
9 april 2009 · 1 038 Inlägg

Angelicque skrev:
bla bla bla

Vart skrev ja att ja kan allt om hundfoder???

Men kan ärligt säga att ja vet mer än dig smile

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
blacken
9 april 2009 ·

hundar är långt ifrån alltid fysiska med varandra i sin kommunikation. Som jag skrev tidigare, så kommer MÅNGA signaler innan en hund blir fysisk. Och en hund som är fysisk "bowlar inte omkring" med den hunden den vill uppfostra. Om två hundar anser sig vara på samma nivå i rang så slutar det, om ingen av dem ger sig, i slagsmål. Där tror jag inte att någon hundägare vill hamna med sin hund för det är dömt att misslyckas. Därför är det heller ingen lösning på aggressivitet att bli aggressiv och fysisk tillbaka.

Suck! stor suck! jättestor suck!!. Som tidigare sagts så läser du in vad du vill. Inte vad som avses eller menas. Om det nu förhåller sig så, att du inte förstår vad som avses eller innefattas av begreppet "bowla mellan väggar och tak", så ska jag försöka att förklara det begreppet för dig. Det är helt enkelt (faktiskt) en förklarande modellbild av vad som krävs för att uppnå målet med att etablera "alfa" begreppet, med dess omtumlade och omskakande realitet för den jycken/djur som träffas av det. Det innebär de facto INTE att man måste göra det i en fysisk och reell form.

Agressivitet är inte enbart av ondo utan ibland (oftast typ alltid) en nödvändighet för att bli "alfa" i en flock. Men agressivitet är inte synonymt med våld heller (faktiskt), utan kan ha olika former och uttryck.
och ibland ( och tvärs emot vad du tror det ordet betyder, så innebär det EXTREMFALL, inte ALLTID, som du läser in i det) så kan det vara nödvändigt med en riktig "bowlingtur" för att budskapet ska gå hem hos jycken. Det behöver som tidigare nämnts inte vara våldsamt, utan OBEHAGLIGT för jycken på/till en nivå som motsvara "behovet" av "brottet" så att säga.

Även en människa har "signaler" som ett djur som en hund kan "läsa av". Den sk: "bowlingturen" skall användas när DOM signalerna nonchaleras, ignoreras eller utmanas av jycken och självklart så ska "turen" anpassas till "brottets" art och magnitud..

Senast redigerat av blacken (9 april 2009)

leksak Kanon..
9 april 2009 · 1 473 Inlägg

Vilket tjat, ge hunden mat, annars spyr han o äter upp sin spya....

Rquired Allmänt envis
9 april 2009 · 12 512 Inlägg

blacken skrev:

ichibon skrev:

blacken skrev:

Damen lilla, mycket är jag, men vare sig dum i huvudet, eller oerfaren och okunnig när det gäller djur eller deras uppfostran. "lite" vet jag om. Innan du generaliserar dina flumvänsterteorier om vad man är som människa så bör/ska man träffa eller känna till vederbörande. Det kallas allmänt hyfs, men det har väl du ingen aning om vad det är eller betyder..

Herrn lilla, jag skiter högaktningsfullt i hur erfaren och kunnig du anser dig vara, jag står likväl fast vid att om man ger som råd att man ska "bowla omkring med hunden mot väggarna" så är man dum i huvudet. Jag har inte riktat det specifikt mot dig men är det din åsikt så ja, då vet du vad jag tycker.

Som tidigare nämnts, dum är jag inte och inser med övertydlig klaritet vilka och vem som du avser med ditt lite oinitierade yttrande. Så försök inte spela "oskyldig".  Det andra är att i vissa ganska så sällsynta fall så ÄR det nödvändigt att behöva "bowla" mellan väggar och tak med jycken, för att fastställa dominans, inse att det yttrandet skall INTE tas för bokstavligt utan är mera som en förklaring till vilken metod/tillvägagångssätt som ger avsedd effekt. 

Försök att läsa vad man säger INTE vad du TROR att man säger. Givetvis så ska man vara snäll och rar gentemot kräket/en det ger bäst resultat i längden, men det finns hundarter/individer som kräver "skarpa" åtgärder helt enkelt, speciellt då på VUXNA individer som jag avsåg, INTE valpar..

lol Vilka inlägg

Håller för övrigt med Ichibon här, man skall aldrig behöva använda våld mot ett djur. De "individer" som idag kräver skarpa åtgärder hade aldrig behövt det om de bara fått rätt uppfostran som valp.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
blacken
9 april 2009 ·

Rquired skrev:

blacken skrev:

ichibon skrev:
Herrn lilla, jag skiter högaktningsfullt i hur erfaren och kunnig du anser dig vara, jag står likväl fast vid att om man ger som råd att man ska "bowla omkring med hunden mot väggarna" så är man dum i huvudet. Jag har inte riktat det specifikt mot dig men är det din åsikt så ja, då vet du vad jag tycker.

Som tidigare nämnts, dum är jag inte och inser med övertydlig klaritet vilka och vem som du avser med ditt lite oinitierade yttrande. Så försök inte spela "oskyldig".  Det andra är att i vissa ganska så sällsynta fall så ÄR det nödvändigt att behöva "bowla" mellan väggar och tak med jycken, för att fastställa dominans, inse att det yttrandet skall INTE tas för bokstavligt utan är mera som en förklaring till vilken metod/tillvägagångssätt som ger avsedd effekt. 

Försök att läsa vad man säger INTE vad du TROR att man säger. Givetvis så ska man vara snäll och rar gentemot kräket/en det ger bäst resultat i längden, men det finns hundarter/individer som kräver "skarpa" åtgärder helt enkelt, speciellt då på VUXNA individer som jag avsåg, INTE valpar..

lol Vilka inlägg

Håller för övrigt med Ichibon här, man skall aldrig behöva använda våld mot ett djur. De "individer" som idag kräver skarpa åtgärder hade aldrig behövt det om de bara fått rätt uppfostran som valp.

lol Du är rolig du. Vad verkligheten är och kräver och vad ni tror, är inte alltid i överenstämmande. Visst kan det vara trevligt med en "ullegull" värld, men den finns inte. Och för klarifieringens skull givetvis så är det optimalt om man slapp vara "skarp" mot ett djur men,men verkligheten tillåter inte det i alla situationer.
Och tack vare den "braiga" aveln som vi har så föds det hundar och andra "avelsberoende" djur som är aggressiva  över tillåten nivå från "start" så att säga, försök att "ulllegulla" en sådan jycke så får du se hur långt du kommer..

Senast redigerat av blacken (9 april 2009)

Angelicque
9 april 2009 · 222 Inlägg

Danne-M3 skrev:

Angelicque skrev:
bla bla bla

Vart skrev ja att ja kan allt om hundfoder???

Men kan ärligt säga att ja vet mer än dig smile

Det man med säkerhet kan säga, är att du tar åt dig.

Hellre chips än sex på festival!!!!
Rquired Allmänt envis
9 april 2009 · 12 512 Inlägg

blacken skrev:

Rquired skrev:

blacken skrev:

Som tidigare nämnts, dum är jag inte och inser med övertydlig klaritet vilka och vem som du avser med ditt lite oinitierade yttrande. Så försök inte spela "oskyldig".  Det andra är att i vissa ganska så sällsynta fall så ÄR det nödvändigt att behöva "bowla" mellan väggar och tak med jycken, för att fastställa dominans, inse att det yttrandet skall INTE tas för bokstavligt utan är mera som en förklaring till vilken metod/tillvägagångssätt som ger avsedd effekt. 

Försök att läsa vad man säger INTE vad du TROR att man säger. Givetvis så ska man vara snäll och rar gentemot kräket/en det ger bäst resultat i längden, men det finns hundarter/individer som kräver "skarpa" åtgärder helt enkelt, speciellt då på VUXNA individer som jag avsåg, INTE valpar..

lol Vilka inlägg

Håller för övrigt med Ichibon här, man skall aldrig behöva använda våld mot ett djur. De "individer" som idag kräver skarpa åtgärder hade aldrig behövt det om de bara fått rätt uppfostran som valp.

lol Du är rolig du. Vad verkligheten är och kräver och vad ni tror, är inte alltid i överenstämmande. Visst kan det vara trevligt med en "ullegull" värld, men den finns inte. Och för klarifieringens skull givetvis så är det optimalt om man slapp vara "skarp" mot ett djur men,men verkligheten tillåter inte det i alla situationer.
Och tack vare den "braiga" aveln som vi har så föds det hundar och andra "avelsberoende" djur som är aggressiva  över tillåten nivå från "start" så att säga, försök att "ulllegulla" en sådan jycke så får du se hur långt du kommer..

...jag hade förmodligen förlorat ett par fingrar i bästa fall

Men det är fortfarande inte vad jag menar, det är inte så direkt att det hoppar fram en valp ur mammas mage och direkt hoppar på matte och försöker bita halsen av denna. Det är miljön som skapar det beteendet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
blacken
9 april 2009 ·

att det hoppar fram en valp ur mammas mage och direkt hoppar på matte och försöker bita halsen av denna

Sådant beteénde är det bara ormar och politiker som har. Jag har sett jyckar som har haft ett hemförhållande som skulle få en Tjengalesisk stäppbonde att vilja förorena ett vattendrag. och dom har varit ett under av snällhet, stabilitet och inte ett dugg nervösa eller farliga. Har även sett jyckar som har växt upp med det mest ultimata "ulligullet" som tänkas kan, och dom blev så farliga att man vart tvungna att "ta bort" dom. och det kan enbart härledas till avel som är felaktig, dvs "dom föds" farliga om man så vill säga. Visserligen så är miljön en avgörande faktor men den är allom inte rådande för utkomsten för en individs beteènde av olika arter, utan även dess härkomst är av en väldigt avgörande faktor.

En annan avgörande faktor är hur man själv är som individ, man kan alltid förställa sig för att vara helt inpassad i sociala nätverket. Men ett djur som en hund eller katt och dylikt har "förmågan" att se in i ens hjärta/själ och se vad man är för en typ igentligen. Det formas även ett djur stark utav, och blir därefter..

Senast redigerat av blacken (9 april 2009)

ichibon mmm, blåbärssoppa.
9 april 2009 · 616 Inlägg

blacken skrev:
Suck! stor suck! jättestor suck!!. Som tidigare sagts så läser du in vad du vill. Inte vad som avses eller menas. Om det nu förhåller sig så, att du inte förstår vad som avses eller innefattas av begreppet "bowla mellan väggar och tak", så ska jag försöka att förklara det begreppet för dig.

Tanken har aldrig slagit dig att du kanske är dålig på att uttrycka dig? Jag kan väl inte veta vad som menas eller avses mer än vad jag uppfattar genom din text.

Du talar även om uttrycket "bowla omkring med hunden mellan väggarna" som om det är något man borde veta vad det innebär, jag kan omöjligt veta att du menar det på ett icke-fysiskt plan och det har du aldrig nämnt tidigare heller.

/ichi
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang