Vart in på besikningen idag och fick skit högt på avgashaltena. Hur ska man göra för att få ner dom ? Har hört att man kan tömma tanken och hälla i Race bränsle då blir allt 0.
De provade ja idag och det funkade inte med etanol med bensin, värdena blev skyhöga istället! Sen när vi felsökte bilen idag fick vi ett svar att tempgivaren var trasig kan de bero nå på de lr?
är tempgivaren trasig kan det ge signalen att bilen inte är varm. då slår inte automatchoken av utan den fortsätter att ge soppa som om bilen kallstartas.
Den är svår startad så fort man kommer ut på morgonen dag efter, den dör och dör och går dåligt så typ efter 5 min så han man börja fått rullning och då går den, Hur kan de vara så högtomgång på den den flippar upp och ner i bland?
eller också så tankar du i lite etanol eller blandar bensinen med k-sprit så får du ner värdena
volvo_240_GL skrev:
De provade ja idag och det funkade inte med etanol med bensin, värdena blev skyhöga istället!
Kan vi kanske iom detta slå fast en gång för alla att det är en myt att etanol/k-sprit får ner avgasvärdena??? Det fungerade för många år sedan när bilar inte hade katalysator och lambdasond, och då bilprovningen mätte annorlunda (mindre noggrannt) än idag.
Teorin om att alkohol är lösningen på alla avgasvärdesproblem är lika gammal som skiftnyckeln, och jag tror de flesta sällan använder en sådan då de mekar idag?
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
eller också så tankar du i lite etanol eller blandar bensinen med k-sprit så får du ner värdena
volvo_240_GL skrev:
De provade ja idag och det funkade inte med etanol med bensin, värdena blev skyhöga istället!
Kan vi kanske iom detta slå fast en gång för alla att det är en myt att etanol/k-sprit får ner avgasvärdena??? Det fungerade för många år sedan när bilar inte hade katalysator och lambdasond, och då bilprovningen mätte annorlunda (mindre noggrannt) än idag.
Teorin om att alkohol är lösningen på alla avgasvärdesproblem är lika gammal som skiftnyckeln, och jag tror de flesta sällan använder en sådan då de mekar idag?
Det funkade då på min Vectra iaf.. Året innan var jag på vippen att klara avgasvärdena, iår, med läckande toppackning och skit, tankade jag i en hel del K-sprit och åkte igenom med 0 så vad vet jag.. Jag väljer väl helt enkelt att tro på myten iaf